Autor Téma: bojový tank T-72M4 CZ (Česká republika)  (Přečteno 25160 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Tony eM

  • Administrátor
  • Příspěvků: 1722
  • Kvalitními příspěvky podporuj forum Panzernet!
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 30. června 2009
bojový tank T-72M4 CZ (Česká republika)
« kdy: Říjen 29, 2010, 02:47:10 »
Český moderní bojový tank T-72M4 CZ


1. ÚVOD k tanku T-72M4 CZ
Historie jmenovaného tanku je velmi krátká, a tak se vrátíme ještě dál. Tanky T-72 působí v české (do roku 1993 československé) armádě již od roku 1981. Do roku 1990 jich bylo v Československu vyrobeno přes 1700 a armáda převzala na 900 strojů různých variant. Tyto tanky byly během sériové výroby různě vylepšovány a modernizovány. Jeden z projektů nesl název "Palcát", systém byl odvezen do SSSR k testování, po úpravě montován do sovětských tanků, a do Československa již nebyl vrácen. U tanku T-72 se v jeho původních verzích (T-72, T-72M a T-72M1) začalo projevovat několik slabostí, které podtrhávají jeho bojovou hodnotu. To se naplno projevilo ve válce v Perském zálivu, kdy irácké tanky T-72 viditelně nestačily na protivníkovu techniku. Na prvním místě šlo o relativně nízkou životnost stroje a nedostačující systém řízení palby bez kvalitních pasivních zaměřovačů. Dále rychle zastarávala pancéřová ochrana, to se týkalo převážně základních tanků T-72. Koncem 80. let bylo plánováno zakoupit modernější verze tanků, a to stroje T-72S (T-72S1), ale k tomu již nedošlo, hlavně z finančních důvodů (dost na na tom podepsaly politické změny po roce 1989). Po fiasku sovětské techniky v Perském zálivu se velení české armády rozhodlo zmodernizovat svůj vozový (tankový) park. Ještě před zamýšlenou modernizací proběhl výzkum označený "Moderna" (je možné, že v něm dále pracovali Slováci, neboť jejich prvotní modernizace byla takto označena), který měl prověřit, zda-li je možné stávající tanky T-72 účinně zmodernizovat. Tento průzkum se protáhl do roku 1994, a účastnily se ho nejdůležitější instituce (vojenské technické ústavy a vojenské závody, vše pod hlavičkou Vojenského technického ústavu pozemních sil ve Vyškově), po roce 1993 z něj vypadly slovenské firmy, hlavně ZŤS Martin.
V průběhu tohoto průzkumu byly v tanku T-72 pokusně testovány zaměřovače francouzských firem SAGEM a SFIM, dále byla na verzi T-72M umístěna reaktivní ochrana "Dyna" (Dyna-72), takto upravený stroj byl pak předveden na vojenském veletrhu IDET 94. Na základě tohoto dlouhého výzkumu se velení české armády shodlo, že tank T-72 je schopen modernizace, i když nově instalovaný systém řízení palby neodpovídá požadavkům.



