Autor Téma: Obrnené vozidlo Kubuś  (Přečteno 3758 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

NotSureIfGusta

  • ČSR
  • Desátník
  • Příspěvků: 40
Obrnené vozidlo Kubuś
« kdy: Duben 21, 2014, 02:32:27 »
Obrnené vozidlo Kubuś

Poľské improvizované vozidlo založené na Chevrolete 157 používané Poľskými povstalcami



Začiatky,planovanie a stavba
Do výroby šiel 8.Augusta 1944, stavba trvala 13 dní, navrhol ho  Walerian Bielecki „Jan“.
Bol navrhnutý pre podporu ukoristeného Sdkfz.251/1 "Jas"/Szary Wilk pri útoku na Varšav.univerzitu.Hlavnými osobnosťami so stavbou spojenými boli :
ing Walerian Bielecki - pseudonym " inž. Jan " - profesií architekt , konštruktér vozidlá ,
kpt . Cyprian Odorkiewicz - pseudonym " Krybar " - veliteľ oddielu , organizátor stavby vozidla ,
ppor . inž. Edmund Frydrych - pseudonym " Kaczka " - ubytovateľ skupiny Krybar , nálezcu vozidlá , vzatého za základ stavby , predvojnový príslušník tankových vojsk ,
kpt . Stanislaw Skibniewski - pseudonym " Čubrina " - veliteľ obrany elektrárni na Powiśle , zaistil dodanie nielen automobilu , ale tiež vybavenie na zváranie a materiály - oceľové plechy a L - profily .
strz . Stanislaw Kwiatkowski - pseudonym " Stach " - majiteľ dielne , v ktorej stavba prebiehala ,
strz . Henryk Choinski - pseudonym " Indian " - armádny mechanik , známy motocyklový pretekár , v 20. rokoch majster Poľska v motokrose

Vedúcim stavby vozidlá sa stal
Pluta . Józef Fernik - pseudonym " Globus " , pred vojnou dielovedúcí Mechanickej dielne ( Wydział Mechanicznego ) PZL Okęcie - Paluch .

Vlastnú stavbu vykonávali
strz . Antoni Nowakowski - pseudonym " Gryf " alebo " Antoš " , Pluta . pil . Adolf Leszek - pseudonym " Szczepko " - poľný pilot , nositeľ Krzyże Virtuti Militari z marca 1939 , strz . Jerzy Rogoziński - pseudonym " Młot " a strz . Tadeusz Hornziel - pseudonym " Róg " , ktorý vytvoril aj papierové šablóny jednotlivých dielov pancierovania .
Pluta . pchor . " Antoni Niedźwiedzki - pseudonym " Omega " - veliteľ oddielu, povereného zháňaním materiálu.

Na stavbe sa podieľala celá rada ďalších osôb. Niektorí stavitelia a hľadači materiálu počas prác zahynuli, ale vždy ich niekto okamžite nahradil.
strz . Julian Bratys - pseudonym " Smoluch " ,
sierż . Aleksander Walentynowicz - pseudonym " Szparaguś " ,
spojka - " Halina " , občianske meno neznáme ,
Józef Ambroziak - pseudonymami " Kominiarz " alebo " Tygrys " , 14 ročný úspešný vyhľadávač materiálu.

Pomenovanie " Kubuś " ( Kubík ) bolo odvodené od prezývky manželky Józefa Fernika, lekárky, ktorá zahynula na začiatku povstania.

Výroba prebiehala v  Lilpop, Rau i Loewenstein. Svoju úlohu aj tak nesplnil, sice doviezol vojakov na miesto, ale Kubuś spolu s "Jaś"-om boli vytlačení z Varšavskej Univerzity nemeckou presilou.
 
Nasadenie
Jeho jediné nasadenia boli pri Varšav. univerzite, kde zlyhal ( 23.8.44-2.9.44 ). Pri dvoch útokoch bol vytlačený spolu s "Jaś"-om z arealu univerzity, ktorá slúžila ako nemecké kasárne.

