Autor Téma: Pásy tanků  (Přečteno 11412 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Pásy tanků
« kdy: Červenec 05, 2012, 11:52:46 »
Možná můj dotaz bude působit směšně. Zvláště ode mne, který zde vystupuji jako znalec tankové techniky. Ale nejsem vševědoucí a ani netrpím komlexem sebedokonalosti. Tedy se ptám:
Při prohlížení fotografií (konkrétně tanku IS-2) jsem narazil na několik fotek těchto strojů s až nepochopitelně prověšenými pásy. Mělo to nějaký specifický důvod?

Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

jugen

  • Wehrmacht
    Hauptmann - kapitán
  • Příspěvků: 536
Re: Pásy tanků
« Odpověď #1 kdy: Červenec 05, 2012, 11:56:32 »
"prověšení" slúžilo k tou aby sa pás v členitom teréne neroztrhol.Napríklad keď tanky išiel po nejakých rozvalinách ,pásy boli namáhané a keby boli našponované ,tak sa pretrhnú. U rusov je známe ,že to dávali do extrémov ,ale Američania to zase až moc šponovali.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Pásy tanků
« Odpověď #2 kdy: Červenec 06, 2012, 12:04:19 »




Rozdílné natažení pásů u identického podvozku (Pz.IV)
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Pásy tanků
« Odpověď #3 kdy: Červenec 06, 2012, 12:07:19 »
To mne napadlo taky, ale ty pásy jsou místy prověšené až moc. Nevím jak to vysvětlit, ale když si představím o kolik by se ten pás musel na těch rozvalinách natáhnout - tak by pomalu musel trčet nad tank.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

jugen

  • Wehrmacht
    Hauptmann - kapitán
  • Příspěvků: 536
Re: Pásy tanků
« Odpověď #4 kdy: Červenec 06, 2012, 12:35:35 »
To bolo u sovietov štandardné ,nelám si nad tým hlavu ,raz som to riešil na modelfore ,kde mi to takto vysvetlili.  ;)

Tony eM

  • Administrátor
  • Příspěvků: 1727
  • Kvalitními příspěvky podporuj forum Panzernet!
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 30. června 2009
Re: Pásy tanků
« Odpověď #5 kdy: Červenec 06, 2012, 12:55:25 »
Nechci sem dávat citaci, proto výmečně  použiji odkaz : http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/36554 Zde se to vysvětluje celkem obstojně.
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Pásy tanků
« Odpověď #6 kdy: Červenec 06, 2012, 09:44:20 »
Vysvětlené je to tam celkem obstojně, ale to si pamatuji ještě z vojny a na mou otázku zda-li to mělo specifický důvod tam odpověď není.
Co si pamatuji, tak pro jízdu bažinatým, či silně zasněženým terénem se používaly pásy volněji prověšené a pro jízdu na pevném podkladu našponovanější.
Ale znovu píši, ta ISka ty pásy mají kolikrát pásy volné až nepochopitelně moc. A nechce se mi věřit, že to nemělo žádný důvod. Ono takové hluboké prověšení hrozí rizikem sesmeknutí pásu a že by posádka bezdůvodně riskovala znehybnění tanku v boji, to se mi nezdá jako pravděpodobné.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

leon IV.

  • ČSR
  • Kapitán
  • Příspěvků: 336
Re: Pásy tanků
« Odpověď #7 kdy: Červenec 06, 2012, 01:08:21 »
Nejlepší by bylo kdyby si sem hodil ten obrázek, teda pokud je tady ta možnost.
Smrt jednotlivce je tragédie, smrt miliónů je statistika.
Josif Vissarionovič Džugašvili (Stalin)

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Pásy tanků
« Odpověď #8 kdy: Červenec 06, 2012, 01:17:08 »
podívej se třeba na

