Španělská meziválečná tanková škola je celkem velkou neznámou a dodnes se traduje, že Španělsko mělo ve stavech pouze tanky zahraniční a ta převážně z první světové války a po vypuknutí občanské války v roce 1936 stroje německé a italské na straně Nacionalistů a francouzské a hlavně sovětské na straně Republikánů. Jejich konstrukce jsou méně známé zřejmě z důvodu, že Španělsko se nikdy jako stát, až na dobrovolníky, nezapojilo ani do jednoho světového konfliktu a po celou první polovinu 20. století bylo silně vojensky neutrální.
TRUBIA A4Inspirací pro tento tank byl francouzský prvoválečný tank s otočnou věží FT-17, jež Španělsko získalo po první světové válce a aktivně je využilo v koloniálním konfliktu v Maroku, kde se proti slabě vyzbrojeným povstalcům osvědčil. Základ, zavěšení kol, byl plně převzat z francouzského vzoru a i tvarově se korba nemohla zapřít s francouzským vzorem, přestože zde byly na první pohled viditelné rozdíly, hlavně v tvarování a rozměrech korby.
Tvůrcem byl kapitán Ruiz de Toledo, jež sloužil dříve u jednotky v Maroku, vybavené francouzskými Renault FT-17 a Schneider CA-1 a účastnil se zdejšího potlačení marockého domorodého povstání. Ten své ohromení přenesl i do svého projektu z roku 1926 (podle Wiki sjel prototyp již v roce 1925). Jako pohon zvolil čtyřválcový motor Hispano-Suiza 40/50 o výkonu 50 koní.
Celkem byl vytvořen 1 prototyp a 3 sériové tanky. Výrobou byla pověřena dělostřelecká továrna Fabrica de Artilleria Trubia.
Po zkoušce byl přijat ve vylepšené verzi, která je označena jako Modelo Trubia 75HP, tipo RAPIDO, Serie A , nebo jednodušeji - Trubia A4 (tak se nazývá v současných zdrojích). Prototyp měl pouze kulomet v otočné věži, ale pro sériové tanky byly po stranách korby přidány v rozích dva otvory pro palbu z pušek.
Varianta s dělovou výzbrojí nebyla přijata, i když charakteristiky 40 mm děla byly zcela adekvátní v rámci požadavků, ale téměř v ničem se nelišila od francouzského 37 mm kanónu Puteaux SA18: dostřel - 2060 m, počáteční rychlost střely - 294 m\ s.
Později bylo rozhodnuto o změně pohonu - původní španělský motor byl nahrazen německým Daimler MV-1574 o výkonu 75 koní, obsah nádrže byl 180 litrů.
i když bylo již v prototypu zjištěno (zkoušky probíhaly na Poligono de Tiro de Carabanchel), že obsluha děla, kulometů a řízení bude vzhledem ke stísněnému prostoru současně problém, bylo rozhodnuto o přejítí k sériové výrobě. Nic nezměnilo ani zjištění, že podvozek je slabší než u francouzského vzoru a pro jízdu v terénu nebude zcela vhodný. Jednalo se převážně o nedokonalé odpružení a náchylnost pásů ke ,,svlečení."
První tank byl vyroben v roce 1926 chvíli po prototypu, druhý tank v roce 1931 a finální třetí v roce 1934. Podle údajů o rychlosti výroby nemohla býti o nějaké velké sériové výrobě ani řeč. Krátce po vyrobení prototypu španělská armáda projevila zájem o FIAT 3000, přesto nechala výrobu TRUBIA běžet a objednala 12 kusů, dočkala se ovšem pouhých tří. Španělské velení již během výroby prototypu uvažovalo o vytvoření Grupo de Carros de Asalto - Skupiny tanků k podpoře pěchoty.
Kromě toho v roce 1935 byl první prototyp poslán do továrny na zlepšení a tři již vyrobené stroje byly přiděleny pěšímu pluku v Oviedo. Osamocené tanky byly zřejmě odsouzeny k zapomnění, kdyby ovšem nepřišla občanská válka. Je celkem zajímavé, že i když se jedná o pouhé tři tanky, nasadily je v bojích obě strany - u Ovieda je nasadila republikánská armáda, o jeden přišla 100% v důsledku zničení, další dva tanky byly nacionalisty ukořistěny a společně s prototypem nasazeny u města Estermadura, kde zřejmě i jejich bojová kariéra skončila.
