Autor Téma: I.A.R. 80 (Rumunsko)  (Přečteno 3918 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

rasticek

  • Rudá armáda - RKKA
  • лейтенант - Lejtenant
  • Příspěvků: 208
I.A.R. 80 (Rumunsko)
« kdy: Únor 28, 2014, 11:03:54 »
I.A.R. 80
Typ: stíhacie lietadlo
Konštruktér: Ion Grosu
Hmotnosť: Prázdna: 1780 kg
                Vzletová: 2550 kg
Dĺžka: 8,9 m
Rozpetie: 10,5 m
Krídlová plocha:  15,97 m štvorcového
Motor: I.A.R. K.14- 1000 A
Výkon: 1025 HP
Rýchlosť: nad hladinou mora: 487 km/h
              vo výške 7000 m: 550 km/h
Dostup: 10500 m
Dolet: 800 km
Posádka: 1
Výzbroj: 4x 7,62 mm Browning

V Rumunsku v 30. rokoch licenčne vyrábané polské stroje ktoré aj boli zavedené do výzbroje, už nespĺňali technické ani letové požiadavky, tak bolo rozhodnuté o skonštruovaní vlastného stíhacieho lietadla. Pre zníženie nákladov vývoja a potom sériovej výroby bolo rozkázané použiť súčiastky a diely z polských lietadiel P.Z.L. P-11F a P.Z.L. P- 24E. Prototyp I.A.R. 80 bol postavený v máji 1939. Lietadlo vychádzalo prevažne z konštrukcie rumunskej verzie polskej stíhačky P-24E a malo rovnaký motor a ďalšie diely. Prvá výzbroj boli dva gulomety Browning FN kalibru 7,62 mm, do sériovej výroby ale boli zavedené štyri. Letové skúšky odhalili drobné nedostatky, ktoré boli odstránené behom krátkej doby, ešte pred začatím sériovej výroby. Behom úprav bol zavedený nový ovela silnejší motor I.A.R. K 14-III C36. Kvôli novému ťažšiemu motoru bol predĺžený trup aby bolo lietadlo dobre vyvážené. Kapacita palivových nádrží bola zväčšená na 455l. V 30. rokoch to bolo jedno z najrýchlejších lietadiel na svete. (Údajne tretie najrýchlejšie, ale tomu moc neverím)
Na začiatku druhej svetovej vojny bola prerušená sériová výroba okupáciou Francúzska, v ktorom sa v vyrábalo velké množstvo agregátov a dielov potrebných pre výrobu. Okrem toho, niektoré diely sa dovážali z Nemecka, ktoré začiatkom vojny prerušilo všetky dodávky do Rumunska. Sériovú výrobu sa podarilo obnoviť v novembri 1940 keď sa Rumunsko stalo spojencom Nemecka. Rumunskí konštruktéri využili prestávky vo výrobe a zmontovali omnoho silnejší motor I.A.R. K.14-1000 A s výkonom 1025 HP, ktorý bol po obnovení sériovej výroby montovaný do všetkých I.A.R. 80.
Tieto stíhačky boli používané počas celej vojny a na všetkých frontoch Európy, na ktorých bojovala Rumunská armáda. Zúčastnili sa bojov v Moldavsku, na južnej Ukrajine, v Stalingrade a tiež v protivzdušnej obrane Rumunska pred náletmi Spojeneckých bombardérov. Po ťažkých stratách v zime 1941 u Odesy, boli Rumuni nútení ustúpiť späť do Rumunska, kde bránili ropné polia v Ploješti. 1. Augusta 1943 ich napadlo 177 amerických ťažkých bombardérov Consolidated B-24 Liberator od 15. leteckej armády USAAF, pričom na konto I.A.R. 80 pripadlo 10 z 54 zostrelov, pri strate dvoch vlastných strojov. Od septembra 1944 boli používané proti Luftwaffe v Maďarsku. A svoje celkom úspešné bojové nasadenie dokončili pôsobením na Slovensku a na Morave, kde bojovali proti bývalým spojencom Nemecku a Maďarsku.
V roku 1950 bol určitý počet I.A.R. 80 prestavaný na výcvikové lietadlá pod označením I.A.R 80 DC.

