Autor Téma: Přeprava pěchoty  (Přečteno 7250 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Přeprava pěchoty
« kdy: Leden 24, 2012, 03:54:00 »
(Diskuze z tématu Filatov - obrněný vůz (RUS) - tam to bylo silně mimo téma.) *T*

Chtěl bych se zeptat, měli Sověti za WW2 nějaké obrněné transportéry nebo podobné stroje na přepravu pěchoty nebo to byly jen nohy a povrch tanků? Hledal jsem něco takového a neuspěl jsem. Díky

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Přeprava pěchoty
« Odpověď #1 kdy: Leden 24, 2012, 04:10:47 »
Vlastní konstrukce zřejmě ne, pro tuto potřebu používali americké Halftruck, zřejmě britské Bren (nevím to jistě) a kořistní německé typy (nejčastejší byl Sdkfz 251 - hakl). Na čistě sovětská obrněná vozidla jsem narazil až v poválečné době, které začínají typy BTR-40 a 50....
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Přeprava pěchoty
« Odpověď #2 kdy: Leden 24, 2012, 10:21:53 »
No před válkou existoval Ba-30, ale ten se ukázal jako příliš drahý a tedy i zbytečný. Vzniklo jen pár kusů.
http://en.wikipedia.org/wiki/BA-30
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/26944

Ještě sem slyšel i o nějakém prototypu B-3 z roku 1944 (fotka se mi nezobrazuje) je to v podstatě stroj jako Hakl, ale prý se nevyráběl.
Ještě by sem šlo zařadit i předválečné T-20 Konsomolce, nebo Kominterny (to jsou ale děl. tahače s možností transportu vojáků).
Teoreticky i Gaz-60, ale to je zase spíš náklaďák s pásy.
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Přeprava pěchoty
« Odpověď #3 kdy: Leden 24, 2012, 10:25:15 »
Ano, po válce začali podobné a patrně i dobré stroje vyrábět..Jen jsem si představil, že když se přesouvala nějaké německá menší jednotka, skočila do transportérů a rusové mohli tak na nákladáku nebo pěšky a došlo mi, že žádný ruský druhoválečný transportér neznám.. ;)

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Přeprava pěchoty
« Odpověď #4 kdy: Leden 24, 2012, 10:57:59 »
No to je všeobecná predstava o nemeckej armáde. V skutočnosti práve vďaka skvelej univerzálnosti Sdkfz 251 ich bolo vždy u všetkých jednotiek Wehrmachtu nedostatok. Drvivá väčšina pancierových granátnikov do boja išla v normálnych nechránených nákladných autách.
The only easy day was yesterday.

Burko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Légionnaire 1ère classe
  • Příspěvků: 37
Re: Přeprava pěchoty
« Odpověď #5 kdy: Leden 24, 2012, 11:35:12 »
je to síce ťažký off topic ale keď už je tá téma presunu vojsk, poznám aj informáciu, že nemci najmä v prvých rokoch vojny používali jazdné bicykle podobne aj ako Japonci v Barme alebo počas Indočínskeho ťaženia..no konkrétne počty o nasadených bicykloch v nemeckej armáde nepoznám  :(

Tony eM

  • Administrátor
  • Příspěvků: 1739
  • Kvalitními příspěvky podporuj forum Panzernet!
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 30. června 2009
Re: Přeprava pěchoty
« Odpověď #6 kdy: Leden 25, 2012, 12:50:12 »
Částečně opakuji předchozí příspěvky :

Před druhou světovou válkou, a hlavně v jejím průběhu produkoval Sovětský velké množství obrněné techniky, převážně tanky, obrněná auta a později i samohybná děla, přičemž běžné transportéry pěchoty se prakticky nevyráběly. Rychleji jedoucím tankům pak pěchota nestačila a absence podpory pěchoty útočícím tankům se odrazila na zbytečných a velkých ztrátách. Některé jednotky používaly americké a britské transportéry pěchoty, například polopásová vozidla M3, M5, M9 dodané v rámci smlouvy o půjčce a pronájmu (lend – lease), ale těchto strojů bylo katastrofálně málo. Samozřejmostí bylo využívání kořistní německé techniky, ty však používaly jen některé jednotky druhého sledu. Pěchota vezená na tancích byla jen nouzovým řešením (na tanky byly pro tento účel záměrně přivařovány úchyty), ale i tohle řešení se podepsalo na značných ztrátách na lidech.
Není však možné tvrdit, že by sovětské velení nemělo o transportéry zájem, sovětští konstruktéři se po dvakrát snažili vyvinout vlastní transportéry pěchoty.
Jako první byl rozjet projekt transportéru pěchoty v roce 1943. Jednalo se o transportér TB-42 na podvozku polopásového nákladního automobilu ZiS-42. Projekt se avšak dostal pouze do stádia dřevěné makety v poměru 1:1 uchyceném na původním podvozku.
Druhý projekt se dostal dále, v roce 1944 byl postaven prototyp transportéru B-3, kde byl použit podvozek nákladního automobilu ZiS-5. Stroj napodoboval německé vozidlo Sd.Kfz. 251, ale pouze pásovým pohonem. Podvozek využíval dílů z tanku T-70, avšak po neúspěšných testech byl projekt zastaven, neboť k výrobě takových vozidel chyběly nejen vhodné motory, ale i zkušenosti a výrobní prostředky.


