Autor Téma: Výročí čs. letců  (Přečteno 8290 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Výročí čs. letců
« Odpověď #15 kdy: Březen 11, 2012, 12:02:04 »
Jen doplním, psal jsem předtím o pilotu Friedlovi po téměř 30 letech z hlavy, takže jsem já ignorant spletl nejen jmého, ale i hodnost..Takže se tímto omlouvám.

F/Lt. Jaroslav Friedl
kapitán letectva RAF   


Příslušník 311.čs. bombardovací perutě, pilot,plukovník letec čs. armády ve v.v.

     Jaroslav Friedl se narodil se 14.4. 1914 v Bezděčí u Trnávky. Po maturitě v roce 1936 nastoupil vojenskou základní službu u 82. letky 5.let. pluku v Brně jako mechanik leteckých strojů. 
     Již v 1. roce zvládl kurz let. mechaniků a přihlásil se k pilotnímu výcviku. Ten absolvoval v Nitře na dvojplošnících E-39. Poté v Pieštanech absolvoval další výcvik  na dvojplošnících Letov Š - 328. Po ročním zaškolení byl zařazen zpět k 5. let. pluku do Brna, kde létal na bombardovacích dvojplošnících A 101 a stal se šéfpilotem letky. 
     V hodnosti četaře byl dne 1.2. 1938 přijat za člena Svazu letců Republiky československé pod evidečním číslem 1972. V částečné mobilizaci byl vyslán se svou letkou na polní letiště v Topolčanech . Po odtržení Slovenska dobře pochopil situaci a se 30. letadly přivedl riskantním nízkým letem celou letku zpět do Brna.
      V  období mobilizace jako délesloužící pilot v hodnosti rotného prováděl kontrolní lety nad jihomoravskými pohraničními oblastmi. Po německé okupaci se s dalšími kamarády dostal do Polska a odtud do Krakova , kde byl jako dobrovolník zaregistrován do čs. zahraniční armády a 13. srpna se nalézal ve sběrném táboře Bronovice, kde se dal do služeb Polského letectva. V Deblinu, kam byl odvelen se zaškolil na potézách PWS a převzal úkol ochrany letištního prostoru. Tam také zažil první nacistické bombardování  a smutek nad prvními padlými kamarády. Poté odlétá před blížícími se nacisty na sovětské území , kde je ve Višnovicích zajat Sověty a zařazen do internačního tábora v Českém Kvasilevu. Odtud putoval společně s českými letci po řadě jiných internačních táborech/ Šepetovka,Oranek,Suzdal/. Byli pod dozorem NKVD podle smlouvy uzavřené mezi Stalinem a Hitlerem v roce 1939. O této internaci se  kapitán Friedl raději nechtěl zminovat, jen mi řekl, že byl v lágru mj. i s Ludvíkem Svobodou .
      Letci byli pod neustálým dozorem, trpěli hladem a strávili tam 1rok a 3 měsíce. Až 21. 2. 1941 se po neustálých urgencích dočkali  transportu na západ. Přes Oděsu odjeli lodí "Svanetia" do rumunské Constance, kde je však čekalo nemilé překvapení, neboť Němci již obsazovali přístavní oblasti. Díky sovětským námořníkům  loď urychleně odplula do Istambulu. Pak následovala dlouhá cesta přes Haifu  do Tel Avivu, kde byli vybavení uniformami a pilot Friedl byl přijat do skupiny čs. letectva v hodnosti Sgt. Poté 64 letců pokračovalo vlakem do Suezu , poté lodí "Cammeronia" kolem Afriky do Gibraltaru  a poté do Glasgow.
     Na britské půdě byli přivítáni velmi srdečně. Po 152 dnech od internace opět stanuli na svobodné půdě. Vše díky Sovětům, věrným to spojencům Hitlera../v té době/ Poté byl pilot Friedl zaškolen na letouny "Oxford" , absolvoval výcvik radiotelegrafisty a dále přeškolen na bombardér Vickers "Wellington". První operační let provedl 7.12. 1942 jako protiponorková patrola nad Atlantikem. Dále absolvoval výcvik na noční lety s Airspeed "OxFord" , boj pokračoval. poté přeškolení na B 24 s kterým létal u pobřežního letectva  Coastal Command na bázi Bealieu. Pátrali po nezvěstných posádkách a po ponorkách, kde mají na kontě i ůlovek v podobě  německé ponorky kterou přistihli při kladení min, napadali konvoje , kde měli také své "ulovky". Dne 6.