Autor Téma: Dornier Do 335 Pfeil  (Přečteno 13443 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Joe CSC

  • RAF
  • Sergeant
  • Příspěvků: 93
    • Czech Spitfire Club
Re: Dornier Do 335 Pfeil
« Odpověď #15 kdy: Září 20, 2011, 08:31:50 »
No, nevím, čím je podložené tvrzení o skvělé ochraně pilota proti útokům zezadu. Těžko lze předpokládat, že by tlačný motor či jeho vrtule nějak ochránila letoun proti střelám ze zadní polosféry (kde není chráněna žádná jednomístná stíhačka).
Shaity má pravdu, v případě Do 335 kryl pilota při útoku přímo ze 6 celkem slušně motor.
U většiny stíhaček pak byla za kokpitem pancéřová deska. Celkem účinná ochrana to byla hlavně proti kulometům... ale hlavně samozřejmě záleželo na vzdálenosti a úhlu střelby.
Zajímavý je v tomhle Messerschmitt Bf 109, který měl za a pod sedačkou nádrž. Ta samotná byla (asi nějak ochráněna), ale prý to palivo v nádži fungoval i trochu na ztlumení projektilů.

Zadna tlacna vrtula mala vraj o 3% vyssiu ucinnost, nez predna tazna.
Tohle bych si dokázal docela představit. Tlačná vrtule má za sebou volno, proud vzduchu od ní neomezuje profil trupu jako u klasický tažný konfigurace.

Tempik

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 197
Re: Dornier Do 335 Pfeil
« Odpověď #16 kdy: Září 20, 2011, 04:33:47 »
Tažná vrtule má zase volno před sebou a líp bude nasávat vzduch.  Ale ten rozdíl 3% v účinosti klidně může být. Ovšem stejně bylo ve výsledku tažné řešení výhodnější, jinak si nedovedu představit, proč měla drtivá většina (i povlečných) letounů vrtuli tažnou. Vím, že velkým problémem bylo chlazení takto umístěného stroje. Většina strojů má například chladič oleje hned za vrtulí a proud vzduchu velmi napomáhá chlazení. Hodně letadel s kapalinovým motorem má i chladiče glykolu v "ofuku" vrtule. Hvězdicový tlačný motor by nebylo pravděpodobně možné uchladit vůbec. Chldiče těchto výkonných strojů jsou velkou aerodynamicou brzdou a je možné, že díky kalsickému uspořádání motorů mohou mít menší velikost a tím nabývá celý stroj výhody oproti tlačné konstrkci.
Dalším problémem bylo opuštění letounu pilotem. Řešením bylo sice odpálení vrtulových listů, ale už je to další věc, co něco váží a co třea nemusí při  poškození fungovat.

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Dornier Do 335 Pfeil
« Odpověď #17 kdy: Září 20, 2011, 07:42:53 »
Uhodil jsi Tempíku přesně hřebíček na jeho hlavičku. Další věcí tohoto uspořádání byla celková váha letounu: Dva motory, dvě vrtule (nenechte se mýlit, jsou pěkně těžké z důvodu pevnosti) a nakonec valstně nutné "dvojnásobné" množství paliva. Potom se musí nutně vkrádat otázka, jestli má smysl takový stroj vůbec konstruovat.
Přikročíme-li k výkonům, zjistíme, že je logické, že výkon zadní pohonné jednotky, tedy komplexu motor + vrtule, musí být VŽDY o maličko vyšší než předního kompelxu, jinak ze z něj stává obrovská zítěž pro přední, tažnou pohonnou jednotku. Odpor byť točící se vrtule a tomu odpovídající "zbytková" váha motoru.... Co e týče ochrany pilota, jsem přesvědčen, že pancíř za jeho zády je účinnější a jednodušší způsob než další motor. O palivu bych totéž netvrdil. Nechtěl bych být ugrilován.....

Tempik

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 197
Re: Dornier Do 335 Pfeil
« Odpověď #18 kdy: Září 20, 2011, 09:26:23 »
Dva motory, palivo pro ně a váha vrtulí ale trápí každé dvoumotorové letadlo. Je pak jedno, jestli jde o Do-335, P-38, nebo Mosquito. Do-335 ty motory měla prostě jen za sebou a její rychlost nám ukázala, že to je jedno z možných řešení rychlých dvoumotoráků.
Blok motoru bych opravdu také viděl jako solidní ochranu pilota. Mít za sebou kovový kvádr o délce 2,5m kryjící mne metr na šířku i výšku je určitě lepší, než 6-8 mm pancéřový plát. Nejednou jsem četl, že pilot nalétávající na pozemní útok, či na bombardér krčil hlavu co nejníže, aby jej motor před ním co nejvíc ochránil.
Ale za palivo bych se taky neschovával. Obyčejná průbojná munice sice nemusí vést ke vznícení paliva a dost pravděpodobně utlumena opravdu bude, ale používala se i zápalná, či dokonce explozivní. Tam už to je o průšvih. Na druhou stranu měli spojenecká letadla jednu z palivových nádrží mezi motorem a pilotem, což taky nebylo ideální řešení (poškozený motor mohl snadno vzplanout a poté ssebou vzít i nádrž).
Do-335 považuji za výkonný, ale tak nákladný a složitý stroj, že si jej německo ve své ekonomické(zásobovací, přecvičovací na jiný typ, udržovací atd) situaci nemohlo dovolit. Dalo by se dokonce říci, že by to mohl být nejlepší vrtulový německý stroj pro boj s bombardovacími denními svazy. Pro manévrový boj ale zcela jistě vhodným příliš nebyl. Díky své rychlosti se ale mohl doprovodným stíhačům pokusit vyhnout.

Joe CSC

  • RAF
  • Sergeant
  • Příspěvků: 93
    • Czech Spitfire Club
Re: Dornier Do 335 Pfeil
« Odpověď #19 kdy: Září 21, 2011, 09:31:23 »
Nádrž mezi motorem a kokpitem (jako třeba u Spitfiru) byla jednak výhodně umístěna blízko těžiště a druhak kryta zepředu motorem a zezadu nehořlavou přepážkou a kokpitem, resp. jeho pancéřováním. Velkou nevýhodou je samozřejmě ta bezprostřední blízkost kokpitu směrem "po větru". Každopádně palivo je holt už z principu nebezpečný náklad a vzhledem ke zmíněné konfiguraci bylo bohužel řada pilotů Spitfirů popálených.

Do 335 měl ty vrtule protiběžné, takže se eliminoval jejich reakční moment.

Erich

  • Wehrmacht
    Stabsgefreiter - desátník
  • Příspěvků: 65
Re: Dornier Do 335 Pfeil
« Odpověď #20 kdy: Říjen 10, 2011, 09:04:39 »
Nevím to jistě,ale tento letoun už byl jako některé další německé letouny vybaven katapultovacím sedadlem.Princip katapultování byl pomocí pyro patron.