Autor Téma: Opancerzony samochód zwiadowczy PZInż 303 (Polsko)  (Přečteno 3771 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

pospec

  • Moderator
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Opancerzony samochód zwiadowczy PZInż 303 (Polsko)
« kdy: Leden 19, 2014, 03:00:16 »

V roce 1937 se polské velení rozhodlo na vypsání soutěže o nový obrněný vůz pěchoty, jež by nahradil stárnoucí štábní vozy PF 508/518 Jeep italské firmy Fiat vyráběný v letech 1933 a 1938. Italský stroj se zcela nehodil pro frontovou službu štábních styčných důstojníků, hlavně kvůli tomu, že se jednalo o neobrněných osobní automobil, jež neposkytoval žádnou ochranu osádce vozu. Proto se začalo jednat o vývoji vhodného vozu s továrním označením PZInż 303.

Národní inženýrský institut (PZInż) navrhl obrněný automobil o pohonu 4x4, s celkovou hmotností podvozku 0.8 tuny. S příchodem poznatků z různých světových zbrojařských firem, navrhl polský institut nový design pancéřové korby s vysokým výkonem podvozku a pohonného ústrojí. V první řadě se jednalo o odpověď na britské, francouzské, německé a sovětské podobné projekty strojů, jež rovněž v tu chvíli byly zrovna v konstrukčních kancelářích, či začínala nebo už běžela jejich výroba.

Nové polské stroje měly být v první řadě dány k dispozici jezdeckým regimentům, které trpěly nedostatečným motorizováním a spojením se štábem. Není známo, zda se vůbec uvažovalo o vybavení těchto strojů rádii pro spojení s týlem! Stavba prototypu a sériová výroba se předpokládala ke konci roku 1939, ovšem začátek války o čtvrt roku dříve těmto plánům zabránil.

Výzbroj se měla skládat z plánovaného projektu těžkého kulometu typu C (nikdy nevyráběn) nebo již zavedených lehkých kulometů wz.28. Pohon měl zajišťovat  motor PZInż 157 s výkonem 45 koní, ale uvažovalo se o nahrazení za silnější motor mount PZInż 405.

Přestože šlo o pokrokovou konstrukci, v případě pancéřování mělo jít o zastaralý systém, jelikož měly být vyráběny z pancéřových plátů z válcované oceli a měly býti spojovány nýty. dále není známo, zda bylo rozhodnuto i o opancéřování podvozku.



Technické údaje projektu:
Základní údaje
 - hmotnost : 2,5 t
 - délka : okolo 4000 mm
 - výška : 1750 mm
 - světlá výška : 250 mm

Výzbroj a pancéřování
 - 1 kulomet ráže 7,92 mm
 - pancéřování : 4 - 8 mm (svařované)

Pohonné ústrojí
 - motor : benzínový řadový 4-válec Polski Fiat 118 (PZInż. 157), 1944 cm3 (45 k při 3600 ot/min), chlazený vodou
průměr válců 82 mm, 92 mm
 - zásoba paliva : 95 l
 - Spotřeba paliva : 22 l/100 km
 - max. rychlost : 60 - 75 km/h
 - dojezd : 350 - 400 km
 - rychlostní převody: hnací hřídel s převodovkou se 4 rychlostmi vpřed i vzad

 - Rám podvozku konstrukce
 - poháněná přední řiditelné kola, rozvor 260 cm
 - rozchod kol přední a zadní 145 cm s pneumatikami o rozměru 700 x 18.

Zdroje:
forum.valka.cz
wojsko18-39.3ap.net
dobroni.pl
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/