Autor Téma: Škoda elektrický tank ŠET (ČSR)  (Přečteno 5705 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Škoda elektrický tank ŠET (ČSR)
« kdy: Říjen 22, 2011, 12:44:49 »

Škoda elektrický tank (ŠET)

Počátek tohoto nevšedního vozidla je možno hledat v říjnu 1936, kdy hlavní štáb československé armády vznesl požadavek na stavbu obojživelného tanku. Škodovy závody tak představily projekt označený jako ŠOT (Škoda obojživelný tank). Tank měl podobnou konstrukci jako LT vz.35. Na ocelové L profily byly nanýtovány 15mm silné pancéřové plechy. Podobnou konstrukci měla mít i věž, ale ta nebyla nikdy nainstalovaná. Tank pojížděl na zmenšeném podvozku typu LT vz.35. Protože škodováci dodrželi termíny k předložení projektové dokumentace, armáda objednala výrobu prototypu v ceně 754 000 korun. Ten měl být dodán během srpna 1938, leč stroj byl dokončen až v březnu 1939, tedy po německé okupaci. Po né příliš úspěšných testech, na Labi, byl ale celý projekt zrušen (samotným výrobcem).

Podvozek tohoto obojživelného tanku měl ale posloužit k dalšímu nekonvenčnímu projektu. Po odstranění lodních šroubů a plováků, byl podvozek osazen hybridním pohonem. Hvězdicový motor Avia TR-12 měl pohánět generátor, který elektřinou zásoboval dva elektromotory, které byly zapojeny do série. Síla z motorů byla nesena hřídelí na redukce a následně na zadní hnací kola. Stroj byl řízen volantem spojeným s kontrolérem, který zapínal motory buď ve stejném smyslu nebo proti sobě. Tím se jemně docilovalo zatáčení. Brždění bylo také řízeno elektricky. Jednalo se tedy o pokus vyrobit experimentální tank na elektrický pohon. Veškeré elektrické části tanku pak vyrobilo elektrotechnické oddělení Škodovky v  doudleveckých dílnách. Vozidlo původně označili jako ŠET (Škoda elektrický tank). Škodováckým inženýrům měl především sloužit k ověření, zda podobná kombinace má vůbec nějaký smysl.



Po roce 1939 se objevuje zkratka TE (Tank elektrický). Zároveň přicházejí finanční potíže a zastavení projektu kvůli prodražení projektu, stalo se tak v únoru roku 1940. Němci se ale o tento typ pohonu zajímali a proto požádali firmu, aby tank TE dokončila. Unikátní vozidlo zahájilo testovací program již 6. října 1940. První zkušební jízda se uskutečnila v říjnu 1941. Počítalo se také s jeho převezením na zkušební polygony u Berlína, nakonec ale veškeré testy proběhly opět poblíž Třemošné. Tančík najezdil necelých 500 km. Zkoušky však nepřinesly žádné směrodatné závěry, a tak byl projekt potichu zrušen. Náhlý zájem Němců o tento stroj lze vysvětlit podobným pohonem od firmy Porsche pro útočná děla Ferdinand. Škodovka dodala pár dílů pro tato vozidla. Jak moc ale ŠET ovlivnil pohon od firmy Porsche je těžko odhadnout. Definitivní konec elektrického tančíku přinesl až rok 1946. Potřebám nové československé armády už zajímavý experimentální stroj naprosto nedokázal vyhovět.

Výrobce: Škodovy závody
Přestavby a úpravy: 1938-1941
Pancéřování: 15 mm
Výzbroj: nebyla namontována
Osádka: 3
Pohon: Avia TR-12;
letecký hvězdicový motor napojený na generátor + 2 elektromotory
Výkon:
114 kW (155 k) (motor)
108 kW (generátor)
48 kW (elektromotor)
Rychlost: 40,5 km/h


Zdroje:
http://utocnavozba.wz.cz/tank/e-set.htm
http://www.dolin.estranky.cz/clanky/historie---clanky-o-technice/tanky-sot-a-set.html
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: Škoda elektrický tank ŠET (ČSR)
« Odpověď #1 kdy: Říjen 22, 2011, 05:51:47 »
De facto nic zvláštního. Hybridní pohon byl, pokud vím, použit již v tancích Mark I v šestnáctém roce....

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Škoda elektrický tank ŠET (ČSR)
« Odpověď #2 kdy: Říjen 22, 2011, 09:20:34 »
Jde o to, jak je to funkční..Přijít na princip a theoreticky to zvládnout je jedna věc a uvést do  praxe a spolehlivosti věc jiná..Proč se podivovat nad letem do vesmíru s Gagarinem , když V2 již dobře fungovali dávno předtím.. ;)

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: Škoda elektrický tank ŠET (ČSR)
« Odpověď #3 kdy: Říjen 23, 2011, 09:31:45 »
Tanků s hybridním pohonem Britové vyrobili pár tisíc a vyhrály jim světovou válku. To mi svědčí o bojové spolehlivosti.

Ba dokonce je hybridní pohon jednodušší, než-li klasický. Postrádá kardanovou hřídel, variátory a netýká se vás až zas tak točivý moment motoru.