2. VÝVOJ tanku T-72M4 CZ
Koncem roku 1995 započal vývoj modifikované varianty s názvem "Vetra". Konstruktéři a technici Novojičínského vojenského opravárenského závodu se skutečným vývojem začali zaobírat až v roce 1996, protože je dosud brzdili různé průtahy a politické tlaky. VOP 025 Nový Jičín byl vybrán, neboť se dosud podílel na opravách stávajících tanků T-72 a co bylo hlavní, vlastnil kompletní dokumentaci stroje (technickou i opravárenskou). Je jasné, že k modernizaci tak složitého stroje budou přizvány zahraniční společnosti. Jako první byl hotov projekt tanku T-72M3 CZ, zde se jednalo jen o vylepšení palby, stávají původní pohon byl doplněn o přeplňování. Oba projekty (i T-72M4 CZ) byly schváleny do konce roku 1996. Koncem června 1997 jsou k dispozici hotové prototypy, ale jejich označení zprvu nebylo jasné. Nejprve obdržely název T-72M2, ale takto je shodně pojmenovali i Slováci. Pracovní označení bylo T-72/97, ale později byly nazvány T-72M3 CZ a T-72M4 CZ, nebo celkově T-72 CZ. Hodnotnější modernizaci vykazoval typ T-72M4 CZ, protože se u něj pracovalo na třech základních charakteristikách tanků, a to pohyblivost, ochrana a palebná síla. U varianty T-72M3 CZ zůstala pohyblivost shodná se strojem T-72.
Provedenou modernizací se tank měl stát konkurentem strojům 3. generace. Testy v roce 1997 však přinesly zklamání se systémem řízení palby, který nesplňoval zadané požadavky. Dokonce se přemýšlelo o kompletní výměně kanonu, ale ještě před veletrhem IDET 2001 byl problém vyřešen. Pomohla slovenská firma EVPÚ z Dubnice nad Váhom a tak se již čekalo na rozhodnutí zavedení tanku do výzbroje armády. Nastaly další průtahy, na kterých se nejvíce podepsal nedostatek financí. Do výzbroje se měl přejít pouze tank verze T-72M4 CZ, typ T-72M3 CZ byl jako neperspektivní zamítnut. Při plánování projektu "Vetra" se kalkulovalo s počtem nejméně 250 modernizovaných strojů, ale jak čas plynul, počet tanků neustále klesal. Nejdříve na stav 140 strojů, v roce 2001 pak kolem 90 tanků, až se v květnu 2002 zastavil na nepředstavitelném čísle 35 kusů (!). Ale jedno bylo jasné, modernizace je nutná a s tanky se počítá, že budou sloužit nejméně do roku 2025. Tank T-72M4 CZ je na výjimku ráže kanonu shodný se standardem NATO a pozemní jednotky České armády by v něm získaly posilující prvek.
Posádka tanku se skládá z velitele, střelce a řidiče, nabíječ je nahrazen použitím nabíjecího automatu. Uspořádání tanku T-72M3 i M4 je shodné jako u T-72 se stanovištěm řidiče v přední části korby, věží uprostřed a motorovým oddílem v zadní části tanku. Velitel se nachází v pravé a střelec má pracoviště v levé části věže (při pohledu zezadu).
Hlavní body modernizace (mimo jiné) se týkaly doplnění moderního systému řízení palby pro boj za zhoršených podmínek, za jízdy a v noci. Zvýšení spolehlivosti tanku a zjednodušení údržby, dále efektivnosti palby a lepší účinnosti munice. Pravděpodobnost zásahu jedoucího či stojícího cíle na první výstřel, zvýšení odolnosti tanku a vyšší ochranu posádky a nakonec lepší pohyblivosti tanku a technických vlastností.
Celkově se vylepšením tanku zabývalo na devět firem (5 českých, 4 cizí), které doplňovalo dalších 22 subdodavatelů.
Zde je přibližný seznam společností účastněných na modernizaci tanku : (mimo VOP 025 Nový Jičín)
> Synthesia Pardubice : vývoj nové účinnější munice (spolupráce s izraelskými společnostmi)
> Meopta Přerov :  přístroje nočního vidění
> Mesit Uherské Hradiště : vnitřní komunikační systém (interkom)
> Letecké přístroje Praha : navigační systém
> Metra Blansko : odminovací systém (tzv. elektromagnetický trall)
> Praga a.s. : pohonná jednotka (spolupráce s izraelskou Nimdou)
> Kidde Deugra (Německo) : automatický protipožární systém
> PCO Warszawa (Polsko) systém detekce a identifikace laserového ozáření
> Officine Galileo (Itálie) : systém řízení palby


Experimentální T-72 vybavený zaměřovači SAGEM a SFIM (asi typ VS 580).

