Autor Téma: bojový tank Type 90 (Japonsko)  (Přečteno 7606 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Tony eM

  • Administrátor
  • Příspěvků: 1714
  • Kvalitními příspěvky podporuj forum Panzernet!
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 30. června 2009
bojový tank Type 90 (Japonsko)
« kdy: Březen 20, 2011, 03:33:05 »
Japonský moderní tank

Japonský bojový tank Type 90


1. ÚVOD
Projekt nového tanku, který by měl nahradit tanky Type 74 byl zahájen vypracováním technických parametrů v roce 1976, i když se touto myšlenkou velení Japonských sil sebeobrany začalo zaobírat již v roce 1974. Mělo se jednat o tank třetí generace, stroj však některými parametry naplňoval kritéria následné generace. Nový stroj zprvu označený jako STC dostal nový název TK-X. Vývoj zahájený v roce 1977 se měl nejdřív zaměřit na nový systém řízení palby, hlavní zbraň a pohonnou jednotku, v dalším období pak na korbu s věží a pojezdový systém. Dodržení harmonogramu záleželo na financích uvolněných do tohoto programu. Do vývoje se zapojily firmy Japan Steel Works, Mitsubishi Elektric Corporation, Fujitsu a NEC Corporation, přičemž společnost Mitsubishi Heavy Industries převzala vedoucí podíl vývoje tanku.

 
< Japonský tank Type 90 při veřejném předvedení,Tsuchiura, Kanto, Japonsko.
> Japonský název tanku je Kyū-maru-shiki-sensya.

2. Vývoj tanku Type 90
V listopadu 1980 byla uzavřena první etapa vývoje a přešlo se na laboratorní testy a stavbu modelů v měřítku 1:10. Po jejich ukončení byla začátkem roku 1982 zahájena kompletace prototypových vozidel. V tomto období, do prosince 1984 byly postaveny dva prototypy s označením TK-X, a ještě v průběhu jmenovaného období testovány. Na základě jejich hodnocení vzniklo v letech 1985 až 1988 dalších šest prototypových strojů, také s označením TK-X, ale s příponou 2. generace (první prototypy obdržely zpětně příponu 1. generace). Stroje TK-X 2. generace se na pár drobných odlišností již velmi podobaly později vyrobeným sériovým tankům. Následně vyrobených šest tanků TK-X bylo bráno již na předvýrobní sérii. Dne 28. října 1987 byl tank poprvé představen na veřejnosti. První ze třicítky sériových tanků vyjel z výrobní haly společnosti Mitsubishi 13. června 1990, ale už z tím, že jeho označení bylo Type 90.

 
Tank Type 90 při palebných testech.

