Autor Téma: Godwin Brumowski (R-U)  (Přečteno 2622 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Holt

  • k.k. Landwehr
  • Infanterist
  • Příspěvků: 10
Godwin Brumowski (R-U)
« kdy: Leden 09, 2012, 04:46:12 »
Godwin Brumowski

Budoucí nejúspěšnější rakousko-uherský letec, dle počtu sestřelů, se narodil 26. července 1886, v polské Haliči, ve Wadowicích, do rodiny c. k. důstojníka. Pro dráhu vojáka, tak byl nejspíš předurčen již od raného dětství.
     V roce 1910 absolvoval Vojenskou akademii ve Vídni a v hodnosti poručíka byl zařazen k 29. pluku polního dělostřelectva. Když vypukla 1. světová válka, bylo Brumowskimu 25 let. V rámci 6. dělostře-lecké divize, byl jeho pluk odvelen na východ, kde bojoval především proti Ruské armádě. Ještě před tím, než byl roku 1915, jako letecký pozorovatel, odvelen k K. u. K. Luftfahrtruppen, byl vyznamenán bronzovou i stříbrnou medailí za statečnost.
     U Rakousko-uherského letectva byl zařazen u Fliegerkompanie 1 (Flik 1). Jeho pilotem byl český důstojník, velitel Flik 1, Hauptmann Otto Jindra. 12. dubna 1916 spolu dosáhli významného úspěchu, když společně s dalšími šesti stroji Hansa-Barndenburg, bombardovali vojenskou přehlídku v ruském zázemí, která se konala za přítomnosti ruského cara Mikuláše II. Při této akci se mu také povedlo docílit svých prvních dvou sestřelů. Po jeho úspěšné palbě se k zemi zřítily 2 ruské stroje Morane-Saulnier Parasol.
     Dalším a zcela jistě samozřejmým krokem jeho vojenské kariéry, bylo absolvování pilotního výcviku, který úspěšně prodělal ještě v roce 1916. 3. července se, už jako pilot, hlásil zpět u Flik 1. Po čtyřech měsících byl následně převelen na italské válčiště k FliK 12. Úspěch na sebe nedal dlouho čekat a už 3. prosince se podílel na sestřelu italského stroje Caproni. Statutu „esa“, tedy 5 sestřelů dosáhl 2. ledna 1917, sestřelením italského 2sedadlového bombardéru.
     I na italském válčišti se projevila potřeba mít čistě stíhací jednotku. První takovou kompanií byla Flik 41J. Jejím velitelem se stal právě Godwin Brumowski. Během dalších bojů přibývalo na kontě Hptm. Brumowskiho čím dál víc leteckých vítězství. Například v srpnu 1917, během urputných bojů o Isonzo, sestřelil, se strojem Hansa Brandenburg D.I, celkem 12 nepřátelských letounů za pouhých 19 dní. K jeho úspěchům jistě přispěla i stáž u německé Jasta 24, u které prodělal stáž v březnu 1917. Ovlivněn úspěšným baronem Manfredem  von Richthofenem, nechal si i Brumowski nalakovat svůj stroj rudou barvou.
     Flik41J, byl nedlouho poté, přezbrojen na  stíhací stroje Aviatik D.I, ale Brumowski dosáhl výraznějších úspěchů až v srpnu 1917 sestřelením dalších 6 italských letadel.  V té době měla jednotka ve výzbroji výborné německé stroje Albatros D. III. V říjnu 1917 sestřelil Brumowski svůj první pozorovací balon, z celkových čtyř. Bylo to jeho 22 vzdušné vítězství. Posledním Brumowskiho velkým bojem, bylo utkání s přesilou italských stíhačů v únoru 1918 a posledního vítězství dosáhl 19. června 1918. Neslo číslo 35.
     Poté odjel na zaslouženou dovolenou a od října 1918 byl ustanoven velitelem stíhacích jednotek u Isonza.
     Ačkoli byl opravdu výjimečným stíhačem, byl také komplikovanou osobností. Mnoho jeho kolegů a úspěšných stíhačů, se nechalo kvůli vzájemným neshodám převelet. Jedním z nich byl například i Julius Arigi, rodák z Děčína. O jeho povaze vypovídá i jeho vyjádření k návrhu udělení nejvyššího C. a K. vyznamenání – Rytířského kříže řádu Marie Terezie. O tento řád si důstojníci museli žádat sami. Brumowski se tehdy vyjádřil následovně: „ Pokud jsem o tento řád zasloužil, měl by to být dostatečný důvod, aby mi ho vrchní velitel udělil. Není mou povinností o něj žádat či prosit!“ Nepožádal tehdy a také je to jedno z mála C. a.K. vyznamenání, které neobdržel.
     Po ukončení války se Brumowski usadil v Transylvánii, kde hospodařil na statku spolu se svou ženou. Tento usedlý život ho však začal po nějaké době  nudit. Jeho dobrodužná povaha potřebovala k životu nebezpečí, akci a ruch života. Opustil tedy svou ženu i malou dceru a roku 1930 odcestoval do Vídně, kde založil leteckou školu. Aktivně se účastnil i potlačivání nacistického puče v Rakousku, v roce 1934, kdy podnikl dokonce několik průzkumných letů.
Godwin Brumowski zemřel, roku 1936, při letecké nehodě na letišti Schipol v Holandsku. Zřítil se k zemi i se svým žákem. Život, povahu i názory Godwina Brumowskiho shrnula jeho dcera:
„Zemřel mladý, takový jakým  chtěl být,. Vždy říkal, že nechce umřít jako starý idiot. Opovrhoval slabostí, nedokonalostí, stupiditou. Byl buď milován nebo nenáviděn.“

Vzdušná vítězství:
http://www.theaerodrome.com/aces/austrhun/brumowski.php


Zdroje:
http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin_Brumowski
http://www.militaria.cz/cz/clanky/valky-a-valecnici/godwin-brumowski-nejuspesnejsi-letecke-eso-rakousko-uherske-monarchie.html
http://www.letouny.webz.cz/piloti/brumowski.html
http://www.theaerodrome.com/aces/austrhun/brumowski.php











"No ovšem!  Kdo je mrtvej, ať se přihlásí do tří dnů u korpskomanda, kvůli řádnému vysvěcení!" - Feldkurát Katz, Osudy dobrého vojáka Švejka