Dňa 23. augusta spoločne s Sd.Kfz 251 v 4.00 hod ráno podporoval paľbou deštrukčnou akciu, ktorá zničila vjazd do dvora. Po jej zničení bol paľbou zničený guľometný bunker pri bráne a obe vozidlá vošli do dvora, kde sa dostali do ťažkej paľby. Ťažké straty Poliakov, neprichádzajúcí posily a zvyšujúcej sa efektívnosti nemeckej paľby donútila poľskej povstalcov k ústupu. Po akcii sa stroj vrátil do dielne, kde mu boli primontované predné nepriestrelné sklá z Sd.Kfz.251 o sile 8 cm a na strechu vozidla pribudol ďalší guľomet.

2. septembra prebehol tretí poľský pokus o obsadenie univerzity, čo sa rovnalo druhému nasadenie vozidla Kubus. Svojou paľbou podporoval pokus o prienik povstalcov z Krybar. Okolo 16.00 hod sa Kubuś pokúsil preraziť bránou dovnútra areálu, avšak oheň a sklo poškodilo pneumatiky, čo má za následok zlú ovládateľnosť a celkový náklon na pravú stranu. Povstalci ustúpili do štvrti Śródmieście, kde stroj mal podporovať paľbu obrancov na barikádach.

6. septembra 1944 skupina Krybar pod tlakom Nemcov opustila Powiśle. Kubuś zostal na svojej "základni" na Okólniku. Plut.František Kowalewski - pseudonym "Franc", bojovník oddielu obrnených vozidiel "Wydra", dostal rozkaz ke zničeniu vozidla. To sa mu povedlo, keď vymontoval iba vysokonapäťovou časť zapaľovania. Vyňaté časti zahodil do kanála, ale samotné vozidlo zapáliť už nestačil.

Príkaz k spáleniu vozidlá už nemohol byť splnený, lebo sa následkom bojov strop dielne zrútil a vozidlo bolo pochované pod troskami. To ho zrejme uchránilo osudu jeho spolubojovníka, kolopásu Szary Wilk, ktorý bol 6. septembra povstalci skutočne spálený.

Po vojne
Na voze neboli stopy po priestreloch alebo spálení, bol v dobrom stave; vyzeral, že by po výmene zničených pneumatík mohol bez problémov odísť, alebo byť odtiahnutý iným vozidlom. Vnútri boli ešte nahádzané povstaleckej zbrane. Práca na zdôrazňovanie vraku boli na týždeň prerušené. Keď sa nálezcova na miesto vrátili, automobil záhadne zmizol. Ostali po ňom len 4 krycie plechy kolies.

V roku 1949 bolo vozidlo spolu s Alexandrem Budzyńským a kapitánom  Tadeusz Janickim –„Czarny“ ukrýté. V podmienkach silnejúceho vplyvu ZSSR na povojnové Poľsko bola Armia Krajowa vnímaná ako socializmu nepriateľská sila a hrozilo nebezpečenstvo, že aj Kubuś zmizne zo sveta rovnako ako iné hmotné doklady nekomunistického odboja Poliakov. Voz bol preto bývalým bojovníkom AK Alexandrom Budzyńským - pseudonym "Kret" tajne prevezený do Piastowe a súčasne ukrytý.

V tomto úkrytu mal čakať na príchod časov, kedy bude môcť byť oficiálne odovzdaný do múzea bez obavy ohrozenia jeho existencie. Udalosť sa ukázala ako osudná, pretože v zostrujúce sa politických pomeroch na začiatku r 1949 boli kpt. Tadeusz Janicki - "Czarny" aj Alexander Budzyński uväznenie. Počas vyšetrovania bolo orgány Bezpečnosti objavené aj ukryté vozidlo. Na základe tejto skutočnosti bol skonštruovaný fantastický vymyslený text žaloby o príprave ozbrojeného protištátneho sprisahania, v dôsledku ktorého bol kpt. Tadeusz Janicki odsúdený k dvojnásobnému trestu smrti, zmenenému v r 1950 na doživotné väzenie. Alexandr Budzyński potom bol odsúdený na 15 rokov väzenia. Alexandr Budzynski bol prepustený z väzenia v roku 1955, zrušenie jeho rozsudku nasledovalo až v roku 1993. Kpt. Tadeusz Janicki bol prepustený z väzenia v roku 1956, ale až v r 1999 boli aj všetky jeho rozsudky vyhlásené za neplatné.

