Autor Téma: Ľahký krížnik De Ruyter (NL)  (Přečteno 4165 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1539
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Ľahký krížnik De Ruyter (NL)
« kdy: Červenec 18, 2011, 05:27:35 »
Hlavnou úlohou námorných síl Holandska v medzivojnovom období bola ochrana najcennejšej súčasti jeho koloniálnej ríše – Holandskej Východnej Indie. V dôsledku hospodárskej krízy a silných pacifistických nálad v krajine sa len obtiažne získavali prostriedky na posilňovanie loďstva. Požiadavka na 4 krížniky, 24 torpédoborcov a 32 ponoriek z dvadsiatych rokov sa ukázala ako utópia a postavených bolo len osem torpédoborcov. O desať rokov neskôr sa podarilo schváliť výstavbu jedného nového krížnika, ktorý by ustálil počet týchto plavidiel na tri (dva z nich mali pôsobiť v zámorí, zatiaľ čo tretí bol v dokoch), a piatich ponoriek. Oveľa rozsiahlejší program sa začal rozbiehať s blížiacim sa koncom tridsiatych rokov a narastajúcimi vojnovými náladami v Európe aj v Pacifiku. Táto aktivita však prišla príliš neskoro a väčšina rozostavaných lodí padla v roku 1940 do nemeckých rúk.


vlajka holandského vojnového námorníctva

Krížnik, ktorého stavba bola autorizovaná v roku 1930, sa čoskoro stal predmetom vášnivých diskusií. Terčom kritiky zo všetkých strán sa stala predovšetkým nedostatočná výzbroj plavidla, ktorú mala tvoriť šestica diel ráže 150 mm. Krížnik mal pri výtlaku 5250 ton dosahovať rýchlosť 32 uzlov, pancierovanie malo zostať na úrovni predchádzajúcej triedy Sumatra. Napriek množstvu argumentov sa pri uvoľnení prvej čiastky peňazí na stavbu s posilnením výzbroje nepočítalo. V roku 1932 však došlo k rozhodnutiu loď predĺžiť a zvýšiť výtlak, čo otvorilo priestor k inštalácii siedmej 150 mm hlavne. Krížnik pomenovaný De Ruyter po holandskom admirálovi mala postaviť lodenica Wilton-Fijenoord v Schiedame. Cena mala dosiahnúť takmer 7 miliónov guldenov.


ľahký krížnik De Ruyter

Po dokončení išlo o plavidlo s výtlakom 6962 ton, dĺžkou 170,9 metra, šírkou 15,7 metra a ponorom 5,11 metra. Za tzv. Taylorovou provou sa na palube nachádzala prvá delová veža, za ňou vo vyvýšenom postavení potom druhá. Nasledoval vežovitý mostík a na jeho vrchole hlavná riadiaca veža. Medzi ňou a jediným komínom krížnika boli umiestnené lodné člny spolu s dvoma žeriavmi pre ich manipuláciu. Za komínom ležal otočný katapult, pre dvojicu palubných hydroplánov. Prvý sa nachádzal priamo na katapulte, druhý potom na plošine za ním. Za zadnou riadiacou vežou nasledovali zvyšné dve delové veže. Posádku De Ruytera tvorilo 435 mužov.


detail palubného katapultu

Pancierová ochrana tvorená Kruppovou oceľou sa sústreďovala na bočný pancierový pás. Ten začínal pri muničnom sklade delovej veže A , končil pri zadnom kormidelnom oddelení a dosahoval uprostred hrúbku 50 mm. Ukončený bol priečnymi prepážkami s hrúbkou 30 mm. Rovnako silným pancierom bola pokrytá aj paluba. Hlavnú riadiaciu vežu, zadnú kontrolnú vežu, barbety a delové veže chránil taktiež 30 mm pancier. Celková váha panciera dosahovala 1100 ton.