3. VÝVOJ pohonu tanku T-72M4 CZ
Varianta tanku T-72M3 CZ měla shodnou pohyblivost s typem T-72M1, jen byla uzpůsobena stávající převodovka pro vyšší zátěž. Stroj této verze dostal motor V-46 TC s výkonem asi 625 kW, se dvěma turbodmychadly. Protože se hmotnost tanku zvedla ze 41,5 na 48 tun, byl tomu přizpůsoben také pojezdový systém. Naopak varianta T-72M4 CZ obdržela úplně nový pohon (Powerpack) od izraelské firmy Nimda, který se skládá z britského motoru Condor CV-12 1000 TCA od firmy Perkins (Caterpillar) a americké automatické převodovky Allison XTG 411-6. Motor CV-12 1000 TCA dosahuje výkonu 746 kW (1000 HP) a je kontrolován systémem elektronického řízení a vnitřním monitorovacím, ochranným a diagnostickým systémem. Převodovka XTG 411-6 obnáší 4 rychlostní stupně vpřed a 2 stupně pro zpátečku a má shodné diagnostické vnitřní vybavení. Nový pohon si vyžádal změnu zadní části vozidla, kde stávající byla odříznuta a nahrazena jinou s dostačujícím místem pro novou pohonnou jednotku. O chlazení se stará systém od britské společnosti Airscrew Howden. Stroj obdržel také nové pásy s pryžovými patkami. Nový motor se postaral o zvýšení základních výkonů, například zrychlení z 0 na 32 km/h se snížilo z 15 s na pouhých 8,5 s. Vozidlo se pohybuje rychlostí 61 km/h ( T-72M1 jede 60 km/h), ale průměrná rychlost v terénu je o 25km/h vyšší než u T-72M1. Rychlost na zpátečku je vyšší od původní verze o 10 km/h a průchodivost je shodná. Obě verze (T-72M4 i M3) jsou schopny po přípravě překonat vodní překážku o hloubce 5 metrů. Řidič dostal místo řídících pák řídítka (jako BVP) a záleží na něm zda využije plně automatické funkce převodovky nebo řazení stupňů ovládá předvoličem. Při závadě elektroniky stroj jede dál, neboť řidič řadí rychlostní stupně ručně pomocí zařízení s hydraulickými posilovači. Systém kontroly stavu motoru, předává do sluchátek řidiči i ostatním členům osádky případné poruchy. Generální oprava motoru se provádí po ujetí 14 000 km a polní dílny jsou schopny vyměnit pohonnou jednotku za 1 hodinu.   


V detailu protiletadlový kulomet ráže 12,7 mm

4. VÝVOJ výzbroje tanku T-72M4 CZ
Tank T-72M4 CZ byl vyvíjen hlavně pro tankový boj, aby v případě nasazení byl schopen likvidovat těžce obrněné vozidla nepřítele. Obě modernizované varianty, T-72M3 CZ i T-72M4 CZ, si vezou původní kanon 2A46M (D-81TM) s hladkým vývrtem hlavně ráže 125 mm. Jmenovaný kanon obnáší stabilizátor 2E28M, tepelnou ochranu a ejektor. Nabíječe zde zastupuje nabíjecí automat s instalovaným systémem automatické provozní rektifikace. V automatu je poskládáno 22 nábojů, přičemž zbytek se nachází ve věži. Střelec má možnost mimo standard (kumulativní a tříštivo-trhavé) použít nově vyvinuté šípové střely z tvrdých slitin wolframu, které jsou schopny probít pancíř o tloušťce 500 mm, a to na vzdálenost přesahující 2000 m. Na výrobě této munice se podílí česká firma, jinak si tank veze celkově 37 kusů různého střeliva. Kanon je spřažen s kulometem PKT ráže 7,62 mm a na věži je upevněn protiletadlový kulomet NSVT ráže 12,7 mm. Posádka vozidla má na svoji obranu samopaly Škorpion(asi) a obranné granáty.


