Autor Téma: Raketový krížnik Long Beach (USA)  (Přečteno 3894 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1540
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Raketový krížnik Long Beach (USA)
« kdy: Listopad 20, 2011, 03:36:19 »
Po skončení 2. svetovej vojny malo americké námorníctvo v službe obrovský počet ľahkých aj ťažkých krížnikov. Tie najstaršie z nich boli čoskoro buď vyradené a zošrotované, alebo predané zahraničným záujemcom. Zvyšok prešiel viac či menej rozsiahlejšou modernizáciou, ktorá sa týkala predovšetkým elektronického vybavenia a palubných zbraní. O výstavbe zbrusu nového krížnika sa v námorných kruhoch začalo diskutovať až začiatkom 50tych rokov. Pre nové plavidlo sa už pritom počítalo s jadrovým pohonom a výzbrojou tvorenou čisto raketovými systémami.


tri generácie krížnikov: Long Beach, krížnik triedy Cleveland, konverzia triedy Baltimore na raketový krížnik

Výsledkom týchto plánov bol krížnik Long Beach. Išlo o tretie plavidlo nesúce toto meno a prvú hladinovú bojovú loď poháňanú jadrovým reaktorom na svete. Ešte počas projektových prác bol Long Beach označovaný ako CLGN-160 (Raketový ľahký krížnik s nukleárnym pohonom), neskôr CGN-160 (Raketový krížnik s nukleárnym pohonom) a nakoniec od roku 1957 ako CGN-9. Long Beach bol objednaný 15. októbra 1956 a jeho stavbu zabezpečili lodenice Bethlehem Steel Corporation v meste Quincy. Cena za loď dosiahla 332.85 milióna dolárov. Po dokončení dosahoval Long Beach štandardný výtlak 16 602 ton, dĺžku 219.8 metra, šírku 22.3 metra a ponor 9.4 metra. Dominantným prvkom vzhľadu lode bola veľka predná nádstavba krabicovitého tvaru. Nápadnou bola aj absencia dovtedy tradičných komínov. Posádku Long Beach tvorilo spočiatku 1160 mužov, po modernizácii 825 námorníkov (z toho 55 dôstojníkov) a 45 námorných pešiakov.


pohľad spredu na krížnik Long Beach

Long Beach sa stal prvým moderným krížnikom, ktorý neniesol žiadnu pancierovú ochranu. Pohon plavidla zaobstarávali dva jadrové reaktory typu Westinghouse C1W. Tie boli umiestnené v dvoch štvorcových oddeleniach, obe z nich vážili 2250 ton. Reaktory vyrábali paru pre dvojicu parných turbín General Electric. Každá z nich poháňala jeden z lodných šróbov a pri výkone 80 000 koní bol Long Beach schopný vyvinúť maximálnu rýchlosť o niečo vyššiu ako 30 uzlov. Dosah činil dovtedy neuveriteľných 167 000 námorných míľ, kým bolo potrebné vymeniť jadrové palivo.

Ako bolo spomenuté na začiatku, výzbroj plavidla bola spočiatku tvorené iba raketami. Konkrétne sa jednalo o raketový systém stredného dosahu zem-vzduch typu Terrier. Na prednej palube sa nachádzali dve dvojité odpaľovacie zariadenia pre túto strelu a ich zásoba činila 120 striel (v dvoch oddelených skladoch po 40 a 80 kusov). Druhým raketovým systémom boli strely zem-vzduch typu Talos s dlhým dosahom, pre ktoré sa na zadnej palube nachádzalo jedno dvojité odpaľovacie zariadenie. Zásoba striel činila 52 (podľa niektorých zdrojov 46) kusov. Ďalej bol Long Beach vyzbrojený osemnásobným protiponorkovým odpaľovacím systémom ASROC (20 striel v zásobe) a dvoma trojhlavňovými 324 mm podhladinovými torpédometmi.


odpaľovacie zariadenie striel Talos

K prvej zmene týkajúcej sa výzbroje došlo krátko po uvedení krížnika do služby. Keďže raketové systémy Terrier a Talos sa nevyznačovali vysokou percentuálnou úspešnosťou zásahov, rozhodol samotný prezident Kennedy, že aj novostavané raketové krížniky majú byť naďalej vybavené aspoň nejakou hlavňovou výzbrojou. Long Beach preto obdržal dve jednohlavňové veže vyzbrojené klasickými 127 mm/38 kanónmi. Tie boli umiestnené medzi vedľa seba medzi prednou a zadnou nádstavbou. Oveľa rozsiahlejšia modernizácia prebehla medzi októbrom 1980 a marcom 1983. Terriery a Talosy boli ako zastarané odstránené a nahradené dvoma dvojitými odpaľovacími zariadeniami pre strely zem-vzduch Standard ER (zásoba 120 kusov). Ďalej Long Beach obdržal dva štvornásobné odpaľovacie zariadenia protilodných striel Harpoon a dva štvornásobné odpaľovacie kontajnery striel Tomahawk (na zadnú palubu). Týmto krokom sa z čisto obranného plavidla stala loď schopná aj priameho útoku. Novú výzbroj doplnili dva šesťhlavňové 20 mm Phalanxy. Loď taktiež získala pristávaciu plochu pre vrtuľník, aj keď permenantne sa na palube nenachádzal žiaden.