De Ruyter sa stal prvou holandskou loďou, ktorá mala hlavnú výzbroj sústredenú na centrálnej osi plavidla. Pozostávala z celkovo siedmych diel ráže 150 mm/50. Šesť z nich (Mk. 9) bolo umiestnených v troch dvojhlavňových vežiach, ktoré vážili 70 ton. Posledné (Mk. 10) bolo vybavené ochranným štítom, ktorý delo prakticky uzatváral. Tieto delá boli schopné pri elevácii 45 stupňov (maximálna 60 stupňov) vystreliť 46,7 kilogramový protipancierový granát na vzdialenosť 27 400 metrov. Protilietadlovú ochranu tvorila pätica dvojhlavňových postavení 40 mm Mk.3 Boforsov. Všetky boli umiestnené okolo zadnej kontrolnej veže. Aby bola výbroj kompletná je potrebné ešte spomenúť štyri dvojhlavňové 12,7 mm guľomety. Okrem Boforsov boli všetky delá a guľomety vyrobené v Holandsku.


bočná salva


40 mm Boforsy

Pohonný systém lode pozostával zo šiestich kotlov typu Yarrow. Tie boli rozdelené do troch kotolní, v ktorých kotle stále vedľa seba. Prvé dva pritom boli o niečo menšie ako zvyšné štyri. Para z kotlov putovala do dvoch Parsonových turbín. Tie boli umiestnené v dvoch strojovniach za sebou (medzi nimi sa nachádzalo oddelenie s prevodovkami), pričom predná strojovňa poháňala ľavú a zadná potom pravú lodnú vrtulu. Každá z turbín poskytovala výkon 33 000 ks, čo umožňovalo krížniku dosiahnúť maximálnu rýchlosť 32 uzlov (pri krátkodobom preťažení 33 uzlov). De Ruyter bol taktiež vybavený dvoma cestovnými turbínami pre plavbu rýchlosťou 17 uzlov. Zásoba paliva na palube činila 1300 ton, dosah 6800 námorných míľ pri rýchlosti 12 uzlov.

TTD krížnika De Ruyter po dokončení:
Výtlak: 6962 ton
Dĺžka: 170,9 metra
Šírka: 15,7 metra
Ponor: 5,11 metra
Posádka: 435 mužov
Lode v triede: De Ruyter

Výzbroj:
Sedem 150 mm diel (3x2, 1x1)
Desať 40 mm kanónov (5x2)
Osem 12,7 mm guľometov (4x2)

Pohon:
parné turbíny Parsons, šesť kotlov Yarrow, 66 000 ks, 32 (resp. 33) uzlov

Pancierovanie:
Pás na bokoch: 50 mm
Paluba: 30 mm
Delové veže: 30 mm
Barbety: 30 mm
Veliteľská veža: 30 mm


nákres krížnika De Ruyter

Stavba lode bola zahájená 16. septembra 1933 v lodeniciach Wilton-Fijenoord v Schiedame. Na vodu bola spustená 11. mája 1935 a do služby slávnostne zaradená 3. októbra 1936. Začiatkom roka 1937 sa De Ruyter vydal na dlhú plavbu do Holandskej Východnej Indie. V marci zakotvil v Surubaji a v máji toho istého roka sa stal vlajkovou loďou holandskej eskadry v oblasti. Nasledujúce mesiace sa niesli v znamení intenzívneho výcviku, čo sa prakticky nezmenilo ani po obsadení materskej krajiny Nemecko. 7. decembra 1941 vypukla vojna aj v juhovýchodnej Ázii a o deň neskôr sa Holandsko ocitlo vo vojnovom stave s Japonskom. Na prelome rokov 1941 a 1942 došlo k vytvoreniu spoločného velenia v oblasti a  3. februára aj údernej námornej skupiny pod velením holandského kontraadmirála Doormana, ktorého vlajkovou loďou bol práve De Ruyter. Po posilnení niekoľkými britskými plavidlami sa táto rôznorodá skupina postavila japonským inváznym silám, ktoré mierili k Jáve. Stretnutie z 28. februára 1942, ktoré býva označované ako Bitka v Jávskom mori skončila spojeneckou porážkou. Pre De Ruyter sa osudným stalo torpédo vystrelené japonským ťažkým krížnikom Haguro - do dvoch hodín zmizol krížnik pod hladinou. Zahynulo 345 členov posádky vrátane kontradmirála Doormana a veliaceho dôstojníka.


