Autor Téma: PzKpfw V Panther  (Přečteno 56625 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Buck

  • Host
PzKpfw V Panther
« kdy: Srpen 22, 2006, 09:19:43 »
Pzkpfw V - Panther
Po vtrhnutí do SSSR se velmi brzo ukázalo, že stávající verze Pzkpfw III a IV nejsou schopny obstát v souboji s nejmodernějšími tanky Rudé armády. Tento problém byl částečně vyřešen zesílením pancíře obou strojů a instalací účinnějšího protitankového kanónu. Tím se síly částečně vyrovnaly, ale možnosti modernizace obou tanků byla značně omezena a tak bylo rozhodnuto vyvinout nový střední tank, který by ruský T-34 deklasoval.
V listopadu 1941 tedy odjela na východní frontu komise odborníků z předních německých průmyslových firem. Koncern MAN zastupoval Ing. Oswald, firmu Henschel Dr. Aders a konečně firma Nibelungenwerke vyslala na východ profesora Porscheho. Jejich úkolem bylo prozkoumat ruské tanky a inspirovat se některými prvky při vývoji nového tanku. a základní charakteristiky, které nadřazovaly zkoumaný T-34/76 německým protivníkům, byl označen ostře skloněný pancíř, silný dlouhohlavňový kanon, výkonný motor a podvozek s velkými pojezdovými koly.
Tak vyhlásil Waffenamt v prosinci 1941 soutěž na vývoj a výrobu nového tanku, jenž se měl stát standardní výzbrojí německé armády. Do soutěže se nakonec zapojily pouze firmy MAN a Daimler-Benz. Vítězem se stala nakonec firma MAN s prototypem VK 3002 (MAN). Prototyp byl schválen schválena  mohla začít výroba nového tanku s označením Pzkpfw V. 11. května 1942 mu byl přidělen oficiální název Panther.
Primární výzbroj tvořil kanón KwK 42 L/70 ráže 75 mm. Sekundární výzbroj tvořily dva kulomety MG 34 ráže 7,92 mm. Pohonnou jednotkou byl benzínový dvanáctiválec Maybach HL 230 P 30 o obsahu 23 litrů, který dával maximální výkon 700 koní při 3000 otáčkách za minutu. Posádka byla pětičlenného složení.
KwK 42 L/70 byl vynikající protitankovou zbraní a dokonce překonával i kanón slavného Tigera. Na vzdálenost 1000 metrů dokázal standardním průbojným granátem prostřelit 111 mm silný pancíř skloněný pod úhlem 30°. Pancéřování mělo tloušťku 80 mm na čele, 110 čelo věže a po 40 mm na bocích a zádi (platí pro verzi A). Tank dosahoval maximální rychlosti 46 km/h a v terénu 30 km/h (opět platí pro verzi A).
Poprvé byl tank Panther nasazen během kurské operace a nedopadlo to nejlépe. Většina byla rychle vyřazena, ne snad protitankovým střetnutím ale zejména poruchami a minovými poli. Těch několik strojů, co se střetlo s protivníkem však prokázalo své kvality.
Tank byl poté dále zdokonalován, byl zesílen pancíř, odstraňovali se technické závady atd. O tom si ale můžete přečíst na panzernetu: http://www.panzernet.net/panzernet/stranky/tanky/pz5.php
Na závěr srovnání s tankem M3: http://www.youtube.com/watch?v=-aoMGdAJKso

bubák

  • Host
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #1 kdy: Leden 12, 2007, 11:31:45 »
kdy a kde byl poprve nasazan panther a tiger??

fík

  • Wehrmacht
    Major - major
  • Příspěvků: 637
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #2 kdy: Leden 12, 2007, 12:19:20 »
Tiger - v malém počtu byl poprvé nasazen v okolí Leningradu v zimě roku 1942. Byl to ale vzhledem k terénu nešťastný začátek.



Panther - Premiéru měl co já vím u Kurska.
"Dobrovolníci k obsluze útočných děl vystoupit!"

"Život vojáka od útočného dělostřelectva je krátký, ale smysluplný."