http://www.panzernet.net/tankist/stranky/tanky/is2.php

je to třeba foto tank IS-2 s novějším provedením čelního pancíře kabiny, ale viděl jsem i fotky s pásy mnohem více prověšenými.
A právě proto mi to vrtá hlavou, nebezpečí sesmeknutí pásů při průjezdu troskami je enormní a s tak prověšenými zvláště.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Pásy tanků
« Odpověď #9 kdy: Červenec 06, 2012, 01:30:22 »
Mám za to, že Thor má pravdu, že prověšení bylo kolikrát až extrémní..Podle mne to bylo tím, že prostě tank byl v boji a nebyl čas pásy napínat anebo druhá, pravděpodobnější možnost, že napínák pásů již byl v konci a nové pásy nebyly v dohledu..Napnout pásy nebyla záležitost půl hodiny , protože to bylo poměrně fyzicky namáhavé /někdy s tím ani ve dvou skoro nešlo hnout/a pamatuji, když jsme to dělali, tak jsme se střídali..Již si nepamatuji přesný rozměr, ale pás měl být nahoře mírně prohnut /T54/ a mezi zadní rozetou a posledním pojezdákem nesměl mít velký prověs. Samozřejmě nové pásy , jelikož neměly takový boční výkyv jako staré nemusely být tak napnuté..Vymlácený pás měl kolikrát místo kulaté díry již díru tam oválnou , možná až o půlku svého původního průměru..T 34 měl čepy bez pojistek a vylézající čep byl náběhem na korbě tanku vždy zaražen zpět na své místo, zato T54 - 55 měl na čepu pojistnou podložku která jej jistila a ta když odešla , čep se mohl i ohnout, ne-li vypadnout.Bohužel pásy měly velice omezenou životnost.. Docela by mne zajímalo, jak dlouho vydržel v bojových podmínkách např. T 34 s původními pásy. Řekl bych, že tento tank měl pásy odolnější jak vůči své  váze, tak konstrukčně.., ale to jsou spíše mé dohady..

leon IV.

  • ČSR
  • Kapitán
  • Příspěvků: 336
Re: Pásy tanků
« Odpověď #10 kdy: Červenec 06, 2012, 01:32:17 »
Ten na té fotce je má normálně natažené. Podle mě se natahují podle toho jaký mají mezery mezi dotyky kol s pásy, při zemi, protože když by se jelo po kmení, tak některé kameny právě to této mezery tyhle pásy zatlačí a tím více napnou. a zklouznutí nehrozí, protože pásy na IS mají v protředku pásu lišty, které zapadají do drážek v kolech aby nevyklouzli.
Smrt jednotlivce je tragédie, smrt miliónů je statistika.
Josif Vissarionovič Džugašvili (Stalin)

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Pásy tanků
« Odpověď #11 kdy: Červenec 06, 2012, 01:35:06 »
Ano, máš pravdu, pásy mají vedení uvnitř, ale velký kyv do stran je opotřebovává..Samozřejmě průhyb pásů se může posuzovat pouze na rovině , my je vždy napínali v dílnách na asfaltu..

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Pásy tanků
« Odpověď #12 kdy: Červenec 06, 2012, 01:39:51 »
Ten na té fotce je má normálně natažené. Podle mě se natahují podle toho jaký mají mezery mezi dotyky kol s pásy, při zemi, protože když by se jelo po kmení, tak některé kameny právě to této mezery tyhle pásy zatlačí a tím více napnou. a zklouznutí nehrozí, protože pásy na IS mají v protředku pásu lišty, které zapadají do drážek v kolech aby nevyklouzli.

Ty zuby, které jsou na pásech mají všechny tanky. I když třeba T34 je měl objeden článek a ne na všech.  Bohužel, teď nemůžu najít ten obrázek, který mne k dotazu inspiroval, ale IS2 tam měl vrch pásů prověšen skoro až na pojezdová kola.
Ale při zatáčení tanku se tento pás smýká doboku a právě tehdy hrozí jeho sesmeknutí. Myslím, že každý tankista ví o čem mluvím.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

leon IV.

  • ČSR
  • Kapitán
  • Příspěvků: 336
Re: Pásy tanků
« Odpověď #13 kdy: Červenec 06, 2012, 01:53:59 »
Je možné že to tam jen v rychlosti nasadili, a vůbec nad tím nějak extra nepřemýšlely. Je možnost, že k tomu měli i nějaké zvláštní důvody, i když mě nenapadá jaké.
Smrt jednotlivce je tragédie, smrt miliónů je statistika.
Josif Vissarionovič Džugašvili (Stalin)

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Pásy tanků
« Odpověď #14 kdy: Červenec 06, 2012, 02:16:19 »
Je možné že to tam jen v rychlosti nasadili, a vůbec nad tím nějak extra nepřemýšlely. Je možnost, že k tomu měli i nějaké zvláštní důvody, i když mě nenapadá jaké.
To se mi právě nezdá. Při sesmeknutí pásu je tank nepohyblivý a tím pádem prakticky vyřízený. ( na stojící tank se automaticky přenese veškerá palba ) A právě proto mne zajímá, jaký důvod osádky měly, aby postupovaly toto riziko.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