Tank T-72M4 CZ s mechanickým odminovávacím systémem NBZ-90

5. SYSTÉMY a elektronická výbava tanku T-72M4 CZ
Jako nejdůležitějším výbava moderních tanků je brán systém řízení palby. S ohledem na velikost ráže moderní tanky převáží relativně malý počet munice, proto je nutno, aby osádka tanku zničila zaměřený cíl první ranou. V porovnání se stávajícím tankem T-72M1 byl kvalitativně navýšen (až 5x) systém řízení palby instalací systémem TURMS-T(, který vychází z typu OG14L3 TURMS ( tank C1 Ariete). Systém TURMS-T zahrnuje zaměřovače střelce a velitele, balistický počítač se zálohami a senzory polohy věže, teploty nábojek a meteorologických podmínek (teplota vzduchu, tlak, síla a směr větru). Zaměřovač velitele je plně stabilizován a je vybaven denním (zvětšení 4x a 12x) a denním/nočním termovizním (zvětšení 5x a 13x) kanálem. Doplňuje se laserovým dálkoměrem typu Nd-Yag. Střelecký zaměřovač shodně stabilizován a vybaven, jinak používá denní kanál o zvětšení 2,5x a 10x. a laserový dálkoměr typu Nd-Yag o dosahu 250 až 9995 metrů. Zaměřovače jsou schopny rozeznat cíl ve dne na vzdálenost do 5000 metrů a v noci 4000 metrů. Systém také podporuje funkci Hunter-Killer a stejně jako i u jiných moderních tanků je schopen vést střelbu na cíl i velitel tanku (pokud najde cíl s vyšší prioritou). Další systémy tanku tvoří vnitřní diagnostický systém, navigační systém NBV-97 (kombinuje přijímač družicové navigace GPS a inerciální navigační komplet), systémy vnitřního spojení (intercom BCC 600) a systémy vnější komunikace (stanice RF1350, radiokomplet RF-13 a zesilovač ZV-13) shodný se standardy NATO. Stanoviště řidiče je osazeno pasivním noktovizorem 2. generace NV-3P.


Záběr na bloky dynamického pancéřování typu DYNA

6. VÝVOJ ochrany a obrany tanku T-72M4 CZ
Jelikož stroj varianty T-72M4 CZ vychází z verze T-72M1 má s ním shodný tvar korby a věže. Korba tanku se skládá z ocelových plátů, na exponovaných místech doplněna vrstveným pancéřováním, jedná se o čelo korby (plast se skelnými vlákny) a čelo věže (keramická vrstva). Základní pancéřování obnáší tuto ochrannou charakteristiku : čelo korby asi 400 mm proti střelám APFSDS a téměř 500 mm proti střelám HEAT, shodně také u čela věže. Boky korby mají tloušťku pancíře (bez ochranných krytů) 20 - 80 mm, boky věže mají proměnou sílu 60 až 80 mm. Strop korby a věže chrání pancíř o síle 40 až 50 mm. Tank je osazen reaktivním pancéřováním typu Dyna s  tímto počtem : čelo korby 43 -44 bloků, čelo věže 12, strop věže 15 kusů a 2 na každém boku. Efektivní zvýšení ochrany je asi na 220% proti kumulativním střelám v oblasti čela korby a 300% na čele věže. Tyto údaje platí pro korbu a věž do úhlu 20° resp. 35° od podélné osy tanku. V oblasti stropu věže je ochrana proti kumulativní munici zvýšena asi o 360%. Boky korby navíc chrání gumové kryty pásů o síle asi 10 až 20 mm, které zvyšují odolnost boků korby proti kumulativním střelám asi o 200%. Bloky dynamické ochrany DYNA chrání i proti munici s tandemovými hlavicemi, i když asi ochranné parametry jsou o něco nižší a zvyšují i odolnost proti munici APFSDS a to na 520 mm v čelní oblasti tanku. Proti minám bylo upraveno dno korby a řidičova sedačka má úchyt na stropě korby. Vozidlo využívá systém aktivní ochrany typu "soft kill" SDIO detekce laserového osvitu SCC-1 OBRA, který je v součinnosti s SŘP a zajišťuje automatické nebo ruční odpálení maskovacích dýmových granátů DGO-1 tlumících infračervené vyzařování do směru ozáření. Kouř granátu má nové složení, které pohlcuje nejen laserové paprsky, ale i tepelné záření. Tank zacloněný dýmem zmizí z protivníkových termovizních pozorovacích a pátracích soustav.
Tank má ve výbavě zadýmovací generátor a automatický protipožární systém (protipožární zařízení BUA s optickými hlásiči a láhvemi s ekologickým hasivem DeuGen). Protipožární systém při ohrožení vznícením vnitřních prostor bojového vozidla, uvede ve zlomku tisíciny sekundy do činnosti hasicí zařízení. K likvidaci magnetických min slouží elektromagnetický trall, který vytváří náhradní magnetické pole a způsobuje zpuštění magnetických min před tankem a po jeho bocích. V součinnosti mechanickým odminovávacím systémem NBZ-90 zajišťuje přiměřeně vysokou rychlost přesunu i v zaminovaném terénu. Na pasivní ochraně se přičiní také nový maskovací nátěr U 2500 se zvýšenými maskovacími schopnostmi, absorbér mikrovlnného záření a maskovací rohož pro tepelné maskování. Systém ochrany proti zbraním hromadného ničení zůstal původní sovětský. Při vyproštění moderního tanku pomohou staré dobré nástroje (lopata, sekera, pila) a osvědčená (samovyprošťovací) kláda.


