Autor Téma: Focke-Wulf Fw 190 D  (Přečteno 35870 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Tommy[Nau]

  • ČSR
  • Podporučík
  • Příspěvků: 218
Focke-Wulf Fw 190 D
« Odpověď #15 kdy: Červenec 09, 2007, 01:24:13 »
Citace: Páter
Tak on ten HF Mk VI bol, ako uz oznacenie hovori "High altitude Fighter", teda stihac pre velke vysky, povodne urceny proti Ju-86 P a R.
Proti Ju 86?? Ja myslel ze je po Polskem tazeni uz z prevazne casti vyradili a na pruzkum v roce 1941-42 pouzivali neco jinyho... treba Ju88D nebo tak neco....
"Jen mrtví se dočkají konce války." Platón

Werner Mölders

  • Luftwaffe
  • Oberstleutnant - podplukovník
  • Příspěvků: 1006
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 9. března 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.    Uděleno: 9. března 2009
Focke-Wulf Fw 190 D
« Odpověď #16 kdy: Červenec 09, 2007, 12:52:17 »
Nene byl používán speciální výškový typ, který byl nedosažitelný pro jeho soudobé stihače, i když byl vyvíjen speciální Spitfire.Ju 86 létal naprosto bezproblémů např. nad Londýnem a dokonce sem četl myslím i Káhirou.
Ampulle !!!

Tommy[Nau]

  • ČSR
  • Podporučík
  • Příspěvků: 218
Focke-Wulf Fw 190 D
« Odpověď #17 kdy: Červenec 09, 2007, 01:03:20 »
Citace: Werner Mölders
Nene byl používán speciální výškový typ, který byl nedosažitelný pro jeho soudobé stihače, i když byl vyvíjen speciální Spitfire.Ju 86 létal naprosto bezproblémů např. nad Londýnem a dokonce sem četl myslím i Káhirou.
Aha tak o tom sem nikdy neslysel... nevis do kdy je pouzivali a cim je pak nahradili?
"Jen mrtví se dočkají konce války." Platón

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Focke-Wulf Fw 190 D
« Odpověď #18 kdy: Červenec 09, 2007, 04:19:58 »
Používali ho prakticky celú vojnu a šlo o lietadlá schopné dostupu až na úrovni 13800 m.Okrem verzie P bola vyvíjaná ako výšková i verzia R. Tá dosahovala vyšších výkonov pri dosiahnutí výšky okolo 14000 m.



rozdiely v jednotlivých verziách si pozri na týchto obrázkoch

http://www.luftarchiv.de/index.htm?http://www.luftarchiv.de/flugzeuge/junkers/ju86.htm

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Focke-Wulf Fw 190 D
« Odpověď #19 kdy: Červenec 09, 2007, 06:13:36 »
Více o Ju-86 zde :
http://www.panzernet.net/php/viewtopic.php?t=343&start=0
pro další diskuzi na téma ju-86 využijte uvedený topic
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

shaity

  • Luftwaffe
  • Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 51
Re: Focke-Wulf Fw 190 D
« Odpověď #20 kdy: Červenec 21, 2011, 02:04:17 »
FW 190 A se zasloužili o sestřelní našeho Aloise Vašátka,srazil se s jedním z protivníků a dokonce myslím,že to byl jeden z prvních bojů mezi Spitfire VB a FW 190 a jak jinak Spitfiry dostali na prdel.Do té doby než se na nebi objevili Spitfiry IX měli FW 190 jasně navrch.
Podle Browna a já s ním souhlasím,je FW 190D nejlepší pístovou stíhačkou II.světové války. TA 152 tolik nasazeno nebylo...

Tempik

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 197
Re: Focke-Wulf Fw 190 D
« Odpověď #21 kdy: Červenec 21, 2011, 07:23:34 »
Mám doma jen Brownovu knihu "Křídla Luftwaffe". Bohužel se v ní nezmiňuje o "Doře". Mohl bys mi prosím napsat v které knize napsal to, že považuje Fw 190D-9 za nejlepší stíhací letoun války a když se ti bude chtít to ocitovat?
O Fw 190A se zmiňnuje velmi kladně. Dává ji na úroveň Spitfiru mk. IX a nad úroveň spitfirů mk. V. Ta-152 srovnal výkonově s výškovými Spitfiry také. Ale bohužel se mi nepodařilo nalézt nic tom, že by své britské protějšky v celkovém součty vlastností Focke-Wulfy překonaly.

