Autor Téma: Dornier Do 24  (Přečteno 4693 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

poviedkar

  • Luftwaffe
  • Oberleutnant - nadporučík
  • Příspěvků: 426
  • Pechota, Letectvo, Námorníctvo, Tanky, Panzernet
Dornier Do 24
« kdy: Červenec 17, 2011, 11:31:33 »
Hydroplán Dornier Do 24


História:
Trojmotorový hydroplán Dornier Do 24 ako aj konkurenčný stroj Blohm & Voss Ha 138 vznikli na objednávku (RLM) Ríšskeho ministerstva letectva. Ktoré v auguste 1934 potrebovalo hydroplán pre diaľkový prieskum.
Ale až na prelome rokov 1936 – 37 bolo možné na základe technických špecifikácii oba stroje porovnať.
Oba návrhy mali mať povinne motory Jumo 205 ktoré boli testované v DHL Sudatlantikdienst a boli vybrané kvôli svojej úspornosti. Oba spoločnosti dostali objednávku na 2 prototypy. Blohm & Voss dodal prototypy v apríli 1936 a spoločnosť Dornier svoj prototyp v decembri 1936. Skutočnosť že lietadlo od Dorniera bolo pripravené neskôr mala 2 dôvody:
             1. dôvod: RLM a testovacie zariadenie (jazero) v Travemunde boli naklonené skôr pre konkurenčný prototyp.
             2. dôvod: Ukázalo sa že Holandské námorníctvo má veľký záujem o nákup Do 24 ktorým chcelo nahradiť zastarávajúce stroje Dornier Wale vo Východnej Indii – svojej kolónii.
RLM napokon objednalo 30 kusov Do 24. A ďalšie stroje objednávalo od továrne Blohm & Voss.
Prvé sériovo vyrábané stroje mali nainštalované americké hviezdicové motory. Konštrukčné zmeny pre nové motory boli rýchlo vykonané a prvý Do 24 V-3 s registračným číslom D-5 ADLP vzlietol jeden Do 24 už v júli 1937 pilotovaný kapitánom Gundermannom v Manzelle. Toto lietadlo následne prešlo dôkladným testovaním ktoré skončilo v septembri 1937 kedy lietadlo od 5. až do 11. septembra podstúpilo testy v Severnom mori.
Vyhodnotenia sa zúčastnili aj zástupcovia holandského námorníctva a lietadlo bolo hodnotené ako úspešné. Predsa len však na ňom boli vykonané ešte nejaké zmeny ktoré si vyžadovali zotrvanie v Manzelli. RLM sa však po tomto testovaní rozhodlo pre stroj Blohm & Voss Ha 138.
13. až 15. októbra bolo lietadlo oficiálne prijaté zákazníkom Holandským námorníctvom a o dní letelo s kapitánom Gundermannom do Hamburgu odkiaľ bolo prepravené do holandskej Východnej Indie kde bolo zaradené do služby ako X-1

