Autor Téma: Sturmpanzerwagen A7V (GER)  (Přečteno 30209 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Sturmpanzerwagen A7V (GER)
« kdy: Leden 27, 2007, 12:13:49 »
Sturmpanzerwagen A7V

Němci, obvykle velmi vynalézaví a proslulí svými technickými novinkami, se tentokrát poněkud opozdili. Prototyp jejich prvního tanku vyjel až v dubnu 1917 a o něco později byl standardizován jako Sturmpanzerwagen (útočný obrněný vůz) A7V. Brzy se však ukázalo, že vozidlo je plné nedostatků. Podobně jako francouzský St. Chamond měl tendence zapadat a byl také vybaven slabým motorem. Na rozdíl od britských tanků, jejichž série šly do tisíců, tanku A7V se vyrobilo pouze třicet kusů. Vzhledem ke své nízké bojové hodnotě působil pozitivně snad jen na morálku německých vojáků.





ješte nákresy





Zajíma mne váš názor na tuhle krabičku
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Rastislaus

  • Host
Sturmpanzerwagen A7V (GER)
« Odpověď #1 kdy: Leden 27, 2007, 01:44:23 »
Skoro by som na tento tank zabudol. Niekomu to príde ako hnusná krabica, ale mne sa to vcelku páči (na to, že to bol vlastne 1. nemecký tank). Neviete niekto akú mal výzbroj a aké pancierovanie (viem o tom len, že pancierovanie bolo dosť tenké) ?

panzernet

  • Administrátor
  • Příspěvků: 281
    • http://www.panzernet.net
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. května 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. května 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. května 2009
Sturmpanzerwagen A7V (GER)
« Odpověď #2 kdy: Leden 27, 2007, 02:24:05 »
Na Panzernetu jsem tenhle "tank" sice okrajově zmínil, ale nikdy jsem se o něho moc nezajímal... přece jen patří do jiné války :-) Ale proč si nerozšířit obzory že. Takže se podělím o to, co jsem si přečetl na netu.

Prototyp vznikl na jaře 1917 (to by sedělo na to co píše Rase) a posléze bylo objednána výroba 100 kusů stroje. Nakonec jich ale vzniklo jen 20 exemplářů. Zajímavostí je, že většina z nich dostala své vlastní jméno (např. Gretchen, Schnuck, Mephisto, Cyklop, Siegfried, Lotti, Hagen, Herkules, Wotan... atd.)

A7V měřil na délku 7,34m, na šířku 3,1m a v nejvyšším místě měl na výšku 3,3m. Hmotnost byla něco mezi 30 a 33 tunami. Tank poháněly dva čtyřválcové motory Daimler každý o výkonu 100 koní. Výzbroj tanku sestávala z jednoho kanonu Nordenfelt ráže 57 mm a šesti vodou chlazených kulometů MG08. Posádku tanku tvořilo neuvěřitelných 18 můžů!!! Byl to velitel, řidič, dva mechanici 6 kulometčíků, 6 nabíječů kulometů, střelec z kanonu a nabíječ kanonu. První bojové nasazení A7V se odehrálo 21. března 1918 u St. Quentin.

Ve srovnání s britskými tanky Mark IV měl A7V mnoho výhod i nedostatků. Ačkoliv motory německého stroje byly relativně slabé, poměr výkonu a hmotnosti byl lepší než u britského protějšku a A7V byl díky tomu rychlejší. Jeho maximálka byla 15 km/h, ovšem při pohybu po zpevněné silnici nebo po tvrdé suché zemi. Další výhodou byla skutečnost, že všechny A7V (snad až na jeden jediný) byly vyzbrojeny kanonem. Britské tanky naproti tomu existovaly v provedení "male" (mužský) a "female" (ženský) a pouze stroje mužského rodu nesly dělostřeleckou výzbroj. Pokud britský stroj ženského provedení vyzbrojený pouze kulomety narazil na německý A7V absolutně nic proti němu nezmohl. A7V měl také silnější pancíř než protivník. Síla čelní stěny byla 30 mm, na ostatních stěnách to potom bylo 15 až 20 mm.

