Autor Téma: Obrněný vlak Orlík (ČSR)  (Přečteno 6998 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Obrněný vlak Orlík (ČSR)
« kdy: Duben 06, 2012, 09:09:00 »
V březnu 1918 bolševická vláda podepsala s Německem a Rakouskem-Uherskem mírovou smlouvu, podle níž mělo Rusko propustit všechny válečné zajatce. Zároveň mělo dojít k odzbrojení legií a  jejich vydání do Rakouska - Uherska. Do té doby proběhlo několik iniciativních pokusů o odzbrojení legií, nyní, pokud by tak nebylo učiněno, by byl porušen jeden z bodů mírové smlouvy.

Bolševici se ovšem přepočítali, jelikož síla legionářů dosahovala plných 50 tisíců mužů, kteří po rozdrcení počátečního odporu Bolševiků obsadili celou trans sibiřskou magistrálu, vedoucí z Moskvy do Vladistoku. Bolševické velení bylo tímto vývojem překvapeno a nasadilo proti legionářům i obrněných automobilů a obrněných vlaků.

V červnu 1918 obsadili legionář města Vladivostok, Chita a Omsk a směřovali směrem na sever k Moskvě.29.května legionáři zajali ve stanici Penza III bolševický obrněný vlak, kde ho zastavila jednotka prap. Šrámka. O dva dny později se Orlík účastnil bojů při převzetí Alexandrovského mostu přes řeku Volha, kdy byl kolem 9. ranní poškozen bolševickou ,,divokou" lokomotivou, vypuštěnou z Obšarovky. Přestože byly způsobeny pouze opravitelné škody, došlo k reorganizaci uspořádání vlaku. Před vůz s dělem byl přistaven plošinový vůz, který byl zpevněn pytly s pískem a železničními pražci. Následující na obrněné technice:
- obrněný automobil Armstrong-Whitworth-Fiat zcela zničen
-jednověžový Austin těžce poškozen


Složení vlaku Orlík (před srážkou)
-58 mužů
-9 kulometů
-2 obrněná auta (jedno ukořistěné bolševické s jménem Adskij, druhé bezejmené se znakem Kornilovců)

Po reorganizaci:
-56 kulometčíků oddílu Kolta
-10 kulometčíků oddílu Maxima
-jedna četa pěchoty
-jedna četa 1. technické roty
-jedna četa zákopníků 4. pluku (techn. a zák. četě velí ppor. Untermuller)
-jednoho děla s obsluhou od 3. baterie (velitel br. Melichar)


V této sestavě  se účastnil bojů na magistrále, přičemž největšího střetnutí se účastnil během tzv. bitvy o Samaru, kdy poskytoval palebnou podporu během přechodu řeky. Během krytí zničil střelecká postavení bolševických sil, včetně kulometného hnízda v dominantním mlýně. Poté poskytoval přesnou palebnou podporu jednotkám přímo ve městě, kde se podařilo obsadit celé město a zajatecký tábor s 8000 zajatci.

Obsazení Samary poskytlo našim legiím dostatečné zázemí pro další postup, zásoby a hlavně i příliv nových dobrovolníků české a slovenské národnosti. Při odchodu legií z Ruska zůstala většina těžkých zbraní na místě, kde ji převzaly ruské ,bílé´ jednotky a dohodové intervenční jednotky.
Část výzbroje (hlavně obrněné automobily) byla prodána Korejcům, dělostřelecká výzbroj zanechána na místě, kde ji převzaly intervenční jednotky. Samotný vlak byl zřejmě převzat japonskou armádou, jeho osud však není znám.

Další možností je, že vlak ve dvacátých letech sloužil ruských dobrovolců v Číně, kteří bojovali na straně Číňanů na území Mandžuska v řadách Fengtianské armády. Japonci se vlaku zmocnili začátkem třicátých let a údajně jej předali Kvantungské armádě.

http://forum.valka.cz/attachments/3583/Zaloga_Armored_Trains_p017.jpg

Zdroje:
papermau.blogspot.com
valka.cz, smirice.eu
dopravniliteratura.cz
pamatnik.valka.cz
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Re: Obrnený vlak Orlík (ČSR)
« Odpověď #2 kdy: Duben 06, 2012, 09:49:43 »
Díky za zajímavé stránky, asi budu muset oprášit ruštinu. Bože, jak já se ji nerad učil. :D
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Re: Obrnený vlak Orlík (ČSR)
« Odpověď #3 kdy: Duben 06, 2012, 09:50:43 »
Právě má neznalost ruštiny zabránila většímu obsahu článku :D Bohužel...
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Re: Obrnený vlak Orlík (ČSR)
« Odpověď #4 kdy: Duben 06, 2012, 09:53:02 »
Ještě si tak matně vzpomínám, že jsem o tom vlaku četl coby malý kluk v abíčku. Ale to již je drahně let, bylo to někdy v polovině 70tých let minulého století.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: Re: Obrnený vlak Orlík (ČSR)
« Odpověď #5 kdy: Duben 09, 2012, 09:02:57 »
Jen drobnost - obrněné automobily nemohli Češi prodat Korejcům, protože Korea té doby byla protektorátem Japonska.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Re: Obrnený vlak Orlík (ČSR)
« Odpověď #6 kdy: Duben 09, 2012, 11:47:38 »
pane sup, jak to s těmi automobily bylo? Já narazil pouze na údaje ,,prodáno Korejcům". Proto jsem to tak i zmínil. Nevíte něco víc? Děkuji
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: Re: Obrnený vlak Orlík (ČSR)
« Odpověď #7 kdy: Duben 13, 2012, 06:16:26 »
Čechoslováci před odjezdem část svých zbraní, zásluhou generála Gajdy, prodali korejskému hnutí odporu, které bojovalo za nezávislost svého národa na japonském impériu. Dodnes si Korejci této pomoci, která stála u zrodu jejich samostatného státu, velmi váží. Osud vozidel Oddílu obrněných automobilů naznačuje fotografie z Charbinu, z května 1920, která zachycuje jednání o jejich prodeji mezi československými důstojníky a zástupci čínské vlády. Za Čechoslováky a Číňany stojí v řadě Austin 3. série s červenobílou stužkou na boku, Armstrong-Whitworth-Fiat, veterán od Lipjag, s červenobílou stužkou na čelním pancíři kabiny a jednověžový Austin, jehož ukořistěním v Penze, v květnu 1918, historie československých broněviků na Rusi začala.


Zdroj: http://tanks.webz.cz/Broneviky.htm