Autor Téma: Arado Ar 196  (Přečteno 6017 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

poviedkar

  • Luftwaffe
  • Oberleutnant - nadporučík
  • Příspěvků: 426
  • Pechota, Letectvo, Námorníctvo, Tanky, Panzernet
Arado Ar 196
« kdy: Červenec 15, 2011, 10:56:23 »
Arado Ar 196


História:
História tohto lietadla sa začala písať v lete 1936 kedy Technický úrad nemeckého vojnového námorníctva vyhlásil súťaž na prieskumné plavákové lietadlo pre nemecké vojnové lode. A keďže nemecké námorníctvo nemalo v úmysle zatiaľ stavať lietadlové lode, tak požadovalo spoľahlivé plavákové lietadlo. Víťazné lietadlo malo nahradiť zastaraný Heinkel He 60 ako štandardné lietadlo na palube väčších vojnových lodí.

Do súťaže sa zapojili firmy Arado a Focke Wulf a už na jeseň  roku 1936 predložili svoje projekty.
Focke Wulf predložil projekt dvojplošníka FW 62.
Arado prišlo s projektom jednoplošníka Ar 196 ktorý sa námorníctvu páčil viac a tak hneď objednalo 4 prototypy.
Továreň Focke Wulf dostala objednávku len na 2 stroje pre prípad že by stroj Arado sklamal.

Prototypy a sériové typy:
Továreň Arado dodala objednané 4 stroje.
Prototypy  Ar 196 V-1 a Ar V-2 s motorom BMW 132 Dc (880 k) po prvý krát vzlietli v lete 1937. Tieto prototypy s dvoma plavákmi sa stali predlohou pre verziu Ar 196 A.
Prototypy Ar 196 V-3 a V-2 (D-OVMB) s rovnakým motorom ako predošlé prototypy mali jeden centrálny podtrupový plavák a dva vyrovnávacie plaváky pod krídlami. Tieto prototypy sa stali predlohou pre verziu Ar 196 B. Na týchto lietadlách sa vo výskumnom stredisku testovali rôzne druhy plavákových vzpier.

Prvé 3 lietadlá boli neozbrojené len prototyp V-4 niesol 2x 20 mm kanóny MG FF v krídlach a jeden guľomet MG 17 bol nainštalovaný do prednej časti trupu, konkrétne pri podvozku lietadla. Taktiež mal pod krídlami závesníky pre dva 50 kg bomby.
Dva typy plavákov na jednom type lietadla sa stavali len z jediného dôvodu. A to preto lebo ani zdĺhavý výskum nedokázal jednoznačne určiť ktorý systém plavákov je lepší a tak sa technický úrad rozhodol vyskúšať oba systémy v praxi. Bolo objednaných 10 kusov Ar 196 A-0 a prototyp Ar 196 V-5 s centrálnym plavákom.

Ten mal nový motor BMW 132 K s výkonom 960 koní a novú trojlistú nastaviteľnú vrtuľu VDM.
Rovnakú vrtuľu dostal aj prototyp V-1 a taktiež celkom uzavretú kabínu a plánovalo sa jeho využitie pre lámanie rýchlostných rekordov. Toto však Technický úrad rýchlo zatrhol z dôvodu utajenia technických parametrov nového lietadla.
Do sériovej výroby bolo lietadlo zaradené v roku 1939.

Technické parametre:
Výrobca: Arado fluegzeuwerke GmbH
Motor:                  Prototyp - BMW 132 Dc (880 k)
                                    Bojové stroje - BMW 132 K (960 k)
Dĺžka: 11,0 m
Rozpätie: 12,40 m
Výška: 4,45 m
Posádka:               2 muži (pilot, pozorovateľ/strelec)
Max. rýchlosť:     310 km/hod
Dolet:                     1000 km
Výškový dostup:  7 000 m
Výzbroj:  Zadný kokpit - guľomet MG 15, neskôr dvojitý guľomet MG 81 Z
                            Krídla – 2x kanóny MG FF 20 mm
                            Predná časť trupu –  guľomet  MG 17

Varianta A-0 , A-1
Prvý A-0 vzlietol v novembri 1938 s motorom BMW 132 K. Bol ozbrojený zatiaľ iba jedným guľometom MG 15 ktorý ovládal pozorovateľ a lietadlo mohlo niesť dva 50 kg bomby. Táto verzia neobsahovala katapultovacie zariadenia lebo bola určená len na testovanie. Po dôkladných skúškach a porovnaní výsledkov sa ukázala ako vhodnejšia dvojplaváková verzia a Technický úrad ihneď objednal 20 kusov sériovo vyrábaných Ar 196 A-1. Tieto už obsahovali aj výbavu pre katapultovanie. Práve tieto stroje pred začiatkom vojny začali na lodiach nahradzovať staré Heinkely He 60.

