Autor Téma: PzKpfw V Panther  (Přečteno 58535 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1444
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #30 kdy: Prosinec 04, 2009, 05:13:44 »
Flak 88-konečně jsem slyšel,že taky někdo myslel na posádku v zimě....T54-55,které jsem zažil,měli jako většina ruské techniky posádku na háku...Za otočení větráku u atomové ochrany bylo 21dní basy...Ale bylo teplo...A ted slyším,že ta nelidská třetí říše myslela na své tankové posádky....A co takový amíci,nebo angláni...nevíte někdo jak to bylo tam?Jestli jste někdo jeli v zimě v tanku,víte proč o tom kvákám..Pohoda posádky je kolikrát ůčinnější než superlepší dělo....Zmrzlé ruce jsou ideální při zaměřování  ,ale aspoň neusnou..Nám bylo řečeno,že se posádka zahřeje bojem,ale na otázku  co třeba 50km přejezdu na bojiště bylo řečeno,že se moc ptáme...

Béďa

  • Wehrmacht
    Leutnant - poručík
  • Příspěvků: 284
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 4. listopadu 2008
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #31 kdy: Prosinec 04, 2009, 06:45:57 »
Nevím jak u T-54/55, ale licenční české T-34 měly údajně také v prostoru posádky jednoduché  topení, bylo to třeba i v "haklech" je to takový válec ve kterém se měla snad spalovat nafta.
Pokud by Němci výrazně racionalizovali výrobu svých obrněných vozidel kdy by jediným těžkým německým tankem byl Panther (Panther s hmotností 45 t není u mě střední tank) a rezignovali by na výrobu Tigra a jeidným středním tankem se stal maximálně zjednodušený P IV (návrh z roku 1944) tak by Spojenci asi měli velké těžkosti.
Jinak topení pro posádku je jistě fajn, ale co naplat, když kvalita pancíře byla koncem roku 1944 už hodně špatná.

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1444
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #32 kdy: Prosinec 04, 2009, 10:31:05 »
Panciř,je pancíř,ale do té doby než tě slabý pancíř zradí a ohřeješ se navždy,jsou samoobslužné činnosti,které jsou součástí tvého vojenského života,dost podstatné....

poviedkar

  • Luftwaffe
  • Oberleutnant - nadporučík
  • Příspěvků: 426
  • Pechota, Letectvo, Námorníctvo, Tanky, Panzernet
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #33 kdy: Prosinec 07, 2009, 11:06:18 »
Motor pre panthera bol pôvodne určený pre lietadlá. Zaťaženie motora spôsobovalo prehrievanie a výbuchy. Posádky tak často uhoreli zaživa.
A ak nezradil motor tak porucha pojazdových kolies či torzných tyčí. Boli strašne náročné na opravu.
Anarchizmus znamená, že môžeš byť slobodný, nikto ťa nemôže zotročiť, nikto ti nemôže rozkazovať, nikto ťa nemôže okradnúť, nikto ťa nemôže využívať. Znamená byť slobodný, robiť veci ktoré chceš robiť a nebyť nútený robiť veci ktoré nechceš.             
                           Alexander Berkman

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1444
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #34 kdy: Prosinec 07, 2009, 03:38:10 »
To je zajímavá informace,že motor Maybach byl původně určen k použití u letadel...To motor V2 T 34 ůdajně pocházel z let.motoru....také...

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #35 kdy: Prosinec 07, 2009, 03:45:25 »
Citace
Jestli jste někdo jeli v zimě v tanku,víte proč o tom kvákám
Hellacty, nebo nějake jine stihače tanků američanů, co měly otevřenou věž, s tím měly velké problémy, jejich motor totiž nevydával teplo, ale celý stroj ochlazova - v létě to je dobré, ale v zimě mate problém.
Posádky tak byly v permanentní zimě.
Jeden tankysta řikal, že v zimě spali raději venku (na sněhu) než v tanku...  celkem děsivé když to porovnáte s tím německým topením v tancích.
 :-\
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1444
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #36 kdy: Prosinec 07, 2009, 07:06:41 »
Právě když je tank v klidu/a i kdyby měl topení od motoru,bylo by vypnuté/,tak je lepší spát venku,protože pancíř promrzne a vyzařuje zimu...Ale vím,že si kluci lehali na žaluzie nad motor,protože to velké množství oleje a vody ohřáté od motoru vydrželo dlouho....

Incarnus

  • Wehrmacht
    Schütze - vojín
  • Příspěvků: 3
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #37 kdy: Červen 16, 2010, 10:37:03 »
Podla mna napriek vsetkym chybam bol Panther brilantny stroj.Ved kdesi v Rusku 7 Pantherov narazilo na skupinu 70(!) tankov T-34.To znamena na kazdy Panther pripadalo 10 T-34.Ale tie Panthery ich zahnali na ustup pricom 28 ich znicili a nestratili pri tom ani jediny svoj stroj.To o niecom vypoveda.A tiez si vezmite si kolko tankovych es mali Rusi a kolko Nemci.A tiez ake mali skore Nemecky posadky v porovnani s Ruskymi.Bolo podstatne vyssie.To tiez cosi vypoveda o kvalite tochto stroja.A ku koncu vojny bol dokonca Panther najviac vyrabanym Nemeckym tankom.

