Autor Téma: První samohybná děla  (Přečteno 2175 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
První samohybná děla
« kdy: Červenec 08, 2012, 06:56:26 »
První samohybná děla

    Mnohé možné překvapí, že první samohybné dělo bylo navrhnuto již roku 1916 a zkonstruované následujícho roku. Jednalo se o málo známý stroj Gun Carrier Mark I, osazený šedesátiliberním dělem. Tento podivný výtvor zkonstruovala společnost Kitson and Company sídlící v Leedsu. Celkem mělo být postaveno 50 kusů a do července 1917 bylo předáno armádě celých 48 těchto nezvyklých strojů, dále rozdělených do dvou oddílů po čtyřiadvaceti kusech. Bohužel se nikdy nezůčastnily bojových akcí.


Gun Carrier Mark I

    Američané roku 1918 navrhli a nejpozději do roku 1920 zkonstruovali samohybné dělo na podvozku pásového traktoru Holt. Francouzi spolu s Američany a také Britové navrhli velké množství pásových podvozků osazených polními děly. Většina z těchto samohybných děl se oběvila roku 1922 v německém týdeníku zaměřeném na soudobé vojenské vynálezy vědy a techniky. Fotografie z těchto novin naleznete na konci článku. Nyní se vraťme k našemu tématu.

Arsenalets-45

     Je logické že tyto experimenty s tanovými podvozky probíhaly v tehdejších velmocích a to Británii, Francii atd. které experimentovaly a do výroby zaváděly nejrůznější typy tanků a znich odvozené techniky. O to podivněji se jeví návrhy, jenž vznikly v zemi, jenž byla rozvráce občanskou válkou. Již ve 20. letech navrhl inženýr Karatěv velice zvláštní samohybné dělostřelo, první kus byl postaven v Leningradské zbrojovce roku 1927. Toto samohybné dělo bylo určeno k blízké podpoře jednotlivých pěších praporů a jednotky měly být vybaveny těmito děli i při ofensivních akcích. Pohon zajišťoval čtyřdobý horizontální motor o výkonu 12ti koňských sil. Pálivová nádrž pojmula až 10 litrů pohoných hmot, což při rychlosti 5 km/hod vystačilo na 210 minut (3,5 hodiny) provozu. Jelikož toto samohybné dělo postrádalo jakékoliv místo pro osádku, musela obsluha celého zařízení kráčet vedle děla zcela nekryta. Řidič kráčel za strojem a řízení obstarával pomocí kovové tyče, kterou bylo možné se strojem zatáčet. Výhodou tohoto samohybného děla mělo být, že samotné dělo šlo od podvozku sejmout a používat nezávisle na něm. Osobně si neumím dost dobře představit, jaké by bylo reálné použití této zbraně. Pořád mi připomíná zahradní fréu, která měla být osazena místo pluhem, dělem. Navíc s pásovým podvozkem by se jednalo o zařízení velice náchylné k mechanickým poruchám. Jak již bylo řečeno. Prototyp byl postaven roku 1927, v Leningradě, a následně prošel vojskovými zkouškami. Karatěvova konstrukce byla zamítnuta s odůvodněním, že nejsou k dispozici vhodné motory o požadovaném výkonu. Celý projekt tak byl oprávněně odklizen do šuplíku.

- Délka: 2430 mm
- Výška: 1000 mm
- Šířka: 800 mm
- Váha: 500-550 kg
- Motor o výkonu 10-12 hp
- Rychlost: 5-8 km/h
- Dojezd: 17,5 km
- Dělo ráže: 45 mm
- Dostřel: 3500 m
- Munice: 50 ks



Arsenalets-45

Karatěv ale nebyl jediným kdo se v Sovětském Svazu zabýval samohybnou artilerií. Ve 20. letech navrhl podobné zařízení slavný dělostřelecký inženýr F.F. Lender. Pohon jeho výtvoru zajišťovaly dva letecké motory, každý měl pohánět jednu stranu podvozku. Každá část podvozku se tak mohla otáčet nezávisle na tom druhém, což mělo výrazně zlepšit pohyblivost v terénu. Roku 1925, na základě Lenderova návrhu, byl postaven v Leningradské zbrojovce "Krasny arsenal" experimentální samohybné dělo na podvozku dělostřeleckého tahače Daimler. Výzbroj mělo tvořit dělo ráže 76,2 mm. Váha činila celých 10 tun, rozměry 4800 x 1700 x 3200 mm. Vozidlo uvezlo 192 dělostřeleckých granátů a 6 dělostřelců. Celkem byly postaveny pouze tři kusy těchto samohybných děl.


Na podvozku tanku St.Chamond měly být umístěna děla ráže 75, 97 a dokonce i 120 mm


Schneiderova houfnice model 1918 ráže 240 mm na pásovém podvozku


Stejné samohybné dělo ráže 240 mm tentokrát zakryté plachtou (a otočené)

Zdroje:
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=34&t=73088&start=45
http://alternathistory.org.ua/otechestvennye-batalonnye-pushki-1915-1930-gg?page=1
http://armor.kiev.ua/Tanks/WWI/Tractor/
http://en.wikipedia.org/wiki/Gun_Carrier_Mark_I

"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757