Autor Téma: Počty munice a další zajímavosti tankové techniky  (Přečteno 15389 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Holt

  • k.k. Landwehr
  • Infanterist
  • Příspěvků: 10
Re: Počty munice v tanku
« Odpověď #15 kdy: Srpen 14, 2011, 12:56:34 »
Přežití rychlejšího a lépe pancéřovaného stroje, je dle mého přímo úměrné zvolené taktice, místu boje a výcviku osádky, event. celé skupiny. Nebavím se o přesile ;) Osobně si myslím, že počet střeliva byl standardizován podle možností jejího uložení v tanku. A otázkou je, jestli se v tanku opravdu vezl předepsaný počet nebo si naložili raději víc ;)
"No ovšem!  Kdo je mrtvej, ať se přihlásí do tří dnů u korpskomanda, kvůli řádnému vysvěcení!" - Feldkurát Katz, Osudy dobrého vojáka Švejka

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Počty munice v tanku
« Odpověď #16 kdy: Srpen 14, 2011, 01:16:20 »
Škoda, že nikde nejsou informace o zrychlení plně vyzbrojeného tanku IS-1 versus Tiger , kde by bylo vidět, zda množství munice /ubrání 30 granátů/má vliv na pohyblivost tanku..Škoda, že jsem neviděl Tigra v terénu, ale ruské  těžké tanky měli obdobný motor jako střední  a byly to proto šneci..Proto se nedivím, že ubírali munici, aby se rozjeli...Při jízdě s T54 /váha 34 t/měl člověk pocit, že má cihlu pod plynem, byl totálně podmotorovaný a byl jsem velmi zklamán, chudák motor musel běžet na plné kule..Motor Maybach HL 230 P 30 měl 700 ks při 3000 ot/min /v praxi jej zatěžovali max.na 2500ot/min /, výpočet výkonu  byl 11,6 ks/tunu,  a u IS -1 byl výkon  520 ks /2000 ot/min , což jsou max. otáčky, takže v praxi měli sotva 480 ks, poměr  11,8 ks/t..Takže téměř totožné ..Diesel by měl mít větší "spodek", ale u benzína obsahu 21 353 ccm s max. otáčkami  3000 ot byl spodek obdobný a mám za to, že i přes svou váhu  nebyl Tiger o nic pomalejší..Takže jsem si vlastně opdověděl sám...Vliv to mělo a u souboje těchto dvou šneků byla nejdůležitější zkušenost posádky a výcvik...Jelikož Rusové velkou životnost neměli, jejich některé posádky šli do boje "bez papírů"...A taky to bylo na prvním střetnutí IS -1 versus Tiger vidět..Bral bych jejich závod ve zrychlení na 400 metrů.. ;)

Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Re: Počty munice v tanku
« Odpověď #17 kdy: Srpen 14, 2011, 10:53:43 »
Zajímavé informace, díky za ně.
Bohužel jsme už zase mimo téma :D Hlavní důvod proč IS-1 nestačil nebyly osádky tanku ale prostě proto, že konstrukce IS-1 nebyla dostatečná na rok 1943. V protitankovém boji měl se svým 88 mm kanónem jednoznačnou výhodu Tiger. Ruských 85 mm se ukázalo jako nedostatečných... a tak přišlo 122 mm a IS-2.
„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel

Tony eM

  • Administrátor
  • Příspěvků: 1739
  • Kvalitními příspěvky podporuj forum Panzernet!
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 30. června 2009
Re: Počty munice a další zajímavosti tankové techniky
« Odpověď #18 kdy: Srpen 15, 2011, 06:42:29 »
Zajímavé informace, díky za ně.
Bohužel jsme už zase mimo téma :D ................... a tak přišlo 122 mm a IS-2.
Udělám to jednoduše, dám název aby pokryl více témat.
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!

