Autor Téma: Lehký tank 4TP/PZInż 140 (Polsko)  (Přečteno 1109 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

pospec

  • Moderator
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2047
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Lehký tank 4TP/PZInż 140 (Polsko)
« kdy: Prosinec 25, 2015, 09:05:44 »

E Vickers (Vickers Mark E, Vickers 6-Ton)
Možností se stal hlavně nákup a licenční výroba tanku z jiné země. Zde se nabídlo řešení na konci 20.let.  V roce 1928 byl v britské zbrojovce Vickers-Armstrongs Ltd vyroben pokusný prototyp lehkého tanku pro britskou armádu - autory nového tanku byli projektanti John Carden a Vivian Loyd. A to rovnou ve dvou různých verzích!

TYP A - dvouvěžový typ, vyzbrojený dvěma kulomety
TYP B - jednověžový typ, vyzbrojený jedním kulometem a kanónem ráže 47mm

Přestože byl typ nakonec zkoumán a testován britskou armádou, ta tento typ tanku nakonec nepřijala do své výzbroje. Proto se výrobce rozhodl pro jeho uvolnění na export. Jednotlivé kusy tanku byly nakonec dodány do Sovětském svazu, Řecku, Polsku, Bolívii, Siamu, Finsku, Portugalsku, Číně a Bulharsku. Jako jediný právo na licenční výrobu odkoupil Sovětský svaz a Polsko. V Sovětském svazu se staly základem pro vývoj vlastních tanků typu T-26.


Polská komise 14.září 1931 podepsala dohodu o koupi 38 kusů tanku Vickers Mk.E typ A s licencí pro jejich výrobu. Cena byla původně stanovena za 3800 liber za tank, poté, po dalších jednáních, byla upravena na 3165 liber za kus. Nakonec Poláci zaplatili celkem 138.770 liber (4.301.870.zł). Podle některých dokumentů, mělo dojít ovšem ke koupi rovných 50 kusů za stejnou jednotkovou cenu, přičemž 12 kusů mělo být určeno na náhradní díly.
Po dodání tanků do Polska polská armádní výzkumná jednotka zjistila ovšem nedostatky tohoto typu a nedoporučila nákup ani sériovou výrobu typu. Naopak doporučila vývoj vlastní vylepšené varianty. Vývoj tohoto projektu, původně označený VAU-33, vedl ke konstrukci polských tanků 7TP.


Tanky Vickers E trpěly mnoha problémy, z nichž nejvážnější byla tendence motoru Siddeley k přehřívání. Tento problém se nevyřešil ani instalací rozměrných vstupů sání vzduchu, charakteristických pro polské tanky Vickers E. V Polsku byl proto v roce 1934 zahájen program výroby vlastní, vylepšené verze tohoto tanku, odlišující se zejména jinou pohonnou skupinou.


Dožití tanků Vickers v polské armádě
Dodaných 38 kusů smontovaných tanků Vickers bylo v roce 1934 na žádost polské vlády částečně upraveno a modernizováno:
-rozšíření vzduchových otvorů nad motorovou částí
-přezbrojení kulomety WKM 13,2 mm Hotchkiss WZ. 30 z původních Hotchkiss wz.25 ráže 7.92mm (16 kusů)
-přezbrojení krátkým kanónem wz.18 ráže 37mm (6 kusů)

Roku 1934 bylo zbývajících nepřezbrojených 22 kusů upraveno instalací jednověžové nástavby a instalací 47 mm kanónu. V roce 1939 vlastnila polská armáda tedy 22 kusy dvouvěžových a 16 kusy jednověžových tanků Vickers. Většina těchto strojů byla ovšem velmi opotřebovaná a v zářijových bojích byly všechny tanky zničeny postupujícími německými silami, opuštěno pro technické poruchy či nedostatek pohonných hmot a následně ukořistěny německými silami.

Zajímavostí je, že ještě v roce 1938 se některé tanky typu Vickers podíleli na obsazení části Těšínska a srážek na polsko-slovenských hranicích.


Opět stejný vzor - britský tančík
O způsobu objevení se v Polsku či jeho využití toho bylo již v článcích o polské technice popsáno dost a bylo by to pouze opakování, čili pouze stručný přehled.

V roce 1930 se sice objevily první tančíky TK-3 a TKS, ovšem byly zklamáním pro polské vedení a rozhodlo se o dalším vývoji čistě tankových konstrukcí. Jako konstrukce a předloha měl sice posloužit opět tančík Mk V a Mk VI, ovšem měl se odlišit do koncepce silněji pancéřovaného a lépe vyzbrojeného průzkumného tanku. Tato koncepce lehkého tanku měla v budoucnu nahradit zastaralé tančíky.