Tank T-72M4 CZ při palbě z hlavní zbraně, kanonu ráže 125 mm

7. DALŠÍ INFORMACE k tanku T-72M4 CZ
Závěrečné hodnocení tanku T-72M4 CZ
Na západě je tento tank řazen mezi hlavní bojové tanky. Jak se uvádí, modernizace tanku T-72M4 CZ byla velmi dobře provedena, podle hodnocení odborníků jde pravděpodobně o nejlepší modernizaci tanku T-72. Tank T-72 M4 CZ balancuje na hranici mezi 3. a 4. generací a jeho parametry překonávají některé stávající stroje jako jsou americký M1A2 Abrams a německý Leopard 2. České "Téčko" s plným využitím svých možností se jeví jako nepřekonatelný protivník vůči západoevropským tankům s kanony ráže 120mm a náboji SABOT či HEAT, přičemž 125mm kanon 2A46M tanku T-72M4 CZ s vysoce průbojným projektilem APFSDS-T je schopen bez problému prorazit 500 mm pancíř na vzdálenost přesahující 2000 m (jiný zdroj uvádí 880 mm silný kompozitní pancíř na vzdálenost 3000 m). To, že žádný tank na světě nemá pancíř takto silný mohou naši vývojáři a dlouhodobá spolupráce s Izraelem, který má ve výzbroji pravděpodobně nejlepší tanky světa, Merkavy Mk IV. Tanky T-72M4 CZ tímto mohou konkurovat ruským T-90S (v něčem je i převyšují - nepodloženo).
Technická data tanku T-72M4 CZ :
> hmotnost : 48 t
> posádka : 3 muži
> rozměry : délka (s kanonem dopředu) 9800 mm, šířka 3755 mm, výška (po věž) 2180 mm, výška (po zaměřovač) 2720 mm
> výzbroj : kanón s hladkým vývrtem hlavně 2A46M ráže 125 mm (37 nábojů), spřažený kulomet PKT ráže 7,62 mm (2000 nábojů), protiletadlový kulomet NSVT ráže 12,7 mm (720 nábojů), dopl. výzbroj samopaly Škorpion  (300 nábojů) a 10 ručních granátů
> pohon : vznětový 12-tiválcový kapalinou chlazený motor Condor CV 12-1000 TCA s výkonem 746 kW (1000 HP) při 2300 ot./min přeplňovaný dvěma turbodmychadly s mezichladičem vzduchu,
> převod :  Převodovka Allison XTG 411-6
> rychlost : silnice 61 km/h, terén 44 km/h, zpátečka 14 km/h
> zrychlení z 0 na 32 km/h :  do 10 s
> dojezd : silnice 700 km, terén 430 km
> spotřeba paliva : silnice 168 l / 100 km, terén 275 l / 100 km
> měrný výkon : 15,5 kW/t
> měrný tlak : 94,1 kPa
> přístroje : TURMS-T (laserový dálkoměrný zaměřovač, zaměřovací infradalekohled, pozorovací přístroj velitele, noční pozorovací přístroj), infrahled řidiče NV-3P, navigační systém NBV-97
> spojovací technika : souprava přijímač-vysílač RF1350, radiová stanice RF-13, zesilovač ZV-13, tankové hovorové zařízení BCC 600
> dodatečná ochrana : souprava dynamické ochrany DYNA, systém detekce a indikace ozáření SCC-1OBRA, zadýmovací zařízení TDA, dýmové granáty DGO-, ochrana proti radiolokačnímu průzkumu REDA, maskovací barva U 2500
> překážky : hloubka brodu do 5 m, šířka brodu do 500 m, příkop 2,70 m, svislá stěna 0,83 m
> stoupavost : 30` 
> boční náklon : 25`  [/i]



