Autor Téma: Büssing A5P (GER)  (Přečteno 2641 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Büssing A5P (GER)
« kdy: Listopad 17, 2013, 02:56:15 »

Německá firma Büssing dostala první směrnice od německé armády ohledně výroby různých dělostřeleckých tahačů, traktorů apod. O to zajímavější je, že německá armáda po vstupu do prvních dní světového konfliktu nedisponovala žádnými obrněnými automobily, určené k podpoře postupu pěchoty a uskutečnění průlomů v nepřátelské obraně. Kdo ovšem dostal tuto zakázku?

O firmě
Společnost byla založena Heinrichem Büssingem (1843-1929) v městě Braunschweig v roce 1903. Jeho první model byl nákladní vůz. Společnost se proslavila svými spolehlivými modely, vyváží je do mnoha zemí, kde jsou současně vyráběna na základě licence v zahraničí. Později se do výroby dostávají těžká nákladní vozidla s novinku - tuhým třínápravovým podvozkem. Tím firma v roce 1910 získala smlouvu založenou na specifikaci na armádní dělostřelecké traktory a přívěsy. Do roku 1914 si firma získala u německé armády oblibu a stala se jedním z hlavních dodavatelů.

V roce 1914 se firma stala  jednou ze tří firem, které se účastnili konkurzu na obrněný automobil pro německou armádu. Po válce firma zaměřila svou činnost na automobilový průmysl, získání Automobil Fabrik Kornnick AG v Elbingu a později (1934) k ní přidala i firmu Neue Automobil Gesellschaft (NAG) a stala se tak společností Büssing-NAG. To se proslavil v roce 1923 zavedením prvního autobusu, výrobou nákladních vozidel na dieselový pohon v letech 1931-1932 a prvními podlahovými motory nákladních vozidel v roce 1936. Během druhé světové války, Büssing opět produkoval starší modely obrněných aut pro Wehrmacht pro hlídkovou a policejní službu. Společnost byla nakonec začleněna do firmy MAN AG a to v roce 1971.

Předchůdci A5P
Je známé, že po vstupu do první světové války německé armáda nedisponovala žádnými obrněnými automobily, ovšem méně známé je, že již před válkou došlo k začlenění do armádních zakázek mnoho projektů jako byly Opel halbgepanzerter Wagen (1906), Ehrhardt (1906) a Daimler (1908-1911). Jednalo se o upravené běžné komerční automobily s přídavným pancéřováním a kulomety. Není divu, že se nedostaly za fázi prototypu.

Ovšem vystřízlivění německého velení došlo v zimě 1915, kdy se objevily obrněné automobily států Dohody jako Minerva či Austin. Ačkoliv tyto automobily byly slabě pancéřované a vyzbrojené, působily silně na morálku pěchoty a mohly díky své rychlosti a výzbroji působit jako průzkumná či spojovací. S cílem nejen dohnat, ale i předčit nepřátelské obrněnce byly pověřeny tři společnosti: Daimler, Ehrhardt a Büssing. A poslední jmenovaná se uvedla s projektem přímo nejradikálnějšího konceptu. Krátce po skončení zimy v roce 1916 již firma představila armádě svůj projekt A5P. 


Podvozek A5P


Obrněný automobil A5P
Automobil byl nejvíce radikálním řešením, jelikož jeho rozměry a váha byly skutečně na roky 1914 - 1918 ohromné.
Pohon mu byl zajišťován těžkým šestiválcem o výkonu rozvoj 90 hp (67,14 kW). Nebylo to zbytečné vzhledem rozměry prototypu - téměř 9,5 m dlouhý, 2,1 m široký a 3,5 m vysoký automobil dosahoval váhy 10 300 kg. K tomu se musela přidat i váha výzbroje, které byla celkem silná:
 - tři kulomety MG 08 nebo MG 15 nA
 - kanón ráže 20 mm (disponovala jimi asi 2 -3 vozidla)

Ovšem stroj byl vybaven tvrdými gumovými pneumatikami, takže lze předpokládat, že kvalita jízdy na nezpevněném terénu byla nízká. Ovšem díky motoru A5R se na pevné cestě jeho rychlost pohybovala až kolem 35 km/ hod. Rám stroje byl vyroben zcela symetricky s dvěma řídícími stanicemi pro jízdu vpřed a vzad.
Do interiéru vozidla se posádka mohla dostat dvěma bočními dvířky.

Nasazení
Prvním a omezeným nasazením vozidel se stala jejich služba u Panzerkraftwagen-MG-Zug 1 na východní frontě v letech 1916 - 1917. ke konci roku 1917 byly nasazeny v Rumunsku a byly nasazeny co by součást okupačních vojsk na Ukrajině. Ovšem na začátku roku 1919 obdržely německé okupační jednotky rozkaz ke stažení do Německa a objevil se problém ohledně transportu automobilů zpět do vlasti. Zda byly automobily opuštěny bez poškození, či jak některé prameny tvrdí, že byly svrženy do opuštěných zaplavených dolů či vyhozen výbušninami do povětří, to jisté není.


Na Ukrajině v roce 1918

Technické údaje
Posádka: 10 (2 x 2 řidiči, 6 mužů pro obsluhu kulometů)
Počet vyrobených kusů: ?
Hmotnost: 10.300 kg
Rozměry:
- délka: 9,50 m
- šířka: 2,10 m
- výška: 3,5 m

Dojezd: 240 km
Pancíř: 6-9 mm
Výzbroj: 3x 7,92 mm MG 08 kulometů (MG-15 nA) + 6 náhradních kulometů pro výměnu poškozené zbraně či pro pěší výsadek
Pohonná jednotka: 1x 6ti-válec  'Otto' benzín, o výkonu 90 hp
Maximální rychlost na silnici: 34 km / h

PŘEVODOVKA    mechanický typ
PODVOZEK    nápravy 4x4: Listové pružiny, bezdušové pneumatiky

Pancéřování
Čelní - 9 mm
Boční - 9 mm
Zadní - 9 mm
Věž - 6 mm
Strop - 6 mm
Podvozek - 6 mm

Zdroje:
tanks-encyclopedia.com
aviarmor.net
en.wikipedia.org
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/