Bohužel známý německý ordnung ohledně sestřelů poslední dobou (po té, co se otevřely archyvy) vzal hodně za své. Já se zajímám hlavně o období vylodění v Normandii až k pádu Berlína a rozdíly mezi německými nároky a skutečnými ztrátami jsou v tomto období skutečně VELMI nepřesné. Dokonce více nepřesné, než nároky britských, či amerických stíhačů (jiné to bylo u palubních střelců bombardérů. Ale to by bylo na samostané vlákno a ne sem.
Ač se s Shaitym ve spoustě věcí rozcházím, tak musím souhlasit s tím, že příchod Fw 190 znamenal velmi těžký oříšek pro piloty Spitfirů V. Samozřejmě se mohli i nadále vyskytovat úspěchy, ale samo velení RAF omezilo svoje akce nad územím Francie do doby, než měly Spitfiry IX. Nutno ale podotknout, že piloti Spitfirů V co létali nad Francii měli opravdu velmi těžký úkol. Létat do hloubky nepátelského území, ke si na ně ve výhodné pozici počkal protivník nevěstilo nic dobrého a FW díky rychlosti a palebné síle toto mohl velmi dobře využít (a také využíval). Pokud by ale musel naopak německý pilot doprovázet na anglii svoje bombardéry a naopak piloti RAF si určit kde si n ně počkají s výškovou převahou, tak by to bylo těžké i pro německé piloty.
To že by byla Dora pro spojenecké piloty nějaký poděs je ale přitažené za vlasy. Piloti Spitfirů IX neměli žádný vážný problém při střetu s nimi. O tom, že nová generace Spitfirů XIV zcela deklasovala Doru prakticky ve všech ohledech je taky snadno dohledatelné. Piloti Tempestů také dokázali, že jejich stroje jsou více než rovnoceným protivníkem Dorám (znám jen jedno německé Eso na Doře, které sesřelilo více než tři piloty Tempestů a naopak je relativně dost pilotů tempestů, kteří sestřelili Doru.
K Brownovi bych jen rád podotknul, že byl jeden z nejzkušenějších testovacích pilotů co nalétal tisíce hodin na nespočtech typech letounů. Ale pro porovnání bojových letounů v boji mu chyběla jedna důležitá věc: nikdy se nezapojil osobně do vzdušného souboje proti nepřátelským stíhačům. Sestřelil jen jednoho, nebo dva bombardovací/průzkumné FW 200 Condor a pak létal jen coby testovací pilot. Testovací pilot Jefrey Quill naopak za nejlepší stíhačku považoval Spitfire a sám se zúčastnil i několika bojovýh letů, aby zjistil co a jak. Roland Beamont zase zaváděl do výzbroje Typhoony a tempesty a coby jeden z nejzkušenějších pilotů RAF prohlásil o Tempestu, že je nejlepším stíhacím letounem války (a létal i v Mustangu, nových spitfirech i Focke Wulfech a Bf 109.
Takže co pilot, to jeho osobní názor. Já jem pragmatik, takže se podívám do výkonových tabulek letounů, porovnám bojové výsledky jednotlivých letek a mám vcelku jasno. Pokud budu chtít něco ověřit od opravdovýc pilotů, tak si přečtu pokud možno co nejvíce názorů. Jeden názor ti nadhled neutvoří.
Opravdu jsem zvědavý s jakou Brownovou citací přijdeš. Je totiž možné, že Brownovu knihu máš v češtině a tam je jeho citace špatně přeložena. Mám anglickou citaci, ale nechám tě se potrápit.
