Anketa

Který ze strojů hodnotíte výše?

Messerschmitt Me 262
35 (87.5%)
Gloster Meteor
5 (12.5%)

Celkem hlasů: 8

Autor Téma: Messerschmitt Me 262 x Gloster Meteor  (Přečteno 9951 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Heinrich Reimers

  • Luftwaffe
  • Oberleutnant - nadporučík
  • Příspěvků: 384
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 8. srpna 2008
Messerschmitt Me 262 x Gloster Meteor
« kdy: Červenec 02, 2008, 09:59:37 »
Zde budu popisovat oba teoretické nepřátele, jedny z přelomových letadel své doby

_______________________________________________________________________________________




                           MESSERSCHMITT ME 262

Toto letadlo tu asi nemusím dlouze představovat, první proudové bojově nasazené letadlo na světě :arrow: Vývoj proudové Schwalbe započal již roku 1939, kdy konstruktér Ing. Willy Messerschmitt, na popud rozkazu o vývoji moderního proudového letadla, začal konstruovat letadlo, které mělo být poháněno dvěma prodovými motory(protože se předpokládal nízký tah jednoho motoru), které však jěště nebyly k dispozici. První prototyp startoval jěště s jedním pístovým motorem v přídi, aby se ozkoušely vlastnosti draku. Tento prototyp byl označen Me 262 V-1.

Druhý prototyp Me 262 V-2 již měl proudové motory  BMW P.3302, od kterých, pro nedostatečný výkon, bylo upuštěno. A konečně Me 262 V-3,

který měl už motory Jumo 004 o 840kp, který vzlétl na podzim 1942.

Letové testy trvaly do léta 1943 a i přes naléhání stíhacích pilotů o rychlém nasazení Me 262 byl plán Me 262 na čas zamítnut u Hitlera, možná kvůli špatnému renomé Me 210. Na jaře 1944 však Hitler rozhodl opustit svůj názor a nechal Me 262 začít vyrábět, i když jenom jako bombardér Me 262 a2, se dvěmi 30 mm kanony a dvěma závěsníky pro SC 250.

Tyto Schwalbe měly podnikat nálety na Londýn, což se už nikdy neuskutečnilo. V lednu však Hitler konečně procitl a dal zelenou k výrobě stíhací Me 262 a1, to bylo již příliš pozdě a výroba byla zakončena 1433 kusy Schwalbe. Nutno však říct, že i přes tak docela velký počet, mohla v březnu 1945 JG 7, jediná eskadra vybavená Schwalbe, maximálně 30 letadel na start denně. Další variantou Schwalbe byla dvoumístná Me 262 B, což byly noční stíhačky a cvičná letadla. Me 262 působily v bombardovací variantě v KG 51 "Edelweiss"


_______________________________________________________________________________________



                                     GLOSTER METEOR

První britské proudové letadlo, jistě to nepřeženu, když řeknu, že hlavní podíl na tomto stroji má Frank Whittley, britský kontsruktér proudových motorů. Jeho vývoj motorů Nene, Derwent, byl vyiužit hlavně po válce, a i sovětům nebyly tyto motory cizí, vždyť to byly motory montované i do strojů Mig 9, Mig 15, La 15 atd..Ale zpět k Meteoru :arrow: Letadlo mělo být vybaveno dvěma motory(ze stejného důvodu, jako jeho německý oponent)Goblin. Firma Gloster začala plánovat typ od roku 1940 a původně nesl název Thunderbolt, později nahrazen názvem Meteor, kvůli možné záměně s americkým P-47. Od léta 1943 probíhaly zkoušky Mk.I s motorem Welland, což byly první britské motory fy.Rolls-Royce. Motor však měl výkon pouze 775 kp, díky tomu mohl vyvinout maximální rychlost pouze 665 km/h, což bylo zoufale málo i proti pístovým stíhačkám. K útvarům začali přicházet letoun Mk.I od léta 1944, kvůli malé rychlosti byli používány pouze k ničení raket V-1 směřujících na Londýn. Později(v ůnoru 1945) byly Meteory odeslány na základny v Nizozemí. Později byly nevýkonné Mk.I nahrazeny verzí Mk.III s lepšími motory Derwent.

