Autor Téma: Československé T-34/85  (Přečteno 19681 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #15 kdy: Červen 18, 2012, 06:09:54 »
Jde o to, že T 34 nám byl naservírován na talíři,  ale u Panthera by to tak snadné nebylo..Jedině si vypůjčit německé  inženýry z Ruska , o výrobní dokumentaci nemluvě..

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #16 kdy: Červen 18, 2012, 06:22:13 »
Myslím si že už od počátku byly tyto tanky vyvíjeny jen jako koncept - prostě jakým směrem se bude popřípadě ubírat naše poválečná tanková armáda (výzbroj). Taky je možné že se na těhto projektech jen shruly poznatky získané z druhé světové války - tedy že si inženýři jen vyzkoušeli jak se posunula doba od tanků naší předválečné konstrukce (přeci jen hodně let naši inženýři nemohli pořádně navrhovat obrněná vozidla) - tak se chtěli procvičit (jestli ještě dokážou navrhnout moderní tank).
Upřímě vzato byla snad větší škoda, že Německu bylo zakázáno stavět vylepšené Panthery - vznikla tak velká historická mezera - než vznikl koncepčně podobný tank Leopard 1. Jelikož česká konstrukční škola zanikla začátkem války (přesněj jejím koncem), je celkem jedno co vzniklo jen na papíře...
Ale oni naši konstruktéři navrhovali i za války. Třeba Škoda T-24 a T-25 (oba podobné T-34 - oba byly reakcí na téčka) a ČKD - Praga TNH n. A.

Nebo, ať máme hmatatelný výsledek Jagdpanzer 38(t) Hetzer
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #17 kdy: Červen 20, 2012, 09:59:11 »
Tak jistě T-24 a T-25 byly velice zajímavé, jen měly ten problém, že německé zbrojovky byli v rámci Říše protěžovány a nebylo možné aby se nějaký z těchto tanků vůbec vyráběl (byť byl lepší než tehdejší konstrukce). Prostě Německé zbrojovky měly monopol a nechtěly se s nikým o finance dělit (vždyť po celou válku mezi sebou soupeřily !!!). Hetzer byl tak dobrý, že byl jednoduše přejatý Německými zbrojovkami - jelikož ale byly tradiční oblasti v dosahu bombardérů, byly Hetzery vyráběny u nás (původně se myslím měly vyrábět někde v Německu) - že se tedy na konstrukci podíleli "čeští" konstruktéři a vyráběl se v protektorátu, ještě neznamená že to byl "náš" tank...
Nezapomeňte že v protektorátu byly všechny podniky ve vlastnictví "Říšských Němeců", kteří neměli zájem a ani schopnosti konkurovat zbrojním gigantům jako byl Krupp nebo Porsche. Občas se u nás vyhotovil nějaký prototyp, ale jinak sme vyráběli jen méně klíčové části zbrojní výroby. Tenhle výpadek, kdy nám nebylo umožněno vyrábět pro cizí zákazníky (zájem byl ze strany spojenců Německa) tak jako za předválečné doby, odrazil se i na době těsně po válce. Průmysl na našem území sice byl, ale neměli sme zkušenosti se sériovou výrobou něčeho nového.
Jinak naší armádou byly, od Němců, po válce přejmuty v podstatě jen Panthery a Hetzery (ty i nově vyráběny) + Hakly. S ostatními typy tanků atd. se nepočítalo. I ty přijaté byly hlavně určené jen na dožití a zvýšení počtu obrněných strojů ve vojsku.
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #18 kdy: Červen 20, 2012, 10:33:34 »
Zajímavá kniha /Utajené projekty/o přizvání našich konstruktérů ze Škodovky k Porschemu , kde využil jejich schopností k výrobě tahače děl pro východní frontu...Velice zajímavé  hlavně z důvodu jeho postojů  a schopností našich škodováků..

VitoKazzeta

  • ČSR
  • Vojín
  • Příspěvků: 6
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #19 kdy: Duben 18, 2014, 08:05:28 »
Nevím proč ale ta T-34 mi připadá taková elegantní oproti třeba těm německej krabicím .  :D  :D  :)  ???  ??? ::)
Bůh stvořil lidi silný a slabý , až pan Samuel Colt tento rozdíl smazal.

brano

  • Wehrmacht
    Feldwebel - praporčík
  • Příspěvků: 152
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #20 kdy: Květen 08, 2014, 11:10:48 »
I když by možná stálo za úvahu rozjet vlastní výrobu například PzKpfw V Panther, ale osazený naftovým motorem.
Ale to jsou jen čistě akademické otázky, historie rozhodla jinak.
Paradoxne minimálne o jednom Pantherovi s naftovým V-2 z T-34 existujú informácie. Vznikol práve v povojnovom Československu a prerobený bol jeden Bergepanther. Ten, čo je najčastejšie odfotený... Skončil niekde pri zarovnávaní hlušiny v civilnom sektore. Viac na valka.cz.

