Autor Téma: Vickers 246 Wellesley  (Přečteno 4986 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Matouš

  • Wehrmacht
    Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 49
Vickers 246 Wellesley
« kdy: Únor 26, 2011, 05:21:01 »
Vickers 246 Wellesley

Vznik a vývoj
Roku 1931 vydalo Britské ministerstvo letectví specifikaci č. G.4/31 na víceúčelový jednomotorový, torpédový a průzkumný letoun, který mohl příležitostně sloužit jako dopravní letoun. Tento požadavek odeslalo 9 firmám, mezi nimi byla i společnost Vickers Aviotanion, kde od r. 1913 působil Barnes Neville Wallis, který později sestrojil pumy „Tallboy“ a „Grand Slam“ a hlubinné nálože na útok  proti německým přehradám. Wallis propagoval jednoplošník s využitím geodetické konstrukce, která vypadá jako mřížoví tvořené duralovámi profily. Firma Vickers na tento požadavek navrhla 3 Stroje: 2 jednoplošníky a jeden dvouplošník. A v dubnu získala firma Vickers zakázku na výrobu 150 strojů Vickers type 253- byl to vítězný stroj. Letoun byl dvouplošník s geodeticky zkonsruovaným trupem. Firma Vickers však byla přesvědčena o výhodách stroje s celkovou geodetickou konstrukcí, proto vyvíjela jednoplošník dál, a tak 19.6. 1935 vzlétl zkušební pilot J. Mutt „Summers“ s dvoumístným jednoplošníkem se zatahovacím podvozkem a s pozoruhodně dlouhými křídly. Později se díky měřením a zkouškám ukázalo, že tento stroj je mnohem pevnější a má větší dolet než-li vítězný dvouplošník, proto v září 1935 ministerstvo objednávku na výrobu Vickers type 253, a chtělo 79 kusů dvoumístného jednoplošníku Vickers type 246 (toho, který poprvé vzlétl 19.6.1935) Bombardér dostal jméno Wellesley (takto se jmenovala vojenská osobnost z 19. stol., která vešla ve známost jako „Vévoda z Wellingtonu“). Po nouzovém přistání 1. prototypu v červenci 1935, při kterém se letoun poškodil, byl type 246 pozměněn do podoby předsériového typu 281, který dostal perspexové kryty kabiny a hydraulické ovládání podvozku (předtím bylo manuální), společně s upraveným směrovám kormidlem a v přídi namontovaným motorem Bristol Pegasus X a řadou dalších úprav. Letoun měl 2 odnímatelné aerodynamické pumovnice od firmy Heston Aircraft. Pumovnice byly po jedné zavěšeny v polovině křídla a každá mohla pojmout 454 kg bomb. Každý letoun měl již 1 pevný zabudovaný 7,7mm kulomet Browning a jeden 7,7mm kulomet Vickers K se nacházel v zadní kabině. První sériový Vickers type 287  vzlétl z letiště Brooklands v lednu 1937. Výroba pokračovala rychle, protože na jaře 1938 byl dodán už 176. letoun. Prvních 8 strojů bylo type 287, potom byly zpevněny vnitřní konstrukce křídla, a tak dostal letoun jméno Vickers type 294 Wellesley Mk.I. Byl vyroben i jeden Vickers type 402, který měl trojmístnou kabinu. Tento stroj byl však pouze pokusný. Celkem bylo vyrobeno 177 letounů.

Wellesley v operačních jednotkách
Prvním útvarem s těmito letouny byla nová 76. bombardovací peruť, jež byla na základně RAF ve Finningley. První Wellesleye k nim docházely už v dubnu 1937. Dále byly těmito letouny vyzbrojeny 4 peruťe sídlící na základnách ve Velké Británii a 3 peruťe na Blízkém východě. Brzy se však ukázalo, že Wellesley není vhodný pro válku v Evropě, proto byly letouny nasazeny v Egyptě a Súdánu u 14.,47., a 223. peruťe. 5 strojů se upravilo pro použití v Útvaru pro rozvoj dálkových letů, z nichž se r. 1938 tři tyto Wellesleye zůčastnily 11 520,4 dlouhého dálkového letu, který se stal rekordem (překonán byl až v listopadu 1945 bombardérem B-29). V únoru 1940 dostalo 3 stroje Egyptské královské letectvo. Dalším uživatelem bylo JAR.

