Anketa

Znáte ho?

Ano, znám
3 (25%)
Trochu
0 (0%)
Něco mi to říká, po přečtení článku si vzpomenu
5 (41.7%)
Vůbec neznám
4 (33.3%)

Celkem hlasů: 2

Autor Téma: Adolph Malan  (Přečteno 3532 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Hans

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 1847
    • http://www.krieg.estranky.cz
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. května 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 17. října 2008
Adolph Malan
« kdy: Leden 22, 2007, 07:10:34 »
Adolph Gysbert Malan (24. 3. 1910 - 17. 9. 1963), známý spíš jako "Sailor Malan" (námořník Malan) se proslavil jako stíhací pilot u 74. perutě RAF v Bitvě o Británii. Pod jeho velením se čtyřiasedmdesátka stala jednou z nejlepších perutí RAF.

Malan se narodil ve Wellingtonu v Jižní Africe. Od 13 toužil po tom stát se námořníkem a 12. února  roku 1924 se přidal k Jihoafrické cvičné lodi "General Botha" a stal se kadetem. Poté se přidal k Union-castle line, mezinárodní obchodní společnosti, díky níž později od svých kolegů pilotů získal přezdívku "Sailor".

Roku 1935 začalo RAF s rapidním růstem pilotního sboru, a Malan byl jeden z těch co se přidali. Naučil se létat na Tiger Mothu na základní letecké škole blízko Bristolu. Výcvik zakončil koncem roku 1936 a 20. prosince byl poslán k 74. peruti, na základně RAF Hornchurch. 74. perut´ byla tehdy vyzbrojena dvojplošníky Hawker Demon. V lednu 1937 byl povýšen na poručíka a byl jmenován do funkce velitele letky A. V dubnu 1937 byla perut´ přezbrojena na letouny Gloster Gauntlet. Koncem února 1939 perut´ přezbrojila na Spitfiry. Těsně před začátkem války byl povýšen na kapitána. Už před válkou na střeleckých soustředěních se Malan ukázal jako zdaleka nejlepším střelcem peruti.

Po poplachu 6. září v 6.45, byla letka A vyslána k zachycení domělých Německých stíhaček , ale byly to Hurricany 56. perutě. Ve víře že 56ka je nepřítel, nařídil Malan zaútočit a v následující tragické bitvě Paddy Byrne a John Freedorn sestřelili 2 letadla RAF a zabili důstojníka Montague Hulton-Harropa. Tato střelba po vlastních letadlech se stala známá jako Battle of Barking Creek (bitva o štěkající záliv). Následující válečné soudy uznaly, že se jednalo o nešťastnou náhodu. Během zimy 1939/40 byla perut´ ve vzduchu kdykoliv to bylo možné a Malan se snažil aby byly všichni jeho piloti co nejlépe připraveni na boj.

Po divokých bojích nad Dunkirkem, během evakuace z Francie, 28. června Malan dostal DFC za 5 potvrzených sestřelů. Během téo bitvy poprvé ukázal svoji odvahu a svého bojového ducha. Jednou dokonce během bitvy vyměnil žárovku v zaměřovači a vrátil se zpět do boje. Během noci z 19. na 20. červen letěl Malan, za jasného měsíčního svitu, na bojový let a sestřelil 2 Heinkely 111 a pak za tento vynikající čin dostal ke svému DFC BAR. Malan se stejně jako jiní zkušení piloti rozhodl upustit od sevřené, zastaralé, neobratné a snadno napadnutelné véčkové formace a přešel k volnější "čtyřprsté formaci" zakládající se na formaci kterou vyvinula Luftwaffe ještě před válkou. 28. června potkal v boji Wernera Mölderse, poškodil jeho letadlo, zranil ho, ale nepodařilo se mu ho sestřelit.