Základné verzie:
I.A.R. 80 - výzbroj: 4x gulomet Browning FN 7,62mm
I.A.R. 80 A - výzbroj: 6x Browning FN 7,62mm + bomby do váhy 100kg. Celkom bolo vyrobených 90 strojov.
I.A.R. 80 B - 4 Browning FN 7,62mm + 2x MG 131 13mm. Prvá séria dvadsiatich strojov mala zosílené pancierovanie kabíny a palivových nádrží. Druhá séria jedenástich strojov dostala namiesto dvoch podkrídelních pumových závesníkov závesy pre dve prídavné nádrže na 100l.
I.A.R. 81- je to v podstate I.A.R. 80 prerobený na strmhlavý bombardér. Na začiatku vojny Rumunsko malo iba zastarané polské bombardéry. Po neúspešnom pokuse získať Nemecké Ju-87, sa Rumuni rozhodli vytvoriť vlastný bombardér. Bol v ňom taktiež montovaný motor I.A.R K.14-1000 A. Predná časť trupu bola zväčšená, stanovisko pilota bolo chránené pancierom. Výzbroj tvorilo 6 gulometov Browning FN kalibru 7,62 mm. Lietadlo malo na spodnej strane trupu nosník na uchytenie bomb pre strmhlavé bombardovanie. Velké množstvo vyrobených lietadiel malo pod trupom zavesenú jednu 250kg bombu, ostatné mali štyri 50kg bomby. Bombardéry I.A.R. 81 posielané k bojovým jednotkám postupne nahradzovali zastarané P.Z.L. P-24 E. Lietadlá sa zúčastnili bojov o Stalingrad a zaisťovali vzdušnú ochranu Budapešte. V auguste 1944 boli prerábané naspeť na I.A.R. 80 a boli nasadené proti Luftwaffe. Taktiež slúžili na Slovensku a Morave.
Celkovo bolo vyrobených 461 lietadiel všetkých verzií.





Zdroje: internet, wikipedia
Bojuj s nepřáteli, zachraň přátele.

poviedkar

  • Luftwaffe
  • Oberleutnant - nadporučík
  • Příspěvků: 426
  • Pechota, Letectvo, Námorníctvo, Tanky, Panzernet
Re: I.A.R. 80 (Rumunsko)
« Odpověď #1 kdy: Březen 01, 2014, 06:46:08 »
Zaujímavé a veľmi elegantné lietadlo. Rumunský konštruktéri zrejme dokázali veľmi dobre využiť dostupné diely. Zaujímalo by ma však kde na Slovensku tieto stroje pôsobily. Inak veľmi pekný článok.

P.S: Len ten dostup sa mi nezdá. 10 500 km je trochu priveľa nie? Že by sa jednalo o prvý rumunský raketoplán?
Anarchizmus znamená, že môžeš byť slobodný, nikto ťa nemôže zotročiť, nikto ti nemôže rozkazovať, nikto ťa nemôže okradnúť, nikto ťa nemôže využívať. Znamená byť slobodný, robiť veci ktoré chceš robiť a nebyť nútený robiť veci ktoré nechceš.             
                           Alexander Berkman

rasticek

  • Rudá armáda - RKKA
  • лейтенант - Lejtenant
  • Příspěvků: 208
Re: I.A.R. 80 (Rumunsko)
« Odpověď #2 kdy: Březen 01, 2014, 09:34:11 »
neviem, všetky moje zdroje uvádzajú 10 500m. Aha už viem kde je chyba, ja som napísal miesto metrov kilometre. Opravím.
Bojovali spolu s Rumunskou armádou. Niečo som počul, že aj nad naším mestom (Stará Turá, je to pár kilometrov od hraníc s Českom) lietali Rumunské lietadlá, keďže nás oslobodila Rumunská armáda. Ale je to zdroj jedna pani povedala, takže......
Bojuj s nepřáteli, zachraň přátele.

QVAK

  • ČSR
  • Rotmistr
  • Příspěvků: 143
Re: I.A.R. 80 (Rumunsko)
« Odpověď #3 kdy: Březen 01, 2014, 06:32:06 »
Kdysi dávno vyšla monografie v L+K a tam se též udávala jejich služba nad naším územím (tehdy ČSSR). Nejspíše kryla Rumunská vojska. Málo kdo ví, že ta ukončila válku na Středním Slovensku a až na Moravské straně Českomoravské vrchoviny. Např. Poláci u Mělníka (přišli ze severu přes Českou Lípu a Mimoň).

Přidám pár pěkných foteček:

http://www.youtube.com/watch?v=b0_sDumB1Yk