Autor Téma: Gotha Go - 145  (Přečteno 4149 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Matouš

  • Wehrmacht
    Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 49
Gotha Go - 145
« kdy: Červenec 28, 2011, 09:54:08 »
Gotha Go – 145

Vznik a vývoj
   Go – 145 byl první navržený a do výroby zařazený letoun firmy Gotha, která se znovuobnovila r. 1933 (2. října 1933 zahájila leteckou výrobu). Letoun navrhl Albert Kalkert. Tento dřevěný, plátnem potažený dvojmístný cičný dvojplošník s pevným podvozkem záďového typu, dřevěnou dvoulistou vrtulí a dvojitým řízením poprvé vzlétnul v únoru r. 1934. Letové zkoušky proběhly v pořádku, a tak mohl být letoun r. 1935 zařazen do služby u luftwaffe.
   První výrobní verzi Go – 145A poháněl  řadový osmiválec Argus As 10C navržený hlavně pro cvičné letouny. Roku 1935 přišla i verze B vybavena zakrytou kabinou a aerodynamickými kryty kol. A konečná verze C, určená pro výcvik palubních střelců a pozorovatelů, měla vzadu namontovaný jeden lehký kulomet ráže 7,92mm MG 15.

Výroba
   Letoun byl natolik úspěšný, že ho licenčně vyráběly i firmy Ago, Focke-wulf a BFW. Vzahraničí ho vyráběly Španělsko pod označením Construcciones Aeronauticas SA  CASA 1145-L a Turecko. Celkem bylo vyrobeno cca.  3000 strojů (2000 v Německu a 1000 ve Španělsku a Turecku).

Operační nasazení
   Letoun byl hojně  zastoupen u školních jednotek. Létali na něm začínající piloti např. u FS A/B 4 v Praze, FFS A/B 23 v Kaufbeurenu, FFS A/B 41 ve Frankfurtu nad Odrou a FFS A/B 116 v Göttingenu. Roku 1937 se 12 strojů dostalo i do Rakouska. Po válce létal i v Československu jako C – 15.
    Sověti začali na podzim r. 1941 při německém postupu na Moskvu provádět rušivé noční nálety se stařičkými dvojplošníky Po – 2 , jejichž účinek byl hlavně psychologický. Němci později v říjnu 1942 začali s výstavbou  letek, které prováděly podobné akce jako Sověti na Po – 2, a tak ještě v témže měsíci vznikly pomocné letky u 1. letecké armády,  leteckého velitelství východ a u 4. letecké armády. Osádky těchto strojů byli vybíraní z instruktorů a letců z jednotek přífrontového průzkumu. Na jaře 1943 už bylo 13 těchto letek. 18. října 1943 se z těchto letek vytvořili noční bojové skupiny – NSGr. Původně se používali He 45, později se přešlo na nejvýhodnější Go – 145 a Ar – 66 .

Základní technické údaje (Go - 145A):
Výrobce: Gotha
Pohonná jednotka: 1 řadový osmiválec Argus As 10C
Délka: 8,56m
Rozpětí: 9,00 m
Výška: 2,90m
Nosná plocha: 21,75m2
Hmotnost: prázdná: 800kg
                  vzletová: 1380kg
Rycholst: cestovní: 180km/h
                 maximální: 212km/h
Výzbroj: Žádná





Go - 145 u NSGr. 3





Zdroje: http://airwar.valka.cz/nemecko/go_145/index.php
              http://www.luftarchiv.de/
              Georg Brütting – Německá esa na střemhlavých bombardérech
              http://en.wikipedia.org/wiki/Gotha_Go_145

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1540
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Gotha Go - 145
« Odpověď #1 kdy: Červenec 28, 2011, 10:22:29 »
No luftarchiv zjavne nepodporuje linkovanie obrázkov, takže sa budeš musieť poobzerať po iných.
The only easy day was yesterday.