Autor Téma: De Moleho tank (GBR)  (Přečteno 7906 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
De Moleho tank (GBR)
« kdy: Duben 05, 2011, 01:35:56 »
De Moleho tank

Budoucí inženýr Lancelot Eldin de Mole se narodil 13.března 1880 v Adelaide, na Jihu Austrálie, jako syn architekta Williama Fredericka de Mole a jeho ženy Emily. Když bylo Lancelotovi 7 lety, přestěhovala se rodina do Victorie kde začal chodit do školy. Později školu opustil a od roku 1908 se začal věnovat technickému rýsování a návrzích těžebních strojů v několika australských státech. Většinu života prožil nedaleko města Geraldton.
 
Leč nepředbíhejme. Ač byla Austrálie daleko od neklidné Evropy, zaobíral se de Mole otázkou stavby pásového, obrněného vozidla. Následujícího roku (1912) poslal svůj projekt britskému ministerstvu války. Lancelot vycházel v konstrukci ze svých starších návrhů těžkých nákladních strojů s housenkovými pásy. Podvozek byl osazen několika koly na pevných závěsech, doplněnými několika napínacími koly a podpůrnými kladkami. Stroj se mohl bezpečně pohybovat vpřed i vzad (což tank Mk.I nedokázal). Pozoruhodný byl i systém zatáčení, kdy hydraulický mechanismus prohnul rovinu kol a tím došlo k mírnému zatočení (natáčela se celá jedna strana kol, tak jako u automobilů). Stejný systém byl později použit u tanku Tetrach. Druhou možností bylo zabrzdit jednu nebo druhou stranu, čímž došlo k prudkému otočení celého tanku. Snad právě systém zatáčení se zdál schvalovací komisi příliš složitý, ale je to jen dohad. Systém pásů byl také zajimavý. Jednotlivé díly šupinového pásu se částečně překrývaly, díky čemuž byly chráněny drobné spojníky. V dopise z Londýna také stálo, že britská vláda již nemá zájem na dalších experimentech s housenkovými pásy (!) Bohužel se nezachovaly údaje o tloušťce pancéře, ale je pravděpodobné, že by byly použity pláty o tloušťce 5-6 mm. Jeho plány ale neobsahoval motor ani jakoukoliv výzbroj, byl totiž přesvědčen, že tyto věci by bylo lepší nechat na odbornících.



Na první pohled nebyl na první pohled nijak špatný, ale již v červnu 1913 ministerstvo války de Moleovi oznámilo, že jeho služby nejsou potřeba. Jeho přátelé mu doporučovali aby prodal svůj stroj německému konzulovi v Perthu. Inženýr však překonal své nutkání spatřit svůj stroj ve výrobě a plány nikdy neprodal s odůvodněním, že je Německo je potencionálním nepřítelem Británie. V tom měl de Mole pravdu. Již 1. Srpna 1914 se dostalo Německo do války s Británií, na jejíž stranu se připojila i Austrálie. Ač se de Mole přihlásil ke službě v britské armádě, okamžitě po vypuknutí války, byl napoprvé domítnut pro svo velkou výšku a chatrné zdraví. V červenci nebo srpnu 1915 tedy de Mole znovu předložil svůj návrh (stejný jako roku 1912) na stavbu svého tanku. Lze jen spekulovat o tom, zda byly tyto návrhy k dispozici lidem, kteří pracovali na stavbě tanku Mk.I. Je ale možné že sekce, která plány obdržela, neměla ani tušení o tajném výboru pro stavbu pozemních obrněnců. V této době již ale byly de Moleho plány zbytečné. Krátce se ještě snažil předložit své návrhy lidem na australských úřadech, ti jej ale odmítli s tvrzením, že stroj by mohl lehce uvíznout ve větší díře. Nyní se můžeme jen dohadovat o tom, co vedlo britské ministerstvo války k zamítnutí tohoto slibného návrhu. Je zvláštní, že pokud porovnáme de Mole tank s prvním sériově stavěným tankem Mk.I, který se objevil až koncem roku 1915, musíme seznat, že má australský návrh řadu výhod. Poku by britská generalita návrh přijala a zavedla do výroby, mohlo mít první tanky již krátce po vypuknutí první světové války. Samozřejmě pásy by bylo třeba rozšířit a lehce upravit, ale i tak mě stroj řadu výhod. Tou největší byl nízký profil stroje, jehož trup mohl být snadno osazen otočnou věží, nebo pevně zabudovaným kanónem v pancéřové nádstavbě. Vzniklo by tak samohybné dělo pro přímou podporu útočící pěchoty. Ještě zajimavější je, že tyto návrhy jen těsně unikly prodeji Němcům. Bylo by zajimavé kdyby se tyto tanky dočkaly nasazení již v roce 1914, ale z německé strany!

