Autor Téma: K-Wagen (GER)  (Přečteno 6669 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
K-Wagen (GER)
« kdy: Červenec 15, 2012, 11:29:19 »

 
K-Wagen, nebo též Großkampfwagen, se řadí do kategorie německých super těžkých tanků. Zcela jistě je výmluvná jeho hmotnost - 120 tun. Jeho historie se začala rozvíjet roku 1917, kdy ve stejnou dobu vznikaly i německé tanky typu A7V. V červnu téhož roku totiž německé ministerstvo obrany vydalo nařízení, podle níž se měli němečtí inženýři zabývat vývojem těžkého průlomového stroje s těžkou výzbrojí.

S nápadem se přihlásil Josef Vollme - armádní kapitán v záloze a inženýr Prüfungskommission Verkehrstechnische, což je technologická a dopravní výzkumní instituce císařské armády. Spoluautorem projektu byl kapitán Weger. Původní návrh počítal se strojem o váze 150 tun, poháněný dvěma motory o výkonu 200 HP!  Celková konstrukce nedovolovala přesun tanku po vlastní ose na delší vzdálenost, ovšem pro jeho rozměry byla rovněž vyloučena i doprava po železnici. Ovšem i tato situace byla záhy vyřešena a myšlenka to byla doslova šalamounská. Stroj by se dopravoval železnicí až na místo určení po částech.  Složen do kompletního celku měl být až na místě jeho budoucího nasazení. Je neuvěřitelné, že se konstruktérům podařilo ušetřit rovných 45 tun z původních 165 tun!

Německé ministerstvo přijalo návrh koncepce 28.června 1917 a objednalo 10 předsériových kusů, pět v továrně na kuličková ložiska v Berlíně a dalších pět u firmy Wegman a spol se sídlem v Kasselu.

Rozměry stroje dosahovaly délky 13 metrů, 6 metrů šířky a výška dosahovala 3 metrů. Pancéřová ochrana dosahovala síly od 10 do 30 mm. Dělostřeleckou výzbroj měla tvořit 4 děla ráže 77mm doplněná 7 kulomety Maxim 08/15. Celkovou zásobu kulometů mělo tvořit 21 000 nábojů. Původně se dokonce uvažovalo o instalaci dvou plamenometů, což bylo nakonec odmítnuto.

Produkce, která probíhala v berlínské Riebe-Kugellager (mimo jiné firma, jež se do té doby zabývala stavbou železničních mostů z ocele), ovšem díky stále menším a méně kvalitním dodávkám surovin se práce na prototypech stále prodlužovaly. Na žádost polního maršála Paula von Hindenburga byly do konce války téměř zkompletovány dva prototypy. Po přijmutí Německa mírových nabídek, oba prototypy zabavila dozorčí komise Dohody, která nechala oba stroje sešrotovat.

Jak již bylo zmíněno, stroj by byl ,,rozkládací" a to do šesti samostatných částí:
-kontrolní místnosti
-bojová místnost
-strojovna
-přepravní část
-dva ,,spony" s děly (2x2)

V samotném interiéru by domluva velitele se zbytkem osádky byla zaopatřena za pomoci elektrikou napájených světel. Řidič byl při jízdě doslova ,,slepý" a by byl po celou dobu jízdy odsouzen na pokyny velitele ohledně směru jízdy.

Samotnou zajímavostí je, že roku 1942 si Hitler nechal zhotovit dřevěnou maketu stroje v měřítku 1:1!



Technické údaje
Hmotnost 120 t
Délka 13 metrů
Šířka 6 metrů
Výška 3 metry

Výzbroj
Primární - 4 x 77 mm děla
Sekundární - 7 x 7.92 mm kulomety MG Maxim

Pohonná jednotka
Motor 2 x V6 Daimler-Benz  o výkonu 650 hp
rychlost 7.5km/hod
Dojezd 70km
Spotřeba 140 litrů/100km

Osádka - 22 až 27 mužů (rozdílné údaje). V různých odkazech jsem narazil na rozdílné údaje ohledně osádky, pouze stránky Wikipedie uvádí přesné rozmístění jednotlivých mužů ve stroji:
-velitel
-dva řidiči
-navigátor
-dělostřelecký důstojník
-12 dělostřelců
-osm mužů obsluhující kulomety
-dva mechanici


Zdroje:
Wikipedie.org
achtungpanzer.com
forum.worldoftanks.com
landships.freeservers.com


