Autor Téma: Charles Fryatt (GB)  (Přečteno 2954 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
Charles Fryatt (GB)
« kdy: Leden 02, 2012, 11:36:07 »
Charles Fryatt

narozen : 2. prosince 1872 v Southamptonu
zemřel : 27. července v Bruges (Belgie)



Charles Fryatt se narodil v britské námořnické rodině. Hned po škole se stal námořníkem britského obchodního loďstva, vystřídal několik lodí, stoupal po žebříčku hodností, až se v roce 1913 stal kapitánem lodě SS Newmarket..
Vypukla 1. světová válka, Fryatt byl kapitánem lodě SS Brussels. Dne 3. března 1915 byla jeho loď napadena německou ponorkou. Ta loď pronásledovala asi 40 námořních mil (74 km),  SS Brussels, stavěná na rychlost 14 uzlů, dokázala ze svých strojů vyždímat 16 uzlů, podařilo se jí uniknout, do bezpečí přístavu Rotterdam vplouvala s hořícími komíny. Majitel lodě, rejdařství  Great Eastern Railway, obdaroval kapitána zlatými hodinkami za záchranu lodě.

Dne 28. března 1915 přišel Fryatt a jeho loď opět do kontaktu s nepřítelem. Tentokrát to byla německá ponorka U-33, která se vynořila a přikázala lodi zastavit. Fryatt ale neuposlechl a nařídil vyrazit plnou parou na ponorku ve snaze ji taranovat. Podle některých pramenů se mu to podařilo a ponorku už nikdo nespatři, podle jiných ale byla ponorka pouze donucena k rychlému ponoření (pro znalce "crash dive"  :) ) a nadále sloužila, kdy následně byla převelena do Puly a poté do Konstantinopole. Za tento svůj čin byl Fryatt oslavován a opět dostal zlaté hodinky s vyrytým věnováním, tenokrát od samotné Admirality.

Osud Charlese Fryatta dostihl dne 25. června 1916, kdy SS Brussels byla během noční plavby náhle obklopena pěti německými torpédoborci. Pasažéři byli vysazeni do záchranných člunů, posádka byla internována, rádio zničeno a loď byla zajata a eskortována do Zeebruge a následně do Bruges. Osudným pro kapitána Fryatta se stalo vyryté věnování na jeho hodinkách, které upomínalo na hrdinství při útoku ponorky  dne 28. března 1915. Následně byl Fryatt obžalován z potopení německé ponorky a porušení námořního práva, shledán vinným a odsouzen k trestu smrti. Rozsudek byl potvrzen německým císařem (a to i když si Němci měli být podle některých pramenů dobře vědomi, že ponorka potopena nebyla). Dne 27. července v 19.00 hod. byl Fryatt zastřelen popravčí četou a pohřben na malém hřbitova u Bruges. Zpráva o popravě byla uveřejněna v německém, francouzském a holandském tisku. V roce 1919 byl Fryatt exhumován a triumfálně převezen do Anglie, kde byl pohřben v katedrále Sv. Pavla v Londýně.

Poprava Charlese Fryatta vzbudila rozhořčení po celém světě. Čin Němců byl odsuzován především v anglickém a americkém tisku. Po válce, v roce 1919, German International Law Commission, přezdívaná podle svého předsedy Walthera Schückinga  "Schücking Commission", založená za účelem přezkoumání právních aktů za války, dne 2. srpna 1919 ovšem rozhodla, i když ne jednomyslně, že poprava Charlese Fryatta nebyla zločinem podle mezinárodního práva, kritizovala jen rychlost, s jakou byl jmenovaný po odsouzení popraven.

Výše uvedený případ a osobnost kapitána Charlese Fryatta je typickým případem sporů o dodržování ujednaných smluv o vedení námořní války. Přijaté a dodržované zvyklosti byly stavěny na případy napadení obchodní lodě lodí korzárskou, kdy samozřejmě obchodní loď by v žádném případě nenapadlo najíždět do korzára, který pod hrozbou všech svých děl vyslal na obchodní loď výsadek a poté mohlo dojít v souladu s právem k umožnění opuštění lodi a jejímu následnému potopení. Při dodržování výše uvedených zvyklostí ponorkou byla ale tato ve výrazné nevýhodě. Vynořením byly eliminovány veškeré její výhody, a to zejména skrytý pohyb pod hladinou a její nejsilnější zbraň, tj. torpéda. Po vynoření riskovala ponorka, která byla vždy výrazně menší než zastavená obchodní loď, že bude taranována, kdy mohla hrozit maximálně svým jediným dělem, které by v případě taranu stihlo na kluzké a rozhoupané palubě vystřelit maximálně jednou, dvakrát. A to nemluvíme o tzv. Q-ships, které byly jednoznačným porušením námořního práva ze strany Angličanů.
Podle mého názoru bylo porušením námořního práva i jednání kapitána Charlese Fryatta. Wikipedie se snaží jeho čin  obhajovat tím, že jednal v souladu s instrukcemi Winstona Churchilla pro kapitány obchodních lodí, které jim nařizovaly jednat s posádkami ponorek jako se zločinci, ignorovat bílou vlajku a v případě potřeby zajatou posádku ponorky zastřelit. Pokud by se obchodní kapitán ponorce vzdal, měl být souzen anglickým soudem. Tato nařízení prý byla známa i Němcům, a to poté, co byly jejich kopie nalezeny při zajmutí lodě  SS Ben Cruachan v říjnu 1915.

Jaký je váš názor? Podle mě dějiny píší vítězové……kapitán byl popraven za porušení regulí námořního práva, tudíž de facto za válečný zločin……kdy i německá neomezená ponorková válka byla odpovědí na porušování práva ze strany Anglie. Ale jak říkám, dějiny píší vítězové…..


Zpráva o popravě v dobovém tisku


Pohřeb v Londýně


Udroje : Historie a vojenství 1/2011, internet

"пуля дура, штык молодěц!!!"

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: Charles Fryatt (GB)
« Odpověď #1 kdy: Leden 02, 2012, 12:06:00 »
Na tento případ jsem již narazil v řadě poblikací, naposledy v knize Žraloci císaře pána. Podle mne se rovněž jedná o porušení konvencí. Právě takovéto případy později podporovaly Němce při vyhlášení totální války. Pokud by se kapitán pokusil uniknout aniž by ohrozil ponorku, tak prosím. V tomto případě ale vystavil riziku celou posádku (typ UB, nebo UC?), což muselo Němce pořádně nakvasit. Na druhou stranu by ale pak bylo naprosto v pořádku, kdyby po válce Britové pověsili všechny německé kapitány (c. a k. námořnictvo galantně dodržovalo konvence až do konce války).

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Charles Fryatt (GB)
« Odpověď #2 kdy: Leden 02, 2012, 12:38:26 »
Tiež si myslím, že snahou taranovať ponorku porušil Fryatt medzinárodné právo. Ak ale naozaj nedošlo k potopeniu ponorky tak trest smrti bol podľa mňa príliš prísny.
The only easy day was yesterday.