Autor Téma: Hlídková loď Bechelaren  (Přečteno 7059 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
Hlídková loď Bechelaren
« kdy: Březen 14, 2013, 12:19:03 »
Hlídková loď  BECHELAREN
   
Hlídková loď německé Donauflotille. Možná si řeknete, proč jsem si vybral většině z vás asi neznámou loď německé dunajské říční flotily. Ale znalci vědí – ano, jedná se o největší válečnou loď, postavenou na území  bývalého Československa,  největší bojové plavidlo námořnictva samostatného Československa, o hlídkovou loď PRESIDENT MASARYK.


   
Základní technické údaje:

Délka – 47,5 m
Šířka – 6 m
Ponor – 1,07 m
Výtlak – 214 t
Pohonná jednotka – 2 parní turbíny o výkonu 2.300 ks – ČSR
             -  2 dieselové motory o výkonu 1.800 ks – Německo

Max rychlost – 18 uzlů
Posádka – 38 – 46 mužů
Pancéřování – 10 mm (věže), 5 mm (boky a paluba)
Výzbroj – 4x 66 mm kanón vz. 30 L/30 ve dvou otočných věžích + 4 kulomety vz. 24 ráže 7,92 mm po                   
                 dvou  - ČSR
   - německá výzbroj viz text

Stavba hlídkové lodi President Masaryk započala v srpnu 1929 v loděnicích v Komárně podle vzoru hlídkové lodě tříd Wels rakousko-uherské maríny. Dne 19. října 1930 bylo plavidlo spuštěno na vodu, ovšem přejímací komise shledala řadu nedostatků, např. malou rychlost, praskání pancíře atd. Nedostatky se podařilo odstranit a loď byla dne 8. srpna 1932 převzata a zařazena do stavu mostního praporu v Bratislavě. Až do okupace prováděla cvičné plavby na československém úseku Dunaje.



Po německé okupaci českých zemí a vzniku Slovenského štátu připadla německému námořnictvu, které jí přidělilo nové jméno Bechelaren. Byla modernizována výzbroj lodě, která místo zadní kulometné věže dostala protiletadlový rychlopalný kanón ráže 20 mm. Nejprve byla nasazena v balkánském tažní a působila na Dunaji proti Jugoslávii jako velitelská loď skupiny říčních minolovných člunů.  Do roku 1943 pak sloužila jako součást ochrany dunajské říční cesty před útoky jugoslávských partyzánů.

V prosinci 1943 podstoupila rozsáhlou modernizaci v loděnicích Linzer Werft, která trvala až do dubna 1944. Turbíny byly nahrazeny dvěma šestiválcovými ponorkovými diesely MAN, byly odstraněny komíny. Loď dostala novou protiletadlovou výzbroj, sestávající z kanónu ráže 37 mm na zádi a čtyřhlavňového Flakvierlingu 38 ráže 20 mm ve středu nástavby. Dne 30. dubna 1944 byla vyslána do oblasti Železných vrat s úkolem chránit nákladní plavidla před útoky sovětského letectva a před výpady sovětských říčních monitorů, např. v prosincových bojích u Melku. V noci z 5. na 6. října 1944 byla poškozena při náletu, ale nijak vážně. Po opravě byla v únoru 1945 ještě jednou přezbrojena, neboť spotřebovala veškeré zásoby své, pro německé velení atypické munice ráže 66 mm. Loď dostala místo původních věží dva ponorkové kanóny ráže 88 mm. Od 15. dubna 1945 operovala západně od Vídně, poté se stáhla do Lince, kde se v květnu 1945 vzdala Američanům, kteří ji ukořistili. Po delším jednání o jejím vrácení se 31. prosince 1947 vrátila v vleku za remorkérem do Bratislavy.  Po válce bylo uvažováno o její opravě a zprovoznění, nakonec však loď od roku 1956 sloužila jako pracovní ponton. Nakonec ji aktivní svazáci rozřezali do šrotu v roce 1978.


Kulometná věž






Bechelaren v r. 1945


Zdroje: Historie a vojenství 4/2012, internet
"пуля дура, штык молодěц!!!"

Pombo

  • Wehrmacht
    Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 43
Re: Hlídková loď Bechelaren
« Odpověď #1 kdy: Březen 16, 2013, 12:45:36 »
Doplním jeden obrázek vlastní tvorby z dob, kdy byla loď ještě v československé moci.