3. Tank Type 90 podrobněji
Konstruktéři se hlavně zaměřili na pancéřovou ochranu nového stroje, neboť to bylo největší slabinou nejen druhoválečných japonských obrněných vozidel, ale i jejich následovníků, tanků Type 61 a 74. Výsledkem byl vícevrstvý pancíř, jehož součástí byly i keramické díly. Jmenovaný, vysoce odolný pancíř pak dovolil vyvinout věž s kolmými stěnami, ne nepodobnou věži německému tanku Leopard 2. Tank byl sestaven podle standardu vozidel vyráběných v tomto období, to znamená, že vpředu je umístěno stanoviště řidiče, ve středu se nachází bojový prostor s věží a zadní část vozidla obsahuje pohonnou jednotku. Čelo svařované korby zesiluje vrstvený kompozitní pancíř, který se nachází i na čele (tloušťka až 70 mm) a bocích věže. Boky korby a horní větev pásů navíc chrání pancéřové desky s pravděpodobnou tloušťkou do 15 mm. Samozřejmostí je OPZHN a automatický hasící systém, k ochraně vozidla také přispívá detektor laserového osvitu a vrhače dýmových granátů Type 73 ráže 60 mm. Při zásahu zvyšují šanci na přežití posádky tzv. odfukovací panely, podobnou ochranu využívá i americký tank M1 Abrams. Nebezpečí požáru snižuje elektrický pohon kanonu a věže (samozřejmě v případě poruchy ruční pohon).
Tank Type 90 je vyzbrojen licenčním německým kanonem  Rheinmetall 120 s hladce vrtanou hlavní ráže 120 mm, což zajišťuje použití standardní munici NATO. Kanon je stabilizován ve dvou rovinách, hlaveň je opatřena tepelnou ochranou a ejektorem. Ve dvoumístné věži zastupuje nabíječe automat, kadence střelby je 10 až 11 výstřelů za minutu. Počet vezené munice pro kanon je 40 nábojů a pravděpodobně se 15 z nich nachází ve výklenku věže (od bojového prostoru oddělen pancéřovou deskou) a zbytek je pak uložen za stanovištěm řidiče. Sekundární výzbroj zastupuje spřažený kulomet Type 74 ráže 7,62 mm a velkorážný protiletadlový kulomet M2HB ráže 12,7 mm. Kanon je nabíjen automatickým nabíječem vyvinutým společností Mitsubishi Heavy Industries. V zásobníku je 16 polospalitelných nábojů typu APFSDS-T nebo HEAT-MP a lze je doplňovat zevnitř tanku nebo přes poklop ve stropu věže.
Pohonnou jednotkou tanku Type 90 je přeplňovaný dieselový desetiválcový motor Mitsubishi 10 ZG32 WT s výkonem 1 119 kW (1 500 HP) při 2400 ot./min, spojený s hydromechanickou čtyřstupňovou automatickou převodovkou s dvěma stupni zpátečky.
Podvozek tanku se skládá ze šesti párů pojezdových kol, přičemž 1 a 6-tá pojezdová kola mají vylepšené hydropneumatické odpružení a 2 až 5 pojezdová kola jsou zavěšena na torzních tyčích. Systém dává možnost měnit světlost tanku v hodnotách 200 až 600 mm (nejvíce se používá 450 mm). Vozidlo dosahuje na zpevněném povrchu maximální rychlost až 70 km/h, v terénu 50 km/h (průměr 45 km/h) a na zpátečku pak 42 km/h. Bez přípravy stroj překonává vodní překážky do hloubky 1 m, po přípravě pravděpodobně až 4 m. Tanky Type 90 jsou uzpůsobeny na uchycení radlice na úpravu terénu.
Jak už bylo zde uvedeno, řidič má své stanoviště v přední části korby, na levé straně a mimo tři standardní periskopy využívá pro jízdu v noci pasivní noktovizní periskop. V dvoumístné věži se velitel nachází v pravé a střelec v její levé části. Velitel tanku je vybaven laserovým dálkoměrem, přístroji ke sledování a míření stabilizovaného ve dvou rovinách, balistickým počítačem a termovizory. Střelec používá přístroje (laserový dálkoměr a termovizor) ke sledování a míření stabilizovaného v jedné rovině. Mimo moderní systém řízení palby byl do tanku Type 90 asi umístěn i systém automatického sledování cíle, který umožňuje palbu z kanonu na nízkoletící pomalé cíle. Za čtyři roky (do konce roku 1994) sériové výroby sjelo z výrobních linek na 180 tanků Type 90 a do roku 2007 byl jejich počet oproti plánu (400 tanků) o 90 nižší. Nebylo zjištěno kolik tanků Type 90 nyní slouží v japonské armádě, ale v roce 2000 bylo přiznáno na 270 jmenovaných vozidel.


Detail věže tanku Type 90.

Technická data tanku Type 90 :
> bojová hmotnost : bojová 52 t, prázdná 50 t
> posádka : 3 muži
> rozměry : délka s kanonem 9755 mm, délka korby 7480 mm, šířka 3420 mm, výška 2340 mm, světlost 200 - 450 mm (nastavitelná)
> výzbroj : kanon Rheinmetall 120 ráže 120 mm (40 nábojů), spřažený kulomet Type 74 ráže 7,62 mm (2 000 nábojů), protiletadlový kulomet M2HB ráže 12,7 mm (1 500 nábojů), 2x3 (2x4) vrhače dýmových granátů Type 73 ráže 60 mm
> délka kanonu : 44 ráží
> náměr : -12° až +15°, odměr : 360° (plně otočná věž)
> kadence kanonu : 10 až 11 výstřelů/minutu
> pancéřování : kompozitní - konkrétní údaje nejsou známy
> šířka pásů : 600 mm
>pohon : přeplňovaný dieselový desetiválcový motor Mitsubishi 10 ZG32 WTo výkonu 1 119 kW (1 500 HP)
> obsah nádrží : 900 l
> měrný výkon : 21,2 kW/t
> měrný tlak : 0,91 kg/cm2
> překonávání překážek : kolmá stěna 1,0m, příkop 2,70 m, brod 2,0 m, brod (s přípravou) 4,0 m
> rychlost : silnice  až 70 km/hod, terén až 50 km/h, zpátečka 42 km/h
> dojezd : silnice 350 – 400 km
> stoupavost : 60%
> náklon : 40%
> prototyp : 1. generace (1982), 2. generace (1986)
> vzetí do výzbroje : 1990
> sériová výroba : od roku 1990 (plán 400 tanků)