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Focke-Wulf Fw 190 D
« Odpověď #22 kdy: Červenec 21, 2011, 09:57:01 »
Pan Jiří Rajlich píše ve svých knihách, že Spitfire Mk.Vb s imatrikulací AV, tedy W/C Aloise Vašátka DFC, nositele vyznamenání , Légion d´Honour, Chevalier, se srazil ve stoupavé pravotočivé zatáčce s Fw-190 A3. Německý pilot Unteroffizier Wilhelm Reutschling se zachránil na padáku. Nebyl to tedy sestřel a není zde jasného vítěze. Oba letouny byly zničeny.
Takže shrnuto:
Sestřel  to nebyl
Německý letoun nebyl FW 190 D, nýbrž jedna z pervních verzí, tedy Fe 190 A3
Pokud vstoupily FW 190 se Spitfiry do přímého souboje, tak výsledek byl vždy nejasný a záležel na umění pilota.
Souhlasím,že maximální rychlost FW 190 jakékoliv verze byla vyšší než Spitfire Mk.V, čehož hrdinní orli Luftwaffe bezezbytku využívali. (Oblíbenou taktikou byl útok z převýšení na sestavu RAF, sestřel, nebo také ne a zmizení. Britové tomu říkali "hit and run", tedy zasáhni a zmiz.)
Rozbor taktiky těchto operací (zpravidla Circus), najdeš ve stati Čs.Letci.
Sláma
P.S. Nebyl bych v úvahách a názorech tak jednoznačný jako ty, neboť ve válce na použití zbraní mělo vliv mnoho faktorů. (viz můj příspěvek k B 24 Liberator)


shaity

  • Luftwaffe
  • Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 51
Re: Focke-Wulf Fw 190 D
« Odpověď #23 kdy: Červenec 22, 2011, 10:05:11 »
Sláma:Je samozřejmé,když tady píšu o prvním souboji mezi Spitfire VB a FW 190,že mluvím o A3;) Dora měla k bojovému nasazení opravdu ještě daleko:D ... ale ok sestřel to nebyl,ale Vašátko u toho zemřel...tak proč slovíčkařit  a FW 190 toho byla přímým učastníkem.

Jinak nejenom Brown píše,pokud se FW 190 držel svojí osvědčené taktiky utoku v horizontální rovině a využíval svého vysokého zrychlení a myslím i vykrutu pro pilota spitfiru byl obrovský problem se mu vubec dostat na zadek...a promiň nechci tady zpochybňovat tvoje teze ale Brownovi přece jen věřím o něco víc;)



Tempik : jasné,teď sedím v práci,ale doma Ti to přepíšu... myslím,že se ta kniha jmenuje Souboje na obloze,ale mám toho doma tolik, že se můžu mílit.Srovnává tam všechny stíhačky z konce války ... Mustang,FW 190D,Spitfire,Tempest atd...stejné srovnání tam má i pro námořní stíhačky...super kniha:)

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Focke-Wulf Fw 190 D
« Odpověď #24 kdy: Červenec 22, 2011, 10:28:06 »
Hmmm, asi Vás pane kolego nepřesvědčím...
Mimochodem Mr. Brown, není to ten, co napsal známou Šifru?
       O tom, že Fw 190 bylo dobré letadlo nepochybuji a rozhodně s ním stíhači RAF lehkou práci neměli. Ale tak jednoznačně jako vy, bych to pane kolego, neviděl. To je to, co mně vadí na těchto publikacích. Neustálé srovnávání a vytváření pořadí a tabulek. Vždyť boje, to nebylo komputerové seřazení A-Z nebo Z-A.
Kupříkladu dne 5.6.1942 se 310. peruť / v sestavě wingu/ po útoku na Morlaix, setkala s osmi stíhači z III./JG2 letících na FW 190. Třistadesítka si nárokovala poškození počtu 5 nepřátel, podle německé metodiky (via J.Rajlich) byl poškozen letoun jenom jeden. Zbytek tedy zřejmě utrpěl pouhá poškození pod 20%, tedy možnost opravy u jednotky a to se do německých hlášení nedostávalo. A že v tom měli ordnung, na ja!! Naproti tomu hrdnové z III/JG 2 si nárokovali sestřel celkem 5 (!) Spitfirů. Prokazatelně nebyl sestřelen ani jediný.....  Kupříkladu jedne z nich, Oberleutnant Egon Mayer nahlásil sestřely dva a až do svého sestřelení a smrti 2.3.1944 jich měl úředně přiznáno celkem 104. Takže prosím, opravme tabulky na minus dva stroje....
Takže může psát přesně, třeba jak píšete slovíčkařit, ale jednoznačné závěry o nafřazenosti nejlepšího stroje bych nedělal.
P.S. 310. peruť onen souboj absolvovala na "pětkách"....

