Autor Téma: Aero L-29 Delfín  (Přečteno 8907 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Aero L-29 Delfín
« kdy: Duben 18, 2012, 06:15:37 »
Proudový cvičný letoun Aero L-29  Delfín

Aero L-29  Delfín ( v kódu NATO Maya) byl vojenský proudový cvičný letoun, který se během 60. let stal standardním cvičným proudovým letounem států varšavské smlouvy. Šlo o první proudový letoun navržený a vyráběný v Československu.


http://fotogalerie.airbase.cz/displayimage.php?album=18&pid=1472#top_display_media

http://techmag.valka.cz/obr_8/l_011_007/img00001.htm

Historie:
 počátky vývoje spadají do roku 1955, kdy se ve VZLÚ v Letňanech objevily první studie. V listopadu 1958 byl hotov prototyp XL–29, první zkušební let se uskutečnil v dubnu 1959. První sériově vyrobený Delfín, pilotovaný ing. Františkem Svinkou a Vladimírem Vlkem, přesto vzlétl z kunovického letiště až o čtyři roky později. V roce 1961 zvítězil L–29 nad polským TS–11 Iskra a sovětským Jak–30 v soutěži o standardní cvičný stroj zemí Varšavské smlouvy. Letoun L–29 se vyráběl do roku 1973 a celkem se v kunovické továrně vyrobilo 1 722 kusů a dalších 1 943 v Aeru Vodochody.   
Delfín umožňoval ekonomický výcvik pilotáže, létání bez vidu, nácvik střelby z palubních zbraní i bombardování pozemních cílů. Získal zlaté medaile na veletrzích v Brně a v Lipsku a vyvolal zvýšený zájem západních států o naši leteckou produkci.

Bývalí i současní uživatelé
Československo (400)
SSSR (2000)
Afghánistán (24)
Bulharsko
NDR
Maďarsko
Rumunsko
Egypt
Sýrie
Nigérie
Uganda
Irák
Indonésie
Guinea
Mali
Vietnam
Bývalé vojenské stroje jsou populární na trhu s letouny pro letecké přehlídky

Technické údaje
Posádka: 2 (žák, instruktor)
Délka: 10,81 m
Rozpětí: 10,29 m
Výška: 3,13 m
Nosná plocha: 19,8 m²
Plošné zatížení: 166 kg/m²
Prázdná hmotnost: 2 280 kg
Hmotnost (naložen): 3 286 kg
Maximální vzletová hmotnost : 3 540 kg
Pohonná jednotka: 1x proudový motor Motorlet M 701C
Tah pohonné jednotky: 8,7 kN
[editovat]Výkony
Maximální rychlost: 655 km/h
Dolet: 900 km
Dostup: 11 500 m
Stoupavost: 14 m/s
Poměr tah/hmotnost: 0,25
Výzbroj
200 kg různých zbraní (kanóny, pumy, rakety, střely) na vnějších závěsech

Motor



V naší armádě sloužil především jako školní letoun jak na tehdejší VVLŠ SNP, tak u bojových útvarů pro plnění osnov pokračovacího a zdokonalvacího výcviku
Kromě výcviku zabezpečoval L-29 všechny úkoly letecké činnosti, pro něž by použití rychlých a provozně náročných bojových strojů nebylo efektivní.  Převzaly i ostrahu státních hranic od dosluhujících letounech MiG-15bis.
V roce 1971 byly provedeny zkoušky s použitím německých leteckých kulometů MG-17 v upravených závěsech. Toto ověřování probíhalo na letounu výr. čísla 993302. Tento stroj vzlétal z letiště Piešťany a vlastní testy probíhaly na střelnici v Malackách. Po úspěšném zakončení testů, byla tato zbraň zavedena do výzbroje L29 a spolu se čtyřhlavňovým raketometem RB-57/4M změnila dobráckého delfína v nebezpečného protivníka

Přetlaková kabina má synchronizovaná vystřelovací sedadla. Přední kryt kabiny se odklápí do strany a zadní se odsouvá dozadu. Letoun může operovat z travnatých, písčitých i podmáčených ploch. Jeho výzbroj tvoří zaměřovač s fotokulometem ASP-3MN/U. Na dva křídelní závěsníky o nosnosti po 100 kg lze zavěsit rakety, kontejnerové kulomety , či cvičné nebo ostré pumy.