Varianta A-2
Po skončení výroby verzie A-1 začala výroba upravenej verzie A-2 určenej pre jednotky pobrežného letectva. Hlavný rozdiel tejto a predošlej verzie spočíval v inštalácií kompletnej predpokladanej výzbroje testovanej na prototype V-4.
Varianta A-3
Táto verzia sa začala k jednotkám dostávať na jar roku 1941.

Varianta A-4
Bolo vyrobených 24 kusov tejto verzie ktorá bola náhradou za lietadlá verzie    A-1 používané na veľkých lodiach. Výzbroj tejto verzie bola rovnaká ako pri verzii A-2 a lietadlo malo naviac nainštalovanú FuG 16 a nový vrtuľový kužeľ.

Varianta A-5
Bola to posledná sériovo vyrábaná verzia. Oproti ostatným v nej mal pozorovateľ k dispozícií guľomet MG 81 Z

Varianta B-0
Aj keď velenie námorníctva zamietlo koncepciu jedno plavákovej verzie vznikla na prelome rokov 1940-41 táto desať kusová séria. Lietadlá preleteli na skúškz do Wilhelmshavenu.

Varianta C
Táto verzia vznikla ako projekt v roku 1941. Mala mať lepšie plaváky a vylepšenú aerodynamiku celého lietadla. Táto verzia sa však nikdy nevyrábala.

Arado Ar 196 bolo silne opancierované a tak bolo chránené pri strete s nepriateľský lietadlom aj na miestach kde nemohli zasiahnuť stíhači štartujúci z pevniny, čo platilo ešte na počiatku vojny.
Používalo sa na všetkých väčších lodiach Kriegsmarine vrátane pomocných krížnikov. Lietadlo tiež mohlo štartovať z pozemných základní.  Prvé bojové úspechy na seba nenechali dlho čakať a už v máji 1940 sa tomuto typu lietadla podarilo potopiť britskú ponorku H. M. S. Shark. Od nasadenia do služby ho používalo čoraz viac leteckých jednotiek operujúcich z pobrežia a piloti si ho obľúbili pre jeho skvelú ovládateľnosť.

Výroba lietadla prebiehala vo firme Société Nationale de Construction Aèronautique vo Francúzskom St. Nazaire (500 ks) a vo firme Fokker v Holandsku(? ks). Jeho výroba skončila v roku 1944.
Niekoľko strojov sa zachovalo dodnes. Najbližší je vystavený v Námornom múzeu v Bulharskom meste Varna.





http://www.luftarchiv.de/index.htm?/flugzeuge/arado/ar196.htm

Zdroj: Wikipedia
           lietadla.com
           vojna.net
Anarchizmus znamená, že môžeš byť slobodný, nikto ťa nemôže zotročiť, nikto ti nemôže rozkazovať, nikto ťa nemôže okradnúť, nikto ťa nemôže využívať. Znamená byť slobodný, robiť veci ktoré chceš robiť a nebyť nútený robiť veci ktoré nechceš.             
                           Alexander Berkman

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Arado Ar 196
« Odpověď #1 kdy: Červenec 16, 2011, 11:51:13 »
Bezva a anály neuvádějí, zda například Tirpitz, popřípadě Bismark používaly tyto stroje?

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Arado Ar 196
« Odpověď #2 kdy: Červenec 16, 2011, 11:59:17 »
Tirpitz aj Bismarck niesli štyri lietadlá tohto typu, maximálne ich mohli mať na palube až šesť.


Ar 196 na palubnom katapulte Gneisenau
The only easy day was yesterday.

