Autor Téma: Kawasaki Ki-61 Hien (Japonsko)  (Přečteno 10428 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Kawasaki Ki-61 Hien (Japonsko)
« Odpověď #15 kdy: Květen 19, 2013, 02:02:24 »
Citace
A6M2 vs Hurri mkI - porovnáváš japonské letadlo zařazené do armády v roce 40 s anglickým letadlem z roku 37.
Celkově to porovnávat lze, jelikož tato letadla se střetla v rámci bojových jednotek svých armád. A datem bojů se taky nelze ohánět, psal se rok 1942 a tou dobou měly mít spojenecké síly lepší stroje, než jaké nasazovali proti japonskému letectvu. Vemte si, že piloti letadel Spitfire Mk.V nad Barmou roku 1943 byli velmi zaskočeni, že co do data výroby (1941/42) má být jejich stroj modernější, než A6M, přesto si Zera stále udržovala nad Spifiry převahu.

K Hurricanům (že lze srovnat A6M vs. Hurri - bojovali proti sobě):
Dne 3.1.1942 dorazila do Malajsie skupina 51 strojů verzí Mk.I a Mk.IIA určená k obraně pevnosti Singapur. V průběhu 27.-30.ledna 1942 dorazila do Singapuru na palubě letadlové lodi HMS Indomitable skupina letadel Hurricane. Jednalo se celkem o 48 letadel verze Mk.II.

Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

Tempik

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 197
Re: Kawasaki Ki-61 Hien (Japonsko)
« Odpověď #16 kdy: Květen 19, 2013, 05:04:31 »
Však nejsem v rozporu s tvrzením, že Japonci potkávali právě stroje starší. Vždyť to jsem psal už ve svém příspěvku:
Souhlasím s tím, že Japonci potkávali dlouho právě stroje zastaralejší a piloty nepřipravenější.
Reagoval jsem jen na to, že japonská letadla překonávala všechna spojenecká. Což není pravda. Japonská letadla překonávala ty zastaralá, ale ne ta moderní. A to téměř po celou dobu války.
U těch Spitfirů mk.V to bylo trochu jiné proti Zerům. Britští piloti byli zvyklý na to, že jejich spitfire lépe zatáčí a byli zaskočení tím, že už to není pravda. Po té, co se s tímto naučili bojovat už převaha Zer nebyla. Ostatně stejně tak na podobný závěr přišli i létající tygři a americké palubní letectvo.

hoper

  • Wehrmacht
    Schütze - vojín
  • Příspěvků: 2
Re: Kawasaki Ki-61 Hien (Japonsko)
« Odpověď #17 kdy: Květen 20, 2013, 07:25:33 »
Tempíku, v tvé odpovědi je především ten problém, žes nepochopil tohle:

Citace
Tempíku, rád ti odpovím - všechna :D
;)
Jelikož jsem si myslel, že mne dostatečně znáš, věřil jsem, že oba smajlíky pochopíš.
Takže holt polopaticky:

A6M2 (zkušebně nasazený v Číně) s Hurrim porovnávat lze, protože datum startu prototypu a zařazení do výzbroje je něco jiného. Hurri Mk.I v roce 40 lítal jako prvoliniová stíhačka, jejíž zastoupení v RAF v době BoB bylo majoritní....
V době lítání Spita pětky (v Pacifiku), byl A6M3 minimálně vyrovnaným soupeřem. Holt nesmíš koukat jen na papírové parametry. A pokud se ti nelíbí, že srovnávám stará spojenecká letadla s "moderními" japonskými, tak pak jaksi zapomínáš, že Ki-43 lítalo do roku 44 a A6M2 na Guadalcanalu taky ztrpčovalo život pilotům až nepříjemně dlouho (viz zmínka o brblání Nišizawy ve vzpomínkách Sakae). A ať nechodíme daleko - ona i Ki-61 vydržela dlouho. A pak ten poměr 10:1 vypadá jako drtivá technická nadvláda spojenců...

