Autor Téma: Grumman F6F Hellcat (USA)  (Přečteno 2175 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

rasticek

  • Rudá armáda - RKKA
  • лейтенант - Lejtenant
  • Příspěvků: 208
Grumman F6F Hellcat (USA)
« kdy: Červen 15, 2013, 11:08:50 »
                                           Grumman F6F Hellcat

1.2. 1939. US Navy vyhlásilo súťaž na nové výkonné lietadlo pre lietadlové lode.Grumman sa tejto súťaže nezúčastnil.Vyhrala spoločnosť Vought so strojom Vought V-166B, alebo F4U-Corsair. Do druhej časti súťaže sa už Grumman prihlásil, so strojom XF5F-1 Skyrocket. Nový stroj mal byť v podstate Wildcat,len vybavený lepším motorom. Zmluva na prototyp bola podpísaná 30. júna 1941.Pri stavbe nového stroja, sa Leroy Grumman a jeho hlavní inžinieri Leon Swirbul a Bill Schwendler snažili zlepšit ich predchádzajucu tvorbu tým, že chceli navrhnúť stroj s lepším výkonom a väčšou robustnosťou. Prototyp XF6F-1 vzlietol poprvýkrát 26. júna 1942.Pilotoval ho Robert Hall. Motor Wright R-2600 ktorým bol stroj vybavený, sa ukázal ako slabo výkonný, tak bol nahradený motorom Pratt and Whitney R-2800.Grumman musel postaviť nový závod na výrobu Hellcatov. Výrobná kapacita:12 lietadiel v poslednom štvrťroku roku 1942, 128 v prvom štvrťroku 1943, a 130 v apríli 1943. Nakoniec vyrábali 500 za mesiac. Za tri roky ich bolo vyrobených 12 000.Grumman bol vynikajúcim príkladom americkej produktivity, zamestnával vyše 20 000 ludí. O svojich zamestnancov sa staral-preto nemal žiadne štrajky.Hellcat bol celokovový duralový stredoplošník. Kapacita nádrže bola 250 galónov vo vnútri a 150 galónov v prídavnej nádrži. Roku 1943 začali byť dodávané Americkým lietadlovým lodiam v Tichomorí.Hellcat bol vyzbrojený 4 gulometmi Browning kaliber .50, každý po 400 nábojoch.Mnoho variant bolo prezbrojených na 20mm kanón s 200 nábojmi. Mohol niesť dve 1 000 librové pumy alebo šesť 5-palcových rakiet HVAR. Hellcat bol určený ako sťíhač ale plnil rôzne úlohy: letecký boj, nálety, bombardovanie, prieskum, doprovod bombardérov. Stroje boli mnohokrát vylepšované, bola tiež postavená verzia pre nočný boj, vybavená radarom AN/APS-4, umiestneným v pravom krídle. Hellcat prekonával japonské Zerá silnou výzbrojou, lepším výkonom a lepšou pasívnou ochranou pilota, aj keď bol dvakrát ťažší. Vďaka nasadeniu Hellcatov začali Američania zostrelovať Japoncov vo velkom. Ukázal sa rýchlejší vo všetkých nadmorských výškach, a s lepšou stúpavosťou. Prvej bitky sa Hellcaty zúčastnili 31.8.1943 pri útoku na ostrov Marcus. Prvý zostrel je pripisovaný na ďalší deň, keď poručík Dick Loesch a praporčík A.W.Nyquist zostrelili Kawanishi H8K Emily. Prvý velký boj Hellcatov sa uskutočnil 5.a 6. októbra, pri nálete na ostrov Wake. 5.10.ráno vzlietlo 47 Hellcatov. 