Matouš

  • Wehrmacht
    Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 49
Re: Arado Ar 196
« Odpověď #3 kdy: Červenec 16, 2011, 12:23:56 »
Arada měla například ve výzbroji Bordfliegerstaffel 5./196. Jejím úkolem bylo napadat britské Armstrong Whitworth Whitley z Coastal Command, které zaminovávaly trasy ponorek Kriegsmarine.  Během května roku 1941 právě Ar-196 z této jednotky startující z Bismarcku podnikli útok na Catalinu, která sledovala něm. loď.

poviedkar

  • Luftwaffe
  • Oberleutnant - nadporučík
  • Příspěvků: 426
  • Pechota, Letectvo, Námorníctvo, Tanky, Panzernet
Re: Arado Ar 196
« Odpověď #4 kdy: Červenec 16, 2011, 01:01:08 »
Ako som už uviedol. Tieto lietadlá sa mali stať - a aj stali - štandardným lietadlom na palube väčších vojnových lodí - a sem Tirpitz a Bismarck určite patrili.
Anarchizmus znamená, že môžeš byť slobodný, nikto ťa nemôže zotročiť, nikto ti nemôže rozkazovať, nikto ťa nemôže okradnúť, nikto ťa nemôže využívať. Znamená byť slobodný, robiť veci ktoré chceš robiť a nebyť nútený robiť veci ktoré nechceš.             
                           Alexander Berkman

Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Re: Arado Ar 196
« Odpověď #5 kdy: Červenec 17, 2011, 09:36:26 »
Jestli se nepletu tak právě tento stroj měl za úkol dopravit lodní deník bitevní lodi Bismarck zpět do Říše. Bohužel však nefungoval lodní katapult a díky tomu dnes spekulujeme o tom zda-li si loď Němci potopili sami a nebo to byla čistě britská práce.
Jak tak koukám na mapu, tak to nejspíš bylo na hranici doletu Arada.

Výborný článek.
„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Arado Ar 196
« Odpověď #6 kdy: Červenec 27, 2011, 11:10:10 »


Poměrně zajímavá fotografie Arada Ar 196 A-5. V rámci reparací získaly USA od Německa i křižník Prniz Eugen, na jehož katapultu se nacházel i tento stroj. Celkově získaly s křižníkem dva hydroplány Arado volacích znaků T3 + BH (W.Nr. 623 167) a T3 + HK (W.Nr. 623 183). Oba stroje byly vyrobené za války ve firmě Fokker v Holandsku a patřily k Bordfl. Gr. 196.

Oba stroje dostaly americké označení (nezvykle hvězdy byly na levé horní a pravé dolní části křídla). Stroj T3 + BH byl odeslán do Philladelphie, kde následně uskutečnil testovací lety (celkem sedm vzletů z katapultu). V této době byl stroji z komerčních důvodů opět opatřen německým označením. Volací znaky GA + DX ovšem nebyly autentické, stejně tak i svastika s trámovými kříži. Svastika měla špatné umístění i sklon úhlu, přičemž trámové kříže byly nápadně podobné těm z první světové války.

Následně byl stroj uskladněný na základně NAS Norfolk a  listopadu 1960 obohatil sbírky National Air Space Museum v Silver Hill, kde získal původní kamufláž a označení. Je možné jej spatřit i dnes. Druhý stroj byl do roku 1949 umístěný v Philadelphii, potom přesunut na základnu National Air Space Willow Grove. I tento stroj je zde možné spatřit i dnes.


Zdroj: Revi č.84
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

poviedkar

  • Luftwaffe
  • Oberleutnant - nadporučík
  • Příspěvků: 426
  • Pechota, Letectvo, Námorníctvo, Tanky, Panzernet
Re: Arado Ar 196
« Odpověď #7 kdy: Červenec 28, 2011, 08:19:24 »
Jeden zachovalý Ar 196 som našiel v Smithsonianskom inštitúte. Pre verejnosť je nedostupný a chystá sa jeho renovácia. Z exponátov ho stiahli pre malý záujem verejnosti.

Anarchizmus znamená, že môžeš byť slobodný, nikto ťa nemôže zotročiť, nikto ti nemôže rozkazovať, nikto ťa nemôže okradnúť, nikto ťa nemôže využívať. Znamená byť slobodný, robiť veci ktoré chceš robiť a nebyť nútený robiť veci ktoré nechceš.             
                           Alexander Berkman