I u tohoto projektu se ovšem vývojové týmy potýkaly s nedostatkem finančních prostředků i výrobních kapacit, proto byly odkázány i nadále na Národní inženýrský institut (PZInż) s tím, že hlavní slovo ale bude mít ve vývoji BBT BP. Na koncepci nového tanku bylo přistoupeno poté, co pokusy o osazení tančíků otočnou věží bylo zklamáním nejen pro armádu, ale i samotné výrobce, jež viděli možnost nové zakázky s minimem změn ve výrobě.

Tato spolupráce vyvrcholila 16. prosince 1936 předložením dokumentace s návrhy inženýrem Edwardem Habichem z PZInż.  Dokumentace se zde lišila v tom, že podvozek již odmítal do té doby klasické uspořádání podvozky Vickers, nýbrž bylo použito nového torzního zavěšení. V lednu byla tato koncepce přijata a jako většina polských projektů zařazena do koncepce polské armády pro roky 1937 - 1942. Byla plánována produkce 480 průzkumných tanků pro 18 průzkumných tankových rot umístěných v pěších divizích a 4 motorizovaných jednotkách (OM, Oddział Motorowy, bývalé motorizované brigády).

15. srpna 1937 byl představitelům armády dán k dispozici pro armádní testy neboli vševojskové cvičení, tzv. ,,Podzim 1937." Zde překonal celkem 1861 km terénu v městské zástavbě, rovinatém i mírně svahovitém terénu. Tank se v terénu ukázal jako spolehlivý a jednoduchý na údržbu a do továrny se vrátil pouze k doladění několika ,,much", jež snad ale pronásledovaly všechny prototypy světa.

Testování po úpravách  pokračovalo v roce 1938. Na přelomu června a července 1938 byl 4TP testován s usazeným prototypem 20mm kanónu wz.38 FK-A. Odborníci armády tank posoudili kladně a doporučili pouze opět pár úprav:
- odpružení torzních tyčí
- stabilizace kanónu pro střelbu i při nízké rychlosti jízdy
- použití výkonnější převodovky
- zesílení pancéřování

Ovšem bylo posouzeno, že tyto chyby jsou vedlejší a je možné je odstranit při zabíhání sériové výroby. Poslední zkoušky prototypu proběhly v květnu 1939, během kterých urazil 4300 km. V těch prototyp obstál na výbornou (i díky tajné práci techniků na odstranění chyb) a ukázal se jako velmi slibným tankem v oblasti technické spolehlivosti a rychlosti výroby. Ovšem objevil se zde hřebíček do rakve - polské vedení, po zkušenostech ze Španělska, které ukázalo zapadající hvězdu lehkých tanků, se rozhodlo jej sériově nevyrábět a zaměřit se na koncepce středních tanků. Proto budoucí průzkumná činnost měla být přisouzena tankům 7TP. Celý projekt nakonec pohltil začátek války v září 1939. I přesto se ukázalo, že by šlo o zcela nejlepší koncept průzkumného tanku té doby na světě.


Prototyp na cvičení ,,Podzim 1937"
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

pospec

  • Moderator
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2047
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Lehký tank 4TP/PZInż 140 (Polsko)
« Odpověď #1 kdy: Prosinec 25, 2015, 09:31:10 »
PANCÉŘOVÁNÍ
Prototyp byl z nýtovaných válcovaných plechů

 - Síla pancéřování:
 Trup: přední - 8-17 mm
boky - 13 mm
zadní - 10 - 13 mm

podvozek - 4-8 mm
střecha - 5 mm;
 
 Věžička:
přední a boční: 13 mm
horní - 5-6 mm.


VÝZBROJ
Stroj nebyl nikdy osazen výzbrojí ani v podobě kanónu, ani v podobě kulometů, ovšem podle dokumentace měla být výzbroj složena z jednoho kanónu ráže 20 mm a jednoho kulomet CMK wz.30 ráže 7.92 mm.


KONSTRUKCE
Motor - PZInż.425: benzín, 4-taktní, V8 (starší publikace tvrdil, 6-válec inline),
výkon: 95 HP při 3600 otáčkách za minutu,
výtlak: 3880 cm³, vodou chlazené,

Palivová nádrž - vzadu, kapacita asi 300 l.

Převodovka - suchá lamelová hlavní spojka, mechanická převodovka, 4 rychlostí vpřed, 1 zpětný chod, boční spojky s pásovými brzdami


OSTATNÍ
Hmotnost: 6,1 tuny
Posádka: 5 - Dva řidiči, dva kulometčíci a velitel

Rozměry:
 - délka 6510 cm
 - šířka 1950 cm
 - výška 2480 cm

Maximální rychlost: 55 km / h
Maximální dosah: 450 km
Hloubka brodění   70 cm
Max. příkrost   38 °
Hloubka příkopu 160 - 170 cm

Hmotnostní poměr/výkon    22 HP / t
Měrný tlak   0,34 kg / cm²
Spotřeba paliva   66 l / 100 km


Prototyp byl zbarven v klasickém stylu pro polskou prototypovou techniku


Zdroje:
em.wikipedia.org
derela.republika.pl
militaryfactory.com
achtungpanzer.com
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/