vrtuľník nad pristávaciou plochou Long Beach


dve veže so 127 mm delami

Elektronická výbava pozostávala najmä z dvoch patracích radarov SPS-32 a SPS-33. Oba radary boli umietnené na mohutnej prednej nádstavbe, prvý menovaný mal široký obdĺžnikový tvar a dohliadal na vzdušný priestor, zatiaľčo druhý menovaný bol užší a slúžil na sledovanie cieľov. Naraz dokázali sledovať šesť veľkých alebo stredných cieľov. Ich maximálny dosah činil 400 (pri SPS-32) resp. 250 námorných míl (pri SPS-33). Oba radary sa vyznačovali vysokou spotrebou energie a taktiež poruchovosťou, a preto Long Beach spolu s lietadlovou loďou Enterprise zostali jedinými plavidlami, ktoré ich niesli. Palebnú kontrolu systému Terrier zaobstarával radar SPG-55, zatiaľčo systém Talos mal na starosti radar SPG-49. Výbavu dopĺňal sonar typu SQS-23.


jasne viditeľné radary SPS-32 a 33 (obĺžnikové útvary na prednej nádstavbe)

Spomínaná prestavba začiatkom osemdesiatych rokov sa samozrejme nevyhla ani navádzacím, vyhľadávacím a komunikačným systémom. Väčšina starších systémov bola odstránená. Prieskum vzdušného prieskumu odteraz zabezpečovali radary SPS-48 a SPS-49. Pôvodný radar SPG-55 bol modernizovaný na novšiu verziu B, aby mohol slúžiť aj modernejším strelám Standard. Pre prieskum na úrovni hladiny mora v blízkosti lode bol nainštalovaný radar SPS-67, na väčšiu vzdialenosť potom radar SPS-64. Pôvodný sonar uvoľnil miesto pre typ SQQ-23.


rakety Terrier spolu s dvojicou radarov SPG-55

Zhrnutie TTD Long Beach po dokončení:
Výtlak, štandardný: 16 602 ton
Dĺžka: 219.8 metra
Šírka: 22.3 metra
Ponor: 9.4 metra
Posádka: 1160 mužov
Lode v triede: Long Beach (CGN-9)

Výzbroj:
Dve dvojité odpaľovacie zariadenia pre rakety Terrier
Jedno dvojité odpaľovacie zariadenie pre rakety Talos
Osemnásobný vrhač protiponorkových striel ASROC
Dva trojhlavňové 324 mm torpédomety

Pohon:
Dva jadrové reaktory Westinghouse C1W, dve parné turbíny General Electric, 80 000 ks, 30 uzlov


schematický náčrt krížnika Long Beach

USS Long Beach (CGN-9)

Stavba lode bola zahájená 2. decembra 1957 v lodeniciach Bethlehem Steel Corporation v meste Quincy, na vodu bola spustená 14. júla 1959 a do služby slávnostne zaradená 9. septembra 1961. Začiatok kariéry strávil Long Beach ako súčasť Atlantickej flotily. V máji 1964 vytvoril spolu s lietadlovou loďou Enterprise a ďalším krížnikom Bainbridge prvú taktickú skupinu plavidiel s nukleárnym pohonom. V tomto zložení vykonali operáciu Sea Orbit, dvojmesačnú plavbu okolo sveta bez jediného doplnenia paliva. V októbri 1966 sa Long Beach presunul k vietnamským brehom, kde kontroloval vracajúce sa americké lietadlá, aby odhalil prípadných skrytých útočníkov. Po pobyte v domovskom prístave sa krížnik v roku 1968 opäť vrátil do Tonkinského zálivu. Svojimi raketami Talos sa mu podarilo zostreliť dva vietnamské Migy. Po skončení vojny naďalej slúžil v Pacifiku a Indickom oceáne. V rokoch 1980 až 1983 potom Long Beach podstúpil modernizáciu, ktorá bola popísaná vyššie. Už s raketami Standard a strelami Tomahawk bol súčasťou americkej flotily počas Vojny v Perzskom zálive. Spojenecké víťazstvo sa nakoniec stalo labuťou piesňou tohto krížnika. 2. júla 1994 bol Long Beach deaktivovaný. Následne došlo k rozobratiu nádstavieb a odstráneniu jadrové paliva z reaktorov. Cez Panamský prieplav krížnik premiestnili do lodeníc Puget Sound. 1. mája 1995 bol Long Beach vyradený zo služby a jeho meno škrtnuté z námorného registra. V súčasnosti jeho trup ešte stále čaká na recykláciu.


Enterprise, Long Beach a Bainbridge počas operácia Sea Orbit   


Long Beach s bitevnou loďou Missouri

Zdroje:
Cruisers: An Illustrated History – Preston
Cruisers and Battle Cruisers: An Illustrated History of Their Impact – Osborne
Válečné lode 5 – Pejčoch
www.en.wikipedia.org
www.globalsecurity.org
www.navsource.com
The only easy day was yesterday.