Petrz

  • Wehrmacht
    Hauptfeldwebel - podporučík
  • Příspěvků: 197
Re: Počty munice a další zajímavosti tankové techniky
« Odpověď #19 kdy: Srpen 16, 2011, 02:43:51 »
No problematikou zrychlení tanků se nyní zajímám, a jsem rád že na ní železný kříž narazil. Pomocí excelu dokážu spočítat zrychlení Panthera, Tigera I i II, T-34,JS-2, T-54,55 atd. na úrovni jež dává podle mne pro srovnání dostatečně přesné výsledky.
A jak si stál JS-85 vůči německým tankům? No nejenže byl schopen většího zrychlení než Tiger,ale překonával dokonce i Panthera. Konkrétně mi vyšlo že z 0-25 kmph dokázal Tiger zrychlit za 15,36 sec a potřeboval k tomu dráhu 238 metrů, u JS-85 byli hodnoty 10,4 sec a dráha 182 metrů u Panthera 12,57 sec a dráha 208metru.Ovšem u německých tanků jsem počítal s maximálními otáčkami 2500 ot/min. Samozřejmě chápu, že tyto výsledky mohou budit nedůvěru, stejně jako způsob výpočtu. (aspoň já mám k cizím vypočítaným hodnotám vždy trochu nedůvěru) Takže až budu mít čas zveřejním zde postup i hodnoty s nimiž jsem počítal.
Jinak zdali byl 85mm kanón adekvátní na přelom roku 43-44? Souhlasím že pro těžký tank, jež měl poskytovat převahu nad německými stroji, adekvátní výzbrojí nebyl, nicméně zajímavé srovnání které poskytli sami Němci, ukazuje že tak neúčinný proti Tigeru nebyl. Např. tabulka zde:http://fprado.com/armorsite/tiger1.htm ukazuje že čelně dokázal Zis-S-53 probít čelo korby Tigera na 300metrů ( linie palby měl vůči siluetě tanku horizontální sklon 30°), kdežto KwK 36 čelo korby Js-2(a tedy i JS-1) na 100 metrů (opět horiz.sklon 30°),bok věže a korby Tigera pak 85mm Zis-S-53 dokázal probít na 1600 metrů,kdežto Tiger JS-2 jen na 1000 metrů atd.
Z toho se dá odvodit, že JS-85 měl nad Tigerem mírnou převahu. Ale na druhou stranu jsou to jen německé odhady, tudíž v reálu to mohlo vypadat jinak.
Je přežití na úkor slabších projevem síly, nebo slabosti ? Fakt, že tato společnost se přiklání k prvému a je založena na názoru, že zneužívání slabších je v pořádku a v souladu s lidskou přirozeností, popírá ty nejušlechtilejší a nejsilnější vlastnosti člověka- soucit, ochotu pomáhat a sdílet.

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Počty munice a další zajímavosti tankové techniky
« Odpověď #20 kdy: Srpen 16, 2011, 08:32:49 »
S těmi otáčkami u Tigera jsem četl, že používání max. otáček se nedoporučovalo a např. bylo přímo zakázáno , používat Tigera k vyproštování  obdobně těžkého stroje , z důvodu přetížení převodovky a její možné závady. Samozřejmě v boji měli jiné starosti než myslet na opatrnost a posádky to neustále porušovaly , protože nemohli čekat až přijede opravárenská četa se svými tahači ...Ale přesto při prokázání poškození stroje z důvodu porušení zákazu byly  tresty..Tiger 1 stál 260000RM , což v porovnání s cenou luxusního vozu HORCH 13000 RM pro názornost ukazuje jeho vysokou cenu..Např. u převodovky AK 7 - 200 Panthera je zajímavé /výrobce Zahnradfabrik, Friedrichshafen/ , při 7 rychlostech /a zpátečka/byly 2-7 rychlost SYNCHRONIZOVANÉ a proto Tvé zrychlení u Panthera vůči IS-1 mi připadá trochu podhodnocené už jen z tohoto důvodu..Řadit u ruského stroje bez SYNCHRONIZACE /kterou sovětské tanky neměly ještě v 70 letech/ bylo pro řidiče velice obtížné a z toho důvodu hlavně pomalé../Řazení kladivem nebyla pomluva, osobní zkušenost- klobouk dolů před řidiči v boji/ I dnes se měří /počítá/ u osobních vozů theoretické zrychlení bez přeřazování a poté praktické s řazením..Zde na Panzernetu dostupné video ukazuje zrychlení Panthera jako velice obdivuhodné..i patrně  díky synchronizaci převodových stupňů..Nehledě  k možnosti řidiče vybrat si ze 4 možností převodů řízení...  ;)
Naproti tomu jsem viděl při tankovém dnu v Lešanech jízdu  sovětského tanku KV a sotva objel okruh./jde také o to, v jakém stavu agregát a tank byl/. Vůbec to není dehonestace sovětských tanků, ale  poukázka na vyspělou /která s sebou nese i nespolehlivost/ úroveň německých tanků a jejich výhodu při případném zrychlení...Jinak patrně Tvé výpočty  nejsou mimo mísu..