V roce 1961 zvítězil L29 nad polským TS-11 Iskra a sovětským Jak-30 v soutěži o standardní cvičný stroj zemí Varšavské smlouvy. Vyjímkou zůstalo Polsko, které dál používalo svou Iskru. Soutěž probíhala v SSSR na letišti v Moninu. TS-11 se ukázal jako nejméně vhodný pro výcvik. Z posuzovaných letounů měl nejvyšší přistávací rychlost a velkou citlivost v řízení. L29 dovoluje jednoduché a přesné provedení startu a přistání, poskytuje lepší výhled z obou kabin a navíc má možnost pod křídlo zavěsit zbraně a tím dovoluje také nácvik bojové přípravy.

Soupeři na letišti v Moninu
L29 Delfín  Jak-30   TS-11 Iskra

Verze

L29 Delfín
Základní cvičná verze.

L29 A Akrobat
Tohoto akrobatického speciálu byly vyrobeny pouze dva kusy. Měl odstraněné zadní sedadlo včetně řízení a organické sklo zadní části kabiny bylo nahrazeno duralovým plechem. Letoun měl vyšší stoupavost, kratší rozjezd a byl obratnější. Poprvé vzlétl v roce 1967.

L29 R
Fotoprůzkumná a bitevní verze z roku 1965 vyrobená pouze v jednom prototypu. Od cvičné verze L29 se lišil zástavbou speciální lafety pro fotovýstroj na spodní straně trupu pod pilotními prostory. Vzhledem k malému doletu se na konce křídla pevně montovaly přídavné nádrže.

L29 RS
V roce 1977 vznikla v LO Trenčín varianta L29RS, což byla jednomístná úprava L29 R bez kamer v lafetě a bez nádrží na koncích křídla.

Zdroje
Internet
Ilustrovaná historie letectví
atd
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Aero L-29 Delfín
« Odpověď #1 kdy: Duben 18, 2012, 06:40:16 »
Pár fotek na doplnění

Delfín iráckého letectva, pod kabinou je znak letecké akademie v Tikrítu, foceno krátce po ukončení operace Iraqi Freedom I v roce 2003



L-29 a MG 17   7,92mm



Poslední provozovaný Delfín (2851) na 34. zSL v Pardubicích během přistání. Letoun byl definitivně vyřazen v srpnu 2003.


fotky z forum.valka.cz
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Aero L-29 Delfín
« Odpověď #2 kdy: Květen 06, 2012, 10:15:44 »
Zajímavostí je, že z celkem 3665 vyrobených kusů odebral rovných 2000 kusů Sovětský svaz, dalších 400 používalo Československo.
Další přehled uživatelů:
Afghánistán (24)
Bulharsko
NDR
Maďarsko
Rumunsko
Egypt
Sýrie
Nigérie
Uganda
Irák
Indonésie
Guinea
Mali
Vietnam

Přehled výroby v Československu:
-1 943 v Aeru Vodochody 
-1 722 v Letu Kunovice
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Aero L-29 Delfín
« Odpověď #3 kdy: Květen 06, 2012, 10:33:54 »
A  četl jsem takovou zajímavost, která svědčí o značné pevnosti a odolnosti trupu.
Letouny egyptského letectva byly běhen arabsko-izraelských válek dodatečně dozbrojeny.Na křídla byly dodatečně nanýtovány ocelové pláty se závěsy pro upevnění odpalovacích nosičů. Úpravy se prováděly narychlo, v polních podmínkách a pravděpodobně i bez speciálního vybavení. Svědčí o tom i nejednou provrtané pásnice hlavního nosníku křídla. Takový hrubý zásah a porušení konstrukce draku znamená pro letadlo předpoklad letecké nehody. Egyptské Delfíny ho přežily a bezpečně létaly až do let 1988/89, kdy byla křídla vyměněna. Toto je sice svérázným, ale nesporným důkazem vysoké provozní spolehlivosti tohoto letounu.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