Autor Téma: Létající dělové křižníky (FR)  (Přečteno 4420 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Létající dělové křižníky (FR)
« kdy: Říjen 14, 2011, 11:32:27 »
Francouzské létající dělové křižníky

Původní účel takto silně vyzbrojených letounů měl být doprovod bombardérů a děla měla sloužit k ničení nepřátelských letounů. První zaznamenaný střet dělem vyzbrojeného Voisinu a německého letounu se datuje až ke květnu 1915, leč bez výsledku. Částečných úspěchů dosáhly tyto letouny během bitvy u Verdunu, kdy sestřelily několik balónů nepřítele. V březnu 1916 byl jeden z těchto letounů dokonce sám sestřelen. Děly ráže 37 mm byly později vybaveny také letouny Breguet 5Ca2 a Caudron R14. 
Celkově se ukázalo, že dělem vyzbrojené letouny mají jen velice malou šanci zasáhnout jakýkoliv cíl. Děly vyzbrojené letouny ale nebyly zavrhnuty a dokonce byly dále rozvíjeny. Na jaře roku 1916 byly dokonce zadány požadavky na novou třídu letounů schopných nést dělo, tato dřída dostala označení D. První typ D1 byl osazen dělem s nízkou úsťovou rychlostí, vzor M1885 ráže 37 mm. Druhý typ D2 byl osazen dělem s vysokou úsťovou rychlostí vzor M1902. Do srpna 1917 bylo ale postaveno jen několik kusů těchto letounů (bylo objednáno 300 takto upravených letounů). Letouny typ Breguet 12Ca2 z roku 1917 byly navíc osazeny reflektory a určeny k obraně Paříže před útoky Zeppelinů. I přes některé úspěchy, byly takto upravené letouny mezi piloty velice neoblíbené, jelikož po každém výstřelu se kabina zaplnila splodinami. Některé zdroje tvrdí že se plánoval i automaticky nabíjený kanón, ale tyto údaje jsou nepotvrzené a žádný z těchto pokusů nedošel naplnění. Za zajímavost stojí, že 1.října 1918 se na frontě nacházelo jen osum kusů letounů vyzbrojených děly.
Projekty ale neustrnuly jen u děl ráže 37 mm. Ještě větší děla, Hotchkiss ráže 47 mm, byla osazena na letouny Voisin a hydroplány Tellier. Tyto zbraně se pozděj testovaly na ukořistěných ponorkách, v Portsmouthském přístavu, a dosáhly částečných úspěchů. Ani děly ráže 75 mm projekt létajících křižníků nekončil. Obrovský, čtyřmotorový trojplošník konstruovaný firmou Voisin byl dokonce osazen dělem ráže 75 mm a několika dalšími děly ráže 37 mm pro sebeobranu. Tento stroj se ale nepodařilo dostavět dříve než boje skončily.


Breguet 5Ca2

Loire 301

Loire 300 byl navržen jako průzkumný letoun a byl osazen třemi motory Salmson 9AB o výkonu 230 koní. První let Loire 30 Rn3 se uskutečnil v září 1932. Během tohoto testu se stroj ukázal být neohrabaným a plným nedostatků, díky čemuž jej francouzské ministerstvo letectví odmítlo. Společnost Atelier et Chantiers  de la Loire se ale na počátku roku 1933, dohodla s francouzskou admiralitou na přepracování neúspěšného letounu k poněkud netradičnímu experimentu. Mělo se jednat o létající křižník (!) Ve třicátých letech byla myšlenka stroje schopného ničit jak vzdušné, tak i pozemní cíle, velice populární. Přední část letounu tedy byla osazena speciální nástavbou opatřenou otočnou věží. Je třeba zmínit, že samotná věž měla být pancéřována a pozděj osazena i dělem větší ráže. Velká pancéřová věž ale extrémně zhoršila aerodynamické vlastnosti letounu a navíc musela být nahoře upevněna k pilotní kabině. Aby nebylo nebezpečně narušeno těžiště letounu, byl střední motor otočen do tlačné polohy. Upravený letoun dostal označení Loire 301. První let se uskutečnil 25.září 1934 ale letové vlastnosti byly katastrofální a tak byl celý projekt zrušen.



Rozpětí křídel 22,15 m
Délka 13,70 m
Výška 4,96 m
Hmotnost 2510/3760 kg
Pohon 3x PD Salmson 9AB
Výkon 3x 230 HP (172 kW)
Maximální rychlost 200 km/h
Dolet 620 km
Dostup 4200 m
Posádka 3
Výzbroj 2x kulomet ráže 4,7 mm


Letounem Loire 301 ale francouzský zájem o dělem osazené letouny rozhodně neskončil. Na začátku druhé světové války se totiž rozhodli oprášit projekt z roku 1920. Původní projekt počítal s námořním, pozorovacím letounem pro čtyřčlennou osádku, které mělo být osazeno dvěma kulomety, 120 kg bomb a kanónem ráže 75 mm se zásobou třiceti nábojů. Takto popsaný letoun nikdy nevzlétl ale dělo ráže 75 mm bylo testováno na stroji Tellier T7. Nový letoun měl být určen k boji proti ponorkám, jelikož ponorky se často stačily ponořit dříve, než k nim shozená torpéda dorazila. Děly Hotchkiss ráže 47 mm bylo osazeno několik desítek letounů Breguet 5 a Voisin 4. Bohužel byla děla nabíjena manuálně a tak byla jejich kadence velice pomalá. I tak ale takto upravené letouny zaznamenaly menší úspěch, leč pouze proti pozemním cílům.

Zdroje:
http://www.dieselpunks.org/profiles/blogs/french-flying-gunships
http://www.theaerodrome.com/forum/aircraft/32727-breguets-crash-file-117-a.html
http://www.airwar.ru/enc/other1/loire300.html
http://www.hitechweb.genezis.eu/delo.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Loire_30




Letoun Voisin osazený dělem


Hydroplán Tellier osazený dělem ráže 47 mm


Loire 301


Loire 300
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757