Bojové nasazení
Když 11.6.1940 vyhlásila Británie válku Itálii, už za svítání vzlétlo 8 Wellesleyů 47. peruťe na nálet na Asmaru (hl. město Eritreje). 18. srpna téhož roku bombardovaly Wellesleye hl. Město Etiopie, Abdis Abebu. Později 14.,47. a 223. peruť byla sdružena do 203. skupiny. Tato skupina napadala sa blenheimy italské základnyv sev. Etiopii a v okolí Masawy na pobřeží Rudého moře. Některé letouny byly vybaveny po 2 pohyblivých kulometech Vickers K pod trup proti italským stíhačkám. Ve východní Africe Wellesleye schazovaly i zásoby, létaly na průzkumné akce a ostřelovaly soustředění vojsk. Ve 2. pololetí 1942 létaly 7hodinové námořní hlídkové a průzkumné lety v okolí Nilské delty. V únoru 1943 Wellesleye opustily 47. peruť. Tak skončila bojová kariréra tohoto zajímavého stroje.

Základní technické údaje:
Výrobce: Vickers Aviotanion
Pohonná jednotka: 1 hvězdicový 9válcový motor Bristol Pegasus
Délka: 11,96m
Rozpětí: 22,74m
Výška: 4,67m
Nosná plocha: 58,53m2
Hmotnost: prázdný: 3066kg
                  vzletová hmotnost: 5 011kg
                  vzletová hmotnost s přetížením: 5 670kg
Dolet: 4 635km
Max. rychlost: 397km/h
Výzbroj: 1 dopředný pevně zabudovaný 7,7mm kulomet Browning v pravé pol. Křídla ze zásobou 97 nábojů
1 pohyblivý 7,7mm kulomet Vickers K se zásobou 600 nábojů v zadní kabině
908kg ve vnějších pumovnicích





Zdroje: Jaroslav Schmid- Stíhací a bombardovací letadla Velké Británie
             http://en.wikipedia.org/wiki/Vickers_Wellesley

Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Re: Vickers 246 Wellesley
« Odpověď #1 kdy: Únor 27, 2011, 02:30:31 »
Nikde jsem se to v článku nedočetl a pokud to v něm je, tak se omlouvám...
Z jakého důvodu byla výroba ukončena ještě před vypuknutím války? Z důvodu preference jiného letadla (typuju Blenheim) a nebo letoun disponoval nějakými výraznými negativními vlastnostmi?
„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel

Tempik

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 197
Re: Vickers 246 Wellesley
« Odpověď #2 kdy: Únor 27, 2011, 02:56:09 »
Negativními vlastnostmi je hlavně špatná aktivní ochrana. přece jen jeden 7,7mm kulomet na obranu středního bombardéru opravdu nestačil. Také jeden motor mohl být slabinou. Bombardéry s více motory měl mnohem větší šanci na návrat.
Co mi ale v článku chybí je vypíchnutí asi největšího kladu Wellesleye a tím byl dolet. Mám pocit, že  v doletu docela dominoval a před válkou měl na svém kontě nějaké rekordní lety.

leon IV.

  • ČSR
  • Kapitán
  • Příspěvků: 336
Re: Vickers 246 Wellesley
« Odpověď #3 kdy: Listopad 02, 2011, 08:47:35 »
Jo ty mel urcite, nekde jsem to četl, lae ted to nemůžu ani za nic najít. Ale dolet 4635km je docela dost, a to byl upraven na bombardér, když byl upraven jako dálkový poštovní letoun tak měl mám pocit skoro 2x tolik, ale nejsem si jistej, když tak mě opravte.

Citace z článku na http://airwar.valka.cz/britanie/welesley/index.php

7. listopadu 1938 o čtvrté hodině ranní greenwichského času přistály na letišti v australském Darwinu dva velké jednomotorové letouny s nevídaným rozpětím křídla, opatřené vojenskou kamufláží a britskými výsostnými znaky. Devatenáct let předtím přistál na témže letišti po slavném přeletu Ross Smith se svým ex-bombardérem Vickers Vimy - nyní zde však stály stroje, které před osmačtyřiceti hodinami opustily letiště v egyptské Ismáílíji, aby průměrnou rychlostí 299,7 km/h překonaly bez mezipřistání vzdálenost 11 520,4 km a vytvořily tak nový světový rekord. Ten byl oficiálně překonán až o sedm let později, v listopadu 1945, letounem zcela jiného „kalibru“ - americkým čtyřmotorovým bombardérem Boeing B - 29 Superfortress, a to až na třetí pokus.

