Autor Téma: Sturmpanzerwagen Oberschlesien (GER)  (Přečteno 2715 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

GangstaMajk

  • Finská armáda
  • Alikersantti - Desátník
  • Příspěvků: 43
    • America at War
Sturmpanzerwagen Oberschlesien (GER)
« kdy: Květen 02, 2012, 08:51:47 »
Sturmpanzerwagen Oberschlesien

Sturmpanzerwagen Oberschlesien byl projekt lehkého tanku navržený Kapitánem Müllerem a měl sloužit jako náhrada za drahé a neohrabané A7V. Tento tank měl být rychlý (16 km/h na silnici a 9 km/h mimo silnici) a posádku nemělo tvořit tak velký počet lidí jako v A7V, to jest 18, nýbrž jen 5. Bohužel pro němce, práce na tomto stroji začaly až v polovině roku 1918, takže do konce války nebyly dokončeny ani dva stavěné prototypy.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sturmpanzerwagen_Oberschlesien
http://www.achtungpanzer.com/first-panzers-1917-1918.htm

Robert Edward Lee: "Je dobře, že válka je tak strašná, jinak bychom si ji mohli příliš oblíbit."
- / -.-- // ... / .. // - / --- // .--. / .-. / . / -.- / .-.. / .- / -.. / .- / ... / ..--.. /

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: Sturmpanzerwagen Oberschlesien (GER)
« Odpověď #1 kdy: Květen 02, 2012, 06:54:48 »
Němci se zřejmě inspirovali Mark Medium A Whippet. Dělostřelecká věž měla být otočná?

GangstaMajk

  • Finská armáda
  • Alikersantti - Desátník
  • Příspěvků: 43
    • America at War
Re: Sturmpanzerwagen Oberschlesien (GER)
« Odpověď #2 kdy: Květen 03, 2012, 12:11:37 »
Ano ano, dělová věž měla být otočná. A inspirace Mark Medium A Whippet je dost možná, přece jenom jich pár ukořistili.
 A osobně si myslím, že kdyby se němcům podařilo rozjet seriovou výrobu těchto tanků dřív, tak by se Angličani i s francouzama ještě divili. Ale stejně by potom nejspíš němci prohráli...
Robert Edward Lee: "Je dobře, že válka je tak strašná, jinak bychom si ji mohli příliš oblíbit."
- / -.-- // ... / .. // - / --- // .--. / .-. / . / -.- / .-.. / .- / -.. / .- / ... / ..--.. /

rase

  • Moderator
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Sturmpanzerwagen Oberschlesien (GER)
« Odpověď #3 kdy: Květen 03, 2012, 12:51:47 »
Konstrukčně je tento tank jistě zajímavý, ale je třeba si uvědomit, že by se na bojišti střetnul s kvalitnějšími tanky nepřítele, které by navíc byly v početné převaze. Stačí si uvědomit, že němci používali mnohem více kořistních tanků, než tanků které si sami vyráběli - i jejich osádky dávaly přednost kořistním strojům (co se ke mě doneslo).
Tento nový tank by se do výzbroje zavedl nejspíše až v roce 1919 (nejdřív), vždyť i A7V byl v roce 1918 moderní zbraní a němci s provozem a výrobou vlastních tanků jen pomalu začínali*. Navíc tříštit průmyslovou výrobu ještě na tanky, bylo pro Němce materiálně náročné (i když tanky potřebovali), neměli prostě výrobní kapacity. Co se otočné věže týče, byl do pro Němce zajímavý tah (pro jejich konstruktéry jistě revoluční), ale v době potencionálního zavedení by byla již otočná věž nutností. Tak nějak mi přijde že by tento tank byl Němcům stejně k ničemu jako A7V. Vždyť jich bylo tak málo -20- že každý měl své jméno - stačí porovnat s Britskou výrobou...

* od roku 1916 dokázali navrhnout jen A7V a načrtnout Oberschlesien + ještě prototyp A7V/U, monstrózní K-Wagen a prototypy LK-I a LK-II. Pouze v případě A7V se podařilo vytvořit víc než dva kusy (celkem 20 vozidel). Pokusy o vlastní tankové konstrukce zkrátka nebyly pro Němce úspěšné (!)
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

rase

  • Moderator
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Sturmpanzerwagen Oberschlesien (GER)
« Odpověď #4 kdy: Červenec 26, 2017, 02:00:26 »


