Autor Téma: Aviatik-Berg C.I. (R-U)  (Přečteno 4958 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Matouš

  • Wehrmacht
    Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 49
Aviatik-Berg C.I. (R-U)
« kdy: Březen 11, 2011, 06:40:54 »
(Aviatik) Berg C.I.

Tento dvojplošný průzkumný letoun Rakouska-Uherska vznikl  za pomoci Julia E. Berga roce 1917. Osádku tvořil pilot s pozorovatelem, kteří seděli v trupu za sebou. Pilot ovládal jeden dopředu namířený pevný 7,92mm kulomet Schwarzlosse a pozorovatel ovládal jeden dozadu namířený pohyblivý kulomet stejného typu. Pohonnou jednotku tvořil jeden 138kw nebo jeden 149kw motor Austro-Daimler. Letoun byl poměrně výkonný a vyrábělo ho 5 společností. I přes jeho křehkou konstrukci zůstal ve službě do konce 1. světové války. Celkem bylo vyrobeno 261 kusů. Po válce ho využívalo nejspíše jako cvičný stroj i československé letectvo zhruba do roku 1926.

Verze:
 Série 37- Vyráběla ho firma Östereichisch-Ungarische Flugzeugfabrik Aviatik. Byl vybaven 138kw motorem. Tuto sérii využívalo čes. letectvo.
Série 137- Vyráběla ho stejná firma. Motor měl výkon 149kw.
      (Lo.) Série 114- Vyráběla ho firma Jacob Lohner & Co. Werke GmbH. Motor měl výkon 149kw.
      (Lo.) Série 214- Vyráběla ho Jacob Lohner & Co. Werke GmbH , jen byl vybaven 138kw motorem.
(LI.)Série 47- Vyráběla ho firma Ungarische Lloyd Flugzeug und Motorenfabrik A.G. Motor měl výkon 138kw.
      (WKF) Série 83- Vyráběla ho firma Wiener Karosserie und Flugzeugfabrik, motor měl výkon 138kw. Tuto sérii používalo čes. letectvo.
      (Mag.) Série 91- Vyráběla ho firma Magyar Általános Gépgyár RT , motor měl výkon 138kw. Tuto sérii používalo čes. letecto.

Základní technické údaje:
Posádka: 2
Pohonná jednotka: jeden 138kw nebo 149kw motor Austro-Daimler
Hmotnost: prázdná- 650kg
                  vzletová- 865kg
Výzbroj:- jeden pevný 7,92mm kulomet Schwarzlosse ovládaný pilotem
 - jeden pohyblivý kulomet stejného typu ovládaný pozorovatelem
Rozpětí: 8,38m
Délka: 7,67m
Max. rychlost: 185km/h
Cestovní rychlost: 172km/h
Dostup: 6400m
Vytrvalost: 2,5h







Zdroje: http://www.vinar.cz/mitte/bergc1.htm
            http://www.aviastar.org/air/austria/aviatik_c-1.php
            http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/36079
           

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: (Aviatik) Berg C.I. (R-U)
« Odpověď #1 kdy: Březen 11, 2011, 07:50:53 »
Nemáš něco bližšího k bojovému použití ? Zajimalo by mě totiž, jestli byl dostatečně stabilní - přeci jen taková mohutná výzbroj mohla stroj dost rozechvět. Zdá se být ale jako velice povedená konstrukce
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Matouš

  • Wehrmacht
    Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 49
Re: (Aviatik) Berg C.I. (R-U)
« Odpověď #2 kdy: Březen 11, 2011, 08:49:19 »
Nemáš něco bližšího k bojovému použití ? Zajimalo by mě totiž, jestli byl dostatečně stabilní - přeci jen taková mohutná výzbroj mohla stroj dost rozechvět. Zdá se být ale jako velice povedená konstrukce
Bohužel jsem to nikde nenašel. Zkus se zeptat někde jinde. Ale když bojové použití, tak asi východní a západní fronta :) A s tou mohutnou výzbrojí bych to nepřeháněl. Přece jenom stejnou výzbroj měly i stíhačky. I když možná by byl problém v té konstrukci.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: (Aviatik) Berg C.I. (R-U)
« Odpověď #3 kdy: Březen 12, 2011, 12:12:44 »
Československé letectvo používalo 22 kusů sérií 37, 83 a 91. Všechny tyto válečné letouny byly podle nařízení MNO z roku 1923 o zrušení všech válečných strojů vydržely údajně ve službě až do roku 1926, kdy byly odstraněny ze služby poslední kusy. Používání letuschopných těchto strojů v pozdější datu je již nereálné.
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

Matouš

  • Wehrmacht
    Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 49
Re: Aviatik-Berg C.I. (R-U)
« Odpověď #4 kdy: Duben 08, 2011, 08:19:48 »
Hele, Rasi, už něco mám:
Letouny Aviatik (Berg) C.I. sloužily v rakouském letectvu na italské frontě, například u Flik 46P nebo u Flik 22D. Z dvoumístných strojů se potom vyvinuly jednomístné stroje pro fotografický průzkum a stíhací stroje Aviatik (Berg) D.I., které služily např. u Flik 42J nebo u Flik 74J. Na D.I. se zabil 31. 7. 1918 4. nejlepší rakouské eso Frank Linke-Crawford (27 sestřelů)