Ďalších 28 strojov typu K-1 s hviezdicovými motormi Wright Cyclone GR-1820-F52 s výkonom 645 kw/ 875 hp, ktoré boli po častiach postavené v Altenrheine (Švajčiarsko) a Manzelle pri Friedrichshafene malo byť doručených v rýchlom slede. Dostali označenie X-2 až X-29 a boli prevedené na preregistrovanie D-AYWI. Niektoré šli do Hamburgu ale neskôr priamo do holandského Dortrechtu, juhovýchodne od Rotterdamu kde na ich prispôsobení pre potreby holandského námorníctva pracovala holandská firma Aviolanda.
Posledné dodávky prišli do Holandska v dňoch okolo 24. septembra 1939, štyri týždne po vypuknutí vojny. Lietadlá neboli celkom dokončené a jednalo sa o vzorku nového typu K-2 s n
ovými motormi Cyclone GR-1820-G105A s výkonom 1100 kw/ 810 hp. Napokon mohlo mať jedno z nich prvý let za sebou už 22. novembra 1939 a bolo označené ako D-21 AYWI. Dodané malo byť v decembri ale v Holandsku sa už rozbehla licenčná výroba v spoločnosti Aviolanda. Napokon lietadlo ostáva stáť na Bodamskom jazere označené ako X-37.
Keď Nemecko napadlo Holandsko bolo už 7 licenčných Do 24 už odoslaných do Východnej Indie. 8. a ďalšie rozostavané lietadlá padli do rúk Nemcov. Tieto boli teraz RLM označené ako Do 24 N-1 a vyrábali sa až kým nedošli aj posledné americké hviezdicové motory. To ovplyvnilo 13 lietadiel.
V júli bol stroj D-AFBT (neskôr premenený na D-AEAV) prevelený na skúšky do Travemunde. Tu sa lietadlo ukázalo byť rýchle a vhodné ako hydroplán pre prípady núdze. Dovtedy používaný Heinkel He 59 v každom ohľade ďaleko predčil. Taktiež aj stroj firmy Blohm & Voss Ha 138 bol napokon uznaný za absolútne nevhodný pre účely záchrannej služby pre strmé steny po stranách trupu.
Po vyčerpaní zásob motorov z USA boli do ďalších Do 24 montované nemecké hviezdicové motory BMW Bramo 323 R-2 s výkonom 1000 kw/ 736 hp. Táto verzia dostala označenie T-1 až T-3 a líšila sa len vo vnútornom vybavení.
Pretože sa skúšobná jednotka v Travemunde spolu s RLM rozhodli pri výbere v septembri 1937 pre stroj firmy Blohm & Voss bol zrazu o prototypy Do 24 veľký záujem. Tie využívali jednotky testovacieho zariadenia v Travemunde počas okupácie Nórska na nákladné lety a neskôr boli stiahnuté späť do Travemunde k ďalším skúškam.

Varianty:
Typ V
Prototypy Do 24 testované RLM a testovacou jednotkou v Travemunde.

Typ K-1
Exportná verzia pre holandské námorníctvo s hviezdicovým motorom Wright Cyclone.

Typ K-2
Upravená verzia K-1 s vylepšenými motormi Cyclone.

Typ N
Licenčne vyrábané stroje Dornier Do 24 holandskej firmy Aviolanda ktoré padli do rúk Nemcov po napadnutí Holandska.

Typ T
Verzia s motormi BMW Bramo 323 R-2



Technické parametre:
Rozpätie: 27,00 m
Dĺžka: 21,90 m
Výška: 5,75 m
Max. Rýchlosť: 330 km/h
Dostup: 7500 m
Dolet: 2 900 km
         + prídavné nádrže: 4 700 km

Výroba:
Do 24 boli vyrábané v továrni Dornier Werke GmbH a vo firme Wesser Flugzeugbau kde neskôr dostali kúrenie pre nákladový priestor typu Karcher. Výroba bola rozšírená zo 4 na 6 lietadiel mesačne pričom do toho boli zahrnuté aj továrne Fokker v Dánsku a lodenica De Schelde vo Francúzsku.
Vzhľadom na zvyšujúci sa dopyt po Do 24 sa do výroby zapojila aj francúzska spoločnosť Sartrouville na Seine severovýchodne od Paríža. Tá sa zaviazala postaviť mesačne 6 lietadiel. Dodala celkom 46 lietadiel a po porážke Nemcov vo Francúzsku v roku 1944 pokračovala vo výrobe Do 24 pre francúzske letectvo Aéronavale. Celkom bolo vyrobených 269 kusov Do 24.

Moje zhodnotenie:
Trojmotorový hydroplán Dornier Do 24 bol najdôležitejší strojom Nemeckej námornej leteckej záchrannej služby. Veľakrát boli zachránený ľudia v núdzi bez ohľadu na to či šlo o priateľa či nepriateľa. Bohužiaľ veľa posádok tohto lietadla položilo svoje životy keď sa snažili za nepriaznivého počasia zachrániť ľudské životy na mori.
Je nepochopiteľné že tak dobrý stroj nebol prijatý RLM a Dornier ho musel vyvážať do Holandska a jeho kvality si všimlo až keď Nemecko obsadilo Holandsko.
Holanďania ho nasadili vo Východnej Indii proti japonskému postupu lenže v súbojoch s obratnejšími stíhačkami rýchlo prehrával.