PS - něco pro generála Raseho - fotky prototypů:
http://i73.photobucket.com/albums/i211/Rengokuy/k002.jpg
http://i73.photobucket.com/albums/i211/Rengokuy/k003.jpg
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: K-Wagen (GER)
« Odpověď #1 kdy: Červenec 15, 2012, 11:35:53 »
Typická německá megalománie.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: K-Wagen (GER)
« Odpověď #2 kdy: Červenec 16, 2012, 12:15:03 »
Pro porovnání A7V vážil jen zhruba 30 tun a obsluhovalo ho 18 mužů. I poměr rychlosti k velikosti je zajímavý - 120 t a 7.5 km/h. A7V vážil 30 t a maximální rychlost činila 9 km/h. Myslel sem, že projekt tohoto monstra skončil jen na rýsovacích prknech - děkuju za fotky. Nechápu proč se jej spojenci nepokusili prozkoumat - asi byli přesvědčeni o nadřazenosti svých konstrukcí a ani se nepokusili odkoukat něco od nepřítele. Asi na ně tank nikterak nezapůsobil. Nechat je v Německu prostě nešlo (mohly být použity proti spojencům) a převést do Británie nebo Francie bylo nemožné kvůli rozměrům. Rozebrání a následné sestavení by bylo nákladné a po válce se muselo šetřit. Nebyl tedy zájem. Jediné řešení tedy bylo sešrotování a použití vyšetřené ocele k něčemu užitečnějšímu (byl jí v německu nedostatek).







Uploaded with ImageShack.us
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Tuchačevskij

  • Rudá armáda - RKKA
  • мл. Сержант - Mladšij seržant
  • Příspěvků: 64
Re: K-Wagen (GER)
« Odpověď #3 kdy: Září 23, 2012, 02:23:02 »
Samotnou zajímavostí je, že roku 1942 si Hitler nechal zhotovit dřevěnou maketu stroje v měřítku 1:1! Tak tahle informace mě opravdu překvapila!  ::) Docela by mě zajímal důvod. Možná chtěl tank zdokonalit a nařídit jeho výrobu... každopádně je to obdivuhodné monstrum. Škoda, že se nestačilo dokončit a nasadit na frontu  :-\ Podle těch fotek chybělo k úplnému dokončení tak málo...
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: K-Wagen (GER)
« Odpověď #4 kdy: Září 23, 2012, 04:23:32 »
Podle fotek je zřejmé, že nejpozději na jaře roku 1919 mělo dojít k celkovému dokončení obou prototypů a testování v boji. Pokud by boj pokračoval, tipoval bych, že první sériové stroje by se mohly objevit v létě 1919 na frontě....

Otázka je jestli by dokázali tento tank rozjet ve větší výrobě (řádově desítky kusů, možná série dvou set). Problémem by ovšem byl nedostatek ocelových profilů k výrobě, zároveň je otázka, jak by se s takovým skokem v technologii dokázal německý průmysl rychle vyrovnat.
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

Tuchačevskij

  • Rudá armáda - RKKA
  • мл. Сержант - Mladšij seržant
  • Příspěvků: 64
Re: K-Wagen (GER)
« Odpověď #5 kdy: Září 23, 2012, 07:05:59 »
No, to je otázka... Přeci jen výroba takového kolosu by stála jak hodně materiálu, tak i velkého počtu nasazení dělníků k jeho výrobě
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: K-Wagen (GER)
« Odpověď #6 kdy: Září 23, 2012, 08:20:31 »
Podľa mňa išlo o úplne nerealizovateľný projekt. 120 ton? Na pohon takého monštra nemali Nemci vhodný motor ani o 25 rokov neskôr a nie počas 1. svetovej vojny.
The only easy day was yesterday.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: K-Wagen (GER)
« Odpověď #7 kdy: Září 24, 2012, 08:42:59 »
Mno Hitler si nechal dřevěný model postavit spíš ze zvědavosti, jelikož byly rozestavěné prototypy hned po válce zničeny spojenci (i pokud ne, tak by je roztavili samotní Němci - kvůli materiálu), Hitler tedy chtěl vidět na vlastní oči ten tank, který měl zvrátit situaci na bojišti. Vidím v tom tedy jen zvědavost, nic víc. Rozhodně ho nechtěl nechat vyrábět (!)
Co se možného nasazení týče, tak bych odhadnul spíš polovinu roku 1919, možná později. Navíc Němci by tyto tanky nikdy nedokázali rozhýbat a tak by mohly maximálně bránit samotné továrny kde byly stavěné. Tank se sice měl při přepravě rozdělit na několik částí a až na frontě složit... nevím ale jak moc to bylo proveditelné. Nejspíš by spojenci našli jednotlivé segmenty v nějaké obsazeném městečku u fronty - nesložené.
Co se ale velikosti týče, tak mi tank nepřijde nějak extra velký, oproti spojeneckým tankům. Jako pohon by třeba stačilo použít dva kořistní motory - to by ale sebestřední němci nikdy nedopustili. Nějak nechápu jak může vážit čtyřikrát víc jak A7V (zase tak velký není) - snad moc těžký pancíř, nebo nevím...
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Tuchačevskij