Petrz

  • Wehrmacht
    Hauptfeldwebel - podporučík
  • Příspěvků: 197
Re: Počty munice a další zajímavosti tankové techniky
« Odpověď #21 kdy: Srpen 18, 2011, 07:49:12 »
železný kříž: Díky. Velmi, velmi zajímavé a máš pravdu to mohlo hrát velkou roli. Nemohl bys mi objasnit jakým způsobem se řadí bez synchronizace, přiznám se, že s tím nemám praktické ani teoretické zkušenosti.

Jinak nepopírám technickou vyspělost Německých tanků, zejména Tigera a Panthera (Tigera II). Jen mi vadí jejich stavění na piedestal nejlepších tanků WWII. Ono hodně záleží na tom co se myslí onou vyspělostí . Jistě převodovka se synchronizací značí vysokou technickou úroveň, ale podle mne ji stejně značí výborné balistické tvarování JS-2.

Uvedu tu jednu zajímavost (když už má toto téma tak zvláštní název): Např. takový detail jako je umístění brzd zákluzu. Němci je měli vyjma Tigera II umístěné vedle děla, kdežto rusové je dávali nad(pod) kanón. Tudíž mohli dát optiku, kulomet a pozici střelce blíže ke  středu věže ,což jim následně dovolilo zmenšit  její čelní plochu a zkosit boční stěny směrem dopředu (tvarovat věž z půdorysného pohledu do klínu).  Tím uspořili podstatnou část hmotnosti, jež mohli využít na další opancéřování a přitom prostor pro osádku zůstalo zachován. To považuji za velmi chytrý a nápaditý konstrukční prvek.Takže rozdíl mezi Německou  Ruskou vyspělostí, Němci jí dosahovali za cenu zvětšení složitosti, Rusové sice neměli tak účinná řešení, nicméně stále účinná byla, ne však na úkor jednoduchosti resp. poměr mezi účinností a náklady byl u rusů výhodnější. Někdo preferuje německou dokonalost jiný jako třeba já ruskou nápaditost a jednoduchost.
Tím však neříkám že "německá" konstrukční filosofie neměla(/má) své kouzlo a nevyžadovala um.
Je přežití na úkor slabších projevem síly, nebo slabosti ? Fakt, že tato společnost se přiklání k prvému a je založena na názoru, že zneužívání slabších je v pořádku a v souladu s lidskou přirozeností, popírá ty nejušlechtilejší a nejsilnější vlastnosti člověka- soucit, ochotu pomáhat a sdílet.