června 1944 byl kapitánem první letecké posádky "Liberatoru" L 717 jako první z čs. letců právě Jaroslav Friedl s úkolem podpory a ochraně konvoje při vylodění.  Takže byl prvním,  který pod sebou spatřil nezapomenutelný obraz  mohutného výsadku na západní pobřeží Francie. Po invazi létal nad Severním mořem  až za polární kruh.. Podle jeho slov byl tohle opravdu těžký chlebíček , který trval až 10 hodin. Poté je vyznamenán  ˇCs válečným křížem 1939" a přeřazen 21. 4. 1945 k dopravnímu letectvu, kde je vyznamenán anglickou medailí "Star 1939- 1945." a v té době již létá v hodnosti kapitána letectva.
     Do ČSR se vrací v září 1945.  Po návratu  létá u Leteckého dopravního pluku a létá po celé Evropě s Dakotou a Junkersem 52, Siebelem C3 apod.
Přepravoval repatrianty i významné vojenské a politické osobnosti, např. Jan Masaryka, Ludvíka Svobodu, apod. V roce 1946 je vyznamenán medailí  "Zá zásluhy 1.stupně" a svou službu ukončil  jako kpt. letectva. Poté létal jako kapitán Čs. aerolinií , kde létal na všech typech dopr. letadel, oženil se se Zdenou Pálovou  se kterou žil až do své smrti.
     Netrvalo dlouho a nad mladou manželskou dvojicí se uzavíral kruh politického násilí a nenávisti , které se šířilo po  nástupu komunistů k moci. Oba jsou sledováni a  podezíráni ze styků s bývalými západními letci a obvinováni z protistátní a špionážní činnosti. V roce 1950 je propuštěn z ČSA, ačkoliv byl jedním z prvotřídních pilotů. Nastoupil v Oúnz, kde jako mechanik využil své původní profese let. mechanika a opravoval zdravotnickou techniku. V roce 1954 se kruh okolo manželů uzavřel definitivně. Byli zatčeni přímo na veřejnosti  a v poutech odvezeni z Písku,  do Ruzyně. Poté prošli pověstným "domečkem" na Hradčanech a až po 3 měsících byl vynesen rozsudek ..
     Za protistátní činnost a velezradu  vyfasoval od "svých spoluobčanů v podobě komunistické lůzy" Jaroslav Friedl 13 let a jeho manželka Zdena Friedlová / v té době velice krásná žena v jiném stavu/ 16 let nápravného vězení /kde paní Zdena potratila/. Jaroslav Friedl prošel Jáchymovem, Mírovem a Valdicemi.. Při přivezení do  vězení Mírov  /dle jeho slov/ vstoupil do cely a slyšel, to je dost kapitáne, že jste tady, již na vás čekáme.., byla tam  již celá jeho posádka.
      Bohudík se na něho i jeho ženu vztahovala první amnestie v roce 1960, takže byli propuštěni. Všude byli jako političtí odmítání , protože komunisté mají podobně jak nacisté zásadu, že jimi  odsouzení  musí trpět i po vykonání trestu, i celá rodina včetně nemluvnat a to až do smrti...byli soustavně pod dohledem STB, šikanováni, pomlouváni, udáváni chrabrým českým občanem a pan Friedel pobíral důchod 300kč /poté dokonce až 500 kč/..

 Když slyším dnešní zasloužilé důchodce, jak živoří , chce se mi zvracet. Když jsem jej navštěvoval v 80. letech , měl obavu, abych z toho neměl problémy, protože  sousedi okolo byli neustále dotazováni na jeho chování a názory.. Ani netušíte, jaký to byl hodný, příjemný pán. A když po roce 1989 mu komunistická armáda udělila hodnost plukovníka a dovolila mu nosit britské distinkce, povídá mi, víte kdo mi tu uniformu s novou hodností přinesl domů? Nebudete tomu věřit.., stejný člověk, který mi odebíral při prohlídce mé věci a ukradl má vyznamenání... Je třeba něco dodat..? A pak člověk nemá být antikomunistou..  :'(

zdroj - Letci Písecka 1992