Sturmpanzerwagen Oberschlesien

Patrně překvapí, že před válkou se i němečtí konstruktéři zaobírali myšlenkou sestrojení pancéřového vozidla. V roce 1914 navrhl Frederich Goebel šestinohé kráčející vozidlo. Byl postaven i zmenšený model, ale po vypuknutí války práce na projektu ustaly. Obnoveny byly až v roce 1915, kdy byla uvolněna dotace na stavbu prototypu. Celkem se jednalo o 50 000 marek a práce byly dokončeny v lednu 1916. Při prvním pokusu o vykročení, se ale stroji zlámaly nohy a výzbrojní úřad další práce zastavil. Lépe nedopadl ani pokus Huga Bremera, nahradit všechna čtyři kola obrněného automobilu pásy. Základem bylo vozidlo Daimler Marienwagen, přičemž zadní pár pásů byl poháněný a přední se jen volně otáčel. Ministerstvo války rovnou objednalo 20 vozidel. Výsledkem ale bylo vysoké vozidlo se značně poddimenzovaným motorem. Bremerovo vozidlo mělo problémy i v únosném terénu a jakmile se dostalo na měkčí podklad, hrozilo poškození hnacího nebo pojezdového ústrojí, případně i převrácení vozidla. Zástupci císařské armády dlouho neprojevovali vážnější zájem o tanky. Přístup se změnil, až když Britové nasadili tanky v září 1916 u Flers. Mezi vojáky se začala šířit panika a zvýšil se tlak na vlastní vývoj obdobného vozidla.
Dne 30. října byla svolána Verkehrstechnische Prüfungs-Kommision, pod vedením generála Friedricha. Komise se skládala ze zástupců automobilového průmyslu a měla sdělit svůj názor na konstrukci podobného vozidla, jakým disponovali Angličané. V listopadu komise stanovila základní požadavky na terénní obrněný vůz - Geländepanzerwagen. Zvítězil návrh automobilového konstruktéra, kapitána Josepha Vollmera (1871–1955), který byl inspirován tanky francouzskými a využíval jako podvozku pásového traktoru Holt. Na tento podvozek byla usazena masivní korba, do které se muselo vejít 18 členů obsluhy vozidla. Výsledkem byl tank s masivní výzbrojí a pancéřováním - Sturmpanzerwagen A7V. Jelikož byl německý průmysl značně vytížený válečnou výrobou, probíhala výroba jen pomalu. Celkem bylo vyrobeno pouze 21 těchto, né příliš praktických vozidel a koncem války měly být nahrazeny levnější konstrukcí, kterou by bylo možno sériově vyrábět. O tento tendr se ucházelo celkem třináct společností a nejzajímavější je projekt tanku Sturmpanzerwagen Oberschlesien z poloviny roku 1918. Název pochází od továrny Oberschlesischen Hüttenwerke ze městě Gleiwitz v Horním Slezsku. Tank navrhl kapitán Müller. Výhodou tohoto tanku byla především mnohem menší počet mužů osádky oproti jeho předchůdci - pouze pět vojáků. Rozměry byly: délka 6,7 m, šířka 2,34 m a výška 2,97 m. Pancéřování dosahovalo tloušťky 14 mm. Tank o hmotnosti 19 tun poháněl motor Argus petrol o výkonu 180 hp (132 kW). Rychlost činila 16 km/h na silnici a 9 km/h v terénu, dojezd 60 km. Pokročilým prvkem bylo oddělení motorové části od bojového prostoru. Hlavní výzbroj v podobě rychlopalného kanónu ráže 3,7 cm nebo 5,7 cm se nacházela v horní otočné věžičce. Sekundární výzbroj tvořily dva kulomety MG 08 ráže 7,92×57 mm. Později vznikl i návrh vylepšeného vozidla zvané Oberschlesien II. Do října 1918 ale nebyly dokončeny ani dva rozestavěné prototypy určené pro vojskové zkoušky. Po válce byly patrně sešrotovány.
Ještě dodám, že zmíněný kapitán Joseph Vollmer, navrhl v období první světové války, krom tanku A7V i těžký tank K-Wagen a lehké tanky LK I a II - k nim se ale vrátíme až jindy.

Technické parametry:
Název: Sturmpanzerwagen Oberschlesien
Výrobce: Oberschlesischen Hüttenwerke
Vyrobeno: nedokončené dva prototypy
Délka: 6,7 m
Výška: 2,9 m
Šířka: 2,34 m
Váha: 19 t
Posádka: 5 mužů
Pancíř: 14 mm
Motor: Argus petrol
Výkon: 180 HP, 132 kW
Dojezd: 60 km
Rychlost: 16 km/h na silnici, 9 km/h v terénu
Výzbroj: 57 mm nebo 37 mm dělo, 2x kulomet

Zdroje:
https://www.valka.cz/clanek_14699.html
http://www.panzernet.net/php/index.php/topic,5670.0.html
http://www.achtungpanzer.com/first-panzers-1917-1918.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Sturmpanzerwagen_Oberschlesien
https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Vollmer



"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757