Autor Téma: Amiot 143 (Francúzsko)  (Přečteno 5055 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

rasticek

  • Rudá armáda - RKKA
  • лейтенант - Lejtenant
  • Příspěvků: 208
Amiot 143 (Francúzsko)
« kdy: Březen 18, 2013, 09:36:50 »
Amiot 143

Vznikol na základe výsledku súťaže na viacmiestne bojové lietadlo, vyhlásenej francúzskym ministerstvom letectva. Prihlásené boli 4 typy lietadiel: Amiot 143,Bleriot 137, Breguet 410 a SPCA 30. Stroj mal byť schopný bombardovať hlboko za nepriatelskými pozíciami, prieskumu, obrany pred sťíhačmi a transportu vojakov. Amiot 140 bol najlepší, preto zvíťazil. Prototyp bol postavený r. 1931. Skúšky a úpravy trvali do roku 1934., kedy bola podpísaná objednávka na sériové lietadlá Amiot 143 M5.(Písmeno M znamená militaire-vojenský, a na rozdiel od B-bombardovací, znamená že lietadlo bolo považované za viacúčelové. Číslo 5 je číslom počtu posádky)Prvé stroje boli zmontované r.1935 a do r. 1938 boli vyrábané.Vyrobených bolo celkom 178 strojov, v niektorých zdrojoch sa udáva iba 138 strojov. Amiotmi bolo vyzbrojených celkovo 9 letiek.Konštrukcia bola síce na svoju dobu veľmi účinná, ale aj cez mnohé modernizácie(vrátane pokusu o montáž zaťahovacieho podvozku) rýchlo zastarávala.Na prelome rokov 1939/40, už boli beznádejne zastaralé a boli prekladané k doprave. K nasadeniu na front boli Francúzi donútení nedostatkom modernejších strojovCharakteristyckým znakom bola presadená predná časť trupu, v ktorej bola časť posádky: Zameriavač,zariadenie pre bombardovanie a predná strelecká veža.Ďalšia výzbroj bola sústredená do dvoch otočných streleckých veží,v každej po gulomete MAC 1934, kalibru 7,5mm.Lietadlo unieslo až 1800kg bomb. Široké krídla mali veľmi tučný profil, ktorý umožňoval mechanikovi prístup k motoru aj počas letu.Robustná konštrukcia umožňovala operácie z polných letísk a letové vlastnosti boli veľmi dobré.
Bojové akcie Amiotov, na začiatku vojny, až do pádu Francúzska, boli obdivuhodné.Napriek svojej zastaralosti, vykonávali prieskumné a bombardovacie akcie do veľkej hĺbky nepriateľského územia.Najslávnejší nálet vykonali 14. mája 1940, keď cez deň napadli silno bránené mosy pri Sedane, z výšky iba 800m.4 stroje boli zostrelené a všetky ostatné vážne poškodené. Týmto náletom v podstate skončila všetka aktivita Amiotov 143 vo Francúzsku.Posledný Amiot 143 bol zrušený r. 1944 v Tunisku,kde lietal už len ako prepravné lietadlo.

Technické údaje

    Posádka: 5 (pilot, navigátor/bombometčík, radiooperátor, 2x strelec)
    Rozpetie: 24,53 m
    Dĺžka: 18,24 m
    Výška: 5,68 m
    Nosná plocha: 100 m²
    Prázdna hmotnosť: 5 455 kg
    Max. vzletová hmotnosť : 10 360 kg
    Pohonná jednotka: 2x hviezdicový motor Gnome et Rhône 14Kirs (vpravo) / Gnome-Rhône 14Kjrs (vlavo)
    Výkon pohonnej jednotky: 900 k (662 kW)

Výkony

    Maximálna rýchlosť: 295 km/h vo výške 3 400 m
    Dolet: 1 300 km (s nákladom bomb), 1 995 km (prázdny)
    Dostup: 7 500 m
    Stúpanie: do 2 000 m: 6 min. 48 s

Výzbroj:

    4x kulomet MAC 1934 kalibru 7,5 mm
    1800 kg bomb (1x500 kg alebo 4x200 kg alebo 4x100 kg alebo 8x50 kg alebo 32x10 kg) v pumovnici, 800 kg bomb na dvoch pároch vonkajších závesníkov pod krídlami (4x200 alebo 100 kg, resp. 24x osvetlovacia bomba 30 kg).




zdroje:
French bombers of WWII od Alaina Pelletiera
www.answers.com/topic/amiot-143
www.airwar.ru
Bojuj s nepřáteli, zachraň přátele.

Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Re: Amiot 143 (Francúzsko)
« Odpověď #1 kdy: Březen 20, 2013, 04:39:22 »
Využívali Němci nějakým způsobem tato letadla? Nebo byla dána do šrotu, popřípadě předána Vichystické Francii?
„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2047
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Amiot 143 (Francúzsko)
« Odpověď #2 kdy: Březen 20, 2013, 06:28:36 »
V jižní části Francie (Vichy) se nacházelo celkem 52 strojů, v severní Africe dalších 25 kusů. Letadla byla organizačně zařazena do jednotek GB I/38 a II/38. Do července 1941 byly postupně nahrazeny stroji Leo 451. Stroje jednotky GB II/38 sloužily v roli transportních letounů ve vichystické francouzské Sýrii, kdy poté se část jednotky přidala na stranu Spojenců.

Po okupaci jižní Francie německými jednotkami padlo do jejich rukou celkem 11 těchto letounů, z nichž pouze tři byly letuschopné.
Dále letectvo nezávislého státu Chorvatsko používalo jeden letoun.

Luftwaffe používala ukořistěné stroje jako dopravní a cvičné. Bohužel jsem na českých i zahraničních fórech narazil na údaj ,,few captured aircraft" neboli že používala několik letadel tohoto typu. Na přesnější čísla či použití jsem zatím nenarazil.
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

rasticek

  • Rudá armáda - RKKA
  • лейтенант - Lejtenant
  • Příspěvků: 208
Re: Amiot 143 (Francúzsko)
« Odpověď #3 kdy: Březen 20, 2013, 07:38:12 »
Presne toto som chcel napísať aj ja........Ale pospec bol rýchlejší a predbehol ma :) ;)
Citace
Luftwaffe používala ukořistěné stroje jako dopravní a cvičné. Bohužel jsem na českých i
zahraničních fórech narazil na údaj ,,few captured aircraft" neboli že používala několik
letadel tohoto typu. Na přesnější čísla či použití jsem zatím nenarazil.
........na toto by som ti povedal že ani to že tie tri lietadlá boli určené pre dopravu nieje na 100percent isté či boli..........Ja som sa stretol iba s tým že iba na výcvik
Bojuj s nepřáteli, zachraň přátele.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Amiot 143 (Francúzsko)
« Odpověď #4 kdy: Březen 20, 2013, 08:46:46 »
Přeci jen doba šla neúprosně dál a němci měli svých letadel dost, které byly modernější konstrukce (řekněme v době před útokem na SSSR). K čemu by jim bylo zdlouhavě cvičit vlastní piloty na letadla, které mají v né zrovna velkém počtu, jsou již překonaná, nevyrábějí se, navíc nejsou německá (řízení by se muselo upravit aby bylo alespoň trochu standardizované). Takový je můj názor. Radši bych to udělal tak jako němci a nechal je svým spojencům a satelitům. Kteří je mohli nějak zužitkovat (přeci jen takoví chorvati měli vlastních letadel poskromnu a i pár těchto letadel by pro ně znamenalo velké přilepšení). opět je ale tady problém v tom, že se už nevyráběly... já osobně bych se je snažil co nejrychleji prodat, dokud je ještě někdo ochoten je vůbec koupit. To je problém veškeré kořistní techniky, kterou nemáte ve velkém množství.
Ještě podotek. kupříkladu R-U armáda ukořistila takové množství Italských uniforem (ze skladů) že je oficiálně (!) přijala za své vlastní. Jako by němci ukořistili takové množství tanků T-34, že by z nich udělali hlavní bojový tank, a dál vyráběli hlavně tento typ tanků.
Stejně si ale neumím moc představit,m jak mohly tyto letouny sloužit jako cvičné, když se nejspí dost razantně lišily od letounů bojových (německých). Sand pro bombometčíky, ale nevim nevim
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Amiot 143 (Francúzsko)
« Odpověď #5 kdy: Březen 20, 2013, 10:59:17 »
...........
Ještě podotek. kupříkladu R-U armáda ukořistila takové množství Italských uniforem (ze skladů) že je oficiálně (!) přijala za své vlastní. Jako by němci ukořistili takové množství tanků T-34, že by z nich udělali hlavní bojový tank, a dál vyráběli hlavně tento typ tanků.
.........