Smrt jednotlivce je tragédie, smrt miliónů je statistika.
Josif Vissarionovič Džugašvili (Stalin)

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1444
Re: Vickers 246 Wellesley
« Odpověď #4 kdy: Listopad 02, 2011, 03:46:38 »
Já to beru jako technický úžas a nesmírnou výdrž a spolehlivost jeho hvězdicového motoru..Zajímavý by byl údaj jeho spotřeby na hodinu letu...Technicky mi to moc nejde do hlavy, kde a jak velké měly nádrže.. ;)

leon IV.

  • ČSR
  • Kapitán
  • Příspěvků: 336
Re: Vickers 246 Wellesley
« Odpověď #5 kdy: Listopad 02, 2011, 04:05:30 »
Jo to by mě taky zajímalo, ale když mělo Zero taky dost velký dolet a to to byla stíhačka, tak tady to museli mít taky dobře udělaný. Ono je pravda že neletěl nějak extra rychle, a ještě má dost velkou plochu křídel.
Smrt jednotlivce je tragédie, smrt miliónů je statistika.
Josif Vissarionovič Džugašvili (Stalin)

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1444
Re: Vickers 246 Wellesley
« Odpověď #6 kdy: Listopad 03, 2011, 01:33:20 »
Není špatně ta desetinná čárka..? ;)

leon IV.

  • ČSR
  • Kapitán
  • Příspěvků: 336
Re: Vickers 246 Wellesley
« Odpověď #7 kdy: Listopad 03, 2011, 01:37:41 »
Ne řekl bych, že ne koukal jsem na mapu. Je to dost daleko. Ja to teda mel vzdusnou carou takze to bylo trochu méně, ale je to potrvzené.
Smrt jednotlivce je tragédie, smrt miliónů je statistika.
Josif Vissarionovič Džugašvili (Stalin)

Tempik

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 197
Re: Vickers 246 Wellesley
« Odpověď #8 kdy: Listopad 03, 2011, 04:52:15 »
Já to beru jako technický úžas a nesmírnou výdrž a spolehlivost jeho hvězdicového motoru..Zajímavý by byl údaj jeho spotřeby na hodinu letu...Technicky mi to moc nejde do hlavy, kde a jak velké měly nádrže.. ;)

Ono jde o to, že to byl velký letoun s velkou zásobou paliva a měl jen jeden motor s relativně slabým výkonem (a tedy i spotřebou). Jeho pumová nosnost ale byla docela malá (vždyť i stíhací letouny z konce války nosili stejné, či dokonce větčí množství pum) a i obranná výzbroj byla minimální. Oněch 11 000 km bylo bez pum a předpokládám, že místo váhy pum bylo přibráno palivo do přidaných nádrží. Množství paliva pak mohlo být kolem dvou tun!!

leon IV.

  • ČSR
  • Kapitán
  • Příspěvků: 336
Re: Vickers 246 Wellesley
« Odpověď #9 kdy: Listopad 04, 2011, 07:41:37 »
Jo to určitě letěl bez pum a místo nich měl nádrže s palivem. Ale je to slušný výkon, na to že to překonal až čtyř motorový bombardér. Řekl bych že to měl spíš být poštovní letoun než bombardér. Ale byl by možná dobrý na vyhledávání ponorek, ale zase by je neměl čím potopit.
Smrt jednotlivce je tragédie, smrt miliónů je statistika.
Josif Vissarionovič Džugašvili (Stalin)

Tempik

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 197
Re: Vickers 246 Wellesley
« Odpověď #10 kdy: Listopad 04, 2011, 05:14:12 »
I jako bombardér byl ve své době dobrý. Je to přeci jen letoun z počátku 30. let a to bylo ještě běžné mít jako stíhací letouny dvojplošníky s dvěma malorážnými kulomety. Ty by ho pravděpodobně zastavit nemohli i přes malou aktivní obranu Wellesleyeho. A na ptopení ponorky i ta tuna bomb stačí. I ten dolet s pumami dělal kolem 4000km a moc letadel v té době se mu rovnat nemohlo.