Autor Téma: Československé T-34/85  (Přečteno 19689 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Československé T-34/85
« kdy: Říjen 31, 2009, 10:50:59 »
Československé T-34/85

Válečná služba
První tanky typu T-34/85 dostala 1.čs. samostatná brigáda v létě roku 1944, kdy převzala tři stroje. O těchto strojích není moc známo, ovšem minimálně jeden kus mohl býti vyzbrojen ještě starou variantou kanónu D-5T. Tanky byly natřeny klasickou zelenou a nenesly zřejmě žádná označení.
Další kusy ve větším počtu se dostaly do výzbroje brigády v únoru 1945, čímž byla doplněna na plný stav. Jednotce bylo celkově dodáno 52 T-34/85. Ve většině případů šlo o stroje z továrny číslo 112 v Gorkém. Většina strojů tak byla vybavena charakteristickou tzv. kompozitní věží. Během válečných událostí ovšem několik strojů prošlo opravou v továrním závodě č.115 v Brjansku. Tím se u brigády objevovaly i T-34/85 s jinými typy věží.

Zbarvení válečných T-34/85 tvořila klasická sovětská zelená. Jsou ovšem i případy kdy se na kamufláži zelené objevilo několik hnědých, v zimním období i bílých polí barvy. Označení tvořilo bílé trojmístné číslo (v některých případech lemované tmavší barvou, zřejmě červená či modrá). Ty se objevovaly na bocích a na zádi věže.
Během bojových operací se na strojích neobjevovaly žádné kokardy ani jiné výsostné označení. Ke konci války zůstalo brigádě devět T-34/85, jež byly v polovině května 1945 dodatečně označeny kokardami na přední straně věže (pozn.:modrý klín směřoval nahoru).

Jako doplnění válečných ztrát převzali naši tankisté 15.května 1945 v Drážďanech 42 nových T-34/85. Ty opět byli  zbarveny sovětskou zelenou, ovšem pro přepravu do prahy dostaly na bok věže velké nápisy ČSR. Jedno vozidlo zřejmě dostalo nápis i přes část kruhového znaku.


Poválečná služba
Ke konci května 1945 dostaly všechny tanky T-34/85 nové označení. Tvořila jej kombinace písmen ČS a třímístné číslo. Před číselným označením byla na boku věže kokarda, u některých strojů byl na přední část věže namalován i znak útočné vozby. Toto označení se objevovalo na T-34/85 ještě  krátkou dobu po válce, ovšem v letech 1946-47 bylo zavedeno nové označení. To tvořila černá poznávací značka s bílým pětimístným číslem. Značka byla většinou umístěna nad střelištěm kulometu a na zádi korby, zřejmě vlevo nad kruhovým krytem převodovky.

Taktické označení tvořila bílá dvou až tříciferná čísla na věži. V průběhu 50.let se na T-34/85 objevovaly i malé rudé hvězdičky před číslem na věži. Při cvičeních se na tancích objevovaly i různé symboly (např. různobarevné pruhy). Zbarvení tanků tvořila výhradně barva khaki. Při zimních cvičeních byla doplňována bílou smývatelnou barvou.

Po zavedení nového označení vozidel ČSLA ke konci 50.let již nebyly na tanky umísťovány poznávací značky a označení tvořilo pouze bílé taktické číslo na věži. V první polovině 60.let byla technika ČSLA označena rovněž malou kokardou. Ta se od těsně poválečné lišila-nyní směřoval modrý klín dopředu. V této době se začaly československé T-34/85 zařazovat do mobilizačních záloh.



Dodávky a domácí výroba
K 51 strojům T-34/85 z výzbroje 1.čs.samostatné tank.brigády byly naši armádě dodány i během poválečného období i stroje ze SSSR:
V roce 1946 bylo dodáno 65 strojů, jež dopomohli konsolidovat výzbroj nově budovaných tankových jednotek.
V roce 1949 bylo dodáno dalších 114 kusů.
V roce 1950 bylo dodáno posledních 120 kusů tanku T-34/85.