shaity

  • Luftwaffe
  • Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 51
Re: Focke-Wulf Fw 190 D
« Odpověď #25 kdy: Červenec 22, 2011, 10:52:38 »
Ale pane kolego,já myslím Eric "winkla" Browna.... člověk,který létal doslova na všem co za války létalo...on opravdu měl možnost srovnání;).Já chápu Váš argument,že v boji je to pokaždé jiné...ale jeho testy vycházeli s rovnocených šancí.(doufám,že nenapsal tedy i tu šifru a je to shoda jmen ,to by u mě značně klesnul)

FW190 A3 ,až do zavedeni Spitfiru IX ,se báli skoro všichni spojenečtí piloti a po příchodu Dory to bylo obdobné.Nejenom Brown hodnotí FW 190D jako nejlepší pístovou stíhačku II.sv.války. Oni opravdu měli možnost létat ty stíhačky proti sobě a hodnotit.

Chápu,že ve válce není nic jednoznačné a i se slabším strojem je možné vyprášit silnějšího,ale tady záleží na pilotovi.

O počtů setřelů v Luftwaffe jsem toho přečetl dost,myslím,že jejich systém byl dosti přesný a německy důsledný.Někde jsem na to četl studii,kde berou v potaz bordel na konci války,kde nebylo spousta sestřelů započítána.




Tempik

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 197
Re: Focke-Wulf Fw 190 D
« Odpověď #26 kdy: Červenec 22, 2011, 05:21:39 »
Bohužel známý německý ordnung ohledně sestřelů poslední dobou (po té, co se otevřely archyvy) vzal hodně za své. Já se zajímám hlavně o období vylodění v Normandii až k pádu Berlína a rozdíly mezi německými nároky a skutečnými ztrátami jsou v tomto období skutečně VELMI nepřesné. Dokonce více nepřesné, než nároky britských, či amerických stíhačů (jiné to bylo u palubních střelců bombardérů. Ale to by bylo na samostané vlákno a ne sem.

Ač se s Shaitym ve spoustě věcí rozcházím, tak musím souhlasit s tím, že příchod Fw 190 znamenal velmi těžký oříšek pro piloty Spitfirů V. Samozřejmě se mohli i nadále vyskytovat úspěchy, ale samo velení RAF omezilo svoje akce nad územím Francie do doby, než měly Spitfiry IX. Nutno ale podotknout, že piloti Spitfirů V co létali nad Francii měli opravdu velmi těžký úkol. Létat do hloubky nepátelského území, ke si na ně ve výhodné pozici počkal protivník nevěstilo nic dobrého a FW díky rychlosti a palebné síle toto mohl velmi dobře využít (a také využíval). Pokud by ale musel naopak německý pilot doprovázet na anglii svoje bombardéry a naopak piloti RAF si určit kde si n ně počkají s výškovou převahou, tak by to bylo těžké i pro německé piloty.

To že by byla Dora pro spojenecké piloty nějaký poděs je ale přitažené za vlasy. Piloti Spitfirů IX neměli žádný vážný problém při střetu s nimi. O tom, že nová generace Spitfirů XIV zcela deklasovala Doru prakticky ve všech ohledech je taky snadno dohledatelné. Piloti Tempestů také dokázali, že jejich stroje jsou více než rovnoceným protivníkem Dorám (znám jen jedno německé Eso na Doře, které sesřelilo více než tři piloty Tempestů a naopak je relativně dost pilotů tempestů, kteří sestřelili Doru.