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #21 kdy: Květen 12, 2014, 07:00:28 »
Zaslechl jsem informaci, že ČS Bergepanther byl vybavený dvěma motory V2, podélně uloženými za sebou.

brano

  • Wehrmacht
    Feldwebel - praporčík
  • Příspěvků: 152
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #22 kdy: Květen 13, 2014, 06:19:04 »
Zaslechl jsem informaci, že ČS Bergepanther byl vybavený dvěma motory V2, podélně uloženými za sebou.

Tomu snáď neveríš...

QVAK

  • ČSR
  • Rotmistr
  • Příspěvků: 143
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #23 kdy: Květen 13, 2014, 10:32:42 »
Jde o to, zda bychom tu výrobu Pantheru zvládli, to nebyl T 34, jednoduchý, přísně účelný   stroj, ale  výrobně náročnější výrobek. Volba T 34 byla dobrá volba, ať by tady bylo zřízení jakékoliv.

Myslím, že by to náš průmysl zvládl naprosto bez problémů. I když ho anglo-američané ke konci války svými nálety dost poškodili, tak byl přeci jen v relativně velmi zachovalém stavu.

Na výrobu Panthera by se musela postavit nová fabrika (viz. důvod proč zde Němci z tanků vyráběli jen Hetzera). Dále zde byli problémy s jeho nasazením (nosnost silnic a mostů, nosnost žel. sítě a přepravní vagóny). Vzpomeňte si na neskutečnou blamáž při nasazení pluku Leopardů II v Srbsku). Po železnici je dopravovali přes půlku Evropy a pluk mohl být nasazen pouze v trojúhelníku o straně 5 km. Byl tam uvězněn jako myš v pastičce. To samé by v tehdejší době bylo při nasazení Pantherů v ČSA. T 34 těmito omezeními netrpěla a mohla drandit kdekoli.   

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #24 kdy: Květen 14, 2014, 09:10:50 »
Zaslechl jsem informaci, že ČS Bergepanther byl vybavený dvěma motory V2, podélně uloženými za sebou.

Tomu snáď neveríš...

Jsem státní zaměstnanec, já musím věřit úplně všemu. Přiznám se, že si to v praxi nedokáži moc představit, už jen namáhání kliky motoru bližšího k převodovce. U nás je ale možné úplně všechno.
V případě výměny motoru došlo i k výměně převodovky?

brano

  • Wehrmacht
    Feldwebel - praporčík
  • Příspěvků: 152
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #25 kdy: Květen 16, 2014, 05:13:27 »
To neviem, nebol som pri tom. :D
S najväčšou pravdepodobnosťou však áno. Vzhľadom na to, že je to asi najviac používaný stroj a k tomu ešte i v civilnom sektore, svedčí to o tom, že asi táto kombinácia bola životuschopná. Hlavne však v takomto prípade bol dostatok náhradných dielov, čo sa o Maybachoch nedá povedať.

QVAK

  • ČSR
  • Rotmistr
  • Příspěvků: 143
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #26 kdy: Květen 18, 2014, 12:29:52 »
Jsem strojař a můj názor je, že Vaše úvaha je scestná. Uvědomte si, že běžné díly ve strojařině se konstruují s bezpečnostním násobkem 1,6 - 1,8 max. 2,1. V tomto násobku jsou již zahrnuty i toleranční pole výroby materiálu i výrobku. Nyní si představte, že u druhého motoru v řadě je v klidovém stavu (motor neběží) klikovka i její ložiska zatíženy v provozním režimu díky přenosu sil od již pracujícího prvého motoru. K tomu když druhý motor nastartujete zatížíte je 2x provozní zatížení + vibracemi (a dalšími dynamickými silami) od prvého motoru. Stejně tak zatížíte dvojnásobnými silami převodovky (hlavní a směrové), směrové brzdy a kardanové hřídele s rozvodovkou a hnacími koly pásů. To znamená, že celý hnací systém by byl zatížen na dvojnásobek konstruovaného namáhání. Přitom u Phantera byl hnací systém nejporuchovějším (nejslabším) systémem tanku (předepsáno max. 50 mh do SO). Toto mohl vymyslet jen nějaký úderník v rámci ZN ale žádný technik nebo konstruktér.

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #27 kdy: Květen 19, 2014, 07:59:33 »
Nestojím za svým tvrzením.
Motor V-12 se v ČSR vyráběl, proto je výměna pohonné jednotky vcelku logická. Rovněž provozní podmínky, kdy spotřeba motoru V-12 se v terénu pohybovala okolo 300 l/100km, u motoru HL 210 pak až 700 l/100 km (a vyprošťovací tank  jinde jak v terénu moc nejezdil).

QVAK

  • ČSR
  • Rotmistr
  • Příspěvků: 143
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #28 kdy: Květen 20, 2014, 06:10:24 »
Výměna typ za typ je logická a umožňuje prodloužení životnosti i zvýšení ekonomičnosti provozu. Můj předchozí příspěvek se týkal zdůvodnění skepse k sériovému uspořádání zástavby.