Autor Téma: Palivo Bi-Bo-Li  (Přečteno 4910 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Ney1938

  • Wehrmacht
    Schütze - vojín
  • Příspěvků: 2
  • NEBÁT SE A NEKRÁST!
Palivo Bi-Bo-Li
« kdy: Září 26, 2010, 06:26:31 »
Potřeboval bych informace ohledně palivových směsí Bi-Bo-Li, které byly používány v automobilové a letecké dopravě v Československu od roku 1926. Dle mých informací existovali dvě základní směsi:
AUTOMOBILNÍ: 50% etanolu, 30% benzenu a 20% ropného benzinu
LETECKÉ: 44% etanolu, 44% benzenu a 12% petroleje.
K zavedení tohoto paliva došlo z velké části na nátlak Agrární strany, která se tímto způsobem snažila hájit zájmy zemědělců, jelikož prudký vzestup automobilového průmyslu měl za následek přebytek píce (jakožto krmiva pro koně) a tímto způsobem bylo možno po přeměně výroby na pěstování brambor a výroby lihu (jako příměsy do paliva) udržet rentabilitu zemědělců. Líh = ethanol.
K tomuto tématu - několikrát jsem narazil na informace, že Agrárání strana dokonce úmyslně bránila a zpomalovala motorizaci čs.armády, jelikož tím byly ohroženy velkochovy koní a tím i zájmy jejich členů. 
Zajímalo by mě, kde docházelo k výrobě těchto směsí (předpokládám že v rafinériích, ale kdy tyto byly umístěny) a dále jak to bylo s úpravami motorů na tyto směsy. z několika zdrojů jsem se dočetl, že zahraničním strojům naše palivo "nevonělo" a seriově vyráběné licenční motory v Československu byli upraveny právě na použití Bi-Bo-Li.
Jelikož nejsem technický typ zajímalo by mě, co by znamenalo natankování běžné palivové směsy do motorů přizpůsobených pro Bi-Bo-Li a opačně natankování Bi-Bo-Li do motorů neuzpůsobených?
Jakým způsobem ovlivňovala odlišná pohonná směs výkony motorů? (Zlepšení x zhornšení výkonu, odolnost k mrzunutí, explozivita ....)
Budu rád i za jakékoliv další informace k tomuto tématu.

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Palivo Bi-Bo-Li
« Odpověď #1 kdy: Září 27, 2010, 05:02:38 »
Dám Ti odpověď ze strany letecké La-5 vs biboli. Bez příměsí by toto palivo bylo pro tento letoun nepoužitelné, navíc snížilo výkon a způsobovalo zanášení svíček. K jeho využití pro bojové účely do letounů La-5 došlo v rámci SNP.

Korchon

  • Wehrmacht
    Leutnant - poručík
  • Příspěvků: 298
Re: Palivo Bi-Bo-Li
« Odpověď #2 kdy: Červenec 05, 2013, 05:29:02 »
o tom používání za SNP se zmiňuje Fajtl v knížce První doma.
My vyhráváme díky našim Tygrům!

zelezny kriz

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 1443
Re: Palivo Bi-Bo-Li
« Odpověď #3 kdy: Červenec 05, 2013, 08:55:07 »
To palivo se jmenovalo Dynalkol a dokonce v roce 1931 bylo jako jediné palivo předepsáno u Velké ceny ČSR na Masarykově okruhu. Samozřejmě tlak státu tady byl, neboť soběstačnost státu byla důležitá, hlavně po světové krizi.. Motor musel být upraven zvýšením předstihu, většími tryskami karburátoru a zvýšením komprese..Ale jelikož každý stát v Evropě to měl jinak, byly s tím problémy , tak malá obliba postupně ukončila jeho výrobu. Za války se k němu byla tendence vrátit, ale to už jsme nebojovali, tak to šlo mimo nás. Dnes se začíná s E 85, což je směs 85% etanolu a 15% benzinu Natural, ale výhoda je sporná, jelikož vůz má vyšší spotřebu až o 30% a je třeba udělat úpravu obdobnou jako před časem..Proč se nepoužívá benzen /kamenouhelný dehet/ nevím, patrně je to drahé a  uhelnou lobby to nezajímá... ;)

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Palivo Bi-Bo-Li
« Odpověď #4 kdy: Červenec 05, 2013, 09:30:05 »
Benzen není kamenouhelný dehet, jen se z něj dá vyrábět. Vyrábí se však také třeba hydrogenací toluenu a  poprvé byl vyroben destilací kyseliny benzoové, ale frakční destilace dehtu je asi tou nejjednodušší a nejrozšířenější metodou.
Nejspíše se benzen nepoužívá pro palivové směsi pro svou přílišnou toxicitu a velmi vysoké karcinogenní účinky.
Tedy, jen má domněnka. (ale chemií se již drahně let živým)
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