Můžeme jen litovat, že de Mole nedovedl svůj projekt až do konce. Jeho projekt měl ještě jednu slabinu a tou byl nedostatek představivosti. Nikdy si totiž nedokázal představit drtivý útok stovek obrněných strojů vyzbrojených děly a kulomety, které by se prohnaly pozicemi nepřítele. De Mole totiž stále počítal jen s nasazením jednotlivých strojů. Po bitvě na Somě, kdy se existence tanků stala všeobecně známou, se mu částečně otevřelo nové pole působnosti. Ve snaze dostat se do Britské armády, držel speciální dietu pro zlepšení svého chatrného zdraví. To se mu podařilo a roku 1917 vstoupil do 10. praporu australského expedičního sboru. Za finanční podpory svého přítele poručíka Harolda Boyce (později primátor Londýna) postavil Lancelot Eldin de Mole model svého tanku v osminovém měřítku ve firmě Williams and Benwell v Melbourne. Model byl shledán velice pozoruhodným, brzy byl zabalen a na vojenské lodí A60 byl poslán přez Suezský kanál do Anglie. V Plymouthském přístavu byl vyložen a převezen do vojenského úřadu pro vynálezy. Psal se ale leden roku 1918. Jeho model prošel prvními testy a byl přizván do druhého kola. Mezitím ale de Mole onemocněl a stroj se tak do druhého kola nedostal. Model byl přesunut do sklepa. 21.března v devět hodin, čtyřicet minut, zahájili Němci velkou jarní ofenzívu. Po pěti hodinách dělostřeleckého ostřelování, vyrazili němci do mohutného útoku proti slabému postavení britské třetí a páté armády. De Mole byl povolán zpět do aktivní služby a s 10. praporem bojoval u Merris, Meteren a Villers-Bretonneux. Do konce války zůstal ve Francii a po demobilizaci se vrátil do Londýna. Zde zaslechl o tom, že byla založena Královská komise pro odměňování vynálezů, které přispěly k válečnému úsilí. De Mole spolu s dalšími vynálezi, se připojil k žádosti o odměnu. Královská komise zasedala v listopadu 1919 ale částku 15000 liber si mezi sebe rozdělil jen poručík Walter Wilson a William Tritton. De Moleho návrh na odměnu byl ale zamítnut s tím, že jeho návrhy nebyly použity při stavbě bojově nasazeného tanku. Komise také vyjádřila politování nad tím, že návrh nebyl schválen již roku 1912, ale v té době prý ještě nebyly vhodné podmínky pro zařazení tanku do výzbroje britské imperiální armády. Komise také litovala že nemůže de Moleho snahu nijak ocenit. De Mole získal jen 965 liber na pokrytí nákladů za stavbu modelu. 
Bohužel pro něj a historii nebyl jeho stroj nikdy postaven a testován ve skutečném měřítku. Úvahy o jeho výhodách a nasazení jsou tedy zcela spekulativního rázu. I to může být jeden z důvodů, proč většina historiků má tendenci upřednostňovat konstrukci poručíka Waltera Wilsona a Williama Trittona v knihách a pracech o prvních tancích. De Moleho tank byl později umístěn do nově zřízeného válečného muzea v Canbeře, spolu s nejrůznějšími trofejemi a relikvijemi ukořistěnými australskými vojáky. Lancelot Eldin de Mole zemřel po vleklé nemoci 6.května roku 1950.