Celkově tak československá armáda obdržela ze SSSR 350 strojů (ovšem některé zdroje dokládají až 366 strojů, (zřejmě ovšem toto číslo obsahuje i několik T-34/76, jež dorazily ve stejné době), většinou z různých továren se znaky válečné a těsně poválečné produkce. V roce 1949 bylo dohodnuto se SSSR uzavření smlouvy o licenční výrobě T-34/85 v ČSSR. Přitom byla už roku 1946 další výroba v SSSR zastavena, protože tento stroj nebyl již moderní. Následně byla do Československa dodána výrobní dokumentace z továrny číslo 183, jež dopomohla k přípravě produkce v ČKD Praha sokolovo.

V konstrukční kanceláři ovšem se už jednalo o řadě změn, aby výroba odpovídala technologickým možnostem a zvyklostem. Samotná výroba byla zahájena až roku 1951, do té doby byly pouze montovány komplety z továren v SSSR.Jelikož ovšem produkce T-34/85 v SSSR byla zastavena, muselo jít o díly z válečné či těsně poválečné produkce z různých továren. Tím vznikly zajímavé kombinace věží, koreb či pojezdových kol a dalšího vybavení jako periskopy atd.
První T-34/85 čistě československé produkce byl vyroben na přelomu roku 1951-1952 v ČKD. Ovšem produkci věží  odpočátku obstarávala slévárna Závodů J.V.Stalina v Martině (později ZTS Martin), kde se rozběhla další výrobní linka a později plně převzala výrobu československých T-34/85 a vozidel na jejich podvozku.
Celková produkce T-34/85 dosáhla do roku 1956 2580 vyrobených strojů (pozor-většina údajů se liší. Některé zdroje uvádí až 3185 strojů). Část výroby šla ovšem na export (Rumunsko, Bulharsko a po roce 1956 i do Egypta).

V ČSR se tedy vyráběly tyto verze:
- T-34-85 vzor 45
- T-34-85 V tj. T-34-85 K vzor 45 – velitelský
- MT-34 mostní s nůžkovou mostovkou
- VT-34 vyprošťovací na podvozku T-34
- JT-34 jeřábový ( dokonalejší než ruský )
- PCHT-34 protichemický – průzkumný
- PB-34 těžký buldozer



Největší počet T-34/85 ve výzbroji ČSLA dosáhl v roce 1956, kdy bylo ve výzbroji 1701 strojů. V roce 1967 bylo v naší armádě evidováno 1120 kusů T-34/85.
Od konce 50.let začaly být tanky T-34 nahrazovány T-54 a 55. Ovšem v pomocných a školních útvarech vydržely do konce 60.let. Po té byly převedeny do mobilizačních záloh a zde vydržely do 80.-90.let.


Úpravy a speciality našich strojů
Je jasné že se naše produkční T-34 lišila od sovětské či produkční T-třicetčtverky z Polska. Ovšem oproti sovětské je to jednoznačně kvalitnější povrchové zpracování povrchu (zejména odlitky části věže) a charakteristický tvar výfuků.

Navíc se na našich Téčkách objevoval často bzučák pro komunikaci s pěchotou. Tvar věže vycházel z té, jež byla vyráběna v továrně 183, ovšem v naší produkci bylo jednoznačné posunutí velitelské věžičky směrem doleva. Tím se objevil menší výklenek pod velitelskou věžičkou.

V průběhu 50.let se na čelní pancíř vlevo od řidiče montovala německá světla Notek. Světlomety zůstaly ale na původní pozici-na boku korby. Později byli Noteky odstraněny a nahrazeny nočním světlometem. Ten byl umístěn na čelním pancíři se standartním světlometem s ochranným rámem (ovšem vyjímky se taky objevily).
Mnoho čs. T-34/85 mělo pod průlezem u řidiče instalovaný tzv. vlnolam. Na levém blatníku byly úchyty pro vyprošťovací kládu a díky závěsům na zádi bylo možno instalovat dýmovnice MDŠ, sudy s palivem a další.