Technická data tanku Type 90 (jiný zdroj – odlišné hodnoty) :
> hmotnost : prázdná 43 t, bojová 45 t
> rozměry : šířka 3510 mm, výška 2300 mm, světlost (nastavitelná) 200 – 600 mm
> počet vezené munice : 42 nábojů pro kanon
> měrný výkon : 24,6 kW/t
> měrný tlak : 0,89 kg/cm2


 
Kolona tanků Type 90.

4. Verze tanku Type 90
TK-X 1. generace : první prototypy tanku Type 90, se stavbou se začalo v roce 1982, do prosince 1984 byl postaven i druhý stroj a na obou probíhaly testy, jak pohonu tak výzbroje, asi ještě bez automatického nabíjení. Bylo také pravděpodobně používáno označení jako TK-X1/1 a TK-X1/2 (ale až po vyrobení dalších prototypových vozidel)
TK-X 2. generace : tyto stroje byly zkompletovány v období let 1986 až 1988 v počtu 4 kusů. Zároveň byly testovány a upravovány, takže v závěru se silně podobaly sériovému tanku Type 90. I zde byly odlišnosti v označení (TK-X2/1 až TK-X2/4).
TK-X : dalších 6 prototypových vozidel, pravděpodobně vyrobených od února 1989 do května 1990. Byly pokládány za předsérii, někdy označenou jako TK-XX1 – TK-XX6 (originální označení, nepřeložitelný znak asi XX1/XX6).
Type 90 1. varianta : sériové tanky Type 90 vyrobené v období let 1990 až 1994 (2x3 vrhače dýmových granátů).
Type 90 2. varianta : sériové tanky Type 90 vyráběné od roku 1995 největší viditelný rozdíl byly 2x4 vrhače dýmových granátů.
Type 90 ARV : vyprošťovací tank vyrobený na konstrukci tanku Type 90.
Type 90 AVLB : mostní tank vyrobený na konstrukci tanku Type 90 s rozkládací mostovkou.
V plánu velení japonských sil je ženijní tank, zatím tuto funkci zastává vyprošťovací (nebo standardní) tank s upevněnou radlicí na úpravu terénu.

     
Vyprošťovací tank Type 90 ARV

Zabezpečovací technika na konstrukci tanku Type 90
Vyprošťovací tank Type 90 ARV
Vyprošťovací tank byl vyvinut na podvozku tanku Type 90 v roce 1996. Je také označován jako TKR-90 a používá se na odtah nepojízdných vozidel do hmotnosti 50 t a další různou činností (opravy vozidel a úpravu terénu). Stroj vznikl úpravou nástavby a instalací zvedáku (jeřábu) a radlice. Japonské síly sebeobrany mají ve výzbroji přes 20 těchto zabezpečovacích speciálů.
Technická data vyprošťovacího tanku Type 90 :
> hmotnost : 50 t
> posádka : 4 muži (velitel, řidič, 2 strojníci)
> rozměry : délka 9200 mm, šířka 3400 mm, výška 2700 mm
> výzbroj : 1 kulomet M2HB ráže 12,7 mm (1500 nábojů)
> rychlost : silnice až 70 km/
> pohon : motor o výkonu 1500 HP


Type 90 AVLB : mostní tank vyrobený na konstrukci tanku Type 90 s rozkládací mostovkou.


Tank Type 90 je vyzbrojen německým kanonem Rheinmatall ráže 120 mm, japonští konstruktéři k němu vyvinuli omezovač zákluzu a nabíjecí automat.