Prototyp transportéru B-3 na podvozku nákladního automobilu Zis-5.

Zdroj : Citace z : http://www.panzernet.net/php/index.php/topic,4393.0.html
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Přeprava pěchoty
« Odpověď #7 kdy: Leden 25, 2012, 08:54:06 »
Keď už Burko nakusol tie bicykle, Peterth raz napísal článok o tejto téme, prečítať si ho môžete tu: http://www.panzernet.net/php/index.php/topic,3495.msg66419.html#msg66419
The only easy day was yesterday.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Přeprava pěchoty
« Odpověď #8 kdy: Leden 25, 2012, 11:19:06 »
zelezny kriz  - nezapomínej že Němci od rusů onu taktiku s přesunem vojáků také odkoukali a vlastní vojáky také často přesouvali na tancích. Leč pouze aby nemuseli chodit pěšky, do boje s pěchotou tanky nevyjížděly. Mám někde pár fotek PzIV z roku 44 jak jsou obsypány německými granátníky. Navíc hakly se vyráběl z dost ošizených materiálů a vojáci si na ně často stěžovali (právě na ochranu vojáků) leč mohli být rádi pokud vůbec něco dostali. NA přehlídky si vojáci často hakly pujčovali od jiných jednotek. Třeba když Degrelle ukazoval v Belgii své jednotky (myslím rok 44) tak měl hakly pujčené od jednotek Hitlerjugend. Německá armáda nebyla tak mechanizovaná jak se po celou válku ukazovala (!)
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Burko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Légionnaire 1ère classe
  • Příspěvků: 37
Re: Přeprava pěchoty
« Odpověď #9 kdy: Leden 25, 2012, 11:44:50 »
Sahidko - presne to som mal na mysli. Vďaka za článok, doplnil som si vedomosti.
K tej preprave vojakov len toľko, že kludne by som sedel aj na tanku, koňovi alebo čomukoľvek len aby som nemusel šlapať blato po svojich  :D Inak "haklov" bolo údajne vyrobených počas vojny takmer 22 tisíc a ako povedal rase bol ich aj tak nedostatok. Preto sa využívali najmä nákladné vozidlá na prepavu vojsk. Alebo najlacnejší spôsob presunu - po vlastných.

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Přeprava pěchoty
« Odpověď #10 kdy: Leden 25, 2012, 05:01:16 »
No možná se mýlím, ale ani naše soc. armáda nebyla plně motorizovaná a boty byly nenahraditelné..Sice v dílnách, kde jsem byl byly většinou jen pásové stroje, ale OT 810 byl vlastně hlavní převozník pěchoty, BVP byly jen u mála jednotek a do těch ostatních se vešli tak kuchaři. ;)
Takže vlastně v 50-60 letech jsme byli motorizovaní asi jako Rudá armáda..tzn. skoro nijak nebýt OT 810..

Burko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Légionnaire 1ère classe
  • Příspěvků: 37
Re: Přeprava pěchoty
« Odpověď #11 kdy: Leden 25, 2012, 07:01:14 »
A nebola neskôr situácia (70. a 80. roky) v ČSLA už lepšia? Našiel som údaj, že sme disponovali, citujem
"K 30. 1. 1989 je to 4900 ks. Do počtu nebyly zahrnuty OT – 810, celkem 407 ks. ( pro zdravotnické a technické úkoly )." Samozrejme nikde ani slovo k tým 50. a 60. rokoch, kde by som sa prikláňal k názoru, že vojenské čižmy boli najrozšírenejší transportér  :D

Tony eM

  • Administrátor
  • Příspěvků: 1739
  • Kvalitními příspěvky podporuj forum Panzernet!
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 30. června 2009
Re: Přeprava pěchoty
« Odpověď #12 kdy: Leden 25, 2012, 07:14:51 »
.........Takže vlastně v 50-60 letech jsme byli motorizovaní asi jako Rudá armáda..tzn. skoro nijak nebýt OT 810..
V 50. letech to byly asi převážně OT-810, ale v 60. letech jsme licenčně vyráběli sovětské BTR-50P (naše OT-62 TOPAS) pro motostřelecké pluky tankových divizí. A o něco později nezapomenutelné OT-64 SKOT pro motostřelecké jednotky. Bojová vozidla pěchoty BVP-1 pak následovala.
V Rusku (SSSR) na tom byli možná lépe, ti používali v 50. letech BTR-40 a později BTR-152. Následovala typová řada BTR-60, -70...
V NDR, Polsku a Maďarsku používali BTR-40 a BTR-152......

  BTR-40    BTR-125

  BTR-50P
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Přeprava pěchoty
« Odpověď #13 kdy: Leden 26, 2012, 05:51:38 »
Ty BTR jsou i na pohled  fešáci..Já je v armádě nikdy neviděl a to jsem byl na západní frontě/hrázi socialismu/, kde byl poměr civilů a vojáků tak 2 ku 1.. ;)