Autor Téma: Petr Nikolajevič Nestěrov (RUS)  (Přečteno 4607 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Petr Nikolajevič Nestěrov (RUS)
« kdy: Leden 25, 2011, 12:46:41 »


Petr Nikolajevič Nestěrov

Narodil se 15. února 1887 do důstojnicko-učitelské rodiny v Nižnij Novgorodu. V roce 1904 absolvoval vojenskou školu v Arakčejevu (Nižnij Novgorod). V roce 1906 byl jedním z nejlepších absolventů dělostřelecké školy Mikhailovskaja a získal zde hodnost poručíka. Do roku 1909 působil v 9. východosibiřské dělostřelecké brigádě ve Vladivostoku.
V roce 1911 se seznámil s profesorem Sokolovem a brzy se stal členem Nižnij Novgorodského leteckého spolku. Spolu se Sokolovem konstruovali větroně. Jeho let v jednom z kluzáků se považuje za jeden z prvních letů vůbec.



V říjnu 1911 vstoupil poručík Nesterov do letecké školy pro důstojníky v Petrohradě. 28. září (11. října) 1912 Nesterov obdržel hodnost pilota – letce. 5. října byl přiřazen mezi vojenské piloty a poslán k 3. letecké skupině v Kyjevě, kde velel 11. letce.
Piloti v této době měli veliký strach provádět se stroji přemet. Obávali se, že se letadlo dostane do vývrtky, což činilo stroj neovladatelný a vedlo k jejich smrti. Tyto názory podporovali také konstruktéři. Nesterov byl ale přesvědčen, že tuto výzvu překoná. Na Kureněvském letišti v Kyjevě provedl spirálu smrti - přemet neboli looping zřejmě jako vůbec první na světě. Startoval na francouzském stroji Nieuport IV. Tímto výkonem si získal obdiv světa. Kyjevská letecká společnost mu okamžitě udělila zlatou medaili. Vrchní velení ale bylo kategoricky proti podobnému ryskování. Nesterov ale tvrdil, že "akrobatické lety jsou tou nejlepší  školou pro pilota".
Nesterov i nadále pokračoval v létání. Účastnil se několika manévrů a cvičení, dostal hodnost kapitána. I přes výslovné zákazy, zopakoval  31. března 1914 "mrtvou smyčku".
V září 1913 také jako první na světě provedl útočný manévr na nepřátelský stroj (simulace). Zkoušel také přistávat s letadly za tmy. Dokonce za použití acetylenové svítilny, vyvinul způsob jak umožnit letadlům i noční průzkumy bojiště. V červnu 1914 ale byly jeho plány náhle ukončeny. Začala válka !

Nesterov i vtéto době působil jako velitel 11. letky. Brzy měl dostat příležitost vyzkoušet své teoretické zkušenosti v bojových podmínkách. Z počátku rozvíjel myšlenky nočního letu v bojových podmínkách. Dokázal vrhat bomby na nepřítele s takovou přesností, že rakouské velení slíbylo ocenění pro každého, kdo dokáže sestřelit obávané nesterovovo letadlo.
Nesterov byl ale přesvědčen, že budoucnost letectva je především v boji s jinými letadly. Problém byl v tom, že v rusku nebyly žádné lehké kulomety, které by šlo efektivně použít a namontovat na letoun (výkony letadel pro zástavbu kulometu ani zdaleka nestačily). I zde ale měl kapitán pozoruhodný nápad: Na ocas svého letounu nechal nainstalovat velkou pilu, s jejíž pomocí chtěl přeřezávat nepřátelským letounům upínací lana na horním křídle(!)
Jeho kolega Alexandr Alexandrovič Kazakov, pozdější nejúspěšnější ruský stíhač velké války, zase chtěl spouštět z paluby svého stroje malou námořnickou kotvu. V březnu 1915 dokonce touto primitivní zbraní napadl německý letoun a nakonec jej dorazil nárazy svého podvozku na jeho křídlo(!)
Něstěrov zahynul 8. 9. 1914, když provedl první taran v dějinách a nárazem svého  neozbrojeného jednoplošníku Morane zničil vedoucí letoun trojice rakouských Aviatiků B.I, které právě bombardovaly ruské polní letiště. Něstěrov nepřátelský bombardér zničil za cenu vlastního života a navždy se tak zapsal do dějin ruského válečného letectva jako jeho první hrdina.



Statečný pilot byl pohřben jako národní hrdina v Kyjevě. Nejen ruský, ale celosvětový tisk psal o tomto nesmrtelném výkonu.
In memoriam byl oceněn Svatojiřským křížem.
(nejvysším vyznamenáním za odvahu. Z počátku války se dávalo jen za ty nejodvážnější kousky – vojáci se doslova předháněli v chrabrosti a odvážných činnech aby jej získali. Později se již vydávalo mnohem častěji)

Pokračování příště (podrobnější popis prvního vzdušného střetu) již ale jinde.

Zdroj:
Přeloženo z anglického originálu: http://www.sturmanskie.com/html_general_infos/aviation_history/pages/biog/biog_nesterov_eng.html
Doplněno informacemi z palba.cz a pár dalších stránek.
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Petr Nikolajevič Nestěrov (RUS)
« Odpověď #1 kdy: Leden 25, 2011, 01:42:08 »


Moran-Saulnier typ G vyzbrojený pilou na konci ocasu- Petra Nikolajeviče Nestěrova
(podobné pily se dřív používaly na přeřezávání lodních lan)


Moran-Saulnier typ G vyzbrojený kotvou - Alexandra Alexandroviče Kozakova


Kresba principu provedení spirály smrti


Návrh letounu bez zadní směrovky dle Neštěrova


Zde spolu s autorem (patrně podle fotografie, jelikož tehdy se v novinách takto dokreslovalo zcela běžně)

"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757