Velikou nevýhodu zato znamenalo celkové řešení konstrukce A7V. Stroj měl vysoko položené těžiště díky čemuž byl nestabilní. A světlá výška stroje činila v některých partiích podvozku pouhých 20 cm. Díky tomu docházelo velmi snadno k uvíznutí i v relativně jednoduchém terénu. Také v praxi velmi důležitá schopnost překonávat zákopy byla u A7V mizivá. O celkové poruchovosti a nespolehlivosti stroje nemluvě.

Mimochodem zkratka A7V vznikla s největší pravděpodobností z částí slov "Allegemeine Kriegsdepartement 7, Abteilung Verkehrswesen", což bylo označení armádního oddělení zodpovědného za přepravu, v jehož režii byl tank vyvíjen.



Tady najdete spoustu moc hezkých historických i novodobých fotek:

http://www.landships.freeservers.com/emhar_a7v.htm
"Motor zvítězil nad koněm a kanon nad kopím." Heinz Guderian

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Sturmpanzerwagen A7V (GER)
« Odpověď #3 kdy: Leden 27, 2007, 03:07:45 »
Zaprvé, co já vím, tak se nejednalo o mechaniky, ale o řadiče, jako tomu bylo u MARKů. Za druhé mé informace hovoří o necelých dvaceti kusech. Zatřetí byl ho vůbec nesrovnával se stroji, jako je Schneider, nebo Saint Chamond- ty byly založeny na podvozku HOLT- americký pásový traktor, který v podstatě opancéřovali a dodali výzbroj. Myslím, že armádní označení AV je solidní- první britské tanky měly nosit označení WC- water carrier- nosič vody. Pak to bylo změněno na nádrž- tank. První britské tanky totiž vyvíjelo námořnictvo.

Nevím, jestli jste někdy slyšeli o první tankové bitvě, kde právě stroje A7V účinkovali a jejich ztráty čítaly 75%.

Nevím už, kde se to stalo a ani přesné datum, byl to ale logicky rok 1918. MARK V- ženský (nejsem si úplně jist, možná to byly čtyřky, bez hydraulických převodovek a s bezpečným chladičem, ale spíše to byly pětky), spojovací, vybavený radiostanicí, konal čištění lehce bráněného prostoru. Velitel však zpozoroval obludu A7V, jak se řítí přímo na ně. Velitel podal zprávu na velení a nařídil palbu z kulometů. Ty však proti pancíři neměly žádný účinek a MARK podlehl palbě A7V. Pokuď si to ještě pamatuji, nikdo nepřežil. V blízkosti se však nacházel jiný spojovací tank, v mužském provedení. Přijel před označené místo a zaujal vhodnou palebnou pozici. Po chvilce velitel zpozoroval A7V a vydal rozkaz k palbě. První ránou myslim že minuli a posádka A7V se pokoušela neúspěšně palbu opětovat. Podruhé se však trefili. Tank prudce zastavil (moc prudce ke své rychlosti zase ne) a začal se z něj valit dým. Velitel MARKu však zpozoroval, že v blízkosti zničeného nepřátelského vozidla se nachází jeho komplic, jiný A7V. Dokonce, pokuď vím, držel jeho stopu. I na ten posádka MARKu zahájila palbu a podařilo se jí ho poškodit- z jednoho z motorů začal stoupat dým. Otevřely se dvířka a z tanku vyskákalo všech 18 členů osádky a dalo se na ústup. Velitel MARKu však spatřil, že se stopy drží ještě třetí A7V. To však MARK zpozorovalo včas a když vidělo své vyřazené kamarády, tak zastavilo a rozhodlo se ustupovat. Velitel MARKu však přešel do protiútoku a vyjel přímo proti třetímu A7V. V tu chvíli A7V zastavil, otevřely se dvířka a ven vyskákalo všech 18 členů osádky, kteří se dali na taktický bezhlavý úprk. Čtvrté A7V podle mých informací mělo více štěstí. Opozdilo se od formace a jelo jinou cestou. Vítězný MARK byl o pár dní později poškozen polním dělostřelectvem a osádka ho byla nucena opustit.