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Počty munice a další zajímavosti tankové techniky
« Odpověď #22 kdy: Srpen 18, 2011, 10:28:05 »
Plnou synchronizaci máš například u současných vozů, kdy je synchronizovaná i jednička a řidič vlastně může řadit jakoukoliv rychlost mimo zpátečky aniž jej zajímá postavení kol v převodovce..Synchronizace to udělá ze něho -zbrzdí jednotlivé kolo v převodovce tak, aby se hladce zasunulo do  protikola jiného převodu ...Vyrovná jejich otáčky.. Řidič se soustředí na řízení a může řadit rychle a včas..Zato převodovka bez synchronizace  má výhodu v jednoduchosti, ale řidič se musí naučit ji ovládat..Znají to všichni řidiči starších nákladních vozů , zemních strojů apod.Řidič musí nahradit funkci synchronu, to znamená dvakrát  zmáčknout spojku při přeřazování nahoru/zmáčkne spojku vyřadí neutrál, pustí spojku/vyrovnají se otáčky kol/ smáčkne spojku a zařadí vyšší rychlost..Horší je to při řazení dolů, kdy musí meziplynem dohnat otáčky hnací hřídele /motoru/, který se točí pomaleji než kola..Takže smáčkneme spojku , dáme neutrál, pustíme spojku, dáme meziplyn/ten musíme odhadnout/,smáčkneme spojku a přeřadíme..Když dáme malý meziplyn, rychlost tam nedostaneme.. Zní to složitě, ale dá se to naučit a praktici řadili jako fík  pěkně rychle..Ale proč to vlastně píši, čím těžší stroj, tím obtížnější řazení..Rozebraná převodovka T 55 je plná obrovských kol, která jsou schopná přenést obrovský výkon a zátěž..A tyhle hovada mechanicky ovládá řidič tanku pomocí táhel a dlouhé páky např. T34 ,nebo krátké páky T 54..A tady jde o to v boji, kdy velitel dává rozkaz za rozkazem, kde je členitý terén apod. musí řidič bleskurychle tankem manévrovat..a hlavně řadit, aby udržel motor v plném kroutícím momentu a měl sílu na rychlé otáčení, uhýbání, apod..A v tom mu nesynchronizovaná převodovka ztěžuje práci... a že to je fyzická práce ví každý, kdo seděl v tanku..Tam nemůže být nějaká slečinka /dnes ano/, ale chlap, který má bicepsy a pořádnou sílu..Proto mne udivovaly ženské pluky, kde řídily ženy...ale zapomněl jsem, že to byly sovětské ženy...Proto německé posádky tanků měly nespornou výhodu v lepším celkovém ovládání tanku a řazení bylo jednou z nich..Řidič se mohl plně věnovat řízení a nebyl tak unaven , jako sovět..Sice mi v jejich tanku chybí rajčáky a jejich volant byl poměrně směšný /v tanku/, ale patrně šlo jen o zvyk...Všude se mluví jen o dělech, pancířích a siluetě, ale velkou část je kvalitní obsluha a sehraná posádka..Proto  dnes mají tanky automatické převodovky...protože okolo výkonu 1000 Hp by řidič mechanicky vůbec nezařadil... :)

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Počty munice a další zajímavosti tankové techniky
« Odpověď #23 kdy: Srpen 19, 2011, 01:07:55 »
Prvých 250 sériových Tigrov poháňal dvanásťvalcový vodou chladený motor Maybach HL210 P45 s výkonom 642 k pri 3000 ot./min. Ďalšie stroje už obdržali výkonnejší motor Maybach HL230 P45. Rovnako ako HL210 aj HL230 konštrukčne vychádzal z motora HL120, bol však viac ako dvakrát výkonnejší a pritom dosahoval len o niečo väčšie rozmery (1000 x 1190 x 1310 mm). Blok motora bol vyrobený z hliníka a hlavy valcov z oceľovej zliatiny, celý Maybach potom vážil 1200 kg. Išlo o vynikajúci motor, mal ale tú smolu, že bol umiestnený do stroja, ktorého hmotnosť výrazne prevyšovala stanovené technické podmienky prevádzky. Jednou z charakteristických vád motora bolo prenikanie chladiacej kvapaliny do mazacieho okruhu, keď prevádzková teplota prekročila 95 stupňov.


motor Maybach HL210 P45

CHARAKTESTIKY MOTORA MAYBACH HL230 P45

Typ motoraMaybach HL230 P45, zážihový
Usporiadanie motoraštvordobý, V 12/60 stupňov, jeden vačkový hriadeľ pre každú radu valcov
Ventilydva v každom valci, výfukové ventily chladené sodíkom
Menovitý výkon700 k/3000 ot./min.
Merný výkon motora30.4 k/liter
Pomer výkonu a hmotnosti12.3 k/tona
Zdvihový objem23 095 cm2
Vŕtanie130 mm
Zdvih145 mm
Kompresný pomer6.8/1
Karburátorštyri dvojité karburátory Solex typu 52 JFF
Uloženie kľukového hriadeľasedemkrát uložený, valčekové ložiská veľkého priemeru
Systém mazaniasuchá kľuková skriňa, dve odsávacie čerpadlá, jedno tlakové čerpadlo
Objem oleja28 litrov
Chladeniekvapalinou, s pomocným ventilátorom
Objem chladiacej kvapaliny75 litrov
Prevodovkahydraulicky ovládaná prevodovka OLVAR
Pohon hnacích koliesplanetový
Typ riadeniavolantové, hydraulicky ovládané, regeneratívne


motor Maybach HL230 P45

NAJVYŠŠIA RÝCHLOSŤ PRI ZARADENOM RÝCHLOSTNOM STUPNI

1. stupeň2.8 km/h
2. stupeň4.3 km/h
3. stupeň6.2 km/h
4. stupeň9.2 km/h
5. stupeň14.1 km/h
6. stupeň20.9 km/h
7. stupeň30.5 km/h
8. stupeň45.4 km/h