Část produkce byla přizpůsobena i pro hluboké brodění, čili pro překonání toku do hloubky 3,5metrů (tanky byli lidově označovány jako Řeky). Další změny bylo dosáhnuto v interiéru:
-montáž kompresoru pro plnění tlakových láhví nalevo od řidiče
-do systému pro chlazení a mazání byly montovány ohřívače
-nové filtry vzduchu BTI-3
-chladiče o objemu 107 litrů
-levá olejová nádrž byla nahrazena další palivovou nádrží
-instalace palivového čerpadla BNK-12 B
-instalace vstřikovacího čerpadla NK-1
-drobné změny u spojky



U československých tanků T-34/85 byla používána jak litá, tak lisovaná pojezdová kola. Ty byli navíc při různých opravách míchány, takže naše Téčka byla po vzhledové stránce dost pestrá. V závěru produkce ovšem byla častější litá kola s tzv. paprskovou výztuží.
Zdroj:Modelář 2/2008
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #1 kdy: Březen 22, 2012, 06:13:02 »
Citace
Od konce 50.let začaly být tanky T-34 nahrazovány T-54 a 55. Ovšem v pomocných a školních útvarech vydržely do konce 60.let. Po té byly převedeny do mobilizačních záloh a zde vydržely do 80.-90.let.

Když jsem byl v březnu 1986 převelen do VVŠ PV Vyškov, tak se T 34 ještě běžně  používaly pro výcvik posluchačů. A v té době ( tuším, že v Humenném, ale nejsem si zcela jistý ), stále ještě fungovala PŠka pro osádky T 34. (pro NEpamětníky PŠ = poddůstojnická škola)
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

Hany

  • ČSR
  • Desátník
  • Příspěvků: 56
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #2 kdy: Březen 28, 2012, 08:52:53 »
No...

Rozhodnutí vyrábět T-34 byl krok zpátky a znamenal zastavení nadějných projektů TVP a TNH 57/900..

Od té doby už jen licenční výroba...

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #3 kdy: Březen 28, 2012, 09:50:24 »
Je zajímavé, že u naší T 34/85 byl již montován kompresor na dofukování startovacích /tlakových lahví/ a přitom T 54 jej neměl, lahve se musely dofukovat vně tanku..Sice se tam kolikrát domontovávaly, ale seriově jej měly až T54 M /modesta/ a T 55.

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #4 kdy: Březen 28, 2012, 10:09:39 »
Ale stejně, řídit T34 je takový zvláštní pocit. Řízení T54, T55 ani T72 se s tím nedá vůbec srovnat.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #5 kdy: Březen 29, 2012, 11:32:15 »
Můžeš to specifikovat, jezdil jsem s T34 vyproštovák jen okolo věže..Určitě byla hbitější než ta líná želva T 54..

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #6 kdy: Březen 30, 2012, 06:28:57 »
To nejde specifikovat, to je jen o subjektivním pocitu. Snad jen to, že třicetčtverka byla živá mašina.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

Hany

  • ČSR
  • Desátník
  • Příspěvků: 56
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #7 kdy: Červen 17, 2012, 07:26:15 »
Jinak tyhle projekty zazdilo podle mne chybné rozhodnutí vyrábět Téčka..

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3049
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3061

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #8 kdy: Červen 17, 2012, 08:49:22 »
Lehký tank TNH 57/900 byl sice velice pěkný, ale poněkud zpátečnické řešení. Ostudu by ale neuděla v jakékoliv Západoevropské armádě (v 50.letech). Oproti tomu TVP – Tank všeobecného použití, se zdá být velice pěkný, takový mix německé a ruské konstrukce. Věž a výzbroj je absolutně... zajímavá a hypermoderní. Až by se dalo říct že kdyby se vychytaly počáteční závady (určitě by byly) předběhl by TVP své konkurenty o nějakou tu desítku let. Leč právě v tom je potíž, že armáda potřebovala ozkoušený a schopný tank okamžitě (proVýchodní loby bych nepodceňoval, ale ani nepřeceńoval). T-34/85 byl prostě ozkoušený tank, který neměl konkurence, projel celou Evropu a navíc byl k mání ihned (dokumentace pro výrobu). TVP by byl sice super a NÁŠ, ale v roce 45 byl T-34 prostě největší tahoun a v podstatě i nejlepší tank (z tehdejšího pohledu) co byl k mání. Škoda no...
 
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #9 kdy: Červen 17, 2012, 10:28:49 »
Jinak tyhle projekty zazdilo podle mne chybné rozhodnutí vyrábět Téčka..

