Autor Téma: Phönix D.I (R-U)  (Přečteno 4150 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Holt

  • k.k. Landwehr
  • Infanterist
  • Příspěvků: 10
Phönix D.I (R-U)
« kdy: Srpen 08, 2011, 05:52:27 »
Phönix D.I



Phönix D.I byl jednomístný stíhací dvouplošník, vyvinutý konstruktéry Edmundem Sparmanem, Dipl. Ing. Leo Kirstem a hlavním inženýrem továrny Phönix Flugzeugwerke AG Alfredem Reimannem.

Rakousko-Uhersko začalo svou válku proti Srbsku a Rusku. Žádný z těchto států, až do vstupu Itálie do války, nevlastnil kvalitní letectvo. S příchodem Itálie, však vyvstala hrozba, na kterou bylo třeba reagovat. Došlo se tedy k rozhodnutí, vyrábět vlastní letouny, nezávisle na Německu. Tohoto úkolu se ujala továrna Phönix Flugzegwerke AG, která již  vyráběla licencované Hansa Branderburg D.I a měla tedy s výrobou letadel jisté zkušenosti. Koncem roku 1916 začaly práce na vlastní konstrukci stíhacího letadla, které by mohlo splňovat náročné podmínky fronty u Alp. První testy prototypu Phönix proběhly v červnu 1917. Oproti Hansa-Barandenburg D.I. bylo upraveno spodní křídlo, předělány ocasní plochy a zrušil se netypický systém vzpěr.  Při zkouškách se ukázalo, že letadlo má lepší letové vlastnosti než jeho předchůdce, nicméně se projevily slabé výkonu motoru. Letoun, byl v té době vybaven motorem Austro-Daimler o výkonu 185 k. Zkoušky, tak nepřesvědčili ani komisi K. u. K. Luftfahrtruppe. Bylo proto nutné provést další úpravy, které vyústily ke změně spodního křídla do klasické koncepce dvouplošníku a zasazením silnějšího motoru o výkonu 200 k. Trup byl potažen trojitou lakovanou překližkou, ocasní plochy a křídla plátnem. V srpnu 1917 se uskutečnili další zkoušky, již za účasti Obersta Emila Uzelace. Výkony letounu Phönix D.I, jej přesvědčili natolik, že dal na místě svolení k objednávce 120 ks pro armádní letectvo.
V září 1917 byly učiněny srovnávací testy s letouny Albatros D.III (Oeffag) a Aviatik D.I. Phönix D.I prokázal svou mírnou nadřazenost ve stoupání i rychlosti a proti Aviatiku i lepší ovladatelnost a stabilitu. K frontovým oddílům se první sériové kusy Phönix D.I, s motorem Hiero o 200k, tak dostaly již v říjnu 1917. Pro nedostatek kulometů, což je pro stíhací stroj zásadní problém, se však do bojů zapojili až v prosinci. Pro své vlastnosti byly nasazovány jako doprovodné letouny pro průzkumné letouny a některé z Phönixů byly dokonce sami přestavěny pro fotografický průzkum, s motorem Hiero o 230 k. Sami piloti u tohoto letadla cenili, mimo dobré ovladatelnosti i pevnou konstrukci, která vydržela nápor střemhlavého letu. Bohužel zkušenost poukázala i na to, že díky své výborné stabilitě nestačí tak úplně na obratnější stroje.
Tato kritika tak pomohla při dalším vývoji stroje, protože se tak mohl letoun upravit pro potřeby fronty. Snížila se hmotnost a zkrátil trup. Díky tomu se podařilo u Phönixu D.II, zlepšit i stoupavost a obratnost, i když teprve Phönix D.III se zbavil svého neduhu přílišné stability na úkor obratnosti. Poslední ze 158 vyrobených kusů byl K. u. K. Luftfahrtruppe dodán v listopadu 1918.

O vlastnostech Phönixu D.I se vyjádřila velice pozitivně i německá letecká inspekce: „…má úžasné vlastnosti, zvláště rychlé manévry a stabilita s ubraným plynem jsou předností. Pilot tak může prakticky na místě zastavit letadlo a klesnout o několik set metrů bez ztráty kontroly nad řízením…“



Technické údaje:
•   Osádka: 1 (pilot)
•   Rozpětí: 9,80 m
•   Délka: 6,75 m
•   Výška: 2,65 m
•   Nosná plocha: 25,00 m²
•   Hmotnost prázdného letounu: 716 kg
•   Vzletová hmotnost: 951 kg
•   Pohonná jednotka: 1x řadový motor Hiero (výrobci Hiero, Fiat, Breitfeld, Daněk a spol.)
•   Výkon pohonné jednotky: 200 k (147 kW) nebo 230 k (169 kW)
•   Maximální rychlost: 178 km/h (při 110 kg provozních hmot a 150 kg užitečného zatížení)
•   Cestovní rychlost: 130 km/h
•   Dostup: 6000 m
•   Čas výstupu do výšky:
o   1000 m ÷ 2 min 42 s
o   3000 m ÷ 11 min 28 s
o   5000 m ÷ 29 min 6 s
•   Vytrvalost: 2 hod.

Výzbroj
•   2x synchronizovaný kulomet Schwarzlose M.16 ráže 8 mm



Zdroje:
http://www.palba.cz/printview.php?t=3560&start=0
http://cs.wikipedia.org/wiki/Ph%C3%B6nix_D.I
http://www.theaerodrome.com/aircraft/austrhun/phonix_di.php
http://www.aviastar.org/air/austria/phonix_d-3.php
"No ovšem!  Kdo je mrtvej, ať se přihlásí do tří dnů u korpskomanda, kvůli řádnému vysvěcení!" - Feldkurát Katz, Osudy dobrého vojáka Švejka

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Phönix D.I (R-U)
« Odpověď #1 kdy: Srpen 08, 2011, 09:36:02 »
Na konci války byly československou vládou zabaveny tři stroje typ D.I a jeden stroj D.II. Žádný ze strojů ale nebyl zařazen do vojenského letectva.
Jediný Phönix D.I ale zůstal u civilní společnosti Bohemia. Jestli to byl nebo nebyl stroj zakoupený u Leteckého sboru, se neví. V každém případě ale víme, že dne 27.srpna 1922 byl tento letoun při ukázce akrobacie v Kbelích zničen. Stroj pilotoval Rudolf Polanecký a bohužel při nehodě zahynul.

ps. chválím za dobrý článek. Článků o velké válce ale není nikdy dost a tedy jen tak dál. 
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757