Letadla Meteor sloužila za války pouze v 616.squadron RAF.
Bojovala i za války v Koreii, v roce 1962 byla z výzbroje stažena, ale dosloužila až do roku 1982!!!


VYHODNOCENÍ

Messerschmitt byl určitě lepší letadlo( se srovnáním s válečným Meteorem), případný střet těcto dvou gigantů však nikdy neproběhl a tak se dnes můžeme pouze dohadovat, jak by dopadl. Nepochybně by to záviselo i na zkušenosti pilota.


_______________________________________________________________________________________
Technické údaje:

Messerschmitt Me 262,  Gloster Meteor
max rychlost..............................870km/h,  660km/h
rozpětí......................................12,51m,  13,11m
délka.........................................10,60m,  12,57m
dolet...........................................1050km,  1100km
dostup..........................................11 450m,  13 410m

Pište své názory, komentáře, poznámky, recenze atd.

Heinrich Reimers

  • Luftwaffe
  • Oberleutnant - nadporučík
  • Příspěvků: 384
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 8. srpna 2008
Messerschmitt Me 262 x Gloster Meteor
« Odpověď #1 kdy: Červenec 02, 2008, 10:26:43 »

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
Messerschmitt Me 262 x Gloster Meteor
« Odpověď #2 kdy: Červenec 03, 2008, 07:27:51 »
Myslím, že u další verze Meteoru výkony rapidně narostly a byly již na stejné úrovni s Me-262. Ale to již bylo čerstvě po válce...........
"пуля дура, штык молодěц!!!"

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1505
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Messerschmitt Me 262 x Gloster Meteor
« Odpověď #3 kdy: Červenec 03, 2008, 10:52:08 »
Rozdíl ve výkonech spočíval především v koncepci motoru, konkrétně dmychadla. U Meteora sice v té době nemohlo dosáhnout takových výkonů, avšak životnost byla sto násobná. Kupříkladu NENE (nebo Goblin?) z MiGu-15 byl na bázi jednoho dmychadla a zaručoval velice vysoké výkony.

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Messerschmitt Me 262 x Gloster Meteor
« Odpověď #4 kdy: Červenec 09, 2008, 05:54:26 »
Tak životnost ovlivnil i materiál použitý na samotný motor. Německo nemělo dost kvalitního materiálu a proto byly lopatky na turbínách dělány z obyčejné oceli, což se projevilo na samotné životnosti motoru. Na druhé straně mělo britové k dispozici vše co potřebovali a i přesto jejich letoun nedosahoval výkonů Me 262.
To samé bylo s americkou P-80, tam také byl dostatek kvalitních materiálů, ale výkony nebyly nic moc v porovnání s Me 262. Musí se vzít v potaz, že válka v Evropě končila a USAAF brzdilo vývoj P-80 a prosazovalo námořní stíhačky proti Japonsku.

Gen.Hoepner

  • Host
Re: Messerschmitt Me 262 x Gloster Meteor
« Odpověď #5 kdy: Říjen 04, 2008, 02:28:57 »
No tak já taky přihodím něco do mlýna:Výzbroj Me-262 tvořily 4x40mm kanón,který dokázal prostřelit na vzdálenost 500m zhruba 47mm pancíře a na 1000 ještě 20mm
U meteoru byly tuším 2 těžké kulomety nebo 2x20mm kanón který na 500m prostřelil 30mm a na 1000 něco okolo 10mm

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Messerschmitt Me 262 x Gloster Meteor
« Odpověď #6 kdy: Říjen 04, 2008, 05:33:45 »
Výzbroj Me-262 tvořily 4x40mm kanón
Tak toto je již velice úsměvné :D. Zjisti si něco o tom letadle a pak tu piš takové blbiny ;).
Kanón to byl MK 108 ráže 30 mm. Bych docela chtěl vidět reakci trupu a křídla na palbu čtyř 40 mm kanónů :D