Vývoj projektu modernizace tanku T-72M4 CZ
1994 - 2000 : vývoj tanku
červen 1997 : vyrobeny prototypy
2000 :  provozní a další testy
březen 2001 : zavedení tanku do výzbroje AČR
duben 2001 : schválení vlády České republiky o modernizaci 140 ks tanků
srpen 2001 : ekonomická analýza o rozhodnutí modernizovat 30 ks tanků
2003 : zhotoven první tank ověřovací série, zahájeny technické zkoušky
2003 : testy ověřovací série modernizovaného tanku
2003 : předáno 10 kusů modernizovaného tanku
2004 : předáno dalších 10 kusů modernizovaného tanku
2005 : předáno 8 kusů modernizovaného tanku
únor 2006 : předány 2 kusy modernizovaného tanku
Dodáním 30 ks tanků do užívání AČR byla ukončena modernizace tanku a v současné době je budováno komplexní týlové, ženijní a technické zabezpečení.
(2007 : předány 3 stroje VT-72M4 CZ)

   

Vývojové varianty :
Experimentální prototyp T-72M2 se zaměřovači francouzské společnosti SAGEM.
Experimentální prototyp T-72M2 se systémem řízení palby T-CAS francouzské společnosti Thompson
T-72M3 - Osazen motorem V-46 TC.
T-72M4 1 varianta - Motor Condor CV-12 1000 TCA
T-72M4 2 varianta - Motor stejný jako u první varianty, ale liší se jinak uspořádaným pancéřováním a zlepšenou integrací SŘP do tanku.


Prototyp tanku T-72M3 CZ

Technická data tanku (prototypu) T-72M3 CZ :
> posádka : 3 muži
> hmotnost : 46 t
> rozměry : délka 9550 mm, šířka 3750 mm, výška 2185 mm
> výzbroj : kanon 2A46 ráže 125 mm (36 nábojů), spřažený kulomet PKT ráže 7,62 mm (2000 nábojů), protiletadlový kulomet NSVT ráže 12,7 mm (720 nábojů)
> pancíř : vychází z verze T-72M1, přídavní reaktivní Dyna-72
> pohon : motor V-46 TC s výkonem 625 kW (?)
> rychlost : silnice 60 km/h
> překážky : jako verze M4 CZ
> vyroben 1 kus v roce 1996



Velitelský tank T-72M4 CZ-W

Velitelský tank T-72M4 CZ-W
Tank T-72M4 CZ-W je přesnou kopií tanku T-72M4 CZ, se stejnými bojovými a užitnými vlastnostmi. T-72M4 CZ-W svými spojovacími prostředky (informační systém BVIS) zabezpečí veliteli roty automatizované velení a řízení bojové činnosti.
Velitelský tank T-72M4 CZ-W má instalovány oproti standardní verzi T-72M4 CZ dvě radiosoupravy a rozšířené funkce BVIS nutné pro plnění funkcí velitelského tanku roty. Tato výbava s podepsala na nižším počtu převážené munice pro kanon.
Pro potřeby české armády byly na standard T-72M4 CZ-W přepracovány tři tanky, které byly přiřazeny k 73. tankového praporu (1., 2., a 3. tanková rota) v Přáslavicích. Poslední dva T-72M4 CZ-W, které jednotka dostala k 28. února. 2006, byly posledními stroji typu T-72M4 CZ vyrobenými pro AČR.
Technická data tanku T-72M4 CZ-W :
> posádka : 3 muži
> bojová hmotnost : 48 t
> rozměry : délka 9800 mm, šířka 3790 mm, výška (po věž) 2180 mm, (po zaměřovač) 2720 mm
> výzbroj : jako u verze T-72M4 CZ (počet nábojů pro kanon asi 30)
> pohon : motor Perkins CV-12-1000 TCA Condor s výkonem 736 kW (1000 hp) při 2 300 ot/min
> zdvihový objem válců: 26 100 cm3
> počet válců : 12
> sklon válců : 60°
> vrtání / zdvih válce : 135 mm / 152 mm
> kompresní poměr : 14,5:1
> rychlost : silnice 61 km/h, terén 42 km/h, zpátečka 13 km/h
> dojezd : silnice 700 km, terén 430 km
> stoupavost : 30`, boční náklon : 25` 
> překážky : jako u verze T-72M4 CZ
> spotřeba paliva : silnice 168 l / 100 km, terén 275 l / 100 km
> systémy, přístroje : shodné s verzí T-72M4 CZ
> spojovací technika : navýšená[/i]