8. srpna Malan dostal velení 74. perutě a byl povýšen na majora. Na zemi byl znám jako hazardní hráč a často míval velký obnos peněz. Přestože byl družný, trávil většinu svého volného času se svojí rodinou, žijící blízko Biggin Hillu. Brzy by získal v létáni rutinu, ale když dostal velení 74. perutě dělal už jen kancelářskou práci. Navzdory ledovým vztahům po "bitvě o štěkající záliv" jeho časté předávání velení perutě Johnu Freebornovi ukazovalo Malanovu schopnost ponechat odděleně personál od profesionálů. Malan velel čtyřiasedmdesátce se striktní disciplínou. Měl striktní metr kterým by mohl udělat doporučení k udělení metálu. 6 potvrzených sestřelů k DFC, 12 pro BAR a 18 pro DSO.


24. prosince 1940 Malan obdržel DSO. 10. března 1941 byl jmenován, jako jeden z prvních velitelů křídel pro jarní a letní ofenzivu, vedením Biggin hillského křídla až do srpna kdy šel na odpočinek z operací. Dokončil svoji aktivní službu roku 1941 se skorem: 27 zničených potvrzených, 7 zničených ve spolupráci, 2 nepotvrzené, 3 pravděpodobné a 16 poškozených. 

Po cestách do ameriky a do centrální dělostřelecké školy, byl Malan roku 1941 povýšen na plukovníka a stal se velitelem základny Biggin hill.  Malan zůstal horlivý na operační lety a často ignoroval vyhlášky pro velitele základen aby neriskovali sestřelení. V říjnu 1943 se stal velitelem 19 stíhacího wingu 2. TAF, a pak 145 stíhacího křídla (Svobodných Francouzů). 


V roce 1946 Malan opustil RAF a vrátil se zpět do Jižní Afriky. Jakmile se s rodinou zabydlel, stal se osobním a politickým sekretářem Harryho Oppenheimera. Roku 1948 vyhrála ve volbách v Jižní Africe protibritská Národní strana a mnohé se změnilo k horšímu.  Malan opustil politiku a vrátil se na venkov a znovu se učil o zvířatech a farmaření.  Od politiky se však daleko nedostal, roku 1951 nacionalisté navrhli zákon porušující ústavu, Zákon o odděleném zastoupení barevných voličů, a v zemi to vyvolalo odpor a vznik Pochodňových oddílů,  jejichž Národním prezidentem se  stal právě Malan.

Během roku 1950 začalo být zřejmé, že Malan na tom není zdravotně nejlépe. Oběvili se u něj první příznaky Parkinsonovi nemoci, začal chodit nejistě a hubnul. Roku 1959 se poprvé po 13ti letech vrátil do Anglie, potkával se s přáteli, připomínal si Londýn a navštívil doktora Sira Russela Brainea. Během krátké návštěvy u 74. perutě, která v té době létala na stíhačkáh typu Hawker Hunter F6, se posadil do kabiny jedoho Hunteru. Podepsal se pod kabinu a jeho podpis byl později přelakováním uchován. V tom uslyšel starý známý zvuk spitfiru, jehož přílet byl jeho přátely přesně načasován, nadšeně se díval na Spitfire který se vznášel a převracel nad letištěm. Pak Spitfire přistál a pojížděl k Hunteru. Malan vystoupil z tryskového Hunteru a za okamžik již seděl opět za řízením letounu, na jehož křídlech se zapsal do historie. 17. září 1963 zemřel. O měsíc později se konala v kostelník na Biggin Hillu mše. Přišlo mnoho jeho přátel, více než osmdesát, byl mezi nimi i lord Dowding, který se přišel poklonit a pozdravit památku svého stíhacího esa z jižní Afriky.


Malan jednou řekl: ,,Vzlétnout v září roku 1940 se Spitfirem bylo jako vstoupit do temné místnosti, kde vám za zády mává nožem šílenec. "

Tímto chci i já vyjádřit úctu k muži, který jako jeden z hrstky pomohl odvrátit porážku Velké Británie v časech léta a podzimu 1940, a je jedním z těch kterým vděčíme za svoji dnešní svobodu.
>> http://www.krieg.estranky.cz <<
>> http://www.pistecesky.ic.cz/<<

Durch Krieg zum Sieg.
Si vis pacem, para bellum.
Inter arma silent musae.
Fortes fortuna adivuat.