Nevie sa čo bolo s vozidlom v 50.rokoch, objavené bolo rozstrielane a následne predané do Muzea Wojska Polskiego kde je do dnes. Ukázalo sa, že z obrnenca, vykopaného zo zrúcanín, bolo pre muzeálne účely vzaté niekoľko kusov zbraní vlastnej povstaleckej výroby. Vzhladom ku svedectvom pôvodných nálezcov o jeho veľmi dobrom stave v čase prvého nájdenia, je dodnes záhadou, kto a kedy vozidlo tak zničil. Oficialne vyšetrovanie v 60. rokoch bolo ukončené výrokom, že vozidlo bolo zničené "neznámym páchateľom". Po odovzdaní do múzea bola začatá rekonštrukcia, ktorou sa začal zaoberať jeden z jeho tvorcov - Józef Fernik - "Globus" a bývalý príslušník osádky Stanisław Kopf - "Malarz", a v roku 1967 bol uvedený do pôvodného stavu. Najprv bol vystavovaný pod šírym nebom, neskôr bol premiestnený do krytého priestoru pri vchode do múzea.

Janusz Siudziński, zberateľ historických vozidiel, začal v dielni v podvaršavským Anine stavbu vernej repliky tohto jedinečného vozidla.Replika bola postavená na podvozku vozidla Star 25 z dôvodov najväčšej podobnosti originálnemu podvozku. Jedinou odlišnosť od originálu predstavujú dvere, vytvorené v zadnej časti vozidla.
A celková vierohodnosť repliky? Je tak dokonalá, že rovnako ako u originálu má vodič veľké problémy s výhľadom pred stroj. Preto musí vodič spolupracovať s pomocníkom vo veži, ktorý je naviguje. Stroj bol nespočetkrát použitý počas bojových ukážok.


Posádka počas Varšavského povstania 1944:
vodič: Seržant  Fijałkowski - "Anastazja"
                strelci:Desiatnik  Andrzej Rutkowski - "Witold"
                          Desiatnik Stanisław Kopf - "Malarz"
                          Desiatnik  Roman Guziński - "Brześć"
                          Starzy strzelec "Jaskółka"
                          Starzy strzelec  Jerzy Barburski - "Doliwa"
                          strzelec  Krzysztof Boruń - "Głowacz"
                          strzelec Stefan Świergosz - "Świerszcz"
                          strzelec Jan Wojtaszek - "Kurier"
                          strzelec "Jasiu"
                          strzelec "Orzeszek"

Technické data
Posádka: vodič,veliteľ,strelec+10 vojakov
Motor: kvapalinou chladený 6-valec
Výzbroj: Degtyarev pechotnyj vz.28, Plamenomet typ K
Prevodovka: 4+1 vzad
Hmotnosť: 6090 kg
Max.Rýchlosť: 60 km/h


Kubuś bol odolný hlavne proti:
- Ručným palným zbraniam
- guľometom
- Tiež ani ručné granáty neboli vďaka sklonenému pancierovanie nebezpečenstvom, pretože skĺzli mimo priestor vozidlá

Ovšem nebezpečenstvom boli:
- Protitankové delá akéhokoľvek kalibru
- Ručné protitankové prostriedky (protitankové pušky, Panzerfaust)
- Iné obrnené technika nepriateľa vybavená delom


Kubuś+vrak





Chevrolet 157


Kubuś: http://www.youtube.com/watch?v=qlocxV_ukH0

Tony eM

  • Administrátor
  • Příspěvků: 1741
  • Kvalitními příspěvky podporuj forum Panzernet!
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 30. června 2009
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!

NotSureIfGusta

  • ČSR
  • Desátník
  • Příspěvků: 40
Re: Obrnené vozidlo Kubuś
« Odpověď #2 kdy: Duben 22, 2014, 11:56:21 »
157,podvozok,Chevrolet 157 bol licenčne vyrábaný v Polsku