50 míl od Wake ich zachytil japonský radar. V nasledujucom súboji, kapitán Phil Torrey zostrelil jedno Zero, poručík Hamilton McWhorter vletel do letky japoncov, keď sa mu v zameriavači ukázalo jedno Zero. Spustil krátku dávku a Zero vybuchlo.Nálet ukázal že nové Hellcaty dokážu viac ako len obstáť proti Zerám. Zničili 22 z 34 lietadiel na Wake, stratili 12 svojich-6 zostrelených lietadlami, 6 protivzdušnou obranou. Hellcaty sa rýchlo stali kostrou amerického letectva. Jeden z najúspešnejších letov bol počas bitky vo Filipínskom mori 19, júna 1944, ktorý je nazývaný aj Veľké strielanie moriakov na FilipínachV priebehu vojny sa 305 pilotov Hellcatov stalo leteckými esami. Najúspešnejší,kapitán David McCampbell dosiahol 34 zostrelov. 19. júna zostrelil sedem lietadiel, do 24. októbra pridal  ďalších deväť. Pre tieto výkony mu bola udelená Medaila Cti.Počas Druhej svetovej vojny Hellcaty zostrelili 5271 Japonských strojov, vlastné straty boli 270. Spolu s F4U-Corsair tvorili smrtiace duo.
SLUŽBA V CUDZÍCH ARMÁDACH:.
Britské Královské lodstvo získalo 252 Hellcatov cez Lend-Lease. Dalo im názov Gannet neskôr Hellcat Mk.I. Lietali v perutiach Fleet Air Arm v Nórsku, v Stredozemí, a v Tichom oceáne. Počas konfliktov zostrelili britské Hellcaty 52 nepriatelských strojov. Zistilo sa že Hellcaty sa vyrovnajú nemeckým FW 190 a Bf 109. V povojnových rokoch boli Hellcaty v službe vo Francúzsku a v Uruguajskom námornictve-tam slúžili do roku 1960.
VERZIE:
F6F-3N: Bola to nočná stíhačka.Pre tento typ bolo najdôležitejšie namontovanie radaru AN/APS-6.Obrazovka radaru bola na palubnej doske, priamo pred pilotom.Na výfuky boli namontované tlmiče plameňov. Verzia dostala nový motor R-2800-10W s vstrekovaním vody do kompresoru. Bolo vyrobených 200 strojov ktoré operovali od novembra 1943
F6F-3E: Ďalší nočný stíhač, operoval z palúb lietadlových lodí. Pod pravým krídlom bola anténa radaru AN/APS-4, zvyšok radaru bol vnútri lietadla. Bolo vyrobených len 18 strojov.
F6F-3P: Na lavej strane niesla táto verzia kameru. Kamera slúžila na zachytenie výsledku náletu a následné vyhodnotenie situácie stratégmi. Bola skúšaná nová výzbroj tvorená štvormi kanónmi kalibru 20mm po 200 nábojoch na jeden. Vyrobených bolo 150 strojov.
F6F-5: Od neskorších F6F-3 sa tieto Hellcaty navonok líšili len absenciou malých okienok za kokpitom a pridaním dvojice závesníkov pod krídlami (na zavesenie púm, tak prídavnej nádrže). Pod každým krídlom bola trojica odpalovačov neriadených rakiet.
F6F-5K: Bezpilotná verzia upravená pre dialkové ovládanie rádiom. Stroj mohol byť riadený z iného lietadla, zo zeme, alebo z lode. Používané boli ako cvičné ciele slúžiace k výcviku pilotov. Najviac slávy zožali pri jaderných testoch v atole Bikini, keď prelietali primo atómovým mrakom, alebo počas Kórejskej vojny keď slúžili ako navádzané rakety na odpalovanie mostov (napr. operácia Crossroads). Často boli kriklavo sfarbené napr. červeno-žlté, zeleno-žlté.....








Na tomto stroji bolo narátaných viac ako 200 zásahov.




Zdroje:  http://militaryhistory.about.com/od/worldwariiaircraft/p/f6f-hellcat.htm
            http://acepilots.com/planes/f6f_hellcat.html
            http://www.historylearningsite.co.uk/grumman_f6f_hellcat.htm
            http://forum.valka.cz/viewtopic.php/p/304207#304207
            http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=200&t=2775&hilit=F6F

Bojuj s nepřáteli, zachraň přátele.