Model tanku T-72M4 CZ od firmy Tamiya, poměr 1:35
   
Model tanku T-72M4 CZ

Střípky k tématu
> Pravděpodobnost zásahu cíle (oproti T-72) první ranou :  ze stojícího tanku: 1-1,1x, z jedoucího tanku: 1,8-3x. Efektivní dálka střelby (oproti T-72): 2 - 2,2x. Účinek nového podkaliberního náboje v cíli (oproti BM-15) : 1,6x
> Pro všechny to měla být obrovská zakázka, na začátku byl zámysl modernizovat 350 tanků, později objednávka klesla na počet 140 a nakonec se zastavila na 30-ti strojích a 5-ti modernizačních sadách. Cena se uvádí (asi) 150 milionů za prvních deset tanků a za kus a u zbylých 120 milionů za kus. Pravděpodobně jeden kilometr jízdy tankem stojí armádu 380 korun z toho jedna motohodina stojí 4 tisíce korun, vypálení jedné střely z tanku přijde na 30 tisíc korun, jedny praktické střelby se odhadují na 200 tisíc korun a o plně vycvičené posádce se radši nemluví. A to těch tanků je prakticky přes třicet (vyjede s nimi i vyprošťovací technika).
> České armádě byl nabídnut i projekt přerovských strojíren, které spolupracují přímo s původním ukrajinským výrobcem tanků T-72. Přerovské strojírny předložily program modernizovaného tanku T-72MP, který však nebyl armádou schválen.
> Dne 5. 10. 2001 byl projekt modernizace tanku T-72 pro AČR pozastaven z důvodu vyslání dalších jednotek do bývalé Jugoslávie. To si vynutila reakce USA na teroristické útoky v New Yorku 11. září 2001. Americké jednotky, umístěné na Balkánu, se měly připravovat na útok na Afghánistán. Tyto jednotky měli nahradit i naši vojáci. Z finančních důvodů vyslání dalších jednotek přibrzdilo projekt modernizace tanku T-72 a snížilo jejich počet.


Tank T-72M4 CZ na šestém tankovém dni ve VTM Lešany

Zdroje :
mainbattletanks.czweb.
vop025, 1rota.com, valka,
army.cz., gamepark.cz, webgarden.cz,
týden, český rozhlas, military.
Fotozdroje :
mainbattletanks.czweb.(D.Macháček),
válka (M.Smíšek), brdm2.cz
Model tanku T-72M4 CZ :
panzermodelkit.valka
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!

Tony eM

  • Administrátor
  • Příspěvků: 1722
  • Kvalitními příspěvky podporuj forum Panzernet!
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 30. června 2009
Re: bojový tank T-72M4 CZ (Česká republika)
« Odpověď #1 kdy: Říjen 29, 2010, 02:49:23 »
Doplňující fota k tanku T-72M4 CZ


Stanoviště velitele tanku T-72M4. Na snímku je vidět hlavní ovládací panel (uprostřed), panoramatický zaměřovač ATTILA (vlevo) a indikátor laserového ozáření (nahoře) systému SDIO.


Stanoviště střelce tanku T-72M4.


T-72M4 je schopen hlubokého brodění do hloubky až 5 metrů.


T-72M vybavený soupravou návěsné dynamické ochrany DYNA.

Fotozdroj : mainbattletanks.czweb.
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!

Tony eM

  • Administrátor
  • Příspěvků: 1722
  • Kvalitními příspěvky podporuj forum Panzernet!
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 30. června 2009
Re: bojový tank T-72M4 CZ (Česká republika)
« Odpověď #2 kdy: Říjen 29, 2010, 02:51:26 »

Doplnění k úvodnímu tématu - tanku T-72M4 CZ

Tankový kanon 2A46 Rapira (D-81) instalovaný do tanku T-72M4 CZ


Tankový kanon 2A46M (D-81TM)