Rastislaus

  • Slovenská armáda
  • Major
  • Příspěvků: 622
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 25. listopadu 2008
Re: Messerschmitt Me 262 x Gloster Meteor
« Odpověď #7 kdy: Říjen 04, 2008, 06:01:15 »
Verzia A-1a/U1 mala v nose 2x 20mm MG 151, 2x 30mm MK 103 a 2x 30mm MK 108, len si neviem predstaviť, čo to muselo spraviť s lietadlom, keď naraz vystrelilo zo všetkých kanónov.  :o 40mm kanóny samozrejme neexistovali v Me-262, buď si to mýliš s 30mm alebo 50mm.

bubák

  • Host
Re: Messerschmitt Me 262 x Gloster Meteor
« Odpověď #8 kdy: Říjen 04, 2008, 07:55:03 »
Němci už asi věděli že tohle si moc ze letadlových lodí nezalétá

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Messerschmitt Me 262 x Gloster Meteor
« Odpověď #9 kdy: Říjen 04, 2008, 08:02:24 »
Me by zajímalo jak by se hodily či ne pro námořní službu, např o Me 262 bylo jistě uvažováno(to mají asi němci rádi plánovat něco co nikdy neudělají)... nebojste je m ijasné že I. generace asi nemohla konkurovat námořním vrtulovím stíhačkám, ale zajímalo by mě to.
Přečti si jejich monografii a uvidíš, že o Me-262 tam jako o palubní stíhačce nic není. By mě zajímalo jak jsi na takovou volovinu došel, když tento stroj potřeboval dráhu pro rozjezd o délce několika palub letadlové lodi.

Rastislaus

  • Slovenská armáda
  • Major
  • Příspěvků: 622
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 25. listopadu 2008
Re: Messerschmitt Me 262 x Gloster Meteor
« Odpověď #10 kdy: Říjen 04, 2008, 08:15:03 »
Tak dali by sa pomocné ťažné rakety, ktoré by sa po vzlete odhodili. Lenže to by Nemci najprv museli mať nejaké lietadlové lode a palivo.  ;)

Gen.Hoepner

  • Host
Re: Messerschmitt Me 262 x Gloster Meteor
« Odpověď #11 kdy: Říjen 05, 2008, 08:07:13 »
Verzia A-1a/U1 mala v nose 2x 20mm MG 151, 2x 30mm MK 103 a 2x 30mm MK 108, len si neviem predstaviť, čo to muselo spraviť s lietadlom, keď naraz vystrelilo zo všetkých kanónov.  :o 40mm kanóny samozrejme neexistovali v Me-262, buď si to mýliš s 30mm alebo 50mm.
Tak já znám doslovné hlášení:B-17 zasáhlo asi 8 výstřelů.Mysleli jsme si že to je přezbrojený fw ale neodpovídalo to tvarem.B-17 se vzepjala,zastavila ve vzduchu a dostala dalších 5 zásahů.Měla rozlomená křídla a prup se zlomil asi po 25m pádu.

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Re: Messerschmitt Me 262 x Gloster Meteor
« Odpověď #12 kdy: Listopad 07, 2008, 10:02:28 »
Porovnavat Meteor I s Me-262 je scestne. Meteor I bol urceny akurat na zaskolenie pilotov na "tryskace". Operacnym bol az Meteor III, ktory bol sice o malo pomalsi, nez "Schwalbe", ale zato malinko obratnejsi a mal vyssiu stupavost a dostup. Tiez mal podstatne lepsiu vyzbroj pre boj proti stihacim lietadlam. Kanony Mk-108 mali pomerne malu rychlost strelby, dost velky rozptyl a celkom smiesnu ustovu rychlost. Skutocne sa hodili akurat na zostrelovanie B-ciek.
Mimochodom, F. Mk III bol zaradeny do vyzbroje uz koncom roka 1944.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2046
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Messerschmitt Me 262 x Gloster Meteor
« Odpověď #13 kdy: Prosinec 11, 2008, 08:57:11 »
Máš tam napsáno, že Meteor bojoval v Kreji což je správně ale zapoměl si že bojoval i v 50.-70.letech v barvách Izraele nebo Sýrie či Egypta....
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/