Užívatelia:

   Nemecko
   Holandsko
   Francúzsko




http://www.luftarchiv.de/flugzeuge/dornier/do24.htm
ďalšie obrázky tu.

Zdroj: http://www.maxx48.com/file/2917/7683_Dornier_Do_24.docx
          Luftarchiv.de
Anarchizmus znamená, že môžeš byť slobodný, nikto ťa nemôže zotročiť, nikto ti nemôže rozkazovať, nikto ťa nemôže okradnúť, nikto ťa nemôže využívať. Znamená byť slobodný, robiť veci ktoré chceš robiť a nebyť nútený robiť veci ktoré nechceš.             
                           Alexander Berkman

Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Re: Dornier Do 24
« Odpověď #1 kdy: Červenec 17, 2011, 11:37:37 »
Bohužel se mi nezobrazuje jediná fotka.
„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel

poviedkar

  • Luftwaffe
  • Oberleutnant - nadporučík
  • Příspěvků: 426
  • Pechota, Letectvo, Námorníctvo, Tanky, Panzernet
Re: Dornier Do 24
« Odpověď #2 kdy: Červenec 18, 2011, 12:10:02 »
Foto dodám neskôr lebo mi to tu nejako nechce hádzať z googlu. Asi budem musieť obrázky najprv stiahnúť, uploadnúť nA WEB  a  potom ich sem hodiť. Proste práca ako na kostole.
Anarchizmus znamená, že môžeš byť slobodný, nikto ťa nemôže zotročiť, nikto ti nemôže rozkazovať, nikto ťa nemôže okradnúť, nikto ťa nemôže využívať. Znamená byť slobodný, robiť veci ktoré chceš robiť a nebyť nútený robiť veci ktoré nechceš.             
                           Alexander Berkman

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Dornier Do 24
« Odpověď #3 kdy: Červenec 18, 2011, 10:30:06 »
to poviedkar: Mohl by jsi prosím Tě napsat své zdroje konkrétněji?
Uvedení typu "Internet - google" je příliš všeobecné.  Klidně uveď linky článků, které byly zdrojem tvých informací.
Děkuji Sláma

EDIT výborně, obrázky jsem našel. A text má také svůj zdroj? To víš,letadla jsou moje hobby...  :) Díky

Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Re: Dornier Do 24
« Odpověď #4 kdy: Červenec 19, 2011, 09:13:40 »
Mám dojem, že zdroje jsou už doplněné...
Odpoledne to tedy hodím na FB.
„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
Re: Dornier Do 24
« Odpověď #5 kdy: Červenec 19, 2011, 11:50:03 »
Holandští piloti s Dorniery odvedli proti Japoncům poměrně dobrou práci, na to, jaké možnosti měli. Více je to rozepsáno v knize "Muž proti muži, stroj proti stroji".
"пуля дура, штык молодěц!!!"

poviedkar

  • Luftwaffe
  • Oberleutnant - nadporučík
  • Příspěvků: 426
  • Pechota, Letectvo, Námorníctvo, Tanky, Panzernet
Re: Dornier Do 24
« Odpověď #6 kdy: Červenec 19, 2011, 05:14:49 »
Bambi: nuž neviem ja som čítal Jatka nad Pacifikem a tam Japonci takmer každý holandský Dornier zostrelili. Plánujem tu o tom ešte pridať nejaké informácie. Samozrejme ak sa k tej knihe znova dostanem :D

Ale inak je to podľa mňa veľmi podarený stroj. Vzhľadom aj výkonmi.
Anarchizmus znamená, že môžeš byť slobodný, nikto ťa nemôže zotročiť, nikto ti nemôže rozkazovať, nikto ťa nemôže okradnúť, nikto ťa nemôže využívať. Znamená byť slobodný, robiť veci ktoré chceš robiť a nebyť nútený robiť veci ktoré nechceš.             
                           Alexander Berkman