A ač ta moje první věta nebyla myšlena 100% vážně, nesrovnávám (nenadřazuju) jap. letadla díky jejich zatáčce (až na vyjimky se tohodle neduhu držela jak armáda, tak i námořnictvo zbytečně až téměř do konce války), ale co do celkových výkonů. Tedy kupodivu i rychlost, stoupavost a třeba i dolet. Nesmíš totiž vidět jen P-40 a F4F a později P-38, P-51 a F6F a F4U vs A6M/Ki-61.
O jejich nepotřebě vyvíjet nová jsi mne špatně pochopil a o jejich kvalitě jsem neřekl ani slovo ;) Už třeba Hien, jehož je tohle vlákno, byl známý tím, že měl problémy s hydraulikou a nezbavil se toho do konce války (ani "slavná" 100vka toho nebyla ušetřena ač už na tom byla o kus líp). Vleklé problémy s motory a s vývojem nových to samé...
Zpět k vývoji - už se zavedením Zera se začalo vyvýjet letadlo nové a v roce 1941 byly požadavky specifikovány v zadání 16-Shi. Ty se bohužel odložily (mmj za to mohl Raiden), takže nové  požadavky byly specifikovány v červenci 1942 (17-Shi) - to už byl základ Reppu. Problémy okolo uvažovaného motoru, nerozhodnoti při upřednostnění ve vývoji (vs pokračování Raidenu a Zera, ač to již "trojkovou" řadou začalo zaostávat) a pak problémy s průmyslem vedly k tomu, že Reppu se už bojově neobjevilo.
Další příčinou byla řevnivost mezi armádními složkami (armáda vs námořnictvo) kdy se nedokázali spojit a netříštit tak zbytečně síly. A trochu se i obávám, že řevnivost fungovala i mezi jednotlivými konstrukčními kancelářemi :(
Takže se pro tebe opravuji na - Japonsko specifikovalo požadavky na takové stroje, které svými výkony měly odpovídat výkonům nepřátelských letadel. Před válkou bylo tedy Zero dostatečné (nadřazené) těm, co proti nim mohli nasadit Spojenci, další letadla +-. Jejich vývoj však byl zpožděn nebo vůbec nedokončen. Takže např Ki-44 špatný nebyl, nicméně v době nasazení už byl vlastně zastaralý...

A přesto - přijít N1K2 a Ki-84 dřív nebo dokonce realizovat sériově A6M8, J2M7, A7M2, nic by to na vývoji situace nepomohlo. I kdyby měli Japonci výrobní kapacity a materiál a dokonce i relativně zkušené piloty, jejich početní stavy by nedokázali zastavit masy spojeneckých pilotů. A posléze Rusů v Mandžusku.

No a ty dva "sestřelené" u PH - nedávno jsem na SVK postoval tzv. Incident na ostrově Niihau - příběh japonského pilota, který díky zvýšené spotřebě paliva a špatnému chodu motoru nouzově sedl na havajském ostrově Niihau. Takže to letadlo nebylo sestřeleno přímo, ale "jen" poškozeno a díky vzdálenosti na letl. lodě prostě nedoletělo (ač jinak uletělo ještě značnou vzdálenost - něco přes 150km). To druhé se k němu přidalo cestou s problémem paliva a jelikož lodě byly daleko, nasměroval svoje letadlo do moře.
Tím jsem chtěl říci, že ztráty v PH nemuseli být ani tak technickou nadvládou amerických strojů, ale prostě jen štěstí a hrdinství na straně jedné a smůla na druhé...
Wehrmacht prosím ne, to bych dostal osypku...

Tempik

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 197
Re: Kawasaki Ki-61 Hien (Japonsko)
« Odpověď #18 kdy: Květen 20, 2013, 11:24:03 »
V tom případě nejsme v rozporu.   ;)