Zdroje:
http://net.lib.byu.edu/estu/wwi/comment/DeMole/designnotpassedon.htm
http://www.wereldoorlog1418.nl/tanks-eerste-wereldoorlog/strijdwagens/index.html
http://www.aviarmor.net/TWW2/tanks/australia/de_mole_av.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_tank


Lancelot Eldin de Mole


De Moleho návrh tanku


Pro představu jsem ho osadil motorem a věží z Renaultu, návrh berte s rezervou (!)
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Re: De Moleho tank (GBR)
« Odpověď #1 kdy: Duben 05, 2011, 02:09:10 »
Píšeš, že je tento model vystaven v muzeu. Nemáš nějakou skutečnou fotku tohoto tanku? Skutečně zajímavá historii tohoto stroje.

Souhlasím ale s tím, že tank neměl na přijetí do výzbroje před válkou větší šanci na úspěch. Uvědom si jakým způsobem byla "zastydlá" taktika v té době. Útočení dle starého stylu a trvalo to roky než brutální ztráty donutily generály ke změně strategie... vždyť i zavádění kulometů do výzbroje se setkávalo s odporem.

Že si sám nedokázal představit nasazení tanků v mohutných formací je taky pochopitelné. To až na vyjímky po celém světě nedokázal nikdo a i v Německu za Hitlera to naráželo na silný odpor. Guderian by mohl povídat (a povídá ve svých pamětech).
„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: De Moleho tank (GBR)
« Odpověď #2 kdy: Duben 05, 2011, 02:55:48 »
Tak nevim, žádnou fotku sem nenašel, jenom tady ten model měřítko 1:35
http://militarymodels.co.nz/2010/04/05/a-happy-easter-to-all/
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Jacob94

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 200
  • Wyrd bið ful aræd. Všechno řídí osud.
Re: De Moleho tank (GBR)
« Odpověď #3 kdy: Duben 05, 2011, 05:25:59 »
Wow, kdyby Britská armáda nebyla tak stejně jako všechny armády tehdejší doby konzervativní, tak by možná první světopvá válka vypadala jinak. Rozhodně velice zajímavý stroj, ty jo  :o ;) :)
There is only one god and his name is death.
And what we say to death ?
Not today......

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: De Moleho tank (GBR)
« Odpověď #4 kdy: Duben 05, 2011, 05:38:11 »
Žiadna fotka ani nie je, keďže vyrobený bol iba ten model a práve ten je vystavený v múzeu v Canberre. Model by mal byť na tých Raseho fotkách.
The only easy day was yesterday.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: De Moleho tank (GBR)
« Odpověď #5 kdy: Duben 05, 2011, 06:04:36 »
Ještě sem zkusil udělat takový jednoduchý obrázek de Moleho tanku osazeného polním dělem z doby WW1. Možná má trochu moc velký kalibr (Renaulty byly vyzbrojené drobnými dělíčky), dělo sem umístil do pevné nádstavby. Váhodou tohoto tanku je hlavně fakt, že dělové věže nemusí být umístěny na bocích stroje jako u Mk.I. Berte obrázek s nadhledem. Pro doplnění sem zde dal i obrázek samotného děla. (ps. tank je jen trochu větší než Renault)



"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Korchon

  • Wehrmacht
    Leutnant - poručík
  • Příspěvků: 298
Re: De Moleho tank (GBR)
« Odpověď #6 kdy: Červen 21, 2012, 08:53:07 »
Jsou to všechno užasné stroje a myslím že kdyby se dostal do výroby vypadal by přesně tak jak si ho upravil.
My vyhráváme díky našim Tygrům!

leon IV.

  • ČSR
  • Kapitán
  • Příspěvků: 336
Re: De Moleho tank (GBR)
« Odpověď #7 kdy: Červen 21, 2012, 09:42:56 »
Vem te si kdyby to prodal Němcům, je otázka jestli by s tím nenaložili stejně jako Britové.
Tvoje nákresy jsou velice dobré a schopné provozu  řekl bych i v druhé světové válce :D
Smrt jednotlivce je tragédie, smrt miliónů je statistika.
Josif Vissarionovič Džugašvili (Stalin)