Tankový kanon tohoto typu byl jako projekt zahájen v 60. letech (1962) konstrukční kanceláří OKB-9 v Jekatěrinburgu (dříve Sverdlovsk). Při jeho vývoji se vycházelo ze zkušeností s kanonem 2A26. Nový kanon model 2A46 byl poprvé instalován v roce 1967 do 20 tanků T-64A. Důvodem vývoje tohoto kanonu byly zprávy zpravodajské služby o novém britském tanku, který by odolal střelbě z kanonu ráže 115 mm stávajících tanků T-64. Jak už bylo uvedeno v úvodním článku, jedná se o kanon s hladkým vývrtem hlavně ráže 125 mm a byl vyráběn v Motovilichinském závodě, a.s. Perm, Rusko (ОАО Мотовилихинские заводы, Motovilikha Artillery Plant, Perm, Rusko). Kanon je doplněn ejektorem a tepelnou ochranou (termoizolační plášť) a lze z něj odpalovat protitankové řízené střely. Kanon byl v průběhu výroby několikrát modifikován a zde je jeho typová řada : 2A46 (D-81T), 2A46M (D-81TM), 2A46M-1 (D-81TM-1), 2A46M-2 (D-81TM-2), 2A46M-4 (D-81TM-4).


Tankový kanon 2A46M-2 (D-81TM-2)

Technická data kanonu 2A46M :
> délka hlavně : 6383 mm, v rážích : 51
> zákluz : 310 mm
> hmotnost hlavně : 1897 kg (s automatikou a brzdou závěru) 
> celková hmotnost : kolem 2 500 kg
> použitá munice : APFSDS, HEAT-FS, HE-FS atd. 
> nábojky : polospalitelné 
> kadence : 6 - 8 ran/min 
> kadence PTŘS : 3 ran/min 
> úsťová rychlost (APFSDS-T BM15) : 1785 m/s
> úsťová rychlost (HEAT) 900 m/s (2A46) 
> efektivní dostřel na 2 m cíl (APFSDS) :  2120 m
> efektivní dostřel na 2 m cíl (HEAT) : 1000 m 
s použitím systému řízení palby:
> HEAT/APFSDS : 4000 m
> HE : 5000 m
> maximální mířená střelba (HE) : 10 km 
> maximální dostřel (APFSDS) : 80 km 
> tlak při výstřelu : 462,5 MPa (pro APFSDS při 15°C) 
> životnost (počet výstřelů) :  500/800 (pro HE-FS), 150/210 (pro APFSDS) (?!)
co zdroj, to jiný údaj < bez rozlišení munice : 500 - 900 (ruský zdroj)
rozdělení typů podle instalace : 
> 2A46 : T-64A, T-72
> 2A46M : PT-91, T-64B, T-64BV, T-72M1, T-72M3/4, T-72B, T-72S, T-80 
> 2A46M-1: T-72MP, T-80B, T-80BV, T-80U, T-80UD, T-90 
> 2A46M-2 : T-90S 
> 2A46M-4 : T-80U-M1 Bars, T-80U-M2



Tankový kanon 2A46M-4 (D-81TM-4)

Kanónový náboj 125/EPpSv-97 :
> celková hmotnost náboje : 20,3 kg
> hmotnost střely (včetně dílčí spalitelné náplně) : 10,7 kg
> hmotnost penetrátoru : 3,8 kg
> počáteční rychlost střely : 1650 m.s -1
> vychýlení střely (výšková a stranová) m : 36 cm (při vzdálenosti 2 km)
> nábojka : Ž-62 CZ se spalitelným obalem
> použití :  všechy tanky typu T-72 včetně T-72M4 CZ



Tankový kanon 2A46 (D-81T)

Střípky k tématu :
> Spřažený kulomet PKT ráže 7,62 mm (Pulemyot Kalashnikova Tankovyi - Kalašnikova tanková zbraň) je montován na tanky od roku 1962, kdy začal nahrazovat zastaralý kulomet Goryunov SGMT MG. Kulomet má delší a těžší hlaveň, která umožňuje vyšší rychlost střelby a další vylepšení (elektrická spoušť, plynový regulátor).
> Vývoj protiletadlového kulometu  NSVT ráže 12,7 mm začal v roce 1969. Jeho název je odvozen od jeho konstruktérů G. I. Nikitina, J. M. Sokolova a V. I. Volkova s přídavkem T (tankový). Zdroj proto uvádí název NSV (T) a do poloviny 70. let nahradil stávající kulomety DŠKM.

Zdroj : jako úvodní článek.
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!