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #3 kdy: Leden 12, 2007, 02:05:23 »
Podle plánů měl být kurs dříve, ale čekalo se právě, až budou panthery v potřebném množství. Nakonec zklamaly....

Milan S.

  • Finská armáda
  • Everstiluutnantti - Podplukovník
  • Příspěvků: 772
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. května 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 20. srpna 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. srpna 2008 Za zásluhy o rozvoj fóra.   Uděleno: 1. listopadu 2008
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #4 kdy: Leden 12, 2007, 03:47:07 »
Neřekl bych, že zklamaly, při prvním a ještě k tomu urychleném nasazení, kde se dají očekávát všelijaké mouchy, a proti obrovské přesile, se nemůže osvědčit žádný tank...



jak uz sem nekde psal, Panthera považuji za nejlepší tank války

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #5 kdy: Leden 14, 2007, 09:18:16 »
Citace: m!|_An
Neřekl bych, že zklamaly, při prvním a ještě k tomu urychleném nasazení, kde se dají očekávát všelijaké mouchy, a proti obrovské přesile, se nemůže osvědčit žádný tank...

jak uz sem nekde psal, Panthera považuji za nejlepší tank války
? přibližně polovina Pantherů se na bojiště nedostavila díky poruše- tomu říkáte moucha? Já tomu říkám závažný nedostatek ranné verze. Přesila tanků u Kursku nebyla až zas tak výrazná 2400 tanků proti 3800 tanků .

Slysel jsem tvrzení Ausf. G. Když vynechám estetičnost (není nic krásnějšího než Ausf. A se zástěrkami a zimmeritem ověšený větvemi), tak i G měl své velké mouchy. Jiným tvarem korby se sice vyřešilo zasekávání patron do mrtvého bodu na pásem, musel však být zvětšen úhel pancíře. Dal bych přednost provedení A se zástěrkami. U G byla taktéž velmi často nekvalitní ocel, což se u A nestávalo. Z veliteského poklopu Ausf.D mě pálí oči, dvě ďuzny pro mířiče a to střeliště radisty....


Citace: marty
Jen sem četl, že problémy se zapalováním výfukových splodin tvořilo asi 50% všech poruch na Pantherech v dobe Kursku.

Nevim, kolik jich bylo vyrobeno, ale prostě se mi líbí víc ty celoocelový... proč se hrabat v detailech, když se tím dá i kochat?!

Další menší nevýhodou mi přijde munice schovaná pod podlahou...

Bylo to způsobeno tím, že se buď startovali z bomb stlačeným vzduchem, které byly věčně prázdné,  nebo startérem, kdy docházelo díky přesicení válců často k požárům. A to to bylo už Géčko, do Déčka bych nelez....

To měli všechny tanky té doby- dnes se nepohotovostní náboje ukládájí do bubnu vedle řidiče (kde tehdá seděl radista, nebo druhý řidič)


Citace: fík
Zase se u německých tanků snáze mění motor než u T-34.

Ano, protože malovýkonné německé motory na bázi stodvacítky vážily méně a byly menší- jako byste srovnával motor z Trabanta s motorem z Volhy

fík

  • Wehrmacht
    Major - major
  • Příspěvků: 637
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #6 kdy: Leden 14, 2007, 10:07:33 »
Jde o to že k němu byl lepší přístup. Jen odklopit kryt.
"Dobrovolníci k obsluze útočných děl vystoupit!"

"Život vojáka od útočného dělostřelectva je krátký, ale smysluplný."

marty

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 661
    • http://www.obrnenci.estranky.cz
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #7 kdy: Leden 14, 2007, 10:10:46 »
Jen sem četl, že problémy se zapalováním výfukových splodin tvořilo asi 50% všech poruch na Pantherech v dobe Kursku.

Nevim, kolik jich bylo vyrobeno, ale prostě se mi líbí víc ty celoocelový... proč se hrabat v detailech, když se tím dá i kochat?!



