Autor Téma: Vrtulníky  (Přečteno 21597 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

panzernet

  • Administrátor
  • Příspěvků: 281
    • http://www.panzernet.net
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. května 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. května 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. května 2009
Vrtulníky
« kdy: Červenec 19, 2006, 08:36:56 »
Často se hovoří o německých úspěších v oblasti vývoje proudových letounů. Méně často ale už o jejich snažení v oblasti vrtulníků. Mě osobně to přitom příjde jako docela zajímavá oblast. Problém ale je, že toho o ní moc nevím  :cry:

Takže spíš doufám, že se chytno někdo jinej aby mě poučil... co říkáš Marty? :wink:

Zatím aspoň přikládám super fotku, kterou mi právě Marty poslal:







Německý Flettner FI282 Kolibri vyráběný už od roku 1941.
"Motor zvítězil nad koněm a kanon nad kopím." Heinz Guderian

marty

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 661
    • http://www.obrnenci.estranky.cz
Vrtulníky
« Odpověď #1 kdy: Červenec 19, 2006, 09:11:18 »
Mě osobně německé úspěchy v oblasti vývoje vrtulníků zcela ohromily. Jsou to opravdu úspěchy, protože nejen, že se vyráběly už od 30. let, ale nebyly to pouhé prototypy, byly úspěšně nasazovány a jejich výkony v mnohém předčily přední nacistické stíhače. Např.: předchůdce výše uvedeného stroje Fi 256 dokázal při cvičném boji s přehledem vymanévrovat BF 109!!! - omlouvám se, oprava

P.S. díky admine za uvedení, a prosím tě, vlož sem i ty ostatní, včetně informací, které jsem ti poslal, díky, marty
,,Včera jsem se slavnostně vyčural do Mosely'' generál George Patton, hlášení pro ministerstvo války, prosinec 1944

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Vrtulníky
« Odpověď #2 kdy: Červenec 19, 2006, 10:43:50 »
Citace: "marty"
mě osobně německé úspěchy v oblasti vývoje vrtulníků zcela ohromily. Jsou to opravdu úspěchy, protože nejen, že se vyráběly už od 30. let, ale nebyly to pouhé prototypy, byly úspěšně nasazovány a jejich výkony v mnohém předčily přední nacistické stíhače. Např.: výše uvedený Flettner dokázal s přehledem vymynévrovat BF 109!!!

P.S. díky admine za uvedení, a prosím tě, vlož sem i ty ostatní včetně informací, které jsem ti poslal, díky, marty


Prece nemuzes srovnavat vrtulnik a stihacku? to je jako by jsi srovnal jablka a hrusky. Jinak nemci zkouseli i vrtulniky na ponorkach k pruzkumu, ale jak se dostali s tim daleko to netusim.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

marty

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 661
    • http://www.obrnenci.estranky.cz
Vrtulníky
« Odpověď #3 kdy: Červenec 20, 2006, 08:50:40 »
To si mě asi špatně pochopil, já nic nesrovnávám, letadlo se opravdu s vrtulníkem nedá srovnávat. Já pouze uváděl fakt, že o seriové výrobě Flettnera se začalo uvažovat až po jeho vymynevrování BF 109. Tohle není srovnávání, pouze ukázka efektivnosti vrtulníků, stejně jako se tank a letadlo nedá srovnávat, tak např. Illijušin 2 byl testován v boji proti tankům.
,,Včera jsem se slavnostně vyčural do Mosely'' generál George Patton, hlášení pro ministerstvo války, prosinec 1944

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Vrtulníky
« Odpověď #4 kdy: Červenec 20, 2006, 09:03:43 »
Citace: "marty"
To si mě asi špatně pochopil, já nic nesrovnávám, letadlo se opravdu s vrtulníkem nedá srovnávat. Já pouze uváděl fakt, že o seriové výrobě Flettnera se začalo uvažovat až po jeho vymynevrování BF 109. Tohle není srovnávání, pouze ukázka efektivnosti vrtulníků, stejně jako se tank a letadlo nedá srovnávat, tak např. Illijušin 2 byl testován v boji proti tankům.