  • Rudá armáda - RKKA
  • мл. Сержант - Mladšij seržant
  • Příspěvků: 64
Re: K-Wagen (GER)
« Odpověď #8 kdy: Září 25, 2012, 07:08:45 »
Asi máš pravdu, že v tom byla obyčejná zvědavost  :P Jen mi není moc jasné, proč se zabýval válkou, která byla dávno prohraná a raději se nezabýval válkou, která byla v plném proudu ?  :-*  Otázkou zůstává, jestli si ten model nechal opravdu postavit až v roce 1942... Třeba to bylo ještě před vypuknutím té druhé války. O datumu nasazení tohoto tanku se zde můžeme jen dohadovat. Nikdo už nám to nemůže potvrdit  :'( Je zajímavé, že tank vážil čtyřikrát více, než-li A7V. Také mě napadá, že v tom mohla být jen síla pancéřování. Také je dost možné, že nám známá hmotnost stroje neodpovídala skutečnosti. To už se také nikdy nedozvíme a můžeme se jen domnívat... Myslím si, že s tím pohonem by to zase taková potíž nebyla. Sestavit vlastní motor by jistě  nebylo nic obtížného. Možná by stačilo zvětšit stávající motor pro tank A7V a nebo namontovat do tanku dva. Také si myslím, že použít kořistní motory by pro němce nebyl problém. Nemyslím si, že by v tom byla sebestřednost. Vždyt Němci v hojném počtu používali celé kořistní tanky. Tak proč ne jen motor?  ;D
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: K-Wagen (GER)
« Odpověď #9 kdy: Září 25, 2012, 07:17:17 »
Hitler si nechal repliku tanku postavit roku 1942. Jinak co se týče jeho hmotnosti:

A7V
Posádka   16 - 18 mužů
Délka   7,34 m
Šířka   3,1 m
Výška   3,35 m
Hmotnost   30 - 33 t
Pancéřování a výzbroj
Pancéřování   boky 20 mm, příď 50 mm
Hlavní zbraň   1 kanón Norfeld ráže 57 mm
Sekundární zbraně   6 kulometů ráže 7,92 mm
Pohon a pohyb
Pohon   2x 4- válcový motor Daimler
147 kW (200 hp)
Odpružení   Holt track, vertical springs
Max. rychlost   9 km/h
Poměr výkon/hmotnost   6,5 hp/tunu
Dojezd   35 km


K-Wagen
Hmotnost 120 t
Délka 13 metrů
Šířka 6 metrů
Výška 3 metry

Výzbroj
Primární - 4 x 77 mm děla
Sekundární - 7 x 7.92 mm kulomety MG Maxim

Pohonná jednotka
Motor 2 x V6 Daimler-Benz  o výkonu 650 hp
rychlost 7.5km/hod
Dojezd 70km
Spotřeba 140 litrů/100km

Osádka - 22 až 27 mužů (rozdílné údaje). V různých odkazech jsem narazil na rozdílné údaje ohledně osádky, pouze stránky Wikipedie uvádí přesné rozmístění jednotlivých mužů ve stroji:
-velitel
-dva řidiči
-navigátor
-dělostřelecký důstojník
-12 dělostřelců
-osm mužů obsluhující kulomety
-dva mechanici


Už pouze ony kanóny vám udělají o pár set kilo navíc :) To se automaticky rovná větší počet dělostřelců (dalších pár set kilo :D ) Nezapomínejte, že K-Wagen byl téměř jedenkrát větší než A7V :) Rovněž i pancéřování K-Wagena by udělalo na váze své....
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

Tuchačevskij

  • Rudá armáda - RKKA
  • мл. Сержант - Mladšij seržant
  • Příspěvků: 64
Re: K-Wagen (GER)
« Odpověď #10 kdy: Září 25, 2012, 07:31:08 »
Zároven si odpověděl, když už jsem svůj příspěvek  upravoval... ::) Máš pravdu, že už kanóny a počtem členů v osádce nám váha dosti naskakuje. Také se musí vzít v potaz, že tank by musel vést větší množství paliva, aby se vůbec mohl pohybovat a to už také samozřejmě něco váží...
"Kdo se nepoučil z historie, je nucen si ji prožít znovu"