Autor Téma: Letadla speciálního určení nad Hodonínskem  (Přečteno 16342 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Letadla speciálního určení nad Hodonínskem
« Odpověď #15 kdy: Červen 02, 2010, 05:51:11 »
16.část
Ještě než se samotné zahájení zásobování uskutečnilo, poslalo 8.března 1945 CARBONU 2.oddělení Hlavního velitelství podobně jako skupině Clay informace o plánovaných zásobovacích letech:
,,...Materiální pomoc ze Západu, která se začíná uskutečňovat, nestačí z technických důvodů na vybavení a živení velkého povstání velkého rozsahu, protože letecké akce ze Západu jsou závislé na povětrnostních poměrech. Lze je také provádět pouze v noci. Výsledky operací jsou velmi sníženy přízemními mrazíky, velkou a obtížnou orientací. Nelze proto připravit a dodat ze Západu vše, jak bylo dojednáno s Vámi. Vyzbrojte dodávkami především skupiny pro zvláštní a přípravné akce jako sabotáže apod. Akce velkého rozsahu je předvídána teprve s akcemi Rudé armády a po dodání zbraní ve větším rozsahu z Ruska. O obojím jsou se Sověty jednání v proudu a o výsledku budete včas zpraveni. Hlavní velitelství-8.3.1945.
Neklidný a nyní výbušný Bogataj, svými přáteli hodnocen jako rozvážný, klidný a veselý člověk, již několikátý měsíc čekal na větší dodávky zbraní. Rozezlen poslal 22.března 1945 do Londýna radiotelegram:
,,...Osmnáctého t. m. byl jsem opět osobně na ploše od dvanácti do tří hod. Letoun nepřijel. Čert aby to už vzal...Kdo měl zájem, aby materiál nebyl shozen. Nechci mluvit o těžkostech, stejně by se tam našel hrdina, který by řekl, že přeháním. Zdůrazňuji však, že mizí prvek utajení a důvěra. Zásobovací službu dovoluji si charakterizovat slovy mladičké, krásné, provdané Francouzky, přímo obletované krasavci: Bože jak je to těžké dostat dítě."
Zda na Spojence tento telegram zapůsobil se již nedozvíme. Skutečností zůstává, že zásobovací let pro CARBON provedli ještě v noci z 22. na 23.března 1945 stroje 148. perutě Zvláštního určení ,na plochu HŘEBEC u Hrubého Závidova, plochu OREL u ostrožské Nové Vsi provedli úspěšné shozy zbraní a neúspěšné lety na plochu MARNA u Žarošic a shoz náhradního radiomateriálu pro Bogataje.
Další pokusy uskutečnili piloti 148.perutě ještě v novi z 23. na 24.března na plochy MARNA u Žarošic, SRNEC u Bzence a ABATYŠE u Louky.Zde byly podle jejich hlášení shozy úspěšné. Stejně tak úspěšný měla podle hlášení pilotů být i noc z 24. na 25.března na plochu KNĚZ u Velehradu a dva neúspěšné byly pokusy o shoz zbraní a materiálu na plochy skupin ČETA u Šardic a ROTA u Násedlovic.
Nočním klidem z 1. na 2.dubna 1945 si poprvé nad plochami skupiny CARBON zazpívaly stroje 859. bombardovací perutě USSAF, jež úspěšně skupině CARBOn vysadily na ploše PONDĚLÍ u Popovic, celý náklad o 16 kontejnerech a 8 balících (4,9 tun).
Opět se američtí ,,boys" od 859. bombardovací perutě objevili v noci ze 4. na 5.dubna 1945 nad plochou HŘEBEC u Nového Závidova, jež ovšem byla tuto noc bez přijímací skupiny. Letoun se vrátil zpět s nákladem na domovskou základnu v Itálii. Stejná situace se opakovala i v noci z 5. na 6.dubna, kdy se letadla objevila nad plochami:
-ČTVRTEK u Bohuslavic
-MALAGA u Hluku
-NIL u Archlebova
-MARNA u Žarošic
-SOJKA u Veselí nad Moravou
-Hřebec u Nového Závidova
-SÁVA u Napajedel
Ovšem ani jedna plocha nebyla světelně označena a letouny se vrátily domů s nepořízenou. Tyto nedostatky v práci přijímacích skupin vyvolaly nespokojenost u 2.oddělení Hlavního velitelství, jež svou kritiku vyjádřilo Bogatajovi otevřeně:
,,...Nepřítomnost přijímacích sledů velmi nepříznivě působí na letce. Piloti byli až třikrát nad cílem a třebaže hledali alternativní světla, nenašli žádná..."
Stejně proběhla i operace v noci z 11. na 12.dubna a na hlavu Bogataje se sesypala ze strany Hlavního velitelství silná kritika:
,,...V noci z jedenáct dvanáct provedeny operace na Sávu, Pondělí a Žebřík, ale opět nikde nebylo vytýčeno a letci se zase vrátili s nepořízenou. Vysoké procento operací nezdařilých proto, že nebylo vytýčeno, působí u RAF velmi nepříznivě a ohrožuje provádění dodávek vůbec. Udejte nám proto jako pohotové jen ty plochy, za něž se můžete zaručit a kde mají dobré přijímací party. Naopak bude-li více zdařilých operací a též sabotážních akcí, dají nám až dvacet letounů v každé příznivé noci. Světla je třeba obraceti stále ve směru na letící letoun. Je též třeba, aby osoby provádějící vytyčení byly v tom zvláště cvičeny, nestačí jen ústní instrukce."
Ovšem jenom na vině nebyli naši lidé (přijímací skupiny), byli to i američtí piloti, jež nebyli v plnění svých úkolů 100% a záhy byla práce pilotů 859. a 885. perutě , jež startovali z letiště Rosignano u Livorna, i nad naše území, byla podrobena kritice zejména ze strany npor. pěch. Gustava Loquence, jež po tragické smrti npor. Hrubce (+11.9.1944) převzal velení Odloučené sekce zvláštní skupiny D v Itálii.
Npor. pěch. G. Loquenc ve svém hlášení z 18.března 1945 zaslanému 2.oddělení Hlavního velitelství oznamoval své zrovna ne příznivé názory na působení amerických perutí:
,,...Poněvadž polská squadrona byla odvolána do Anglie, provádí všechny operační lety anglická No 148 Squadrona. Podle soukromých informací SOE v této době nedůvěřuje výkonnosti amerických squadron No 885 a 859. Tyto prý byly nedávno přecvičeny pro noční operace tohoto druhu a jejich 100% úspěšné provádění materiálních operací je prý dosti problematické. Žádný americký letoun se ještě nevrátil z operace s nákladem zpět, podle jejich prohlášení, materiál byl shozen přesně na cíl!!! Skutečnost však prokazuje, že materiál byl shozen jinde a do nepovolaných rukou. Upozorňuji znovu, že tuto informaci jsem dostal soukromě od mjr. Klaubera a capt. Pantera, a prosím, aby podle toho bylo na tuto informaci pohlíženo. Ukáže-li se tato informace opodstatněná, nutno používat těchto squadron pouze na takové cíle, kde není možnost omylu, resp. k shazování materiálu na prostor, který je pevně v našich rukách..."
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Letadla speciálního určení nad Hodonínskem
« Odpověď #16 kdy: Červen 02, 2010, 06:31:19 »
17.část
K problémům leteckého zásobování se Loquenc ještě jednou vrátil, a to až po osvobození. Ve svém hlášení z 18.května 1945 se taky mimo jiné zmínil o problémech, jež americkým letounům způsobovala palba sovětského protiletadlového dělostřelectva:
,,...Všechny operace osob i materiálu byly prováděny nejdříve polskou squadronou 301, od 21. března pak britskou (kanadskou) z báze v Brindisi a používáno bylo tří typů letadel: Halifax, Liberator, modifikovaný Liberator. Tyto typy se od sebe lišily pouze únosností nákladu. Operace letounem Halifax byly silně ovlivňovány počasím, takže co zatím Liberatory odstartovaly s plným nákladem, u Halifaxů se náklad snižoval podle síly větru a při silném stranovém větru nemohly startovat nebo se i vracely na basi.