Tak dopadla první tanková bitva v historii, pro Němce hotový Kursk....

panzernet

  • Administrátor
  • Příspěvků: 281
    • http://www.panzernet.net
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. května 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. května 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. května 2009
Sturmpanzerwagen A7V (GER)
« Odpověď #4 kdy: Leden 27, 2007, 04:42:41 »
Podle toho co se píše na wikipedii proběhlo ono historicky první střetnutí tanků 24. dubna 1918 u Villers-Bretonneux. Narazili tam na sebe náhodou tři A7V a tři Mark IV. Dva z britských tanků ale byly ženské tanky a jenom jeden měl dělo. Oba ženské Mark IV byly v boji poškozeny ale dokázaly ustoupit. Mužský Mark IV celkem třikrát zasáhl jeden z německých tanků, vyřadil jej a zabil přitom pět z osmnácti členů posádky. Zbylé dva A7V ujely. Ten vyřazený A7V se prý ale později Němcům podařilo opravit.

Tomu úspěšnému bristkému tanku velel seržant Frank Mitchell. Později toho dne byl ale jeho Mark IV poškozen dělostřelectvem a posádka jej musela opustit. Během dalších bojů tohoto dne padly do rukou Britovů a Francouzů tři tanky A7V.

Zajímavé je to s tím podvozkem. Pocházel opravdu z amerického traktoru. A kanon použitý pro A7V byl zase pro změnu belgický... pěkná směska co?  :lol:
"Motor zvítězil nad koněm a kanon nad kopím." Heinz Guderian

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Sturmpanzerwagen A7V (GER)
« Odpověď #5 kdy: Leden 27, 2007, 04:46:18 »
Tady je celkem dost technickych udaju, ale německy  :?  http://www.waffenhq.de/panzer/a7v.html . http://freespace.virgin.net/shermanic.firefly/a7v.html v polovine tehle stranky sou i NAZVY! samotnych tanku.

A7V valí sudy  :D
Citace
Nevím, jestli jste někdy slyšeli o první tankové bitvě, kde právě stroje A7V účinkovali a jejich ztráty čítaly 75%
O tom sem cetl v knize : valecne zbrane Tank Tiger od Rogera Forda. Treba se tam nemci pokouseli zatlacit spojence do more, trochu jim to nevyslo  :D . Dekuju za vsechny prispěvky  :wink:
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Sturmpanzerwagen A7V (GER)
« Odpověď #6 kdy: Leden 28, 2007, 10:06:42 »
Abych upřesnil své údaje:

Neříkla bych, že A7V je na americkém podvozku HOLT. Vemte vpotaz, že i když má obdobné řešení pojezdového ústrojí, i tak se velmi lší od řešení francouzských strojů, které ho doslova opancéřovali. Toto řešení bylo tenkrát prostě v módě, něco jako později Christieho řešení podvozků. Odlišné varianty řešení se objevily později. I když byly stroje Schneider a Saint Chamond nasazeny později, jednalo se o ztarší konstrukci, která však nesla nejistý zdlouhavý vývoj a ještě nejjistější použití (velmi poruchové stroje, většinou spíše pak plnily dělostřeleckou úlohu, nebo byly poslány do Ruska). Později se objevily pokrokovější řešení, jako MARK (I,II,III,IV....), MARK whiped Medium (A,B,C), R17 a jiné....