Motor umiestnený v zadnej časti tanku bol s prevodovkou spojený kĺbovým hriadeľom. Ten bol umiestnený medzi otáčavou podlahou veže a skrutnými tyčami podvozku. Prevodovka bola spojená s hydraulicky ovládanou trojkotúčovou spojkou. Celok regeneratívneho riadenia bol namontovaný na prednú časť skrine prevodovky. Hnaciu silu na pásy prenášal konečný redukčný prevod v náboji každého hnacieho kolesa. Na voliči prevodovky bolo možné nastaviť osem rýchlostí pre jazdu vpred a štyri pre jazdu vzad. Ozubené kolesá na hnacom a predlohovom hriadeli boli v stálom zábehu. Prevodovka sa ovládala hydraulicky. Tank mal tzv. regeneratívne riadenie s planétovým prevodom pre každé ozubené hnacie koleso. Pri jazde v priamom smere sa na vence prevodov prenášal točivý moment z výstupného hriadeľa prevodovky, planétové kolesá boli zabrzdené a neotáčali sa (výstupný hriadeľ planétových prevodov k hnacím kolesám bol spojený s unášačom). Pri zatáčaní sa točivý moment vstupného hriadeľa prevodovky prenášal na planétové kolesá, ktoré sa otáčali v opačných smeroch. Tým sa dosiahlo to, že jedno hnacie koleso (na vnútornej strane zatáčky) sa otáčalo pomalšie a druhé zase rýchlejšie. Ak bol zaradený neutrál, fungoval iba pohon planétových kolies. Potom sa pri natočení volantu pásy otáčali rovnakou rýchlosťou a tank sa teda otáčal prakticky na mieste.


prevodovka OLVAR

Zdroje:
Text: Válečné zbrane, Tank Tiger - R. Ford
Doplnkové informácie: www.en.wikipedia.org
Obrázky: www.alanhamby.com
The only easy day was yesterday.

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Počty munice a další zajímavosti tankové techniky
« Odpověď #24 kdy: Srpen 19, 2011, 03:51:14 »
Bravo ..,Děkuji, to vlastně není tank, ale technická laboratoř a současně předvoj vývoje nejen tanků po válce.. ;)

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Počty munice a další zajímavosti tankové techniky
« Odpověď #25 kdy: Srpen 20, 2011, 12:42:22 »
Bravo ..,Děkuji, to vlastně není tank, ale technická laboratoř a současně předvoj vývoje nejen tanků po válce.. ;)

Pravdupovediac som nepochopil úplne všetko z popisu fungovania takže som to prakticky len prevzal z uvedenej knihy. Najmä pre technicky zameraných členov fóra ako si ty, keď sa večne sťažuješ, že pancierovanie a výzbroj ovláda každý, ale niečo o motoroch sa zháňa len ťažko :P.
The only easy day was yesterday.

Petrz

  • Wehrmacht
    Hauptfeldwebel - podporučík
  • Příspěvků: 197
Re: Počty munice a další zajímavosti tankové techniky
« Odpověď #26 kdy: Srpen 20, 2011, 04:00:27 »
železný kříž: Díky za vysvětlení. Tvoje argumentace zní naprosto logicky a je vidět že víš o čem mluvíš. pokud skutečně německé tanky měly takovou výhodu jsem ochoten uznat že moje výpočty nejsou přesné. Mne osobně to dost překvapuje, nikde jsem o tak závažném rozdílu neslyšel, nečetl a to se o tanky zajímám intenzivně už více jak deset let. Až se mi tomu nechce věřit. Každopádně díky, velmi užitečná znalost.
Je přežití na úkor slabších projevem síly, nebo slabosti ? Fakt, že tato společnost se přiklání k prvému a je založena na názoru, že zneužívání slabších je v pořádku a v souladu s lidskou přirozeností, popírá ty nejušlechtilejší a nejsilnější vlastnosti člověka- soucit, ochotu pomáhat a sdílet.