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1444
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #38 kdy: Březen 14, 2011, 07:20:30 »
Nechci Ti brát Tvé názory, ale bez urážky T34 byl vyhlášen odborníky a historiky nejlepším tankem WW2 právě Panther...A že tomu jistě předcházela velká, odborná debata..Jeho fiasko v Kurské bitvě díky netrpělivosti  Hitlera jej pronásledovalo do konce války a neustále se to opakuje...Ale mnoho závad automaticky provázející nevyzkoušený model byly během války postupně odstraněny... ;)

Jarouš

  • ČSR
  • Poručík
  • Příspěvků: 233
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. června 2009
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #39 kdy: Březen 17, 2011, 05:16:04 »
Reagoval bych hned na druhý příspěvek. I KDYBY tam Němci měli  víc Pantherů, nedopadli by jinak, protože 21. Panzer div. měla za první den bojů ztráty kolem 50! tanků což byla asi 1/3 jejich současného stavu. Útočili proti Britům, tuším, že na Swordu. Velký podíl ztrát způsobily lodní děla!

Ještě reakce na sandolapa: Nevim kdo to napsal s těma 4 Tigerama a 4 Pantherama, ale Tiger byl 2x dražší a spotřeboval 2x více normohodim, než Panther. Z toho plyne, že bych raději měl 8 Pantherů než 4 Tigery, protože poruchovost v roce 1944 byla na stejné úrovni. Více jak 50% ztracených Tigerů bylo pro poruchy motoru, převodovek nebo nedostatek paliva. Na konec tankem Tiger myslím Tiger I.E. Jarouš
"Jsem voják a rváč." Arm.Gen. Josef Šnejdárek
http://vlastenci.cz/

sandoslap

  • Wehrmacht
    Stabsfeldwebel - podporučík
  • Příspěvků: 229
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #40 kdy: Březen 17, 2011, 09:10:25 »
Jarouš: No, tady si člověk zase musí uvědomit, že velká část z těch tanků byly jen staré stroje, jako třeba Panzer I, Panzer II a Panzer III, ani nemluvě o tom, že do těch ztrát jsou započítány i kořistní francouzské stroje nasazené u pobřeží.
A hlavním důvodem jejich ztrát byly právě tebou zmíněná lodní děla a ve velké míře také letectvo, samotné spojenecké tanky toho holt zas tak tolik neudělaly.
Pouze 40% Tigerů bylo ztraceno v roce 1944 kůli poruchám a to většinou v součinosti s leteckými útoky spojenců.
Jinak, Panther byl v té době pořád ještě značně poruchovým strojem a poruchami trpěl stále ještě průměrně čtyřikrát víc než Tiger.
Ano, Tiger byl sice dražším a výrobně náročnějším strojem, ale na druhou stranu byl v boji mnohem efektivnější a netrpěl ani zdaleka takovým množstvím poruch, jako Panther.
Navíc za sebe mluví i to, jakou měli v 1944 Spojenci z Tigerů hrůzu, když byl i jeden tento tank schopen zlikvidovat spoustu M4 Shermanů a pěšáků při jediném výpadu, zatímco Panthery musely útočit vždy alespoň v šesti, aby to mělo nějaký efekt a stejně jejich výpady neměly ani zdaleka takový účinek, jako výpad jediného Tigeru.
Navíc, zatímco Tiger vydržel klidně palbu všeho možného, aniž by se tankisté v něm museli čehokoli bát, osádky Pantherů se musely ve svých strojích neustále klepat strachy, aby se k jejich stroji nedostal z boku třebas jen standardní M4 Sherman, či jen voják s bazukou, která mohla tento stroj pohodlně vyřadit, zatímco proti Tigeru si většinou ani neškrtla.
A problémy s palivem měly v té době už všechny německé tanky, nejen Tigery.
Co se tedy mě týče, pokud bych si měl vybrat třeba mezi tím, jestli si vezmu 2 Tigery, nebo 8 Pantherů, volil bych s jistotou Tigery.
Že máte dřevěnou nohu? Nevadí, nemusíte utíkat, jste li statečný.

Jacob94

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 200
  • Wyrd bið ful aræd. Všechno řídí osud.
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #41 kdy: Březen 17, 2011, 10:27:07 »
Aniž by se posádky nemuseli ničeho bát ?
Ty asi nevíš jak skončil Wittman.
Jeho Tiger spolu s dalšími dvěma sejmul jediný kanadský Sherman Firefly, takže o té nezranitelnosti bych prosím trošku polemizoval.  ;)

Já Tiger nepodceňuji, ale zase bych ho tolik nepřeceňoval....
Hlavně si musíme uvědomit že Tigerů se vyrobilo za celou válku pouhý tisíc.
Naproti tomu jen Shermanů vyjelo z továren přes 40 tisíc a ještě více T-34.