5. Další informace a zajímavosti k tanku Type 90
Konkurenti, možní protivníci tanku Type 90
Britský hlavní bojový tank Challenger 2
Britská armáda řešila náhradu tanků Chieftain a Challenger 1 vyhlášením výběrového řízení. Mimo Challengeru se soutěže zúčastnily, francouzský Leclerc, německý Leopard 2 a americký M1A2 Abrams. Prvenství získal domácí tank Challenger 2 od společnosti Alvis Vickers Ltd, která tank od začátku 90. let vyrábí. Celkově britská armáda odebrala na 400 tanků (přesněji 408, rok 2002). Jelikož se tank Challenger osvědčil, koupila ho také ománská armáda (18 v roce 1993, 20 v roce 1997). Firma pro vývoz nabízí již modernější variantu Challenger 2E, mimo jiné s delším dojezdem o 100 km.
Technická data tanku Challenger 2 :
> posádka : 4 muži
> rozměry : délka celkem 11 500 mm, délka korby 8330 mm, šířka 3520 mm, výška 2490 mm
> výzbroj : kanon L30 ráže 120 mm (50 nábojů), 2 kulomety ráže 7,62 mm (4000 nábojů), 2x5 vrhačů dýmových granátů
> náměr kanonu : od -10° do +20°, odměr 360° (plně otočná věž)
> pohon : dvanáctiválcový vznětový s výkonem 1200 HP
> dojezd : 450 km


Německý hlavní bojový tank Leopard 2
Po fiasku společného americko-německého projektu MBT-70, byl v Německu započat vývoj vlastního nového tanku, který by zastoupil tank Leopard. (tank Leopard byl číslem 1 označen až po zahájení vývoje Leopardu 2). Zelenou dostala firma Krauss-Maffei, která už v roce 1973 měla připraveno více jak desítku prototypů na různé testy a s různou výzbrojí. Výrobou se zaměstnaly společnosti Krauss-Maffei a MaK, které do konce roku 1992 dodaly na 2125 těchto tanků. Spolehlivý tank s výbornými parametry byl vícekrát modernizován a ve velkém vyvážen (Dánsko, Nizozemí, Norsko, Polsko, Rakousko Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a také Finsko).
Technická data tanku Leopard 2 :
> posádka : 4 muži
> hmotnosti : bojová 55,15 t
> rozměry : celková délka 9668 mm, délka korby 7722 mm, šířka 3740 mm, výška 2787 mm, světlost 490 mm
> výzbroj : kanon Rheinmetall L/44 ráže 120 mm s hladkým vývrtem hlavně (42 nábojů), 2 kulomety ráže 7,62 mm (4750 nábojů), 2x8 vrhačů dýmových granátů
> pohon : dvanáctiválcový vícepalivový kapalinou chlazený vznětový motor MTU MB 873 Ka 501 přeplňovaný turbodmychadlem s výkonem 1500 ks (1103 kW)
> měrný výkon : 27.2 HP/t
> měrný tlak : 0,83 kg/cm2
> rychlost : až 72 km/h
> dojezd :  až 550 km
> překážky : příkop 3,0 m, kolmá stěna 1,10 m, brod 1,0 m


Kamufláž
 
Tank Type 90 z 5. roty výcvikového tankového praporu Výcvikové brigády Fuji. Nejmodernější tank Japonských sil sebeorany, vyrobený v počtu asi 310 kusů. Stroj byl zařazen do výcvikové jednotky v polovině 90. let se standardní dvoubarevnou kamufláží, používanou u tankových jednotek Jieitai od devadesátých let 20. století.

Model tanku Type 90


Pár plků nakonec
> Jako hlavní výzbroj tanku Type 90 bylo rozhodnuto použít německý kanon s hladce vrtanou hlavní Rheinmetall 120 ráže 120 mm, jehož licence byla zakoupena už v roce 1979.
> Jako pohon tanku Type 90 je také uváděn motor Mitsubishi 12ZG s výkonem 1119 kW.
> Japonský tank Type 90 nebyl nikdy nabízen pro vývoz.


Nejnovější japonský tank Type 90.

Zdroj informací : časopis Tanky, nakladatelství  PMA.C.
wikipedie, mainbattletanks.czweb, globalsecurity.org,
enemyforces.net, militaryfactory.com, historyofwar.org,
commons.wikimedia.org, vojsko.net, tohokingdom.com.
kn. Tanky, nakladatelství Naše vojsko, Chris Chant, 2006
Fotozdroje : časopis Tanky, nakladatelství  PMA.C.,
mainbattletanks.czweb.

Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!

Tony eM

  • Administrátor
  • Příspěvků: 1714
  • Kvalitními příspěvky podporuj forum Panzernet!
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 30. června 2009
Re: bojový tank Type 90 (Japonsko)
« Odpověď #1 kdy: Březen 28, 2011, 03:04:46 »
Co se do článku nevešlo :
Nejen zimní kamufláž tanků Type 90



 

 

Zdroje : jako v hlavním článku
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!