Technické údaje:Hmotnost 8900 kg
Osádka (počet) 3
ROZMĚRY
Délka: 5380 mm
Šířka: 2100 mm
Výška: 2390 mm
Výzbroj: tři 7,5 mm kulomety Hotchkiss M24 / 29
Munice: 8000 nábojů a 50 ručních granátů
Zaměřovací zařízení: teleskopický pohled
PANCÉŘOVÁNÍ
čelní - 20 mm
Boční - 16 mm
Věž - 20 mm
Střecha - 5 mm
Podvozek - 5 mm
POHON
- motor Daimler MV-1574, benzínový 4-válec, vzduchem chlazený, výkon 75 hp
- převodovka: mechanický typ
- rychlost: 19 km/hod na zpevněném povrchu, 8 km/hod v terénu
- dojezd na zpevněném povrchu: 100 km
Překonávání překážek
Stoupání 40 ° C.
Výška stěny 0.76 m
Hloubka brodění 091 m
Šířka příkopu: 1.83 m

TURBIA A4 (protoyp)
TRUBIA NAVAL Alternativní označení: Trubia Modelo 1936, Landesa Modelo 1936, Trubia-Naval M36 "Euzkadi"
Logické pokračování předchozího projektu začalo v roce 1934, kdy se republikánská armáda ohlížela po novém typu tanku. I přes snahy o projekt nového tanku, bylo rozhodnuto o výrobě předchozího typu, jen s konstrukčními změnami. Přesto se nakonec jednalo o zcela nový typ tanku. Projekt nového tanku byl schválen 1. ledna 1936.
Podvozek byl zčásti opět použit z FT-17, jen s tím rozdílem, že byly použity pouze hnací kola s pružinami. Též došlo ke změně pohonné jednotky - místo motoru Daimler byl použit motor MAN D-0530 o výkonu 120 hp s objemem nádrže 92 litrů. I přes podobnost s francouzským tankem, španělský typ byl o hodně menší:
Označení ---- Ft - 17 -----/ ----- Trubia Naval
Délka 4,10 (+ ohon 90 cm) --- 3,55 m
Šířka 1,74 m -------------- 1, 7 m
Výška 2,14 m -------------- 1, 85 m
Za svou velikost ovšem zaplatil horšími terénními vlastnostmi. Navíc jeho velikost byla pro tři lidi už i tak moc a ještě menší věž mnohdy neumožnila instalaci kulometu a navíc jeho využití střelcem. Navíc motor, podvozek a otočný systém věže trpěl dětskými nemocemi, takže jej posádky pojmenovaly "Tanques de Juguete" - Hrací tanky.
O jeho bojovém použití je mnohem složitější mluvit. Z celkem 48 objednaných tanků se počet dodaných pohybuje mezi 12 - 25 kusy. Celkem mělo všech 48 strojů tvořit tři tankové roty. Prvních pět strojů převzala republikánská armáda v dubnu 1937, do porážky Republikánů v Baskicku je stačili republikánské síly nasadit do střetnutí u měst Bilbao, Bizkaia, Satander a Asturias. Po prohrané bitvě u Satandera se Republikáni museli stáhnout, přičemž za sebou nechali devět opuštěných nepoškozených tanků, které ukořistili nacionalisté. Jejich další osud není znám.
Technické údaje:Hmotnost 5500 kg
Osádka (počet) 3
ROZMĚRY
Délka: 3550 mm
Šířka: 1700 mm
Výška: 1850 mm
Výzbroj: dva kulomety Lewis ráže 7, 71 mm
Munice: 9600 nábojů
Zaměřovací zařízení: teleskopický pohled
PANCÉŘOVÁNÍ
čelní - 13 mm
Boční - 13 mm
Věž - 13 mm
Střecha - 3 mm
Podvozek - 3 mm
POHON
- motor MAN P-0530, benzínový 6-válec, vzduchem chlazený, výkon 70 hp
- převodovka: mechanický typ
- rychlost: 42 km/hod na zpevněném povrchu, 19 km/hod v terénu
- dojezd na zpevněném povrchu: 336 km
Překonávání překážek
Stoupání 40 ° C.
Výška stěny 0.38 m
Hloubka brodění 0.61 m
Šířka příkopu: 2.13 m