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3049
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3061

Nevím, jestli bylo toto rozhodnutí chybné, ale z ekonomického hlediska asi to nejlepší. Ono vyvíjet vlastní tank, pro armádu státu naší velikosti, je výhodné jen tehdy, pokud je naděje na export. A ta asi nebyla, svět byl doslova zahlcen přebytky více či méně kvalitních tanků z 2. světové války.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #10 kdy: Červen 18, 2012, 10:00:15 »
Myslím si že už od počátku byly tyto tanky vyvíjeny jen jako koncept - prostě jakým směrem se bude popřípadě ubírat naše poválečná tanková armáda (výzbroj). Taky je možné že se na těhto projektech jen shruly poznatky získané z druhé světové války - tedy že si inženýři jen vyzkoušeli jak se posunula doba od tanků naší předválečné konstrukce (přeci jen hodně let naši inženýři nemohli pořádně navrhovat obrněná vozidla) - tak se chtěli procvičit (jestli ještě dokážou navrhnout moderní tank).
Upřímě vzato byla snad větší škoda, že Německu bylo zakázáno stavět vylepšené Panthery - vznikla tak velká historická mezera - než vznikl koncepčně podobný tank Leopard 1. Jelikož česká konstrukční škola zanikla začátkem války (přesněj jejím koncem), je celkem jedno co vzniklo jen na papíře...
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #11 kdy: Červen 18, 2012, 11:41:40 »
Navíc si je třeba uvědomit, jakou tankovou technikou disponovala naše tehdejší armáda. několik typů německých vozidel, několik typů sovětských, něco ze západu, atd. Což byl po logistické stránce velký problém, prostě se hledalo nejrychlejší a přitom nejlevnější řešení jak vyzbrojit armádu co nejkvalitnějšími tanky. A o kvalitě tanku T34 v té době snad nikdo nepochybuje.
I když by možná stálo za úvahu rozjet vlastní výrobu například PzKpfw V Panther, ale osazený naftovým motorem.
Ale to jsou jen čistě akademické otázky, historie rozhodla jinak.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #12 kdy: Červen 18, 2012, 03:00:58 »
Jde o to, zda bychom tu výrobu Pantheru zvládli, to nebyl T 34, jednoduchý, přísně účelný   stroj, ale  výrobně náročnější výrobek. Volba T 34 byla dobrá volba, ať by tady bylo zřízení jakékoliv.

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #13 kdy: Červen 18, 2012, 03:42:15 »
Jde o to, zda bychom tu výrobu Pantheru zvládli, to nebyl T 34, jednoduchý, přísně účelný   stroj, ale  výrobně náročnější výrobek. Volba T 34 byla dobrá volba, ať by tady bylo zřízení jakékoliv.

Myslím, že by to náš průmysl zvládl naprosto bez problémů. I když ho anglo-američané ke konci války svými nálety dost poškodili, tak byl přeci jen v relativně velmi zachovalém stavu.
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

Hany

  • ČSR
  • Desátník
  • Příspěvků: 56
Re: Československé T-34/85
« Odpověď #14 kdy: Červen 18, 2012, 06:07:19 »
Myslím si že už od počátku byly tyto tanky vyvíjeny jen jako koncept - prostě jakým směrem se bude popřípadě ubírat naše poválečná tanková armáda (výzbroj). Taky je možné že se na těhto projektech jen shruly poznatky získané z druhé světové války - tedy že si inženýři jen vyzkoušeli jak se posunula doba od tanků naší předválečné konstrukce (přeci jen hodně let naši inženýři nemohli pořádně navrhovat obrněná vozidla) - tak se chtěli procvičit (jestli ještě dokážou navrhnout moderní tank).
Upřímě vzato byla snad větší škoda, že Německu bylo zakázáno stavět vylepšené Panthery - vznikla tak velká historická mezera - než vznikl koncepčně podobný tank Leopard 1. Jelikož česká konstrukční škola zanikla začátkem války (přesněj jejím koncem), je celkem jedno co vzniklo jen na papíře...


Ale oni naši konstruktéři navrhovali i za války. Třeba Škoda T-24 a T-25 (oba podobné T-34 - oba byly reakcí na téčka) a ČKD - Praga TNH n. A.