K Brownovi bych jen rád podotknul, že byl jeden z nejzkušenějších testovacích pilotů co nalétal tisíce hodin na nespočtech typech letounů. Ale pro porovnání bojových letounů v boji mu chyběla jedna důležitá věc: nikdy se nezapojil osobně do vzdušného souboje proti nepřátelským stíhačům. Sestřelil jen jednoho, nebo dva bombardovací/průzkumné FW 200 Condor a pak létal jen coby testovací pilot. Testovací pilot Jefrey Quill naopak za nejlepší stíhačku považoval Spitfire a sám se zúčastnil i několika bojovýh letů, aby zjistil co a jak. Roland Beamont zase zaváděl do výzbroje Typhoony a tempesty a coby jeden z nejzkušenějších pilotů RAF prohlásil o Tempestu, že je nejlepším stíhacím letounem války (a létal i v Mustangu, nových spitfirech i Focke Wulfech a Bf 109.
Takže co pilot, to jeho osobní názor. Já jem pragmatik, takže se podívám do výkonových tabulek letounů, porovnám bojové výsledky jednotlivých letek a mám vcelku jasno. Pokud budu chtít něco ověřit od opravdovýc pilotů, tak si přečtu pokud možno co nejvíce názorů. Jeden názor ti nadhled neutvoří.

Opravdu jsem zvědavý s jakou Brownovou citací přijdeš. Je totiž možné, že Brownovu knihu máš v češtině a tam je jeho citace špatně přeložena. Mám anglickou citaci, ale nechám tě se potrápit.  ;)

shaity

  • Luftwaffe
  • Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 51
Re: Focke-Wulf Fw 190 D
« Odpověď #27 kdy: Červenec 22, 2011, 06:31:37 »
Smekám :)) konečně jsem našel forum,kde se i něco dovím :c)

Jj mám to v češtině,ale jinak čerpám z více zdrojů,vím že pro opravdový odborníky je třeba Velkej cirkus od Clostermanna asi brak ,stejně tak Sundejte Hartamana a První a poslední od Galanda,ale mylsím že oni byli opravdu špička piloti.
Closterman si Dory cení a Galand taktéž...

jinak k t citaci :

FW190D6:podle mého názoru se jednalo o nejlepší stíhačku ,která létala v barvách Luftwaffe ne-li nejlepší pístovou stíhačku vůbec.

Spitfire XIV:Spitfire byl nejslapvnější stíhačkou II.sv války, u které byo oproti předchozím modelům provedeno množství zlepšení,aniž by ztratila cokoli na své eleganci a ovladatelnosti.


závěr:
ono opravdu není jednoduché vyslovit pouhou holou vtu - ta je nejlepší.Ve znamení co nejšiřší objektivity je vhodné se podívat ještě hlouběji.....při tomto způsbu analýzy,aniž bychom křivdili dalším ,se jako nejprominentnější vynořují dvě stíhačky:sspitfir a FW 190.
není snadné vybírat a jednoho znich určit jako vítězpopravdě jsem hodně dlouho s výběrem váhal,nebot jsem pociťoval nutkání dát jim stejné hodnocení,třebaže to znamenalo spolknout vlastní národní hrdost.Kdyby měl Spit rychost výkrutu německé sthačky.pak jsem jej mohl s klidným svědomím vyhlásit jako vítěze a ulhčit tak svému svědom.Jenže neměl.

takže konečné pořadí:

1.spitfire a FW 190
2.Hellcat F6F-5
3.Mustag Mk.IV
4.Zeke 53
5.Tempect Mk.V.
6. George 12

Tempik

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 197
Re: Focke-Wulf Fw 190 D
« Odpověď #28 kdy: Červenec 22, 2011, 07:25:15 »
"The Dora 9 was one of the finest piston-engine fighters I have ever flown; it ranks among my top five with the Spitfire XIV, the Grumman Bearcat, the Hawker Sea Fury and the North American P-51D Mustang IV."
Captain Eric Brown

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Focke-Wulf Fw 190 D
« Odpověď #29 kdy: Červenec 22, 2011, 07:56:49 »
Nech žijú slovenské a české preklady :).
The only easy day was yesterday.