Autor Téma: M41 Walker Bulldog  (Přečteno 4788 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

NeonMaster

  • Rudá armáda - RKKA
  • ст.сержант - Staršij seržant
  • Příspěvků: 90
M41 Walker Bulldog
« kdy: Říjen 05, 2014, 03:32:02 »
 M41 Walker Bulldog

Úvod: Už na konci druhé světové války bylo jasné že M24 Chafee zastaravají. Začínalo být zřejmé, že lehké tanky by měli být schopny zničit i středního protivníka a tomu by měla odpovídat výzbroj a pasivní ochrana. Roku 1946 začali první studie nového obrněnce, který se měl stát důležitou součástí nového promyšleného systému, který zvyšoval údernou sílu pozemního vojska. Měl jim být lehký M41 Střední M47 a těžký M103.

Prototyp: První byl prototyp T37 na kterém se testovala nová a účinější výzbroj  ale to byl jen základ. Až v roce 1948se testoval prototyp T37I již byl vyzbrojen kanónem ráže 76mm spřaženým se 7,62mm kulometem a další kulomet mohl být umístěn na stropě věže. Dále prototyp T37II byl vyzbrojen 76mm kanónem T91 s novým systémem řízenípalby. Stereostopický dálkoměr byl nahrazen optickým s proměným  zobrazením. Kanón měl hlaveň stabilizovane ve dvou osách, byl pro to využit britský systém Vickers.T37III měl dvouosou stabilizaci americké firmy IBM a kanón byl vybaven automatickým nabíjením. Na konci roku 1951 byl dokončen pokročilejší prototyp T41E1. Ještě než byl program dokončen objednalo americké ministerstvo obrany 1000ks T41E1 pod označením M41.Vozidlo zprvu neslo název Little Bulldog později bylo přejmenováno na Walker Bulldog mělo uctít jméno generála Waltona Walkera který zahynul roku 1951 na autonehodu.

Konstrukce: Vozidlo bylo na podvozku s pěticí samostatně zavěšených zdvojených pojezdových kol s gumovými obručemi
hnacího a napínacího kola a tří podpůrných kladek. Pojezdová kola byla odpružena soustavou torzních tyčí.Velitel a střelec měli k dispozici periskop M20A1 a střelec měl navíc k dispozici teleskopický zaměřovačM97A1.Mezi motorovým a bojovým prostorem byl vytvořena protipožární přepážka. V interiéru byl také systém s dvěma zásobníky hasící směsi. Zdrojem elektrické energie byly dvě akumulátorové baterie dobíjené pomocí diesel-generátoru. Osádka spolu komunikovala pomocí vnitřního komunikačního systému. Ke spojení s velitelstvím a ostatními tanky byli instalovány radiostanice některé tanky měli až tři.

Verze:M41A1 měla věž ovládanou hydromotory které nahradili elektrický pohon. Počet kanónové munice se zvýšil na 65.
      M41A2 dostal přeplňovaný motor AOS-859-5,a M41A3 byli původní M41A1 které dostali tuhle pohonou jednotku.
      M41GTI (Germen Tank Improvent) byla německá verze která vznikla v roce 1986 s novou pohonou jednotkou
      šesti-válcem MTU MB833Aa501 o výkonu 430 koňských sil. Nádrže na 800litru zajistili dojezd 600km.Dále byl
      nový samočiný hasící systém Xenon 1302.Výzbroj zůstala nezměněna avšak díky novým proti-pancéřovým granátům
      M331A1 s úsťovou rychlostí 1257m/s. Kanón dostal stabilizaci hlavně ve dvou osách AEG typu ELAN-41.Osádka měla
      k dispozici nové optické přístroje a laserový dálkoměr. Americké kulomety nahradili domácí Heckler and Koch
      HK21E ráže 7,62mm.Modernizační program byl nabízen i v zahraničí zkoušky prototypu probíhali na Tchaj-wanu.
      M41DK1 Dánsko použivalo tyto stroje až do roku 1998 ve snaze prodloužit jejich životnost proběhl modernizační
      program který vyměnil dosavadní motory za nové dieseli 8V-71T,vozidlo dostalo přídavné pancéřování které zvýšilo
      ochranu proti kumulativním střelám nový systém řízení palby protiletecký kulomet byl nahrazen novým domacím kulometem
      DISA ráže 7,62mm na každém boku se objevili 4 zadymovací granátomety.
      M41D tchaj wan modernizoval část tanků do této podoby vozidlo mělo nový systém ovládaní věže nový systém řízení palby
      reaktivní pancéřování a novu pohonou jednotku diesel 8V-71T (není to chyba obě verze používali stejný motor)
      M41B Carro Padrao brazilská modernizace od firmy Bernardini pohonou jednotkou je nový  diesel Saab Scania DS-14A-04
      o výkonu 400 koní nádrže byli zvětšeny na 600litrů což prodloužilo dojezd na 600km kanón byl vyměněn za ráži 90mm
      a byla přebudována elektroinstalace. Hmotnost se zvýšila na 25t.
      M41C byl další pokus o modernizaci doplněný novým systémem řízení palby a přídavným pancéřováním.
      Dalším směrem zdokonalování byla reinstalace výzbroje jako nadějný se jevil 90mm kanón Cockerill
      Izraelská firma Nimda zase nahradila stávající kanón novým 105mm francouzkým tankovým kanónem GIAT hlavní dlouhou 57
      ráží. Přestavba také zahrnovala reinstalaci pohoné jednotky za novu 8V-71.
      Ve spojených státech byl testován zajímavý prototyp vytvořený instalací věže moderního lehkého tanku Stingray na
      základ tanku M41.Tank byl tak vybaven britským 105mm kanónem L7.