co jsem četl já, R-U armáda nezavedla ukořistěné italské uniformy oficiálně, pouze tolerovala jejich nošení, ono sebrat takovému množství vojska mundůr a vydat jim nový - to holt něco stojí. (R-U vojáci se převlékli, protože ty italské uniformy byly fungl nové, nezavšivené a neroztrhané. Jen vyměnili odznaky a hodnostní označení)
A že by Němci přiznali nadřazenost ruské tankové konstrukce a vyráběli kopie jejich tanků???????
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Amiot 143 (Francúzsko)
« Odpověď #6 kdy: Březen 20, 2013, 11:27:21 »
V případě R-U byly jejich vlastní sklady už nějakou dobu prázdné. Prostě nebylo co vojákům dávat, navíc polní šeď měla odstíny do hneda, zelenava atd. ještě štěstí že z tehdejší doby jsou fotografie jen černobílé. V reálu muselo vojsko připomínat spíš cirkus...
Kůže byla nedostatkové zboží a tak i opasky byly z náhražek. Všechno zkrátka chybělo - peníze sice byly, ale potencionálně bezcenné (pokud prohraje válku).
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Amiot 143 (Francúzsko)
« Odpověď #7 kdy: Březen 21, 2013, 12:00:19 »
V případě R-U byly jejich vlastní sklady už nějakou dobu prázdné. Prostě nebylo co vojákům dávat, navíc polní šeď měla odstíny do hneda, zelenava atd. ještě štěstí že z tehdejší doby jsou fotografie jen černobílé. V reálu muselo vojsko připomínat spíš cirkus...
Kůže byla nedostatkové zboží a tak i opasky byly z náhražek. Všechno zkrátka chybělo - peníze sice byly, ale potencionálně bezcenné (pokud prohraje válku).
souhlasím s tebou, ale to už je opravdu mimo téma. Jen, že zavádět oficiálně do výzbroje zastaralá letadla, navíc v počtu pár kusů, tak to by si asi germáni nelajzli.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1444
Re: Amiot 143 (Francúzsko)
« Odpověď #8 kdy: Březen 21, 2013, 08:31:32 »
To ovládání jak píšete je opravdu problém, četl jsem  , kolik německých pilotů mělo problémy s opačným  směrem přidávání plynu u Italských letadel, kdy se i pár pilotů kvůli tomu zabilo.../ bylo to v knize o  testování nepřátelské techniky v Rechlinu/

rasticek

  • Rudá armáda - RKKA
  • лейтенант - Lejtenant
  • Příspěvků: 208
Re: Amiot 143 (Francúzsko)
« Odpověď #9 kdy: Březen 31, 2013, 11:32:20 »
Ešte dodatočne dodám zdroje:
French bombers of WWII od Alaina Pelletiera
www.answers.com/topic/amiot-143
www.airwar.ru
A čiastočne aj(no teda pre mňa najviac, pretože ja a cudzie jazyky...no nič moc.........a to ostatné mi prekladal kamarát :D ) manuál od modelu Amiot 143 od Směru :D :D
Bojuj s nepřáteli, zachraň přátele.