De Ruyter v Holandskej Východnej Indii

Zdroje:
Válečné lode 4 – Pejčoch, Novák, Hájek
Conway's All the World's Fighting Ships: 1922-1946
Warships profile nr. 40, De Ruyter – van Oosten
www.en.wikipedia.org
www.navweaps.com
www.warshipsww2.eu
The only easy day was yesterday.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1539
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Ľahký krížnik De Ruyter (NL)
« Odpověď #1 kdy: Červenec 19, 2011, 11:51:44 »
Aby som nezabudol bitka, v ktorej došlo k strate De Ruytera je popísaná tu: http://www.panzernet.net/php/index.php/topic,2902.0.html
The only easy day was yesterday.

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
Re: Ľahký krížnik De Ruyter (NL)
« Odpověď #2 kdy: Červenec 19, 2011, 12:01:04 »
Bitva v Jávském moři je krásně popsána v Hubáčkově Pacifiku v plamenech, spolu s bitvou u Midway je to asi nejnapínavější část knihy. Spojenci utrpěli katastrofickou porážku, byť na první pohled vypadaly síly vyrovnané. Spojenecké síly tvořily nějen lodě holandské a britské, jak uvádíš, ale též americké a australské. Z nejvýznamnějších lodí to byly těžké křižníky HMS EXETER a USS HOUSTON a z lehkých JAVA, PERTH a právě DE RUYTER.

Pěkný článek, jen drobnost : velitelem byl holandSký kontraadmirál KAREL WILLEM FREDERIK MARIE DOORMAN (dvě o)
"пуля дура, штык молодěц!!!"

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1539
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Ľahký krížnik De Ruyter (NL)
« Odpověď #3 kdy: Červenec 19, 2011, 12:18:12 »
Díky, meno opravené :). O prítomnosti Houstonu som samozrejme vedel, akosi som ho zabudol spomenúť. Perth som nechtiac považoval za britskú loď.

Podľa menovaných plavidiel to skutočne môže vyzerať, že sily boli viac menej vyrovnané. Zdanie však klame: americký ťažký krížnik Houston mal hlavnú výzbroj tvorenú deviatimi 203 mm delami v troch vežiach. Zadná delová veža však bola nefunkčná. Hlavnú výzbroj britského Exeteru tvorilo iba šesť diel tohto kalibru. Ľahký krížnik Java s dizajnom pochádzajúcim ešte z pred 1. svetovej vojny bol zastaralý. Proti ním stáli predovšetkým dva japonské ťažké krížniky Haguro a Nači, každý s desiatimi 203 mm delami. Pod spojeneckú porážku sa podpísal zrejme aj fakt, že ich eskadra bola tvorená plavidlami zo štyroch rozdielnych krajín.
The only easy day was yesterday.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1539
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Ľahký krížnik De Ruyter (NL)
« Odpověď #4 kdy: Červenec 20, 2011, 12:31:19 »
Meno De Ruyter niesli ešte ďalšie tri lode holandského námorníctva: ľahký krížnik triedy De Zeven Provinciën z roku 1953, fregata triedy Tromp z roku 1976 a zatiaľ posledným plavidlom je fregata triedy De Zeven Provinciën z roku 2004. O tejto triede máme na fóre článok od bubáka:

http://www.panzernet.net/php/index.php/topic,4847.0.html
The only easy day was yesterday.