Já vám nevím, ale já osobně bych v tanku v Normandii sedět rozhodně nechtěl. Dříve nebo později by si mě našly spojenecké Typhoony a proti jejich raketám neochránil ani pancíř Tigeru.
Z ekonomického hlediska bylo pro Německo výhodnější stavět Panther, stavěl se rychleji a sežral toho paliva o něco míň.
Naopak z hlediska nezranitelnosti se vyplatil Tiger, ovšem právě jeho náročnost ho těžce degradovala.
V téhle situaci bych souhlasil s Guderianem, stavět více levnějších tanků.
Tiger je jeden - tzn. stačí ho najít a za chvíli je z něj hromádka šrotu od dělostřelectva a letectva.
Skupinu dobře rozmístěných Pantherů budete hledat o poznání déle a mohou se vzájemně podporovat.
There is only one god and his name is death.
And what we say to death ?
Not today......

T-35

  • Wehrmacht
    Feldwebel - praporčík
  • Příspěvků: 174
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #42 kdy: Březen 17, 2011, 11:11:11 »
sandoslap, Jarouš: Tak to by mě zajímalo jak to opravdu bylo - jeden tvrdí v roce 44 poruchovost Panthera a Tigra byla na stejné úrovni, druhý u Panthera 4-krát větší než u Tigra - to bychom toho z války dohromady moc nevěděli kdyby u všeho byly tak rozdílné údaje

sandoslap

  • Wehrmacht
    Stabsfeldwebel - podporučík
  • Příspěvků: 229
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #43 kdy: Březen 18, 2011, 03:40:35 »
Jacob94-No, podívej se, je sice pravda, že na frontě se svým způsobem bál každý, ať už seděl v Tigeru či Panzeru I, ale přece jen, je nutné uznat, že v Tigeru mohl být člověk podstatně klidnější než v Pantheru.
Co se týče toho nešťastného dne, kdy zemřel Michael Wittman, wittmanův tank samotný byl zničen zásahem rakety z Typhoonu, což dokládá zaprvé pro tuto zbraň charakteristické poškození stroje, dvě nevybuchlé rakety jen pár metrů od tanku a fakt, že onen Firefly byl ve chvíli, kdy měl údajně zničit onen Tiger za hranicí maximální vzdálenosti, na kterou mohl probít z toho úhlu jeho pancíř.
O tom, kdo zničil třetí stroj se dodnes vedou spory, přičemž jako pravděpodobnější se zdá, že stroj vyřadil kapitán Boardman, když ho zasáhl ze 75 mm děla svého standardního M4 Shermanu zezadu z takřka minimální vzdálenosti a ne onen výše zmíněný Sherman Firefly.
Takže náš Firefly si mohl připsat na konto jen jeden Tiger, další mělo na svědomí letectvo a třetí byl zničen na malou vzdálenost zezadu standardním Shermanem za přispění palby dalších šesti strojů M4 Sherman.
A to, že Tigerů vyjelo z továren jen něco přes tisíc spíše vyzdvihuje jejich bojovou účinnost, když si člověk uvědomí, kolik toho na frontě udělaly a jakými legendami se staly.
Navíc, jeden Tiger se špatně hledá, zatímco kdybys místo toho hledal třeba těch šest Pantherů, máš šestkrát větší šanci, že je najdeš a jednoho po druhém vyřídíš.
A kvantita není všechno, navíc tě to donutí dávat posádkám podstatně kratší výcvik a mimo to budeš potřebovat mnohem víc paliva, například T-34 sice chrlily továrny v obrovských sériích, ale jejich posádky v nich spolupracovaly jen málo, řidiči mnohdy nebyli schopni stroj uřídit, ačkoli to v řízení musela být u T-34 oproti třeba Jagdtigeru naprostá pohádka, střelec si průměrně před bojem kanon tanku vyzkoušel jen na 1-3 výstřely a u nabíječů se dokonce několikrát stalo, že je při boji zpětný zákluz jejich vlastního kanonu tak vyděsil, že vyskočili z tanku a utekly, no a když 6 ze 7 velitelů neumí číst v mapách, tak je to opravdu na úvahu, jestli to vůbec má cenu.
Že máte dřevěnou nohu? Nevadí, nemusíte utíkat, jste li statečný.

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1444
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #44 kdy: Březen 18, 2011, 04:50:37 »
Sandoslape , nejel jsem s Jagdtigrem, ale jízda  s T34 úplná pohádka nebyla, o posilovači sis mohl jen nechat zdát a vše chtělo samozřejmě grif i sílu..Vím, že s ní jezdili i ženy, ale to byly sovětské ženy...Docela by mne zajímala výpově´d řidiče obou strojů, jak to při porovnání vlastně bylo... ;)