Autor Téma: Obrněné automobily vz.23 a vz.27  (Přečteno 5967 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Obrněné automobily vz.23 a vz.27
« kdy: Listopad 20, 2011, 07:18:27 »
Obrněný automobil vz.23 (Želva)



Vývoj vozidla
Roku 1923 vznikl na základě armádního rozhodnutí nový obrněný automobil pro československou armádu. Nesl tovární označení PA-II, v československé armádě známý pod označením Obrněný automobil vzor 23. Prvné sériové kusy byly hotovy v létě 1924. Po zkouškách, které následovaly a úpravách, které si tyto zkoušky vyžádaly, převzala československá armády první kusy v listopadu 1925.


Československá armáda a četnictvo
Obrněné automobily vz.23 se ukázaly ovšem jako zcela nevyhovující. A to z důvodů slabého pancéřování a nemohly vést boj s nepřátelskými obrněnými vozy. Československá armáda další vozidla proto neobjednala a již převzatých strojů se snažila zbavit. Proto byla vozidla předána četnictvu (označení vozidel NIX58 - NIX 69), v roce 1927 byly tři kusy prodány vídeňské policii  a zyblých devět kusů přeznačeno (13267-13275 - 9ks). Jako náhrada za tři kusy dodané vídeňské policii měla firma Škoda dodat armádě tři kusy novějších OA vz.27.

Vozidla, které československá armáda obdržela, se aktivně až do roku 1937 účastnila různých přehlídek, poté byla předána československému četnictvu. Želvy byly u policejních úřadů v Moravské Ostravě, Liberci a Mostě, každý úřad tak disponoval po třech kusech. Během mobilisace měla vozidla působit ve prospěch četnictva a jednotek SOS, po okupaci 15.března 1939 byly zabaveny a předány německé branné moci (Wehrmacht). Údajně jedna z želv byla u divize Deutschland a zůčastnila se i operace Barbarossa.

Údaje platné během služby v armádě RČS
    Posádka: 4 muži
    Výzbroj: 4 kulomety
    Nábojů: 6250 kusů
    Počet ve výzbroji Čs. armády: 9 ks.
    Cena bez výzbroje: 680 000 Kč (627 159kč - portalvojna.cz)


Československý armádní stroj vz.23


Obrněné automobily v Rakousku
Stroje předané vídeňské policii měly rovněž poměrně zajímavou historii. Roku 1934 se účastnily potlačení nacistického puče, při kterém byl dokonce zavražděn rakouský kancléř. Poté sloužily v několika dalších jednotkách rakouské policie. Dvě vozidla byla začleněna do rakousko-chorvatské 16. policejní obrněné roty a byly používány v rámci pořádkové policie v chorvatské Somobore. Před koncem války v dubnu roku 1945 byly stroje pravděpodobně znehodnoceny a opuštěny svými osádkami.


Rakouský stroj, zde na fotce během potlačení pokusu o puč, 1934


Konec stroje, zde OA vz.23 zničen na konci války

Technické údaje
Motor:
čtyřtakt, čtyřválec - válce ve dvou blocích
70 HP při 1400 ot/min
vrtání - 135 mm
zdvih - 170 mm
objem válců - 9,7 l
karburátor Zenith T.D. , zapalován Bosch
do dalších podrobností se nebudu pouštět,

řazení - čtyři rychlosti vpřed a to samé vzad.

Rychlost vozidla při 1400 otáčkách za minutu:
I. stupeň - 10,5 km/h
II. stupeň - 17,5
III. stupeň - 30,5
IV. stupeň - 40

Základní číselné údaje o vozidle:
délka vozidla - 6000 mm
šířka vozidla - 2160 mm
výška vozidla - 2600 mm
rozchod kol - 1680 mm
rozvor náprav - 3800 mm
nejmenší otočný rádius - 9000 mm
váha vozidla - 7360 kg

nejvyšší rychlost - 70 km/h
spotřeba benzínu na 100 km - 42 kg
spotřeba oleje na 100 km - 3 kg
akční rádius - 250 km
stoupavost na tvrdé silnici - 20,6 stupně
stoupavost na špatné cestě v terénu - 11,5 stupně

množství vody v motoru a chladiči a potrubí - 98 l
obsah benzínové nádrže - hlavní - 145 l
obsah benzínové nádrže záložní - 28,5 l
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Obrněné automobily vz.23 a vz.27
« Odpověď #1 kdy: Listopad 20, 2011, 07:44:16 »
Obrněný automobil vz.27 (PA-III)