Tak to jo, to sem opravdu spatne pochopil. Nevis nahodou naky podrobnosti o testovani vrtulniku na tech ponorkach? Kdysi jsem v L+K cetl nejaky clanek o tom,ale uz je to davno a moc si z toho nepamatuji.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

marty

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 661
    • http://www.obrnenci.estranky.cz
Vrtulníky
« Odpověď #5 kdy: Červenec 20, 2006, 10:37:16 »
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze byl zkonstruovaný na základě objednávky na stavbu rotorového kluzáku určeného pro službu na ponorkách. Řešil problém omezeného rozhledu ponorek daný malou výškou věže (cca 8 km) tím, že vynesl pilota asi 220 m (to umožňovalo rozhled asi 53 km), spojení zajišťoval palubní telefon a samotný stroj byl k ponorce připoután 300m dlouhým lanem. Jednalo se o velmi jednoduchou konstrukci (Trojlistý rotor měl ocelovou konstrukci potaženou plátnem, na náběžné hraně překližkou), do letuschopného stavu se dal složit během několika minut. Celý stroj byl uložen ve dvou kovových tubách 3,75 m dlouhých. První zkoušky se prováděly v roce 1942 v Baltickém moři na ponorce typu IX C. K prvnímu bojovému nasazení došlo v roce 1942 v jižním Atlantiku. Tyto vrtulníky se začaly používat hlavně na ponorkách typu IX D2 Monzun v Indickém oceánu, které používaly i japonské základny na Jávě a v Malajsii. Japonci koupili nejméně dva kusy.



Průměr rotoru: 8,50 m

Délka trupu: 4,47 m

Výška: 1,67

Hmotnost: 75/175 kg

Rychlost letu: 35-80 km/h

Celkově bylo vyrobeno asi 200 kusů









Kluzák startoval z plošiny umístěné na zadní části ponorky





kovové tuby pro uložení



,,Včera jsem se slavnostně vyčural do Mosely'' generál George Patton, hlášení pro ministerstvo války, prosinec 1944

Warran

  • Host
Vrtulníky
« Odpověď #6 kdy: Červenec 23, 2006, 04:51:47 »
Možná to píšu zbytečně, ale rád bych zdůraznil jednu věc, která možná není tak dobře obecně známa.  Jak už napsal marty, jednalo se o rotorový kluzák, lépe česky vírník. Tento stroj má rotační nosnou plochu, která ho nese, ale není poháněna motorem, nýbrž se točí pohybem vírníku vpřed.

Pohyb vírníku vpřed může být zajištěn takto:



Má motor a tlačnou vrtuli. Analogií je klasické letadlo.



Nemá motor a pohání jej zemská přitažlivost tím, že kromě pohybu vpřed se pohybuje i dolů. Analogií je kluzák neboli větroň.



Nemá motor a pohání jej něco, co jej táhne za sebou. Třeba jiné letadlo jako u vleku kluzáku. Nebo třeba ponorka :D



Byl to tedy vlastně větroň s rotační nosnou plochou, který táhla ponorka za sebou. Proto tam bylo to lano.

Proč byla použita tato koncepce je zřejmé. Vírník nemusel mít vůbec žádný motor, tedy byl jednoduchý, lehký, menší, levnější....

Navíc motor by patrně musel být benzinový a kam dát na ponorce zásobu benzínu? Ponorka pluje na naftu, takže z vlastních nádrží na ponorce by se palivo vzít nedalo.

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Vrtulníky
« Odpověď #7 kdy: Červenec 23, 2006, 06:54:38 »
Citace: "Warran"
Nemá motor a pohání jej něco, co jej táhne za sebou. Třeba jiné letadlo jako u vleku kluzáku. Nebo třeba ponorka :D

.


Virniky neni moje hobby, proto asi tato zvlastni otazka : takze laicky receno, aby se vzneslo do vzduchu ponorka ho musela "roztahnout" do te miry aby se zacal tocit rotor a pak se tedy virnik vznesl, je to tak?
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

marty

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 661
    • http://www.obrnenci.estranky.cz
Vrtulníky
« Odpověď #8 kdy: Červenec 23, 2006, 07:04:32 »
V podstatě ano. Ke startu potřeboval minimální rychlost větru 35 km/hod.
,,Včera jsem se slavnostně vyčural do Mosely'' generál George Patton, hlášení pro ministerstvo války, prosinec 1944

Warran

  • Host
Vrtulníky
« Odpověď #9 kdy: Červenec 23, 2006, 07:49:44 »
Přesně tak, vírník má minimální rychlost opravdu nízko. Takže rychlost ponorky plus protivítr byly pro start dostatečné.



Výsledek chvilky googlování: Rotor se patrně neroztočí sám, ale je nutné ho roztočit rukou. Dnešních vírníků je málo a některé mají rotor, který se rukou roztočit nedá a je tam za tím účelem malý motorek, který ho roztočí.

Pro přistání prý také stačí velmi malý prostor.