Bojová historie: Do korejské války již nezasáhl objevil se sice v Koreji ještě než bylo uzavřeno příměří al když už se nebojovalo Ve Vietnamu byli osádky M41 za příhodných podmínek schopny zničit i severovietnamské T-54 ale jejich nevýhodou  byla vysoká hmotnost která znemožnila možnost plavby a i přepravováno vzduchem bylo omezeno. Ale měl vyšší balistickou ochranu než PT-76 takže kromě funkce průzkumného tanku mohl plnit i funkci standartního tanku pro vybojování nadvlády na bojišti. Na vietnamském válčisti jej postupně nahradil nový M551 Sherdian. Část praporů bylo rozmístěno v Evropě k odstrašení sovětských sil v průběhu studené války. Do konce padesátých let plně nahradili M24 Chafee. M41 se zařadil mezi velice rozšířené typy používala jej celá řada státu celého světa.


Výrobce: Cadillac Motors Car Divison součást koncernu General Motors, USA
Typ: Lehký tank
Osádka:4 Řidič (vlevo v korbě),Nabíječ (vlevo ve věži),Střelec(vpředu a vpravo ve věži),Velitel (vpravo ve věži za střelcem)
Rozměry:Délka: 5,8m Šířka: 3,2m Výška: 2,71m
Hmotnost: 23,5t
Výkony:Motor:Benzínový Continental AOS 895-3 500hp(372,85KW) 6-ti válec Rychlost:72hm/h Dojezd: 161km
       Brodivost: ? Maximální stoupání: ?
Převodovka:Hydromechanická převodovka GMC CD-500-3
Výzbroj: Hlavní: kanón M32 ráže 76mm s náměrem -10° až +20° Sekundární: kulomet ? ráže 7,62mm v masce nalevo od kanónu
        Protiletecká: kulomet Colt M2HB raže 12,7mm
Munice: Kanón: 56ks může střílet střely HE (high explosive) HEAT (High Explosive Anti-Tank) HVAP (High Velocity Armour Piercing-Tracer)
        dále kouřové granáty a granát sloužící k výcviku. Kulometná: 5000ks protiletecký kulomet 630ks
Panceřování:Korba:Vpředu 31mm,Z boku 19-25mm,Ze zadu 19mm
            Věž:  Vpředu 38mm,Z boku 25mm ,Ze zadu ?
Palivo:Benzín maximálně ? litrů Dojezd 161km
Uživatelé: Spojené Státy Americké
           Rakousko 42 (1960-1979)
           Belgie 135 (1958-1974)
           Brazilie:286 (později přestavěných na M41B)
           Chile:60
           Dánsko:56 M41DKs(1953-1998)
           Dominikánská republika 12 M41B
           Guatemala:10 M41DK
           Japonsko 147 (1961-1981)
           Libanon 20 M41A3
           Filipíny 7 (1965-1970)
           Jižní Vietnam 150 (severní Vietnam ukořistil 30 strojů které používal až do doby než došli náhradní díli)
           Tchaj-wan 675
           Tunisko 10
           Somálsko 10
           Uruguay 22ks vyzbrojených kanónem 90mm Cockerill a dieslem Scania dalších 24ks získala z přebytku brazilské armády
           Nový Zéland 10
           Západní Německo ? verzí M41 GTI
           Španělsko více než 200 tanků modernizovaných novou pohonou jednotkou Detroit Diesel 8V-71T o výkonu 460hp
                     díky nižší spotřebě motoru stoupl dojezd na 560km



http://armor.kiev.ua/Tanks/Modern/M41/?img=m41_27.png.html
Zdroje:fas.org
           tanknutdave.com
           kniha Lehké Tanky, Ivo Pejčoch, Svět křídel Praha 2012
           cs.wikipedie.org
           he.wikipedie.org (obrázek)
           www.the-blueprints.com (obrázek)
           armor.kiev.ua (obrázek)
Británie a Francie měly na vybranou mezi válkou a hanbou. Zvolily hanbu. Budou mít válku.
(Churchill k Chamberlainovi v House of Commons po podpisu Mnichovské dohody, 1938)