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Počty munice a další zajímavosti tankové techniky
« Odpověď #27 kdy: Srpen 20, 2011, 05:29:55 »
Sahidko- ale vůbec si nestěžuji, že  pancéřování a výzbroj ovládá každý....spíše každého zajímá ta síla výstřelu a ochrana před ním..Já třeba o tom nevím vůbec nic a kolikrát čumím, jací experti zde jsou..Ale tank není jen pancíř a dělo, je třeba také tu horu železa uvést do pohybu a třeba u Tigera 60 tun rozpohybovat je unikum...A jelikož jsem byl u tankánů na vojně a zjistil jsem, že ruský tank považuje posádku za nutné zlo a je účelný až moc, zajímalo mne, jak je to /bylo/ na druhé straně zákopů...Když jsem na vojně zjistil, že ačkoliv T54-55 má ohromné množství chladicí kapaliny a přitom ani malilinkatý radiátorek tam není pro posádku na zahřátí,/údajně se mají zahřát bojem/ uvědomil jsem si , jak pohodlí posádky má vliv na výkon..Kdo byl v zimě v terénu a jezdil v tanku , tak ví, o co jde..A samozřejmě pohon mne vždy zajímal a chybělo mi srovnání  hlavních tankových rivalů  během  WW2.. A dostupná literatura a informace byly až v  nedávných dobách..A kdo si přečetl Tvůj článek o pohonu Tigeru i s foto , pochopí, že Němci perfekcionisti pojali vývoj tanku až moc dokonale a vlastně se to otočilo proti nim...Rusové jsou pragmatici a v jejich možnostech a schopnostem udělali trefu do černého..Ale nijak to člověka nepotěší, není to nic zvláštního, žádné technické překvapení tam není /akorát motor/..Proto bychom neměli  tak skvělé technické pojetí Tigera opomínat..Chápu, že již to někomu leze na nervy, to věčné blahořečení Tigera , ale v technické oblasti si to nesporně zaslouží...  Petrz - jsem rád, že Tě to zajímalo.. ;)

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
Re: Počty munice a další zajímavosti tankové techniky
« Odpověď #28 kdy: Srpen 23, 2011, 08:53:53 »
železný kříž: Díky za vysvětlení. Tvoje argumentace zní naprosto logicky a je vidět že víš o čem mluvíš. pokud skutečně německé tanky měly takovou výhodu jsem ochoten uznat že moje výpočty nejsou přesné. Mne osobně to dost překvapuje, nikde jsem o tak závažném rozdílu neslyšel, nečetl a to se o tanky zajímám intenzivně už více jak deset let. Až se mi tomu nechce věřit. Každopádně díky, velmi užitečná znalost.


Vždycky mě zajímalo, jaké by to bylo jezdit např. v Praga V3S, bohužel zatím se mi nepoštěstilo ji řídit. Pokud budeš mít štěstí a pojede kolem, při řazení bude krásně slyšet to malé "štěknutí" meziplynu, kdy řidič musí přidat mezi řazením......

Na druhou stranu čím jednodušší soustava, tím méně se může podělat....
"пуля дура, штык молодěц!!!"

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Počty munice a další zajímavosti tankové techniky
« Odpověď #29 kdy: Srpen 23, 2011, 10:22:02 »
Přesně jak říkáš, to co tam není se nemůže podělat...Loni jsem jel po dlouhé době s Trabantem /učil jsem se v motoservisu a současně tam byl servis Trabant -Wartburg / a chechtal jsem se jako blázen..,co to je za skvělou jízdu...A měl bys až bude nějaká akce /Bahna ,veterán akce/ říct hochům ať Tě nechají svézt a vůbec se nestyď zda to bude krkat..Teď ve Světě motorů je pojednání o T111 a jízda s ní, to je prostě úžasné, ale tam teprve člověk docení jaký záhul měli například řidiči těchto vozů, kteří napříč Ruskem na ohromné vzdálenosti převáželi materiál nebo vojáky... :'(