Více informací bohužel poskytnout nemohu, vírníky jsou v letectví okrajová záležitost a informací je málo. Navíc se o ně ani nezajímám protože se mi nelíbí. Ti co tvrdí, že letí protože je ošklivý a nosný rotor je tedy zbytečný, mají dost pravdy.

mira.ko

  • ČSR
  • Četař
  • Příspěvků: 70
Vrtulníky
« Odpověď #10 kdy: Červenec 29, 2006, 05:53:30 »
Něco málo teorie, aneb co na to ČSN 31 0001 (názvoslovná neboli terminologická norma)  :D

Vírník - rotorové letadlo, jehož rotory nejsou poháněny motorem s vyjímkou počátečního roztáčení, ale jsou uváděny do rotace účinkem vzduchu při pohybu rotorového letadla, a jehož pohonná soustava zahrnuje zpravidla běžné vrtule a je nezávislá na rotorové soustavě - gyroplane

Kromě těchto pojmů se dá najít v literatuře ještě názvy příbuzné, blízké či zastaralé viz. rotorové letadlo, vírník, gyroplane či autogiro



Co se týče stroje Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze i na tuto kategorii letounů naši milý normalizátoři (myšleno tvůrci ČSN) mysleli a definují ji takto:

Bezmotorový vírník - vírník bez pohonné jednotky, jehož nosný rotor se otáčí pomocí autorotace při dopředném pohybu vírníku a tah potřebný k dopřednému letu je vyvozován složkou tíhy samotného vírníku ve směru letu - rotor glider. Původní norma používala termín rotorový kluzák, vzniklý překladem anglického ekvivalentu.

 V každém případě, co se týče vrtulníků - nej, nej nej strojem byl Focke Achelis Fa 223 a nikdo mi to nerozmluví  :D

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Vrtulníky
« Odpověď #11 kdy: Červenec 29, 2006, 06:19:59 »
Citace: "mira.ko"
V každém případě, co se týče vrtulníků - nej, nej nej strojem byl Focke Achelis Fa 223 a nikdo mi to nerozmluví  :D


Urcite to byl nejpouzivanejsi vrtulnik behem valky. Podle toho co vim, tak ho nemci pouzivali k nejruznejsim ukolum od zachrany pilotu az po zvedani objemnych materialu. Pred koncem valky se rozjizdela seriova vyroba. Nekolik Fa223  bylo po valce u nas sestaveno a slouzily u bezpecnostniho letectva a i ve francii ho jeden cas pouzivali. Byl to prvni vrtulnik, ktery preletel kanal La Manche. Nicmene brzy byla tato koncepce dvou hlavnich rotoru opustena jako neperspektivni.



"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

marty

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 661
    • http://www.obrnenci.estranky.cz
Vrtulníky
« Odpověď #12 kdy: Červenec 29, 2006, 06:21:05 »
Focke Achelis Fa 223 Drachen, nadčasový stroj, už z roku 1938 (prototyp 1939), dva piloti plus čtyři pasažéři







a přitom se dnes koncepce dvou rotorů znovu používá u nejmodernějších transportních letounů a vrtulníků.
,,Včera jsem se slavnostně vyčural do Mosely'' generál George Patton, hlášení pro ministerstvo války, prosinec 1944

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Vrtulníky
« Odpověď #13 kdy: Červenec 29, 2006, 06:27:06 »
Citace: "marty"
...a přitom se dnes koncepce dvou rotorů znovu používá u nejmodernějších transportních letounů a vrtulníků.


Vrtulnikum zas az tak nerozumim, ale krome Chinoka neznam, zadny jiny siroce rozsireny vrtulnik s dvema hlavnimy rotory. Navic Chinok je ma uplne jinak usporadane, druhy rotor nahrazuju vyrovnaci.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

marty

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 661
    • http://www.obrnenci.estranky.cz
Vrtulníky
« Odpověď #14 kdy: Červenec 29, 2006, 07:08:39 »
No kromě Chinooka, znám ještě např. CH-46 Sea Knight, ty mají ale koncepci rotorů v řadě za sebou, měl sem spíš na mysli nově využívanou koncepci jako má letoun, nebo ,,vrtulník'' V-22, první letoun s překlopnými rotory, jsou do něj vkládány vysoké naděje. Myslím, že v tuhle dobu jsou už dávno dokončeny zkoušky s prototypy a probíhá seriová výroba protiponorkové verze SV-22, verze pro speciální účely CV-22 a verze pro bojové zachrané a patrácí operace HV-22.



http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/v-22-pic01461.jpg



Myslím, že tahle koncepce je přesně ta pravá... jako Drachen
,,Včera jsem se slavnostně vyčural do Mosely'' generál George Patton, hlášení pro ministerstvo války, prosinec 1944