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: M41 Walker Bulldog
« Odpověď #1 kdy: Listopad 24, 2014, 06:49:53 »
Oněch dvacet tanků libanonské armády se během občanské války v Libanonu postavilo dokonce proti sobě. Po vypuknutí války je totiž zajaly všechny bojující strany: křesťanské milice, arabské jednotky a používaly je i vládní jednotky.

Vše začalo, když proti sobě začali projevovat nenávist mezi muslimy a maronitskými křesťany. Tato ústava zaručovala, že prezidentem bude maronitský křesťan, předsedou parlamentu ší'itský muslim a premiérem sunnitský muslim. Po vyhlášení nezávislosti (1943) byla situace v Libanonu příznivá a díky hospodářskému růstu bylo označováno jako „Švýcarsko orientu.“ S tím se ovšem nespokojila muslimská část obyvatel a situaci musely uklidnit americké intervenční jednotky.

Vše ovšem opět vyvrcholilo, když arabské státy prohrály všechny války s Izraelem a velká část arabského obyvatelstva utíkala z území Izraele na sever do Libanonu, čímž arabská část obyvatelstva se několikrát znásobila a původní dominantní křesťanská část obyvatelstva se stala menšinou. Navíc na konci 60. let došlo ke ztrátě kontroly nad Jižním Libanonem, odkud začala své aktivity proti Izraeli vést Organizace pro osvobození Palestiny.

Otázka palestinských uprchlíků se stala hlavním svárem mezi maronitským křesťany, sdruženými do Falangistické strany, na straně jedné a muslimy na straně druhé. Tím došlo k rozdělení výzbroje libanonské armády mezi bojující strany:

- Libanonská křesťanská armáda (s podporou Izraele, milice Tygrů - muslimů bojujících na straně křesťanských sil)
- Arabské jednotky (Hizballáh, Organizace pro osvobození Palestiny, Írán, hnutí Amál)

Kolik strojů kdo používal je velmi složité určit, jelikož technika byla velmi žádaná a často docházelo k několikanásobnému ukořistění jednoho stroje oběma stranami. Lze třeba jednoznačně určitě, že dva stroje používala poblíž přímořského města Chekka v červenci 1976 Arabskou libanonskou armádou (muslimové), které byly získány opuštěné v kasárnách libanonské armády někdy v roce 1975. Ještě téhož roku ovšem tanky ukořistily křesťanské síly.

Část strojů ukořistila i Organizace pro osvobození Palestiny, ovšem ta zřejmě nikdy vozidla bojově nenasadila.

Prakticky jediným znakem, jak poznat čí straně zrovna onen tank patřil bylo možné poznat pouze podle aktuálních nápisů a znaků na tanku - v případě arabských a muslimských sil se jednalo o slogany v arabštině ve stylu oslavování Alláha. Naopak v případě křesťanských sil se jednalo o velké výrazné kříže na věži.
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

NeonMaster

  • Rudá armáda - RKKA
  • ст.сержант - Staršij seržant
  • Příspěvků: 90
Re: M41 Walker Bulldog
« Odpověď #2 kdy: Listopad 24, 2014, 07:02:14 »
Oněch dvacet tanků libanonské armády se během občanské války v Libanonu postavilo dokonce proti sobě. Po vypuknutí války je totiž zajaly všechny bojující strany: křesťanské milice, arabské jednotky a používaly je i vládní jednotky.

Vše začalo, když proti sobě začali projevovat nenávist mezi muslimy a maronitskými křesťany. Tato ústava zaručovala, že prezidentem bude maronitský křesťan, předsedou parlamentu ší'itský muslim a premiérem sunnitský muslim. Po vyhlášení nezávislosti (1943) byla situace v Libanonu příznivá a díky hospodářskému růstu bylo označováno jako „Švýcarsko orientu.“ S tím se ovšem nespokojila muslimská část obyvatel a situaci musely uklidnit americké intervenční jednotky.

Pospec díky za doplnění.
Británie a Francie měly na vybranou mezi válkou a hanbou. Zvolily hanbu. Budou mít válku.
(Churchill k Chamberlainovi v House of Commons po podpisu Mnichovské dohody, 1938)