Obrněný automobil vzor 27 měl být následovníkem staršího OA vz.23. Roku 1925 začaly práce na automobilu, přičemž následujícího roku byly práce hotovy a armáda si objednala 12 kusů těchto vozidel. Firmě Škoda se podařilo sestrojit pozoruhodný podvozek, konstrukčně patřící k systému 4x2 - čtyři kola z toho dvě poháněná, bez možnosti řídit a pohánět obě nápravy zároveň.


Celkem armáda nakonec převzala 15 kusů těchto vozidel. Zajímavé je, že přicházely i objednávky ze zahraničí (vzhledem k tomu, žo toto vozidlo se stalo jedním z nejodsuzovanějších AO v historii naší armády). Tyto objednávky ovšem musely Škodovy závody odmítnout z důvodu nedostatku výrobní kapacity. Československá armáda obdržela celkem 15 kusů, přičemž byl vyroben i prototyp vozidla, který zůstal firmě (?). Ministerstvo vnitra v roce 1938 objednalo od armády 3 kusy OA vz.27 pro podporu pěších jednotek SOS umístěných na našich hranicích.

V roce 1929 se četa OA vz.27 vydala na cvičení z Prahy do Košic po vlastní ose!! ( cca 700km! ) Při desetidením cvičení řešily posádky závady jen drobného charakteru!

Od září 1933 působily v rámci Eskadron obrněných automobilů 1 až 4 a Výcvikové korouhve obrněných automobilů a od září 1935 v rámci Pluků útočné vozby 1 až 3.
Více zde: http://www.brannamoc1938.eu/obrnene-automobily/obrneny-automobil-oa-vz-27/
Vytvořte si vlastní stránky zdarma: http://www.webnode.cz
Přehled útočné vozby: http://forum.valka.cz/index.php/f/501932/title/OA-vz-27

Armádní stroje se účastnily potlačení Sudetoněmeckého puče ze září roku 1938 a účastnily se i bojů s maďarskou armádou na jižním Slovensku a Podkarpatské Rusi. Právě z Podkarpatské Rusi musela trojice těchto vozidel ustoupit do Rumunska, aby nepadla do ruk maďarské armády. Zde byly osádky internovány a vozidla č. 13.350, 13.351 a 13.352 zařazena do výzbroje rumunské armády. 2 kusy byly zničeny v roce 1944 při americkém náletu na Ploešti.

Německá armáda ukořistila celkem 10 kusů (včetně prototypu), přičemž jejich nasazení či jiné použití není známo. Minimálně jeden stroj byl přestavěn na Funkwagen 27 (t), přičemž největší úpravy se týkaly uvolnění přední nápravy pro řízení.

Užívatelé po 15.3.1939 :
Nemecko - 9ks + prototyp (?)
Slovenský štát - 3ks - vyřazené v roce 1943
Rumunsko - 3ks (po obsazení Podkarpatské Rusi maďarskými vojsky, kde byly dislokované, ustoupily do Rumunska)-2ks zničené v roce 1944 v Ploešti během spojeneckém náletu


V německých službách s rádioanténou

Technické údaje:
hmotnost: 6,6 t
délka: 5,35 m
šířka: 1,95 m
výška: 2,66 m

pancéřování: 3 až 5,5 mm
výzbroj: 2 těžké kulomety Schwarzlose vz. 7/24; 1 záložní lehký kulomet vz. 26
zásoba munice: 5 750 kusů
osádka: 5 mužů

motor: vodou chlazený čtyrválec
obsah: 5 700 cm
výkon: 60 HP/ 1600 O/M
maximální rychlost: 35 km/h
operační dosah: 250 km


Zdroje:
Wikipedie
portalvojna.net
valka.cz
panzernet.net
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/