K první tankové bitvě:

Mé informace pochází z knihy, jenž nedokáži doložit, protože jsem ji půjčil své sestře a velmi rychle jsem o ní přišel. Bylo to (podle tyráže) od uznávaného britského historika, který většinu čerpal z archivů a málo přikládal své názory, tudíž se mu podařilo celkem obstojně popsat první světovou válku a pozdější africké bojiště. Zbytek za moc nestál. Kniha byla bílé obálky, pokreslená po celém povrchu světle hnědými mapami afrických bojišť a uprostřed byla zelená fotografie s Pantherem. Jeho informace vyplývají ze ztrát tří tanků během jediné chvilky, a to způsobené tímto jediným strojem.

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Sturmpanzerwagen A7V (GER)
« Odpověď #7 kdy: Leden 29, 2007, 10:18:19 »
Za mnohem použitelnější stroj bych považoval LK II. Tuším, že byl pak vyvezen do Švédska. Jejich sériová výroba však nebyla v Německu zahájena, byl vyroben pouze mizivý počet kusů. Tank pořád ještě nebyl vybaven otočnou věží. Výbava se sestávala z 1 kanónu ráže 37mm a dvou kulometů. Máte někdo k dispozici technická data?

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Sturmpanzerwagen A7V (GER)
« Odpověď #8 kdy: Leden 29, 2007, 11:40:06 »
Zkuste tohle video:

http://www.youtube.com/watch?v=7q_QOgew1uI

Ty veliký krabice se zvednutou přídí (kvůli ostnatým drátům) ze začátku jsou právě Schneidery na americkém podvozku HOLT. Pak jsou tam pěkně vidět MARKy Mk.V podporované Renaulty R17.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Sturmpanzerwagen A7V (GER)
« Odpověď #9 kdy: Leden 29, 2007, 04:20:21 »
Citace
Za mnohem použitelnější stroj bych považoval LK II.
Tady je par zajimavych obrazku, ruznych tanku http://armor.kiev.ua/lib/tank/4/t4.html a toto by mnelo byt to LK II http://www.landships.freeservers.com/lk2-strv21_walkaround.htm http://armor.kiev.ua/Tanks/WWI/kaizer/kaizer5.html  Vic se mne libi ten A7V, je to takovy bunkr  :)
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Sturmpanzerwagen A7V (GER)
« Odpověď #10 kdy: Leden 29, 2007, 05:27:11 »
Podle mně je nejzajmavější prvoválečnou koncepcí MARK Mk.V ONE STAR. Jednalo se klasický, tuším že mužský, MARK Mk.V, avšak s prodlouženým trupem pro až 20-ti členné kulometné družstvo. Jeho první nasazení však zkončilo fiaskem- špatné odvětrávání výfukových zplodin (což bylo pro MARKy V obvyklé) způsobilo, že družstvo z důvodů otravy nebylo schopné plnit bojeschopný stav a zkončilo v polním lazaretu. Netuším, zda-li se tento problém podařilo odstranit, ale byl později nahrazen stroji Mk. IX, které by se však daly spíše zařadit do kategorie transportérů.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Sturmpanzerwagen A7V (GER)
« Odpověď #11 kdy: Leden 29, 2007, 05:36:32 »
Tady sou pekne obrazky toho MARK Mk.V http://www.landships.freeservers.com/Mk5_walkaround.html Toto je ta Mk. IX http://www.landships.freeservers.com/mk9_info.htm Je to osklivej kolos, ale ma svoje kouzlo, nejlepsi je stejne A7V  :twisted:
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Sturmpanzerwagen A7V (GER)
« Odpověď #12 kdy: Leden 29, 2007, 05:53:42 »
Na ten Mk.V sem se byl v IWM podívat, z prava je otevřený a zasklený, což ho sice znehodnocuje, ale alespoň si ho prohlídnete i zevnitř. Doporučuji, nezapomenutelný zážitek.

Zřejmě ste si spletl odkaz, ukazujete tu dvakrát Mk.V


pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Sturmpanzerwagen A7V (GER)
« Odpověď #14 kdy: Únor 02, 2007, 08:55:38 »
Velmi pěkné- prvoválečné tanky mě fascinují. Nevíte ještě o nějakých snímcích vnitřků?