Americké squadrony No 859 a 885, které pracovaly z báse Rosignano používaly jen letadel typu Liberator. Všechny zmíněné squadrony prováděly operace osob i materiálu současně pro Československo, Rakousko, Jugoslávii a sev. Itálii. Při všech operacích naráželo se na mnoho obtíží, které bránily úspěšnému provedení operací. Zkušenosti ukázaly, že ani italské base nebyly nejvýhodnější pro operace do ČSR. Byly to především: velká vzdálenost base a DP (Dropping point-místo shozu), nepříznivé povětrnostní podmínky na sever od 48 stupňů severní šířky a hlavně nad Československem a podle hlášení hlášení letců větší nebezpečí bylo nad územím obsazeným Rudou armádou než nad Československem, poněvadž byly vždy silně ostřelovány ruskou OPL. poukazovali na to, že Rusové musí vědět, že to jsou spojenecká letadla jistě také hlášená hlásnou službou, již při letu z Jihu a pak Němci nikdy nepoužívali čtyřmotorových letadel pro operace na východní frontě.

Hlavně trpěli velmi těžkou palbou v Maďarsku a Jugoslávii. Dále se ukázalo, že poměrně značný počet letadel se vrátil i s nákladem na basi, poněvadž u DP nebyla v udané době žádná přijímací skupina nebo byla dávána špatná znamení světly rep. vytyčení světelné neodpovídalo vydaným instrukcím. V několika případech byly zpozorovány záblesky v prostoru DP (letci odhadují, že to byla palba), když předtím světelná znamení zhasla. Zvláště kanadští letci, ačkoliv letecké posádky pozůstávaly z velmi mladých letců, ukázali se velmi rozhodní v provádění operací a často zůstávali značnou dobu nad prostorem hledající i několik alternativních DP než se rozhodli vrátit s nákladem na basi. V případě operací v prostoru CARBON byly tyto stíženy a dočasně zastaveny pro záplavy rozvodněnou řekou Moravou. Podle soukromého osobního sdělení majorem Klauberem bylo uvažováno o přeložení base do Maďarska. Prý v této věci byl proveden dotaz u velitele Rudé armády v Maďarsku o povolení provádění operací z Maďarska, avšak Rusové vůbec neodpověděli."



Závěr:
Skupinám podřízeným Bogatajovi se podařilo plně přijmout pouze tři shozy zbraní na tři plochy (Blatnice, Bohuslavice, Popovice) o celkové hmotnosti 14 500kg, které mimo jiné obsahovaly:
-11 lehkých kulometů BREN
-90 pušek Mauser vz.98
-přes 100 samopalů Sten-gun
-324 ručních granátů
-2000 kg trhavin

Při spočtení vyjde cifra přes 200 kusů, což na vyzbrojení skupin nestačilo a díky tomu nemohl Bogataj splnit příkaz arm. gen. Sergěje Ingra z poloviny dubna 1945.

,,Nestalo-li se tak doposud, zahajte ihned přímou akci v největším možném rozsahu, aby jste usnadnili postup Rudé armády v jihovýchodní Moravě hlavně ve směrech z Hodonína na Břeclav a Znojmo, na Brno, Kyjov a Uher. Hradiště. Napadejte německý týl a znemožněte Němcům odsun a ničení objektů před jejich ústupem. Spolupracujte úzce s Rudou armádou.
Gen. Ingr, 14.4.1945


Přestože některé skupiny kapitána Bogataje zahájily ozbrojený boj s Němci a spolupracovaly s Rudou armádou i spojeneckou Rumunskou královskou armádou, již nemohly, díky jejich nedostatečné výzbroji, nijak výrazně do probíhajících bojů zasáhnout.


Zdroje:
Hodonín ve válce a okupaci 1939-1945
(kolektiv autorů: Mgr. Lubor Nedbal, Mgr. Miloš Hynek, Mgr.Galina Rucká, Vlastimil Schildberger)
Recenze: http://www.panzernet.net/php/index.php?topic=4318.0
Internetové stránky Hodonín nostalgický: http://hodonin.ic.cz/
Internetová stránka o letecké válce nad ČSR: http://hloubkari.cz/
Stránky věnující se čs. parašutistům za WWII: http://www.lib.cas.cz/parasut/sperl.htm
Výsadkové operace Zvláštní skupiny D: http://www.valka.cz/clanek_13179.html
Válečný zápisník Rudolfa Hrubce
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/