Další menší nevýhodou mi přijde munice schovaná pod podlahou...
,,Včera jsem se slavnostně vyčural do Mosely'' generál George Patton, hlášení pro ministerstvo války, prosinec 1944

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #8 kdy: Leden 14, 2007, 10:11:35 »
Citace: "fík"
Jde o to že k němu byl lepší přístup. Jen odklopit kryt.




Hmmm, a vy si myslíte, že u T34 to bylo složitější? Nevím, jestli jste se někdy setkal s porouchaným tankem v praxi, znám člověka, co se hrabal v Pantheru, v T-34 a chlápka, co montoval T54. Opravit v poli- nereálné. Opravit v dílně- u ruských tanků rychle, u Panthera trávili celý den.

fík

  • Wehrmacht
    Major - major
  • Příspěvků: 637
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #9 kdy: Leden 14, 2007, 10:17:09 »
To už je zase jiná věc. Poruchovost motorů a jejich složitost přenechám odborníkům. já jen tvrdím, že vymontovat motor z T-34 je podle umístění složitější než ho vyzdvihnout z Tigera nebo Panthera.
"Dobrovolníci k obsluze útočných děl vystoupit!"

"Život vojáka od útočného dělostřelectva je krátký, ale smysluplný."

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #10 kdy: Leden 14, 2007, 10:21:21 »
Citace: "fík"
To už je zase jiná věc. Poruchovost motorů a jejich složitost přenechám odborníkům. já jen tvrdím, že vymontovat motor z T-34 je podle umístění složitější než ho vyzdvihnout z Tigera nebo Panthera.


Umístění motoru je velmi podobné, až na to, že Panther a Tiger mají hřídel pod celým tankem, což je díky její masivnosti a masivnosti uložení a pnutí k ložiskám dost záhul odpojit. Jeho nejjasnější Velicenstvo pan.sup tvrdí, že ne

fík

  • Wehrmacht
    Major - major
  • Příspěvků: 637
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #11 kdy: Leden 14, 2007, 10:42:17 »
Ne umístění jasně že ho maj oba vzadu :D . Povídám přístup k němu a povídám motor a ne převodovka rozumíte tomu co píšu? :D

Ale je to dost zbytečná diskuze a jsem připraven jí kdykoliv ukončit. Kór když jeden mluví o koze a druhej o voze.
"Dobrovolníci k obsluze útočných děl vystoupit!"

"Život vojáka od útočného dělostřelectva je krátký, ale smysluplný."

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #12 kdy: Leden 14, 2007, 10:44:19 »
Citace: "fík"
Ne umístění jasně že ho maj oba vzadu :D . Povídám přístup k němu a povídám motor a ne převodovka rozumíte tomu co píšu? :D

Ale je to dost zbytečná diskuze a jsem připraven jí kdykoliv ukončit. Kór když jeden mluví o koze a druhej o voze.


Hmmm a na co je napojená převodovka? Abyste mohl vyndat motor, musíte odpojit převodovku, u Pz byla vepředu, tedy odpojit hřídel.

fík

  • Wehrmacht
    Major - major
  • Příspěvků: 637
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #13 kdy: Leden 14, 2007, 11:07:37 »
Co já četl tak v tanku Tiger byla výměna motoru díky skvělé konstrukci snadnou záležitostí. Ne převodovky ani hřídele ale motoru. Převodovka byla složitá a poruchová, přesto však oblíbená.

K výměně motoru - podle mě se otevřel poklop, odmontovala se převodovka a motor se vytáhl jeřábem. Jeřábem se popojelo a motor se spustil na korbu nebo na zem. U T-34 se musel odmontovat celej ten zadní pancíř a potom motor vysoukat ven. Jestli zase začnete o hřídely tak nejste veličenstvo ale dvorní šašek. Jen jsem žekl, že motor byl snadno vyjímatelnej toť vše. Vy jste začal opěvovat T-34 jako bych je napadal.
"Dobrovolníci k obsluze útočných děl vystoupit!"

"Život vojáka od útočného dělostřelectva je krátký, ale smysluplný."

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: PzKpfw V Panther
« Odpověď #14 kdy: Leden 15, 2007, 08:07:13 »
Ach jo pane, s vámi je to těžké. Vyndaval jste někdy motor z automobilu?